Autoilijat pakottavat rikkomaan liikennesääntöjä!
Monesti kun olen pyörän päällä PYSÄHTYNEENÄ odottamassa vuoroani niin joku autoilija pysähtyy "kohteliaasti" antamaan tietä. Sitten kun en halua mennä (MINUN kuuluu väistää) niin autoilija suuttuu ja pyörittelee päätään. Wtf? Mitä näissä tilanteissa oikein pitäisi tehdä? Miksen saa antaa auton mennä ensin kuten kuuluu? Miksi autoilijat pysähtyvät turhaan vaikka MINÄ OLEN JO PYSÄHTYNYT! Ei siis voi olla epäselvää, että minä väistän. Tämän autoilijoiden sekoilun takia moni pyöräilijä kuvittelee, että he saavat mennä ja auto väistää.
Kommentit (72)
Tämä. Tämän takia tilanne esim. Tampereella on yksi iso sekasotku.
Ongelma tuossa on vain se että teet asioista liian vaikeita. Jos auto pysähtyy niin mene yli, oli se sitten liikennesääntöjen mukaista tai ei. Kaikenlainen säätäminen tässä tilanteessa vain aiheuttaa vielä lisää ongelmia.
Yleensäkin liikenne sujuu parhaiten kun kaikki toimivat joustavasti eivätkä vedä hernettä nenään heti kun joku muu ei toimi täsmälleen niin kuin itse haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuossa on vain se että teet asioista liian vaikeita. Jos auto pysähtyy niin mene yli, oli se sitten liikennesääntöjen mukaista tai ei. Kaikenlainen säätäminen tässä tilanteessa vain aiheuttaa vielä lisää ongelmia.
Yleensäkin liikenne sujuu parhaiten kun kaikki toimivat joustavasti eivätkä vedä hernettä nenään heti kun joku muu ei toimi täsmälleen niin kuin itse haluaisi.
Tuossa on se ongelma, että myös vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen pitäisi pysähtyä "kohteliaisuudesta" eikä niiden ole tietenkään mikään pakko. Tämä siis kaiken lisäksi aiheuttaa vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tämä on oikeasti todella stressaavaa. Autoilijoiden pitäisi mennä kun he saavat mennä eikä kukaan ole tulossa alle.
Tämä on se liikenteen suurin ongelma. Osa ihmisistä stressaa jatkuvasti mitä ihmeellisimmistä pikkuasioista tai kun asiat eivät mene täsmälleen oman mielen mukaan. Ja sen jälkeen sitten mennään kiukusta kihisten ja aiheutetaan sillä paljon enemmän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis millä tavalla turhaan pysähtyminen on tässä tapauksessa joustavaa? Monesti on vielä niin, että ei tietä voi silti ylittää vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen takia. Kaistoja kun on yleensä vähintään kaksi.
Et sinä kulta pieni riko liikennesääntöjä jos autoilija luopuu oikeudestaan mennä ensin...
Täysin hölmöähän tuo on autoilijalta, itse en noin tee vaan menen kyllä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se ongelma, että myös vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen pitäisi pysähtyä "kohteliaisuudesta" eikä niiden ole tietenkään mikään pakko. Tämä siis kaiken lisäksi aiheuttaa vaaratilanteita.
No tahallaan ei saa kenenkään päälle ajaa joten sikäli on kyllä pakko jos havaitsee tien ylittäjän. Toki jos joku tulee ihan "laput silmillä" yli niin se on aina ongelma joka ei lopulta liity enää tähän tapaukseen sinällään.
Se on aika kiusallista, kun autoilija "kohteliaasti" pysähtyy antamaan tietä mutta et voi mennä yli oikealta tulevien takia. Siinä sitten kaikki odotellaan autoilijan sekoilun takia.
Kertoo vain sen että autoilijat eivät osaa liikennesääntöjä juurikaan paremmin kuin pyöräilijät.
