Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa
Kylttejä asiasta nähnyt:
- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa
"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."
jne.
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Asun kosovossa, täällä tuoksuja on joka puolella niiltä et voi välttyä. Naiset tuoksuu, miehet tuoksuu, tupakka tuoksuu, allergioista ei tietoakaan. Ravintolat myy ihan normaalia ruokaa, kukaan ei kysy gluteiinitonta, laktoositonta jne ruokavaliota.
Miksi tosiaan suomalaiset on niin allergisia kaikelle?
Ravitsemussuositukset. Geenivirhe. Ympäristömyrkyt. Elintavat. Korkea hygieniataso. Tshernobyl. Valitse suosikkisi.
Muhun ei joitain vuosia sitten hajusteet vaikuttaneet mitenkään. Nykyään on vaikea kävellä hajuvesiosaston läpi. En ole kenellekään valittanut. Mutta jos tulet viereeni bussissa vahvasti tuoksuen, joudut sitten kestämään aivasteluani.
Vierailija kirjoitti:
Asun kosovossa, täällä tuoksuja on joka puolella niiltä et voi välttyä. Naiset tuoksuu, miehet tuoksuu, tupakka tuoksuu, allergioista ei tietoakaan. Ravintolat myy ihan normaalia ruokaa, kukaan ei kysy gluteiinitonta, laktoositonta jne ruokavaliota.
Ja vähän hometta, niin suomalainen sairastuu apaut työkyvyttömäksi.
Käytän tuoksu tuotteitani siellä missä haluan
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää
Sellaisissa paikoissa, joissa et halua aiheuttaa oireita hengityssairaille?
Itse rakastan hajuvesiä, mutta valitettavasti olen koko ajan pahemmin niihin reagoiva. Viikonloppuna tutkin hajuvesiäni, että täällä on tätäkin ihanaa tuoksua! Suihkautin wc:ssä sitä ilmaan ja koko ilta sitten kurkkua kuristi, nenä tuntui flunssaiselta ja koko olo oli kuin sairaalla. Jos en tietäisi olevani allerginen, luulisin sitä reaktiota alkavaksi flunssaksi.
Tämä reaktio tulee myös muiden ihmisten hajuvesistä, jos sitä on laitettu niin paljon, että koko ihmistä ympäröi hajuvesipilvi.
En ole yliherkkyyden takia esittänyt kenellekään mitään vaatimuksia. Olen vain jättäytynyt pois sosiaalisista tilanteista, joissa voi olla liikaa altisteita, koska en halua olla sairaana niiden takia. Pystyn onneksi tekemään töitä itsenäisesti. Kun olen välttänyt hajusteita käyttäviä ihmisiä, olen ollut täysin terve ja oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän missä lystään. Uhriutujat ja elämäntapakärsijät mussuttaa joka tapauksessa. Jos ei muusta niin ne saa liaan kirkkaan värisistä vaatteista migreenin :p
Sinä olet ilmeisesti näitä joiden jäljiltä ei voi käyttää hissiä, kun ovien auetessa pöllähtää ilmoille hajuvesipilvi, vaikka sinusta ei ole ollut näköhavaintoja tuntiin?
Jos taas olisit itse joskus kärsinyt migreenistä, et varmaankaan kirjoittaisi asiasta aivan tuohon sävyyn?
Vierailija kirjoitti:
Näille herkillehän ongelma eivät ole pelkästään varsinaiset hajuvedet, vaan ihmisten ympärillä pitäisi kaikkein mieluiten vaihtaa kaikki muukin kosmetiikka ja pesuaineet hajusteettomiksi. Sori, en lähde tuohon.
Ihan mielenkiinnosta, miksi et?
Pesuaineissa ym käytettävät hajusteet ovat pahanhajuisia ja täysin turhia. Ne kuormittavat myös ympäristöä turhaan.
Vaatteet ja lakanat haisevat pahalle pesun jälkeen jos käyttää hajustettua tuotetta, tiskiaineessa ei ole mitään järkeä olla tuoksua ym.
