Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa
Kylttejä asiasta nähnyt:
- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa
"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."
jne.
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
On se ihme ilmiö taas kun mennään rajojen yli niin hajuvammaiset loppuvat. Tämän kesän reissailin ympäri Eurooppaa ja Turkkia ja joka maassa, joka kulkuneuvossa, joka hotellissa, kaupassa, pankissa ym on tuoksuvia ihmisiä. Mitä etelämmäs mennään sitä voimakkaammat tuoksut, varsinkin miehillä.
Kukaan ei saa ahdituskohtauksia tai näppylöitä. Vaatteetkin tuoksuvat puhtaalle, hyvälle pyykinpesuaineelle. Mä en tajua mikä täällä on niin näppylöitävää ja migreeniahdistavaa??
P. S Romanien pyykit tuoksuvat aina hyvälle. Millä te pesette ja saatteko te pöyristys kohtauksia?
Mäkin olen hajuvesien käyttäjä, mutten ymmärrä sitä, että jotkut haluavat välttämättä haista siivousaineelle. Hyvän tuoksun pyykkiin saattaa ehkä saada tipalla eteeristä öljyä, kaikki keinohajut niissä muistuttavat vessanraikastimia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää käyttää hajuvesiä?
Rouva WT pyyhkii kainalot ja intiimin parfyymiin kastetulla tiskirätillä aamuisin ennen baarikierrosta kun hänen lihansyöjäheteronsa istuu ummetuskakalla eikä toilettiin pääse pariin tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten näille migreeniminnoille ja halvaatumishannoille maistuu kuitenkin kukkaisjasminsiiderit ja ruusuroseviinit. Nekö ei tuoksu siinä nenän alla lasissa?
Luultavasti niissä käytetyt hajusteaineet eivät ole samoja mitä hajuvesissä. Miksette sitten itse laita siideriä kaulalle, jos haluatte tuoksua?
Kappas miten kätevää hajunkestokäännytystä? Kiitos mutta käytän kaulallani hajuvesiä. Tällä hetkellä Bossin Ma Vie.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää käyttää hajuvesiä?
Tupakoitsijat ja kausijuopot. Vaikka se haju ei kyllä näitä seikkoja peitä.
Vierailija kirjoitti:
Hajuton ihminen on kaikkein fiksuin.
Entä jos peräaukko haisee vienosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelmaa ei olisikaan, jos ihmiset tyytyisivät mietoihin tuoksuihin. Mutta kun kanssaihmisillä puhkeaa migreenikohtaus tai lentää oksennus toisten vahvoista tuoksuista, niin onhan se vähän kohtuutonta.
Tuoksuyliherkkänä allergikkona voin kertoa, mitkä mulle on pahimpia.
-Vanhojen naisten eltaantuneet hajuvedet. Kyllä, haistan sen, kun hajuvesi on mennyt vanhaksi ja pilalle.
-Poison-tyyppiset erittäin voimakkaat ns. iltahajuvedet päiväkäytössä. Nämäkin usein vanhojen naisten synti.
-Pahanhajuiset tuoksut. Luonnoton, teennäinen, erikoinen tuoksu ärsyttää.
-Miesten ns. mennenit. Vahvat, vanhanaikaiset partavedet.
-Omot ja huuhteluaineet. Valehtelematta haistan ulkona 10 metrin päässä olevalta pyykkinarulta tai ihmisten päältä heidän vaatteensa, jos joku on lotrannut voimakastuoksuisten pyykinpesuaineiden kanssa.
Joku mieto tuoksu suihkugeelissä tai dödössä tai pyykinpesuaineessa tms ei haittaa. Eli kaikkia tuoksuja en kieltäisi, vaan ne äklöimmät, mitkä sairastuttaa osan ihmisistä. Ja ei, en halua paskan tai hienhajuja tilalle. Puhdas saa olla.
Ns. iltahajuvedet ja ns. Mennenit.
Selväksi tuli, että et tajua asiasta mitään muuta kuin kuulemasi stereotypiat.
Tuossa kommentissa, johon vastasit, tuli selväksi jälleen kerran tasan yksi asia. Se, että tuoksuyliherkät ovat yliherkkiä vain niille tuoksuille joista eivät itse satu pitämään. Tai ainakin suurin osa on näitä tapauksia. Itsekin tunnen yhden.
/40
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassani oli tuoksuyliherkkä tapaus, tasaisen äkeä, keski-ikäinen naisihminen. Ei kuulemma kertakaikkiaan kestänyt minkäänlaisia parfyymeita, mutta röökillä ramppasi monta kertaa päivässä.
Itselläni on tapana käyttää hyvinkin kohtuudella kevyen ja raikkaan tuoksuisia hajuvesiä päivittäin, enkä ajatellut tästä tavasta luopua etenkin kun minulla oli omat epäilykseni tuoksuyliherkkyyden todellisesta laadusta.
