Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa
Kylttejä asiasta nähnyt:
- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa
"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."
jne.
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.
Kommentit (407)
Ainoat paikat mistä ei liene kielletty on ravintolat? Vai eikö niihinkään saa mennä hajuvesineen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitäisi käyttää yhtään missään?
Koska nautin siitä ja tykkään tuoksua omasta ja monen muun mielestä hyvältä. Koettakaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nykyään peseytymismahdollisuus ja deodorantut, joten ihmisen luontaista paskan ja hien hajua ei enää tarvitse piilottaa muiden voimakkaiden hajujen alle. Hyvä näin. En ole edes yliherkkä tuoksuille, mutta usein ne saa yskimään ja voimaan pahoin. En tajua, miksi kukaan niitä haluaa käyttää. Tulee mieleen, että suihkussa ei ole jaksettu käydä ja likainen mielikuva ihmisestä. Tiedän, ettei se ole totta, mutta en voi sille mitään, että voimakkaasti haisevat ihmiset inhottavat.
Eli et ole yli herkkä tuoksuille, mutta silti saat niistä oireita, voisko olla somaattisia oireita?
Hajuvedenkäytön nyrkkisääntönä on, että sen haistaa vain todella lähelle tuleva ihminen. Siinä ei kuulu kylpeä niin, että työpaikan vessa lemuaa tietyn ihmisen jälkeen puoli tuntia, tai että bussin etuosassa istuvan henkilön parfyymi löyhkää takaosaan asti. Usein ihminen tottuu siihen omaan hajuveteensä eikä haista sitä enää kunnolla.
Jännä, minä en ole nähnyt. Olen elämässäni omistanut kaikki kaksi hajuvettä, toisen sain tänä vuonna. Tai se on semmoista tuoksuvettä oikeastaan, mutta yllättäen minulle sopivaa. En siis välitä hajusteista, enkä käytä sekahajuja edes käsisaippuoissa, olen todella neutraali hajujen suhteen. Tuota joskus suihkautan päälleni kevyesti, eikä kenelläkään ole tullut pahoinvointia. Itsellenikään ei tule siitä huonoa oloa. Enkä siis ole mikään hajusteherkkä, en vain tykkää tuoksujen kakofoniasta. Vessassakin haistelen ennemmin sonnan hajua, kuin siihen sekoitettua air freshiä.
Ei kiinnosta tuollaiset kyltit, käytän hajuvesiäni ihan missä mielin. No, TAYSiin viime kesänä leikkaukseen lähtiessäni menin kyllä ihan suihkusta tulleena, enkä siellä paikan päällä mitään sumutellut päälleni, mutta muuten suihkautan aina parfyymiä ennen kuin poistun kotiovesta.
Joo ja pyykitkin pesen hajustetuilla pesuaineilla. Huuhteluaineena useimmiten pyykkietikkaa, paitsi lakanapyykkiin Softlan ultraa.
Kun täällä tulevaisuudessa on kuitenkin enenevissä määrin muiden maiden kansalaisia, voidaan varmasti myös todeta, että hajuvesien ja erilaisten hajusteiden käyttö ei tule katoamaan yhtään mihinkään vaikka lipeäkalanaamat kuinka rummuttavat asian puolesta.
Minulla tietyt hajut saattavat laukaista migreenin. Oireet ovat välillä rajujakin, toispuoleista puutumista, näkö lähtee toisesta silmästä, saatan oksentaa... En kykene olemaan pitkään tavaratalojen kosmetiikkaosastoilla. Pitää jonnekin Stockalle mennessä ihan hengitystä pidättää, kun se hajumuuri tulee heti alaovella vastaan. Teatteri oli aiemmin aina kamala kokemus myös. Nykyään tuoksuja käytetään ilmeisesti vähän kohtuullisemmin. Jos hajuvettä on laitettu ihan joku muutama suihkaus, ei siitä ole haittaa, mutta sellainen itsensä marinoiminen haittaa. Juuri joku teatteri oli kamala, kun usea laittanut paljon. Hajuja, jotka minulla migreeniin vaikuttavat ovat sellaset tummat ja myskiset haju- ja partavedet, voimakkaat huuhteluaineet, puhdistusaineet, jotkut huonetuoksut, spraymaalit, polttoaineet, tinneri... Välillä rautakaupoissa, autopesuloissa tms migreeni yllättää.
Jep, miksi niitä pitäisi käyttää. Juhlissa ja illanvietoissa toki voi haluta vähän spesiaalimpaa tuoksua, mutta muuten kyllä pitäisi riittää että peseytyy ja käyttää dödöä.
Riippuu myös siitä kuinka paljon suihkuttelee, jotkut ovat vissiin immuuneja tuoksulle kun sitä pitää valella niin paljon että "normaali herkänkin" tekee pahaa haistella.
Minua oksettaa kun kuntosalilla pukukopissa mies kaivaa kaapistansa Axe purnukan ja suihkauttaa vaatteisiinsa axea oikein kunnolla olevinaan peittääkseen hienhajunsa ja lähtee salilta pois.
Luulevatko he todella, että tuo on jotenkin järkevää? Ikävää kuinka jotkut ovat menneet mainoksiin. Ei, tuo peliliike ei tuo naisia, se karkoittaa naiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käytän surutta julkisilla paikoilla, yleisissä tiloissa ja liikennevälineissä liikkuessani. Joku raja huomioonottamisellekin. En ole huolissani siitäkään, aiheuttavatko vaatteissani olevat kissa-allergeenit jollekulle kenties oireita. Jos tasan tarkkaan tiedän, että esim. työpaikalla tai kyläpaikassa on joku hajusteyliherkkä, niin tietenkään ei ole ongelma jättää suihkauttamatta sitä tuoksua. Mutta en ala huolehtimaan kaikista mahdollisesti kohtaamistani herkkiksistä.
