Autoilijat pakottavat rikkomaan liikennesääntöjä!
Monesti kun olen pyörän päällä PYSÄHTYNEENÄ odottamassa vuoroani niin joku autoilija pysähtyy "kohteliaasti" antamaan tietä. Sitten kun en halua mennä (MINUN kuuluu väistää) niin autoilija suuttuu ja pyörittelee päätään. Wtf? Mitä näissä tilanteissa oikein pitäisi tehdä? Miksen saa antaa auton mennä ensin kuten kuuluu? Miksi autoilijat pysähtyvät turhaan vaikka MINÄ OLEN JO PYSÄHTYNYT! Ei siis voi olla epäselvää, että minä väistän. Tämän autoilijoiden sekoilun takia moni pyöräilijä kuvittelee, että he saavat mennä ja auto väistää.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyn, koska en tiedä mikä skitso siinä seisoo suojatien edessä pysähtyneenä ja päättää hypätä alle. Minun syy se olisi. Pysähtymällä ainakin varmistan kätesi liikkeen huitoen minua menemään todistajien läsnäollessa.
Ja koska olet pysähtynyt, jotenkin jalka ehkä maata tukien, olet osittain kävelijä. Yhdellä jalan heilautuksella olet muuttunut jalankulkijaksi, voit vaikka kävellä suojatien yli pyörä haarojen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on aika kiusallista, kun autoilija "kohteliaasti" pysähtyy antamaan tietä mutta et voi mennä yli oikealta tulevien takia. Siinä sitten kaikki odotellaan autoilijan sekoilun takia.
Jep. Menetämme varmaan 10 sekuntia kallista aikaamme. Kyllä tämän takia kannattaakin jo hiiltyä ja varsinkin käyttää pari minuuttia kirjoittaakseen asiasta nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aika kiusallista, kun autoilija "kohteliaasti" pysähtyy antamaan tietä mutta et voi mennä yli oikealta tulevien takia. Siinä sitten kaikki odotellaan autoilijan sekoilun takia.
No voithan jalkaantua ja taluttaa pyörän, jolloin toisestakin suunnasta tulevien on väistettävä sinua.
Tuo on hyvä ratkaisu, paitsi jos on sellaiset pyöräilykengät jalassa, joilla ei kävely oikein onnistu. Muuten hyvä pointti!
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin liikenne sujuu parhaiten kun kaikki toimivat joustavasti eivätkä vedä hernettä nenään heti kun joku muu ei toimi täsmälleen niin kuin itse haluaisi.
Liikenne sujuu parhaiten kun kaikki noudattaa sääntöjä. Tarpeeton joustaminen ja omista oikeuksistaan luopuminen vain hidastaa liikennettä.
Se on sitten eri juttu kun liikenne on jo ruuhkaantunut, eikä esimerkiksi vasemmalta ole mahdollista päästä, ellei joku jousta ja jätä tilaa väistämisvelvolliselle tulla väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle tuollaista tapahdu. Jos tasa-arvoisessa risteyksessä auto tulee vasemmalta niin se väistää minua tai jos menen suoraan ja se kääntyy niin se väistää minua. Tai jos vaikka tulen kolmion takaa, niin auto ei väistä minua.
Säännöt ovat ihan selvät. Toki jotkut pyöräilijät sotkevat liikennettä esim. ryhmittymällä risteyksessä väärälle ryhmityskaistalle, mikä myös sotkee väistämistä, mutta se on eri juttu.
Pyöräiletkö ajoradalla? Aloitus koski tilannetta, jossa pyöräilijä ylittää ajoradan pyörätien jatketta pitkin eli silloin tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää kaikkia autoja. Ajoradalla pyöräillessä taas toimitaan kuten autoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuossa on vain se että teet asioista liian vaikeita. Jos auto pysähtyy niin mene yli, oli se sitten liikennesääntöjen mukaista tai ei. Kaikenlainen säätäminen tässä tilanteessa vain aiheuttaa vielä lisää ongelmia.
Yleensäkin liikenne sujuu parhaiten kun kaikki toimivat joustavasti eivätkä vedä hernettä nenään heti kun joku muu ei toimi täsmälleen niin kuin itse haluaisi.
Eli siis millä tavalla turhaan pysähtyminen on tässä tapauksessa joustavaa? Monesti on vielä niin, että ei tietä voi silti ylittää vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen takia. Kaistoja kun on yleensä vähintään kaksi.