Kyseinen naisihminen nostikin melkoisen mekkalan parin kollegani hajuveden käytöstä, tosin mekkalaa edelsivät riidat ihan muista asioista. Ai sitä huokailua ja pyörrytystä...
Minun parfyymistani hän ei koskaan maininnut sanallakaan, hakeutui sen sijaan useinkin seuraani rupattelemaan.
Nykyään suhtaudun hyvinkin skeptisesti yliherkkiin ihmisiin, liekö sitten "Pekka ja susi"-efekti iskenyt.
Samaan kastiin lasken wannabekeliaakikot, jotka vaativat erityisruokansa, mutta nappaavat sitten viinerin jälkkäriksi "kun se on niin hyvän näköinen". Oikea keliaakikko ei tätä tee!!
A. Hajusteyliherkkä on yliherkkä niiden tiettyjen hajusteiden kemikaaleille. Tupakassa ja hajusteissa lienee eri kemikaaleja joten hyvinkin tupakoitsija voi olla yliherkkä vain niille hajusteille. Ihan niinkuin siitepölyallerginen ei välttämättä ole gluteeniyliherkkä?
B. Edelleen, hajusteyliherkkä on yliherkkä tietyille kemikaaleille. Eli hän voi hyvinkin olla yliherkkä toisen työkaverin hajusteille mutta ei eri tuotteita käyttävän toisen työkaverin tököteille. Ihan niinkuin siitepölyallerginen voi olla allerginen pähkinäpensaalle mutta kas vaan, koivu ei aiheutakaan allergiaa.
Aiemmin joku antoi esimerkin siitä, että hehheh, joku oli yliherkkä ruusun tuoksulle. No ei varmasti ole, vaan on allerginen juuri sille tuoksuvalle ruusulajikkeelle.
Koko hiton "hajusteyliherkkä"-termin saisi heittää romukoppaan. Ne, jotka saavat näitä yyyh, paha haju, kuo len kohta tähän lemuun-oireita, ovat niitä luulotautisia. Tuo termi leimaa kaikki näiksi luulotautisiksi.
Kun on ihan oikeasti erinäisille kemikaaleille herkistyneitä ihmisiä jotka saavat ihan oikeita, fyysisiä oireita esim. niistä kemikaaleista joita pyykinpesuaineissa käytetään. Ja koska niissä halppis hajuvesissä on samoja kemikaaleja, taas ne aiheuttavat reaktion jos joku niissä kylpee. Eikä siihen todellakaan auta joku tampaxi nenään että siltä altistumiseltä välttyy. Vai riittäisikö siitepölyallergiselle se, että kulkee nenä pyykkipojalla kiinni? Maitoallergisellekin sanotte vaan että pidä nenästä kiinni vaan kun nielaisee sen lasin maitoa niin et maista sitä makua eikä oireitakaan tule?
Joka paikkaan on viimeisen 10-20 vuotta tungettu hajusteita. On huonetuoksut, vessatuoksut, kaikki pesuaineet haisee, kosmetiikka haisee, vaatteissa ja muussa tekstiileissä on todella paljon kemikaaleja; palonsuoja-aineet, homeenestoaineet... Kemikaaliyliherkkyys on modernin maailman vitsaus eikä naurata yhtään siinä vaiheessa kun se oma keho tekee stopin liiallisen kuormituksen vuoksi.
Itse käytän hajuvesiä mutten mitään marketeissa myytäviä, tilaan erikoisliikkeestä jotka myy klassisia herrasmiesten tuotteita. Ihan kuten puvutkin ostan oikein pukuliikkeestä tarpeen mukaan räätälöiden, eikä mistään dressmannista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelmaa ei olisikaan, jos ihmiset tyytyisivät mietoihin tuoksuihin. Mutta kun kanssaihmisillä puhkeaa migreenikohtaus tai lentää oksennus toisten vahvoista tuoksuista, niin onhan se vähän kohtuutonta.
-Vanhojen naisten eltaantuneet hajuvedet. Kyllä, haistan sen, kun hajuvesi on mennyt vanhaksi ja pilalle.
-Poison-tyyppiset erittäin voimakkaat ns. iltahajuvedet päiväkäytössä. Nämäkin usein vanhojen naisten synti.
-Omot ja huuhteluaineet. Valehtelematta haistan ulkona 10 metrin päässä olevalta pyykkinarulta tai ihmisten päältä heidän vaatteensa, jos joku on lotrannut voimakastuoksuisten pyykinpesuaineiden kanssa.
Joku mieto tuoksu suihkugeelissä tai dödössä tai pyykinpesuaineessa tms ei haittaa. Eli kaikkia tuoksuja en kieltäisi, vaan ne äklöimmät, mitkä sairastuttaa osan ihmisistä. Ja ei, en halua paskan tai hienhajuja tilalle. Puhdas saa olla.
