Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa
Kylttejä asiasta nähnyt:
- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa
"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."
jne.
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.
Kommentit (407)
Minä olen aina tulkinnut nuo kehotukset sillä silmällä, että ei KYLVETÄ siinä hajuvedessä/partavedessä. Mulla tulee esim. bussissa kyllä pää kipeäksi jos siihen joku semmonen ns. citymummo istuu lähellä joka holvaa sen pullon pari sitä tuoksua per käyttö niin on siinä oksennuksessa pidättelyä. Muutaman kerran olen myös pari oppilastani (Yläkoulu) komentanut käytävälle ja pitänyt puhuttelun siitä, että koko luokka haisee kun joka välitunti pitää vaan lisätä ja lisätä niitä tuoksuja. Kai se ongelman ydin on se, että itse ollaan niin turtuneita niin tulee vaan lisättyä hajuvettä kokoajan.
Voisiko impata niitä hajuja oman kodin yksityisyydessä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtälailla hajuste yliherkkä voi pysyä omassa kodissaan, onko aivan pakko lähteä ihmisten ilmoille.
Monien vaatteet haisevat niin voimakkaasti huuhteluaineelle, että siinä enää mitään hajuvesiä tarvita! Tupakan ja huuhteluaineen sulotuoksu, siitä tunnistaa suomalaisen keski-ikäisen perheenäidin...
Minulla on allergiasairaalassa todettu tuoksuyliherkkyys. Käytän pumpulitupossa Nina Riccin kevyttä tuoksua. Laitan sen rintaliiviin, niin ettei se kosketa ihoa.
Eniten ärsyttää miniäni voimakkaasti tuoksuvat lakanat ja pyyhkeet. Menen heille viikoksi lokakuussa ja otan omat lakanat ja pyyhkeet mukaan. Onneksi hänen hajuvetensä on Chanel Coco Mademoiselle, joka ei tuoksu voimakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on allergiasairaalassa todettu tuoksuyliherkkyys. Käytän pumpulitupossa Nina Riccin kevyttä tuoksua. Laitan sen rintaliiviin, niin ettei se kosketa ihoa.
Eniten ärsyttää miniäni voimakkaasti tuoksuvat lakanat ja pyyhkeet. Menen heille viikoksi lokakuussa ja otan omat lakanat ja pyyhkeet mukaan. Onneksi hänen hajuvetensä on Chanel Coco Mademoiselle, joka ei tuoksu voimakkaalle.
tämä löytyy terveyskirjasto.fi sivuilta:
Taudin toteaminen
Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla. Diagnoosin asettaminen, mikäli sellainen tehdään, tapahtuu oirekyselyn avulla. Voimakkaimmin oireilevia on hankala erottaa esimerkiksi paniikkihäiriöisistä. Tuoksuyliherkät eivät koetilanteissa erota eri tuoksuja kontrollihenkilöitä paremmin, mutta siinä missä tuoksuille reagoimattoman henkilön aistit tottuvat nopeasti voimakkaaseenkin tuoksuun, tuoksuyliherkän elimistössä ei tottumista tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen herkkä melulle. Voinko siis vaatia, että koko maailma hiljenee sillä hetkellä kun astun ulos kotiovesta?
Minä olen herkkä melulle myös, mutta minulla on korvatulpat aina mukama varalta. Ne auttavat yleensä aina, jos meteliä on liikaa. Hengittämättä on vähän vaikeampaa.
On se ihme ilmiö taas kun mennään rajojen yli niin hajuvammaiset loppuvat. Tämän kesän reissailin ympäri Eurooppaa ja Turkkia ja joka maassa, joka kulkuneuvossa, joka hotellissa, kaupassa, pankissa ym on tuoksuvia ihmisiä. Mitä etelämmäs mennään sitä voimakkaammat tuoksut, varsinkin miehillä.
Kukaan ei saa ahdituskohtauksia tai näppylöitä. Vaatteetkin tuoksuvat puhtaalle, hyvälle pyykinpesuaineelle. Mä en tajua mikä täällä on niin näppylöitävää ja migreeniahdistavaa??