Toivottavasti jätät edes sairaalat väliin.
Bussissa voi bussikuskilla olla hajusteyliherkkyys. Samoin teatterissa, leffassa kuntosalilla jne, jollakulla työntekijällä tilastollisesti on yliherkkyys hajuille.
Ne hajut kyllä puskevat myös talvella vaatteiden alta. Hajua ei tarvitse haistaa esim. jos nenä on tukossa, vaan ne on ne molekyylit, jotka aiheuttavat oireita.
Itse olen ollut yksissä häissä, joissa oli jo kutsussa ilmoitettu selväsanaisesti ( mutta kohteliaasti), että hajusteet tulee jättää kotiin. Muutama hajusteita käyttävä täti-ihminen urputti samassa pöydässä tätä sääntöä, ja parfyymia oli kaadettu niskaan niin kuin vain joillain on tapana. Ilmeet olivat näkemisen arvoiset, kun näitä tätejä pyydettiin sulhasen astmakohtauksen jälkeen siirtymään terassille ja pysymään siellä juhlien ajan, niin että joku muu tuo heille ruoat. Tädit olivat juuri kehuneet sulhasen lääkäritaitoja, ja sitä, että miten tämä sulhanen oli kehdannutkin antaa morsiamen tehdä sellaisen kutsun jonkun luulosairauden johdosta.
Pidä itsesi ja vaatteesi puhtaana, ettei tarvitse peittää hajua kalliilla parfyymillä.
Katoavaa kansanperinnettä. Ihan turhia kemikaaleja, itse olen lopettanut kokonaan hajuvesien käytön ja ostan muut tuotteet (hiustuotteet ja pesuaineet) tuoksuttomina. Nuorempana lotrasin kyllä hajuvesiä, mutta sittemmin tullut järkiini.
Ongelma tuskin on hajuvettä käyttävät ihmiset, vaan ne, jotka käyttävät niitä liikaa. Hajuveden tarkoitus kun ei ole se, että sen yhden ihmisen hajuveden haistaa koko elokuvateatteri esim. Oma nenä myöskin tottuu aika nopeasti jos käyttää vain samaa tuoksua ja tällöin on iso riski, että kun se ei omaan nenään enää tuoksukaan, niin laitetaan lisää ja sitten se haju kulkee kilometrin edellä.
Voi käyttää, jos käyttää kohtuudella. Hajuvettä tai tuoksua ei saa olla niin paljon, että tietää naapurin lähteneen puoli tuntia sitten kotoaan. Pyykinpesuaineet on todella tymäköitä, joten ostakaa hajutonta ja hajullista jos on ihan pakko ja laittakaa 60/30 suhteessa.
Ja peskää ne vaatteet riittävän kuumassa, 60 astetta ei pilaa yhtään mitään vaatetta. Ja huuhteluaineet veks, ne vaan pilaa elastaanin kledjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Hajuvedenkäytön nyrkkisääntönä on, että sen haistaa vain todella lähelle tuleva ihminen. Siinä ei kuulu kylpeä niin, että työpaikan vessa lemuaa tietyn ihmisen jälkeen puoli tuntia, tai että bussin etuosassa istuvan henkilön parfyymi löyhkää takaosaan asti. Usein ihminen tottuu siihen omaan hajuveteensä eikä haista sitä enää kunnolla.
On parasta naisessa, kun hänen hajuvesi tulee esiin vasta silloin kun riisun häneltä paidan ja alan suudella hänen kaulaansa. Silloin vasta sen tuoksun on mieluiten tultava esiin. Silloin se alkaa kiihottamaan.
Ei ole mitään hienoa, jos sen hajun haistaa jo metrien päästä.
Naiset sanoo luultavasti samaa miehistäkin.
Minä olen herkkä melulle. Voinko siis vaatia, että koko maailma hiljenee sillä hetkellä kun astun ulos kotiovesta?
Hajuveden käyttäjä on yhtä vastenmielinen vieruskumppani bussissa kuin juuri tupakoinut. Ymmärrän tupakoijaa kuitenkin paremmin, koska kyseessä on riippuvuus mutta hajuveden käyttö on valinta ja sen lopettaminen pitäisi olla helppoa.
Käytän kaikkialla paitsi sairaaloissa. Herkkikset saavat itse järjestellä elämänsä heille sopivaksi, ei ole minun ongelmani millään lailla.
No hajusteiden tarkoitushan on ollut peittää jätteiden, siivottomuuden, puutteellisen hygienian, tulehdusten, tautien ja kuoleman lemuja. Tämän päivän länsimaisissa yhteiskunnissa lääketieteen, sanitaation ja jätehuollon, siivouksen ja henkilökohtaisen hygienian taso on korkea eikä kuolleet ja kuolemaisillaan olevat pyöri enää kanssamme samoissa tiloissa, joten hajusteille ei ole juurikaan tarvetta. Ihmiset jotka kokevat tarvetta läträtä hajusteita lenkille ja treeniin, ettei vaan, hui-kauhee, hiki haisisi, ovat kyllä aika vieraantuneita elämästä.