Kyse ei ollut siitä pysähtyneestä autosta vaan siitä miten reagoi siihen että joku tekee liikenteessa asian jota ei pitäisi. Siis toimiiko niin että tilanne laukeaa mahdollisimman nopeasti ja helposti vai jääkö osoittamaan mieltä ja näyttämään sille toiselle että hän oli väärässä.
Kyllä tuossa monesti kaikki on hämillään, että kuka menee. Pyöräilijöille kun vielä kaiken lisäksi huudetaan koko ajan näitä väistämissääntöjä.
Minun pointti on se, että asia on selkeämpi ja monesti nopeampikin. jos vaan mennään sääntöjen mukaan.
Tottakai näin on. Mutta niin kauan kun liikenteessä liikkuvat inhimilliset ihmiset eivätkä robotit, kaikki eivät toimi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Ja mitä joustavammin ja vähemmällä suuttumisella me ne tilanteet hoidamme, sen turvallisempaa on liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Menetämme varmaan 10 sekuntia kallista aikaamme. Kyllä tämän takia kannattaakin jo hiiltyä ja varsinkin käyttää pari minuuttia kirjoittaakseen asiasta nettiin.
Ei, vaan tilanteet ovat epäselviä ja vaarallisiakin. Toisekseen kukaan ei ole vielä vastannut, että miksi? Miksi annetaan tietä pysähtyneelle pyöräilijälle? Mitä siinä yritetään ratkaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voithan jalkaantua ja taluttaa pyörän, jolloin toisestakin suunnasta tulevien on väistettävä sinua.
Tuo on hyvä ratkaisu, paitsi jos on sellaiset pyöräilykengät jalassa, joilla ei kävely oikein onnistu. Muuten hyvä pointti!
No harvempi ajelee kengät kiinni lukkopolkimissa sellaisissa paikoissa, joissa joutuu väistämään autoja, koska pysähtymiset ovat jo hieman hankalia. Mutta ihan asiallinen huomio tuokin, eikä näitä moni tule ajatelleeksi kun ei kosketa itseä.
Ja sit jos autoilija ei väistä, niin se pyöräilijä ajaa eteen, jää alle ja kuolee tai vammautuu loppuiäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne sujuu parhaiten kun kaikki noudattaa sääntöjä. Tarpeeton joustaminen ja omista oikeuksistaan luopuminen vain hidastaa liikennettä.
Se on sitten eri juttu kun liikenne on jo ruuhkaantunut, eikä esimerkiksi vasemmalta ole mahdollista päästä, ellei joku jousta ja jätä tilaa väistämisvelvolliselle tulla väliin.
Voimme toki toivoa että joskus olisi olemassa maailma jossa kaikki toimisivat aina optimaalisella tavalla mutta oikeasti sellaista ei tule. Silloin on aika ratkaisevaa miten suhtaudumme tilanteisiin jossa kaikki ei mene ihan oikein. Nykyisin paha tapa monilla on se että sitä pidetään suunnilleen henkilökohtaisena loukkauksena ja siitä suututaan kohtuuttomasti tilanteen vakavuuteen nähden. Ja se taas luo ilmapiiria joka heikentää liikenneturvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tilanteet ovat epäselviä ja vaarallisiakin. Toisekseen kukaan ei ole vielä vastannut, että miksi? Miksi annetaan tietä pysähtyneelle pyöräilijälle? Mitä siinä yritetään ratkaista?
Jos on vilkasliikenteinen tie, niin siinähän voi mennä hyvinkin pitkään ennen kuin autovirta katkeaa, ellei joku anna tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimme toki toivoa että joskus olisi olemassa maailma jossa kaikki toimisivat aina optimaalisella tavalla mutta oikeasti sellaista ei tule. Silloin on aika ratkaisevaa miten suhtaudumme tilanteisiin jossa kaikki ei mene ihan oikein. Nykyisin paha tapa monilla on se että sitä pidetään suunnilleen henkilökohtaisena loukkauksena ja siitä suututaan kohtuuttomasti tilanteen vakavuuteen nähden. Ja se taas luo ilmapiiria joka heikentää liikenneturvallisuutta.