P. S Romanien pyykit tuoksuvat aina hyvälle. Millä te pesette ja saatteko te pöyristys kohtauksia?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina tulkinnut nuo kehotukset sillä silmällä, että ei KYLVETÄ siinä hajuvedessä/partavedessä. Mulla tulee esim. bussissa kyllä pää kipeäksi jos siihen joku semmonen ns. citymummo istuu lähellä joka holvaa sen pullon pari sitä tuoksua per käyttö niin on siinä oksennuksessa pidättelyä. Muutaman kerran olen myös pari oppilastani (Yläkoulu) komentanut käytävälle ja pitänyt puhuttelun siitä, että koko luokka haisee kun joka välitunti pitää vaan lisätä ja lisätä niitä tuoksuja. Kai se ongelman ydin on se, että itse ollaan niin turtuneita niin tulee vaan lisättyä hajuvettä kokoajan.
Koulutyttöjen halvat hajuvedet onkin sitten ihan oma lukunsa.
Onneksi Seppälä sentään lopetti.
Kyllä bussissa huomaa heti, kun ajetaan sellaista katua pitkin, missä on paljon vanhoja omakotitaloja. Jotkut ihmiset haisee homeelle niin, että pahaa tekee. Ei ne varmaan itse sitä huomaa. S
Onneksi minulla on oma auto, niin ei tarvitse kärsiä julkisessa liikenteessä. Töissäkään ei tarvitse enää käydä, vaikka siitä luopuminen kirpaisee vieläkin. Toisaalta ihan sama, koska saan rahaa kotona olemisesta. Rahaakin säästyy, kun en voi mennä enää teatteriin, konsertteihin, harrastuksiin, kuntosalille tai minnekään, missä on paljon ihmisiä. Se harmittaa, että osa laittaa hajusteita mennessään lääkärille, kun en voi olla odotustilassa. Onneksi voi soittaa vastaanottoon, niin hakevat minut sitten ulkoa tai aulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei missään. Opetelkaa peseytymään, niin ei tarvitse peittää lemuaan hajuvesillä.
Tämä on tuoksuhysteerikkojen hauskin argumentti. Kai tiedätte, että parfyymit ja muut kehotuoksut eivät todellakaan peitä pahaa hajua? Deodorantit ovat hajunehkäisyä varten. Ihan vinkkinä vain.
Ihminen joka haisee pahalle, haisee pahalle vaikka hölväisi päälleen litran tuoksua. Itse en ole tällaisiin onneksi törmännyt, yleisesti ottaen ihminen joka ei ole kiinnostunut perushygieniasta, ei ole kiinnostunut myöskään tuoksuista (muusta kosmetiikasta puhumattakaan).
Tuoksun ei ole tarkoitus peittää mitään vaan lisätä hyvää tuoksua.
/40
sori vaan mutta hajuvedet tuli Eurooppaan ihan siksi, että ranskalainen linnanväki yritti peitellä paskan kemiaan, koska kylpeminen oli syntiä.
Hajuvesien käyttäjät on eltaantuneita rankkitynnyreitä.
Niin. Tulivat satoja vuosia sitten. Nyt elämme vuotta 2019, hygienia on länsimaissa ottanut jättiläisen harppauksia noista ajoista. Ehkä ymmärrät tämän itsekin, vaikka muuta esität.
Toivottavasti et käytä silmämeikkiä. Se on meinaan aivan turhaa; silmämeikin alkuperäinen tarkoitus kun oli suojata silmiä auringolta maissa, joissa aurinko todellakin paistaa ja säteilee voimakkaasti. Suomessa silmämeikin käytölle ei ole mitään perusteita.
Entä käytätkö ruoassasi mausteita? Lopeta heti. Mausteita on lisätty ruokaan sen säilyvyyden parantamiseksi silloin, kun jääkaappeja ei vielä ollut missään päin maailmaa. Pakastimista puhumattakaan. Miksi ihmeessä siis maustat ruokasi?
/40
Ideaalimaailmassani ihmiset laittaisivat pakolliset hajusteensa vasta lähellä kohdetta, eikä ennen bussiin menemistä. Mutta se onkin turhaa idealismia.