Kyllä itsekkin joskus pysähdyn päästämään pyöräilijän, jos tämä on pysähtynyt suojatien eteen ja jalka on maassa.
Oikeastaan tuo laki pitäisikin muuttaa niin että pyöräilijä pitää päästää suojatein yli, jos hän on pysähtynyt.
Tänään liikenneympyrässä näin kun auto (valkoinen citymaasturi ja naisoletettu kuski) ajoi suoraan kolmion takaa pyöräilijän nenän editse (koulutyttö) vaikka olisi tietysti kuulunut väistää. Harmittaa että en pysähtynyt (olin ympyrässä tuo auton edessä) ja käynyt vähän kertaamassa hänelle liikennesääntöjä. Seuraavalla kerralla pysähdyn ja käyn pitämässä saarnana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tahallaan ei saa kenenkään päälle ajaa joten sikäli on kyllä pakko jos havaitsee tien ylittäjän. Toki jos joku tulee ihan "laput silmillä" yli niin se on aina ongelma joka ei lopulta liity enää tähän tapaukseen sinällään.
Siis hetkinen...oikein kannustat pyöräilijöitä rikkomaan lakia ja syöksymään alle? Voi hohhoijaa..
Olisiko sellainen ratkaisu mahdollista, että autoilija vain menisi ja pyöräilijä sitten? Tämä olisi SUJUVAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis millä tavalla turhaan pysähtyminen on tässä tapauksessa joustavaa? Monesti on vielä niin, että ei tietä voi silti ylittää vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen takia. Kaistoja kun on yleensä vähintään kaksi.
Kyse ei ollut siitä pysähtyneestä autosta vaan siitä miten reagoi siihen että joku tekee liikenteessa asian jota ei pitäisi. Siis toimiiko niin että tilanne laukeaa mahdollisimman nopeasti ja helposti vai jääkö osoittamaan mieltä ja näyttämään sille toiselle että hän oli väärässä.
Liikennesääntöjä tulisi muuttaa niin, että pyöräilijä luokiteltaisiin aina suojatiellä väistettäväksi jalankulkijaksi, ellei hänen nopeutensa olisi < 5 km/h tai ellei hän aiheuttaisi nopeudellaan kohtuutonta riskiä. Autoilijan on ehdittävä havainnoimaan pyöräilijä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on aika kiusallista, kun autoilija "kohteliaasti" pysähtyy antamaan tietä mutta et voi mennä yli oikealta tulevien takia. Siinä sitten kaikki odotellaan autoilijan sekoilun takia.
No voithan jalkaantua ja taluttaa pyörän, jolloin toisestakin suunnasta tulevien on väistettävä sinua.
Pysähdyn, koska en tiedä mikä skitso siinä seisoo suojatien edessä pysähtyneenä ja päättää hypätä alle. Minun syy se olisi. Pysähtymällä ainakin varmistan kätesi liikkeen huitoen minua menemään todistajien läsnäollessa.
Ei minulle tuollaista tapahdu. Jos tasa-arvoisessa risteyksessä auto tulee vasemmalta niin se väistää minua tai jos menen suoraan ja se kääntyy niin se väistää minua. Tai jos vaikka tulen kolmion takaa, niin auto ei väistä minua.
Säännöt ovat ihan selvät. Toki jotkut pyöräilijät sotkevat liikennettä esim. ryhmittymällä risteyksessä väärälle ryhmityskaistalle, mikä myös sotkee väistämistä, mutta se on eri juttu.
Samaa mieltä. Tuo on todella ärsyttävää, etenkin kun työmatkani varrella ne risteykset, jossa pyöräilijänä olen väistämusvelvollinen ovat näkyvyydeltään surkeita eli ihan mielelläni pysähdyn, annan kaikkien autojen mennä ja katson sitten vielä kerran, tuleeko joku. Aina jonkun sankarin pitää kuitenkin pysäyttää, viittoa että ”mene vaan” ja sitten vastaantulevalta kaistalta tuleva joutuu myös pysähtymään ja mahdollisesti kiroamaan mielessään pyöräilijät, jotka eivät tunne liikennesääntöjä.