Miksi haluat, että noissa on hajusteita?
Vierailija kirjoitti:
Iso säästö kun ei voi missään käyttää. Paskalle voi haista eikä sitä kielletä missään. Kukaan ei saa allergisia oireita paskan ja hien hajusta.
Ei ehkä allergiaoireita, mutta opiskeluaikoina luokkakaverini sai astmakohtauksen, kun luokkaan astui voimakkaasti hieltä haiseva nuori mies. Aikansa naama punaisena yskittyään kaverini poistui luokasta käytävän puolelle raittiiseen ilmaan ja hengittelemään avaavaa lääkettä. Kohtaus oli paha, siinä ehti monella herätä jo huoli.
Eli mikä tahansa voimakas haju voi kyllä laukaista astmakohtauksen. Myös paskan ja hien haju, siinä missä voimakkaat hajusteetkin.
Minusta hajuvesiä ym. hajusteita voi silti käyttää huoletta, kunhan muistaa maltin eikä pyri hajusteilla peittämään huonoa henkilökohtaisen hygienian hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaisko tuo tuoksu yliherkkyys vähentyä jos siitä kärsivät määrättäisiin pitämään tamppooneita nenässä? Sillä niillä voi suojautua hajuilta aivan kuten kuulokkeilla melulta.
Eletään ja annetaan muidenkin elää.
Jos on herkistynyt noille kemikaaleille, niin kyllä ne aerosoleina menevät hengitykseen, vaikka nenäontelossa tamponi olisikin. Vaikea elää, jos ei voi hengittää. En totta puhuen itsekään ymmärtänyt tätä problematiikkaa vielä esim. kymmenen vuotta sitten, kun en ollut itse herkistynyt. Oli helppo neuvoa tuttua, että tämä "varmaan vain ylireagoi".
Mulla lähtee silmät muurautumaan umpeen, joten hengityssuojain ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon psyykenlääkitys auttaa psykosomaattisiin oireisiin.
Noi kieltokyltit voisi kääntää myös muille kielille. Monet iranilaiset, irakilaiset, afgaanit ja muut naapurivaltioiden kansalaiset, varsinkin nuoret miehet oikein kylpevät niissä hajusteissaan! En ole lainkaan tuoksuyliherkkä, mutta olen lähijunassa joutunut vaihtaa paikkaa kun viereen tuli joku tuoksuterroristi :D sus siunakkoon! Ihan silmiä alkoi vetistää ja henki salpautui, sitä hajua oli meinaan niin paljon. Voisivat vähentää
Eräs kehui mulle kerran että "unlike finnish men, we persian men like to smell clean and good!" omg!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille herkillehän ongelma eivät ole pelkästään varsinaiset hajuvedet, vaan ihmisten ympärillä pitäisi kaikkein mieluiten vaihtaa kaikki muukin kosmetiikka ja pesuaineet hajusteettomiksi. Sori, en lähde tuohon.
Pesuaineissa ym käytettävät hajusteet ovat pahanhajuisia ja täysin turhia. Ne kuormittavat myös ympäristöä turhaan.
Vaatteet ja lakanat haisevat pahalle pesun jälkeen jos käyttää hajustettua tuotetta, tiskiaineessa ei ole mitään järkeä olla tuoksua ym.
Jotkut kokevat, että pyykki tai astiat eivät tunnu puhtailta ilman sitä lisättyä kemiallista hajua.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaiset on niin älyttömän luulotautisen allergisia kaikelle?
Sanopa se!
Asun Italiassa viidettä vuotta ja tätä ennen asuin pari vuotta Ranskassa.
Vietän ihan normaalin sosiaalista elämää, luen lehtiä ja seuraan ympäristöäni siinä missä ihmiset yleensäkin.
Koskaan en ole kuullut mitään Etelä- ja Keski -Euroopassa näitä: mitä kutsuille tarjottavaksi, kun yksi on vegaani, kahdella on gluteeniton ruokavalio, yksi on allerginen tomaatille, toinen kalalle jne, loputtomiin.