Itse sairastan migreeniä, olen ikävä kyllä sairastanut lapsesta asti. Moni tuoksu aiheuttaa kohtauksen. Suuri osa niistä tuoksuista on mielestäni hyviä. Kyse ei ole siitä, että haluaisin vaan olla erityinen lumihiutale tai kitistä turhasta. Tykkäisin itsekin laittaa joskus jotain raikasta tuoksua, mutta migreeni tulee, vaikka siitä kuinka tykkäisi. Tuloksena on pahimmillaan toisen puolen halvaantuminen, oksentelu ja pitkittynyt kohtaus. On selvää, että teen kaikkeni, etten joudu menemään aamubussilla töihin. Olen jo lapsena joutunut hyppimään kesken matkan pois bussista ja myöhästymään vähän väliä, koska matkaa ei yksinkertaisesti voi jatkaa samassa tilassa tietynlaisten hajuvesien tai partavesien kanssa. Lapsenikin onkin nykyään jo tottunut siihen, että jäädään pois kesken matkan ja jatketaan seuraavalla, ehkä paremmalla onnella.
Kusi, paska ja hiki haisee kuvottavalta, mutta niistä ei tule migreeniä.
Tämä on oikeasti todella perseestä oleva sairaus, koska se on riippuvainen muiden ihmisten valinnoista. Se estää käymästä esimerkiksi teatterissa, pakottaa vaihtamaan pöytää ravintolassa ja polkemaan vesisateessa, koska julkisia ei voi käyttää. Olen ikionnellinen siitä, miten moni paikka alkaa olla tuoksuvapaa. En koskaan tee tästä mitään numeroa, ihmiset kun tuppaavat ottamaan sen luulotautina siinäkin vaiheessa, kun oksennan ja puhe sammaltaa. Tuoksuttomuustoive koetaan henkilökohtasena loukkauksena ja reaktiot on sitten sen mukaiset. Sen kanssa pitää vaan elää ja väistää itse. Toivoisin silti, että ihmiset kunnioittaisivat muita esimerkiksi elokuviin mennessä. Se ei ole itseltä mitenkään pois, jos ei sinne pimeään saliin laita itseensä tuoksua, joka voi joltain muulta lopettaa elokuvan lyhyeen. Usein onneksi on mahdollisuus siirtyä jonnekin toiseen laitaan, harvoin sali on ihan täynnä, mutta miksi joku haluaisi tehdä jollekin toiselle niin?
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelmaa ei olisikaan, jos ihmiset tyytyisivät mietoihin tuoksuihin. Mutta kun kanssaihmisillä puhkeaa migreenikohtaus tai lentää oksennus toisten vahvoista tuoksuista, niin onhan se vähän kohtuutonta.
Tuoksuyliherkkänä allergikkona voin kertoa, mitkä mulle on pahimpia.
-Vanhojen naisten eltaantuneet hajuvedet. Kyllä, haistan sen, kun hajuvesi on mennyt vanhaksi ja pilalle.
-Poison-tyyppiset erittäin voimakkaat ns. iltahajuvedet päiväkäytössä. Nämäkin usein vanhojen naisten synti.
-Pahanhajuiset tuoksut. Luonnoton, teennäinen, erikoinen tuoksu ärsyttää.
-Miesten ns. mennenit. Vahvat, vanhanaikaiset partavedet.
-Omot ja huuhteluaineet. Valehtelematta haistan ulkona 10 metrin päässä olevalta pyykkinarulta tai ihmisten päältä heidän vaatteensa, jos joku on lotrannut voimakastuoksuisten pyykinpesuaineiden kanssa.
Joku mieto tuoksu suihkugeelissä tai dödössä tai pyykinpesuaineessa tms ei haittaa. Eli kaikkia tuoksuja en kieltäisi, vaan ne äklöimmät, mitkä sairastuttaa osan ihmisistä. Ja ei, en halua paskan tai hienhajuja tilalle. Puhdas saa olla.
Ns. iltahajuvedet ja ns. Mennenit.
Selväksi tuli, että et tajua asiasta mitään muuta kuin kuulemasi stereotypiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtälailla hajuste yliherkkä voi pysyä omassa kodissaan, onko aivan pakko lähteä ihmisten ilmoille.
Niinhän me ollaankin, mutta joskus on pakko päästä lääkäriin. Täällä omalla paikkakunnalla lääkäri ei tule kotiin eikä kotiin saa röntgenpalveluitakaan. Verikokeet sen sijaan saa tilattua, niin ei tarvitse mennä kärsimään labran odotustiloihin.