Nykyään näissä kohdissa hidastan kunnolla ennen risteystä ja jään pyörän kanssa odottamaan vähän kauemmaksi, että autot menevät. Fiksummat tajuavat, että en ole tulossa alle, eivätkä siis pysähdy turhaan.
Koomiseksi tämän homman tekee se, että kolmion takaa ja liikenneympyrästä tullaan surutta päälle, mutta niissä risteyksissä, joissa pyöräilijää ei tarvitse väistää, pysäytellään turhaan. Eivätkö autoilijat tunne liikennesääntöjä vai ovatko törttöilevät pyöräilijät aiheuttaneet sen, että autoilijat olettavat kaikkien pyöräilijöiden sotkevan sokeasti alle?
Vierailija kirjoitti:
Liikennesääntöjä tulisi muuttaa niin, että pyöräilijä luokiteltaisiin aina suojatiellä väistettäväksi jalankulkijaksi, ellei hänen nopeutensa olisi < 5 km/h tai ellei hän aiheuttaisi nopeudellaan kohtuutonta riskiä. Autoilijan on ehdittävä havainnoimaan pyöräilijä ajoissa.
Nopeuksia on mahdoton arvioida ja ne muuttuu koko ajan. Kyllä raja on vedettävä pysähtymiseen. Jos pyöräilijä pysähtyy ja laskee jalan maahan, hänelle olisi annettava sen jäkeen esteetön pääsy suojatielle, aivan kuten jalankulkija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen...oikein kannustat pyöräilijöitä rikkomaan lakia ja syöksymään alle? Voi hohhoijaa..
Olisiko sellainen ratkaisu mahdollista, että autoilija vain menisi ja pyöräilijä sitten? Tämä olisi SUJUVAA.
Onko kaikki pakko aina ymmärtää mahdollisimman pahantahtoisesti? Kommentoin vain siihen, onko PAKKO pysähtyä. Ja kyllä, lainkin mukaan jokaisen velvollisuus on välttää kolari tai törmäys jos se vain on mahdollista. Tämä ei tietenkään tarkoita että kehottaisin ketään syöksymään auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tuo on todella ärsyttävää, etenkin kun työmatkani varrella ne risteykset, jossa pyöräilijänä olen väistämusvelvollinen ovat näkyvyydeltään surkeita eli ihan mielelläni pysähdyn, annan kaikkien autojen mennä ja katson sitten vielä kerran, tuleeko joku. Aina jonkun sankarin pitää kuitenkin pysäyttää, viittoa että ”mene vaan” ja sitten vastaantulevalta kaistalta tuleva joutuu myös pysähtymään ja mahdollisesti kiroamaan mielessään pyöräilijät, jotka eivät tunne liikennesääntöjä.
Nykyään näissä kohdissa hidastan kunnolla ennen risteystä ja jään pyörän kanssa odottamaan vähän kauemmaksi, että autot menevät. Fiksummat tajuavat, että en ole tulossa alle, eivätkä siis pysähdy turhaan.
Koomiseksi tämän homman tekee se, että kolmion takaa ja liikenneympyrästä tullaan surutta päälle, mutta niissä risteyksissä, joissa pyöräilijää ei tarvitse väistää, pysäytellään turhaan. Eivätkö autoilijat tunne liikennesääntöjä vai ovatko törttöilevät pyöräilijät aiheuttaneet sen, että autoilijat olettavat kaikkien pyöräilijöiden sotkevan sokeasti alle?
Taluta pyörä suojatien yli, niin kenelläkään ei ole syytä kiroiluun, vaan muuttuvat väistämisvelvollisiksi.
Juuri näin. Tämä on oikeasti todella stressaavaa. Autoilijoiden pitäisi mennä kun he saavat mennä eikä kukaan ole tulossa alle.