Tuossa kommentissa, johon vastasit, tuli selväksi jälleen kerran tasan yksi asia. Se, että tuoksuyliherkät ovat yliherkkiä vain niille tuoksuille joista eivät itse satu pitämään. Tai ainakin suurin osa on näitä tapauksia. Itsekin tunnen yhden.
/40
Tuoksuyliherkät eivät pidä niistä tuoksuista, joista saavat oireita. Eri valmistajat käyttävät eri kemikaaleja eikä niitä saa mistään selville. Se olisikin helppoa, jos tietäisi, että ainesosa x on se, josta itse sairastuu.
80-luvulla oli muotia värilliset rajauskynät. Minun silmät punoitti ja turposi, jos käytin Lumenen lilan väristä meikkikynää. Sen sijaan muut sävyt eivät aiheuttaneet oireita. Osaatko sinä kertoa, miksi kävi näin, oliko syynä väriaine vai joku muu?
Elämäni aikana, tasan kaksi ihmistä on saanut jonkin kohtauksen hajusteeni takia. Koska olen jo yli 40, ei noita tapauksia ole paljon. Käytän kuitenkin julkisia päivittäin, käyn töissä ja tapahtumissa. Asun isossa kaupungissa.
Luulisi, että tänä aikana hieman useampi olisi huomauttanut hajuvedestä tai ainakin mielenosoituksellisesti tuhissut ja pätkinyt lähelläni. Mutta ei. Tällä otannalla en usko varusteiden olevan ongelma.
Saa käyttää, mutta jostain syystä varsinkin vanhemmat naiset ja idästäpäin tulevat miehet kylpevät siinä hajuvedessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/40
Tuoksuyliherkät eivät pidä niistä tuoksuista, joista saavat oireita. Eri valmistajat käyttävät eri kemikaaleja eikä niitä saa mistään selville. Se olisikin helppoa, jos tietäisi, että ainesosa x on se, josta itse sairastuu.
80-luvulla oli muotia värilliset rajauskynät. Minun silmät punoitti ja turposi, jos käytin Lumenen lilan väristä meikkikynää. Sen sijaan muut sävyt eivät aiheuttaneet oireita. Osaatko sinä kertoa, miksi kävi näin, oliko syynä väriaine vai joku muu?
Varmaan siitä, että olit allerginen jollekin kemikaalille. Voisko olla näin? Sellaiselle, jota ei ollut kuin siinä liilan värisessä kynässä.
Mun pointti nyt kuitenkin oli se, että tuolla yksi aiempi kommentoija listasi pitkän listan tuoksuja, joista hän ei pidä, ja jotka siten aiheuttavat oireita. Listalla oli esim. Mennenit (todellisuudessa hän ei tiedä onko kyseessä Mennen, vaan leimaa kaikki hänestä inhottavat miesten tuoksut Menneniksi), vanhojen naisten tuoksut (tässä on kyse siitä, että hän ärsyyntyy vanhoista naisista, he kun käyttävät paljon erilaisia tuoksuja, eivät kaikki samaa), pilalle menneet tuoksut (tuskin kemikaalit sentään muuttuvat juuri pilaantuessaan reaktioita aiheuttaviksi) yms.
Sen vielä ymmärrän, että kaikissa tuoksuissa ei ole samoja kemikaaleja. Mutta tuo viesti nyt joka tapauksessa paljasti sen, että kyseessä ei ole yliherkkyys vaan itsekkyys. Minun tuoksuni ovat hyviä, muiden pahoja, lakatkaa käyttämästä niitä. Mulla on samanlainen työkaveri, joten tunnistan itsekkäät luulosairaat erityisellä tarkkuudella.
/40
Vierailija kirjoitti:
Elämäni aikana, tasan kaksi ihmistä on saanut jonkin kohtauksen hajusteeni takia. Koska olen jo yli 40, ei noita tapauksia ole paljon. Käytän kuitenkin julkisia päivittäin, käyn töissä ja tapahtumissa. Asun isossa kaupungissa.
Luulisi, että tänä aikana hieman useampi olisi huomauttanut hajuvedestä tai ainakin mielenosoituksellisesti tuhissut ja pätkinyt lähelläni. Mutta ei. Tällä otannalla en usko varusteiden olevan ongelma.
Et vaan ole huomannut, jos joku vaihtaa suuntaa sinut nähdessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/40
Varmaan siitä, että olit allerginen jollekin kemikaalille. Voisko olla näin? Sellaiselle, jota ei ollut kuin siinä liilan värisessä kynässä.