Sitten näille migreeniminnoille ja halvaatumishannoille maistuu kuitenkin kukkaisjasminsiiderit ja ruusuroseviinit. Nekö ei tuoksu siinä nenän alla lasissa?
Vierailija kirjoitti:
Ideaalimaailmassani ihmiset laittaisivat pakolliset hajusteensa vasta lähellä kohdetta, eikä ennen bussiin menemistä. Mutta se onkin turhaa idealismia.
Itse sairastan migreeniä, olen ikävä kyllä sairastanut lapsesta asti. Moni tuoksu aiheuttaa kohtauksen. Suuri osa niistä tuoksuista on mielestäni hyviä. Kyse ei ole siitä, että haluaisin vaan olla erityinen lumihiutale tai kitistä turhasta. Tykkäisin itsekin laittaa joskus jotain raikasta tuoksua, mutta migreeni tulee, vaikka siitä kuinka tykkäisi. Tuloksena on pahimmillaan toisen puolen halvaantuminen, oksentelu ja pitkittynyt kohtaus. On selvää, että teen kaikkeni, etten joudu menemään aamubussilla töihin. Olen jo lapsena joutunut hyppimään kesken matkan pois bussista ja myöhästymään vähän väliä, koska matkaa ei yksinkertaisesti voi jatkaa samassa tilassa tietynlaisten hajuvesien tai partavesien kanssa. Lapsenikin onkin nykyään jo tottunut siihen, että jäädään pois kesken matkan ja jatketaan seuraavalla, ehkä paremmalla onnella.
Kusi, paska ja hiki haisee kuvottavalta, mutta niistä ei tule migreeniä.
Tämä on oikeasti todella perseestä oleva sairaus, koska se on riippuvainen muiden ihmisten valinnoista. Se estää käymästä esimerkiksi teatterissa, pakottaa vaihtamaan pöytää ravintolassa ja polkemaan vesisateessa, koska julkisia ei voi käyttää. Olen ikionnellinen siitä, miten moni paikka alkaa olla tuoksuvapaa. En koskaan tee tästä mitään numeroa, ihmiset kun tuppaavat ottamaan sen luulotautina siinäkin vaiheessa, kun oksennan ja puhe sammaltaa. Tuoksuttomuustoive koetaan henkilökohtasena loukkauksena ja reaktiot on sitten sen mukaiset. Sen kanssa pitää vaan elää ja väistää itse. Toivoisin silti, että ihmiset kunnioittaisivat muita esimerkiksi elokuviin mennessä. Se ei ole itseltä mitenkään pois, jos ei sinne pimeään saliin laita itseensä tuoksua, joka voi joltain muulta lopettaa elokuvan lyhyeen. Usein onneksi on mahdollisuus siirtyä jonnekin toiseen laitaan, harvoin sali on ihan täynnä, mutta miksi joku haluaisi tehdä jollekin toiselle niin?
Osta oma auto. Sinne ei yhdelläkään tuoksullisella ole asiaa.
Entisessä työpaikassa oli yksi meno, joten minäkin lupauduin kuskaamaan työkavereita. Autoon oli tunkemassa yksi, joka oli laittanut hajusteita vaikka hänelle oli kerrottu, että niitä ei voi sinä päivänä laittaa. Kielsin häntä tulemasta kyytiin ja kylläpäs hän veti siitä herneen nenään. Meillä muilla oli ihan mukavaa, vain yksi työkaveri joutui olemaan sinä päivänä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten näille migreeniminnoille ja halvaatumishannoille maistuu kuitenkin kukkaisjasminsiiderit ja ruusuroseviinit. Nekö ei tuoksu siinä nenän alla lasissa?
Luultavasti niissä käytetyt hajusteaineet eivät ole samoja mitä hajuvesissä. Miksette sitten itse laita siideriä kaulalle, jos haluatte tuoksua?
sori vaan mutta hajuvedet tuli Eurooppaan ihan siksi, että ranskalainen linnanväki yritti peitellä paskan kemiaan, koska kylpeminen oli syntiä.
Hajuvesien käyttäjät on eltaantuneita rankkitynnyreitä.