Kuulin kaverilta, että nykyään Suomessa lasten synttärikorteissakin kutsuttaville on "ilmoitathan allergioista". :D
Ja hajusteet, voi luoja... Bussissakin kuulemma on jo ohjeistus, ettei käytä hajusteita.
Tupakointi kanssa ihan hullun tarkkaa siellä. Okei, onhan se huono tapa. Ei Italiassa kuitenkaan kukaan edes kiiinnitä mitään huomiota kieltokyltin vieressä polttamiseen.
Iloisimmilta näyttävät kaikin puolin kuin suomalaiset. Kävin kesäkuussa kyllä kotikonnuillani Varsinais-Suomessa.
Olen ihmetellyt samaa. Missaan varmaan niin paljon "ruokavammaisia" kuin Pohjoismaissa - ei siis pelkastaan Suomessa!
Asun Keski-Euroopassa ja kavin eraassa buffet-lounaspaikassa. Edellani seisoi ruotsalainen milleniaaliperhe, iska tilasi reippaasti hampurilaisen ja tarkisti sitten viela "ihan varmuuden vuoksi", etta kai leipa on "gluu-tten frii". Oli ihan tyrmistyksissaan kun a) ei ollut vakiona, ja b) ei ollut edes gluteetitonta vaihtoehtoa saatavilla. Tilasi sitten lopuksi pelkkaa lihaa. :D
Ja joo, taalla kanssa edelleen tarjotaan kutsuilla kaikenlaista kysymatta, mille vieraat ovat allergisia. Luotetaan siihen etta jos joku on vaikeasti moniallerginen niin tajuaa ottaa omat evaat mukaan. Tosin kasvis/vegaaninen ruokavalio on kasvussa taallakin, ja yleensa on tapana tarjota ainakin yksi kasvisvaihtoehto. Saa olla ovo-lakto, silla kukaan taalla ei ole allerginen esim. maidolle, ja vegaanitkin tuovat omat raakapatukkansa mukanaan, kun ei voida olettaa etta kutsujen housti huomioisi kaikkien vieraiden ruokavalion.
Tuoksuyliherkkyydesta ei niinikaan olla taalla kuultukaan, homeongelmista puhumattakaan. Jos vaikka makkarin seinaan tulee hometta sen voi pesta pois ja maalata paalle.
Harvinaisen typerä kommentti. Ei tullut mieleen, että hänellä ehkä oli keliakia? Siksi halusi gluteenittoman leivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska PIDÄN SIITÄ tuoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon psyykenlääkitys auttaa psykosomaattisiin oireisiin.
Kun oireita saa vain 10 prosenttia väestöstä, niin oireilijat on helppo leimata hulluiksi. Valitettavasti tilanne pahenee joka vuosi, koska nykyisten aineiden kanssa ei ole vehdattu koskaan historiassa näin paljon. Sivutuotteena hulluksi leimaaminen käy ajan myötä vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Noi kieltokyltit voisi kääntää myös muille kielille. Monet iranilaiset, irakilaiset, afgaanit ja muut naapurivaltioiden kansalaiset, varsinkin nuoret miehet oikein kylpevät niissä hajusteissaan! En ole lainkaan tuoksuyliherkkä, mutta olen lähijunassa joutunut vaihtaa paikkaa kun viereen tuli joku tuoksuterroristi :D sus siunakkoon! Ihan silmiä alkoi vetistää ja henki salpautui, sitä hajua oli meinaan niin paljon. Voisivat vähentää
Eräs kehui mulle kerran että "unlike finnish men, we persian men like to smell clean and good!" omg!!!
Tämä on ulkomailla ihan normaalia, ihmiset tuoksuu ja käyttää tuoksuja todella runsaalla kädellä, eikä kukaan nyrpistele nenäänsä ja ole kieltämässä tuoksujen käyttöä.