Mun pointti nyt kuitenkin oli se, että tuolla yksi aiempi kommentoija listasi pitkän listan tuoksuja, joista hän ei pidä, ja jotka siten aiheuttavat oireita. Listalla oli esim. Mennenit (todellisuudessa hän ei tiedä onko kyseessä Mennen, vaan leimaa kaikki hänestä inhottavat miesten tuoksut Menneniksi), vanhojen naisten tuoksut (tässä on kyse siitä, että hän ärsyyntyy vanhoista naisista, he kun käyttävät paljon erilaisia tuoksuja, eivät kaikki samaa), pilalle menneet tuoksut (tuskin kemikaalit sentään muuttuvat juuri pilaantuessaan reaktioita aiheuttaviksi) yms.
Sen vielä ymmärrän, että kaikissa tuoksuissa ei ole samoja kemikaaleja. Mutta tuo viesti nyt joka tapauksessa paljasti sen, että kyseessä ei ole yliherkkyys vaan itsekkyys. Minun tuoksuni ovat hyviä, muiden pahoja, lakatkaa käyttämästä niitä. Mulla on samanlainen työkaveri, joten tunnistan itsekkäät luulosairaat erityisellä tarkkuudella.
/40
Mennen on yleistä vanhoilla miehillä, siitä hajusta ei voi erehtyä. Sitä voisi käyttää sodassa biologisena aseena.
Tunnen kaksi astmaatikkoa, jotka pystyvät käyttämään jotain tiettyä hajuvettä, se on kummallakin ihan eri. Minä taas en pystyisi käyttäämään kumpaakaan, koska omat keuhkot siedä niitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kukaan valittanut hajusteiden käytöstä. Joko olen liian pelottava tai sitten eivät ole herkällekään liian offensiivisia.
Tai ovat kohteliaita eivätkä maineitse.
Sen sijaan pakenevat kauemmas seurastasi heti kun voivat.
Vierailija kirjoitti:
Näille herkillehän ongelma eivät ole pelkästään varsinaiset hajuvedet, vaan ihmisten ympärillä pitäisi kaikkein mieluiten vaihtaa kaikki muukin kosmetiikka ja pesuaineet hajusteettomiksi. Sori, en lähde tuohon.
Minä käytän hajusteetonta kosmetiikkaa ja pesuaineita. Vaikken ole allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/40
/40
Juuri näin. Olin tulossa aivan samaa kommentoimaan, mutta sinä oletkin analysoinut asian järkevästi jo valmiiksi. Luulisi myös, että sama hajuvesi aiheuttaisi oireita sekä päivällä että illalla, mutta lainatussa kommentissa se ärsyttää vain päiväkäytössä.
Luulen että tässä on takana ainakin osittain jonkinlainen suomalaiselle luonteelle ehkä tyypillinen kontrollinhalu ja erillisyydentunne sekä psyykkinen ahdistus siitä että ympäristössä on muitakin, joihin oma kontrolli ei ulotu.
Vierailija kirjoitti:
Käytän hajuvesiä ihan normaalisti edelleen . Haluan niitä käyttää ja haluan myös että ne tuoksuu eikö vaan vienosti vivahtele jostain huivinkulmasta!
Tsori siitä.
Rouva WT pyyhkii kainalot ja intiimin parfyymiin kastetulla tiskirätillä aamuisin ennen baarikierrosta kun hänen lihansyöjäheteronsa istuu ummetuskakalla eikä toilettiin pääse pariin tuntiin.
Itse tänä kesänä lähtenyt töistä suoraan kipupiikkiä ottamaan kaksi kertaa, kun kesäduunari tuntui kylpevän hajuvedessään.
Ei haittaa , jos käyttää maltilla hajusteita, mutta jos jokainen liike(käden heilautuskin) oikein höläyttää tuon hajusteen hajun ilmoille ja sitä lisäillään vessassa niin, että vessakin haisee tuolle hajuvedelle,niin minä saan hirveän migreenin,mikä ei helpota ennen kipupiikkiä.
On epäreilua olla itse kipeänä ja toimintakyvyttömänä ihan vain sen vuoksi,että joku lotraa hajuvedellä.
Kieltohan tulee lähinnä siitä kun jotkut käyttää ihan liikaa hajusteita. Yksi pieni suihkaus kaulaan ei vielä häiritse ketään. Mutta välillä törmää ihmisiin jota tuoksuu kuin olisi tyhjennetty puoli hajuvesipulloa. Esim tällä viikolla yhtenä päivänä koko työpaikan 5 kerroksinen rappukäytävä haisi voimakkaasti hajuvedelle, ihmisiä siellä ei ollut mutta joku lsittanut niin paljon että jättää jälkeensä pitkän hajujäljen.
Kannattaa ymmärtää että itse tottuu heti siihen tuoksoon eikä sitä huomaa, mutta kanssaihmiset huomaa kyllä hyvin pienenkin suihkauksen.