Minusta se ei ole kohtuuton vaatimus että opettelee liikennesäännöt ja noudattaa niitä. Vai onko sinulla joku vamma korvien välissä tms. joka tekee asian vaikeammaksi kuin muille?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tuo on todella ärsyttävää, etenkin kun työmatkani varrella ne risteykset, jossa pyöräilijänä olen väistämusvelvollinen ovat näkyvyydeltään surkeita eli ihan mielelläni pysähdyn, annan kaikkien autojen mennä ja katson sitten vielä kerran, tuleeko joku. Aina jonkun sankarin pitää kuitenkin pysäyttää, viittoa että ”mene vaan” ja sitten vastaantulevalta kaistalta tuleva joutuu myös pysähtymään ja mahdollisesti kiroamaan mielessään pyöräilijät, jotka eivät tunne liikennesääntöjä.
Nykyään näissä kohdissa hidastan kunnolla ennen risteystä ja jään pyörän kanssa odottamaan vähän kauemmaksi, että autot menevät. Fiksummat tajuavat, että en ole tulossa alle, eivätkä siis pysähdy turhaan.
Koomiseksi tämän homman tekee se, että kolmion takaa ja liikenneympyrästä tullaan surutta päälle, mutta niissä risteyksissä, joissa pyöräilijää ei tarvitse väistää, pysäytellään turhaan. Eivätkö autoilijat tunne liikennesääntöjä vai ovatko törttöilevät pyöräilijät aiheuttaneet sen, että autoilijat olettavat kaikkien pyöräilijöiden sotkevan sokeasti alle?
Tätä ei kyllä enää paremmin voisi sanoa. Minäkin olen alkanut nyt tehdä niin, että jään pyörän kanssa kauemmaksi ajoradasta odottelemaan. Aina sekään ei auta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pieni osa on, suurin osa ei. Jos autoilija aiheuttaa vaarallisen tilanten pysähtymällä niin se on toki väärin ja ajattelematonta. Eikä hän ole riittävästi havainnoinut ympäristöä. Mutta jos mitään vaaraa ei aiheudu niin kyse on vain kohteliaisuudesta ja ajatuksesta että minä voin hyvin odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vilkasliikenteinen tie, niin siinähän voi mennä hyvinkin pitkään ennen kuin autovirta katkeaa, ellei joku anna tietä.
Silloin voi taluttaa. Tästä ei nyt kuitenkaan ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ja sit jos autoilija ei väistä, niin se pyöräilijä ajaa eteen, jää alle ja kuolee tai vammautuu loppuiäkseen.
Harvemmin pyöräilijät kuitenkaan alle ajaa jos ovat väistämisvelvollisia. Yleensä varovat kuitenkin osumasta autoon, koska siinä käy yleensä kehnosti. Yleensähän autoilija on väärässä, kun törmää pyöräilijään. Törmäystilanteet ovat yleensä sellaisia että pyöräilijällä on etuajo-oikeus, eikä hänellä käy mielessäkään että autoilija ei noudata sääntöjä ja tulee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse PYSÄHTYNEESTÄ pyöräilijästä. Ei se siitä yhtäkkiä sinkoa alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi taluttaa. Tästä ei nyt kuitenkaan ollut kyse.
Jos autoilija vaikka näkee että edessä palaa punainen liikennevalo, niin aikaa hukkaamatta voi pysäyttää ja päästää pyöräilijän yli ja vielä ehtii valoihin odottamaan. Tai sitten ei vaan osaa sääntöjä tai on olevinaan kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ei ole kohtuuton vaatimus että opettelee liikennesäännöt ja noudattaa niitä. Vai onko sinulla joku vamma korvien välissä tms. joka tekee asian vaikeammaksi kuin muille?
Missäänhän en ole sanonut etteikö valtaosassa tapauksista pitäisi mennä tiukasti liikennesääntöjen mukaan. Mutta jos joskus jossain tilanteessa pysähdyn silloin kun siitä ei liikennetilanne huomioiden ole mitään vaara tai haittaa, en näe että sen pitäsi muissa aiheuttaa jotain erityistä raivoa.
Kyllä tuossa monesti kaikki on hämillään, että kuka menee. Pyöräilijöille kun vielä kaiken lisäksi huudetaan koko ajan näitä väistämissääntöjä.
Minun pointti on se, että asia on selkeämpi ja monesti nopeampikin. jos vaan mennään sääntöjen mukaan.