Kelatkaa. Suomen taksijärjestelmä oli maailman tai ainakin Euroopan parhaimpia. Vapautuksen myötä moni ei uskalla enää taksiin lainkaan!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt tänä vuonna kulkenut taksilla työni puolesta melko ahkeraan ja tätä ennen ehkä "normi-henkilön" tapaan eli lähinnä vknloppuisin. En kyllä ole huomannut mitään eroa tuon uudistuksen jälkeen. Hyviä autoja, kuskit löytää perille ja hinnat suht samat.
Taidat olla tilastojen ja tutkimusten valossa melkoinen hannuhanhi. Tai sitten Berner.
Mistähän tällaiset tutkimukset ja tilastot mahtaisi löytää, vai perustuuko tämä arvio Av-palstasta saatuun otantaansi?
Ihan olen normi suomalainen mieshenkilö, eikä ole mitään kytköksiä taksiautoilijoihin eikä etenkään politiikaan.
Miksei uskalla taksiin? Ainakin minä uskallan, ja normaalisti toimii. Tuo on joku Helsingin ongelma vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moro tiedoksi että itse äänestitte että tälläisiä asioita tapahtuu.Perussuomalaiset ei olisi tuhonnut toimivaa koulu ja taksi järjestelmää eikä sisäistä turvallisuutta.Joten saitte mitä tilasitte ja lisää tulee
Siis puhut perussuomalaiset nimisestä puolueesta? Samasta joka nämä uudistukset nuiji pöytään?
Yrität tarkoituksellisesti sotkea Sinisten hillotolppaministerit Persuihin. Tämä taktiikka alkaa olla jo väsynyttä. Harmittaako gallupit?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös, mitä hyötyä tästä taksiuudistuksesta piti olla? Parikin tuttavaa joutuivat lopettamaan taksinkuljettajan työnsä, homma ei enää kannata, ellei ole töissä 24/7. Ja itsekään en taksiin enää uskalla.
Tässä oli takana saada meh meteille töitä. Mitäs siitä, vaikka samalla suomalaiset joutuvat kortistoon, ennen toimiva taksiliikenne ei enää toimi, turvallisuus on muisto vain yms. pikkujutuista.
No ei kyllä ollut Euroopan paras. Hinnat älyttömät ja systeemi ei mitenkään huomioinut milloin kysyntä oli korkeimmillaan, kiemurteleva taksijono talvella aamuyöllä pe-la välillä oli ihan normijuttu kun takseja oli liian vähän. Nyt taksin saa appilla edullisemmin ja hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Miksei uskalla taksiin? Ainakin minä uskallan, ja normaalisti toimii. Tuo on joku Helsingin ongelma vissiin.
hyvin uskaltaa, ihan samanlaisia ne kuskit on kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin ongelmat tulevat ajan mittaan levittäytymään muuallekin Suomeen, joten ei kannata nojata vain omaan suppeaan kokemukseen jostakin asiasta. Unelmaa kannattavat yleensä juuri ne, joilla siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvin uskaltaa, ihan samanlaisia ne kuskit on kuin ennenkin.
Valitettavasti eivät ole. Ennen kuskit osasivat suomea, osasivat reitit, eikä ollut pelkoa, että käyvät käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä oleellista eroa ole. Ennen uudistusta oli helvetin kallista ja on muuten edelleen.
Eli mitään muuta eroa ei ole vai? Nyt hinta voi olla mitä tahansa ja alalle voi tulla heilumaan kuka tahansa millä motiiveilla tahansa. Entisaikaan väsynyt asiakas saattoi aamuyön tunteina kömpiä taksiin ja kun vain kykeni määränpäänsä kertomaan, niin ei tarvinut pelätä, että häntä kusetetaan. Nyt tilanne on se, että sinun täytyy istua tiuntikaupalla netin ääressä etsimässä halvinta ja turvallisinta vaihtoehtoa, tai vastaavasti käydä tolpalla huutokauppaa edullisimmasta tarjouksesta, etkä siltikään voi olla varma, yritetäänkö sinua kusettaa.
Myös kuskien ammatillinen osaaminen on romahtanut. Meille taksiala koki kerralla kansainvälisen muutoksen. Ennenhän meillö ei asiakkaan tarvinut osata reittiä, riitti että tiesi pääteosoitteen ja asiansa osaava kuski vei sinut tuevallisesti ja edullisinta reittiä perille. Nykyään sinun täytyy osata reitti myös itse, että osaat neuvoa kuskille reitin, tai vaihtoehtoisesti valvoa, ettei hän kuseta sinua kalliimmalla reitillä. Rehellinen suomalainen taksi on enää muisto vain.
öh, oli niitä avuttomia mamukuskeja jo kauan ennen uudistusta. Ihan virallisissa takseissa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni otti taksin erään yökerhon edestä. Kuski oli ulkomaalainen ja kun he saapuivat perille, kuski nousi ylös autosta ja nappasi ystävästäni kiinni. Yritti suudella väkisin. Onneksi hän pääsi karkuun.
Aamulla soitti kaverillensa, joka oli ollut hänen kanssaan juhlimassa ja oli lähtenyt pari tuntia ystäväni jälkeen taxilla kotiin ja hän oli kertonut, että taksikuski oli puristanut häntä tissistä!! Oli mitä luultavammin sama kuski, tai ainakin oli saman näköinen.
Ystäväni ilmoitti asiasta taksifirmaan ja sai vastaukseksi, että kyseinen kuski sai potkut samantien johtuen lukuisista valituksista.
Tästä ja lukuisista muista vastaavista tarinoista oppineena, en enää ikinä ota taksia tolpalta, ellei kyseessä ole lähitaksi ja luotettavan oloinen kuski.
Miten tämä nyt näin meni, kun ennen uudistusta huudettiin kovaa kuinka taksi-isännät makaavat 5000 m2 huviloidensa uima-altaalla ja rengit ajaa, kun oli niiiiiin kallista ja oikein mersu piti olla. Tämä purettiin mistä nyt moinen kitinä??
Taksi uudistuksella lähdettiin purkamaan kahta ongelmaa:
1) Haluttiin kyytien hinnat alas kilpailulla
2) Haluttiin lisää takseja ruuhkahuippuihin eli perjantai- ja lauantaiöihin
Ongelmana oli vaan se, että vanhassa järjestelmässä ei ollut mitään kiinteää minimihintaa. Eli kuka tahansa oliis voinut myydä kyytejä halvemalla.
Viikonloppuöiden ruuhkaa ei saada millään taksisysteemillä ratkaistua. Eli ihmiset tulee pitkin iltaa kaupunkiin ja kaikki haluavat lyhyen ajan sisällä pois.
Kai joku ajatteli, että löytyy iso nippu ihmisiä, jotka haluaa tehdä muutaman tunnin keikkoja perjantai ja lauantaiöinä.
Olen viimeisen puolen vuoden aikana ajanut taksilla Pääkaupunkiseudulla noin tusinan kertaa.
Olen aina valinnut tuntemani firman taksin ja aina on palvelu ollut hyvää.
järkyttynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni otti taksin erään yökerhon edestä. Kuski oli ulkomaalainen ja kun he saapuivat perille, kuski nousi ylös autosta ja nappasi ystävästäni kiinni. Yritti suudella väkisin. Onneksi hän pääsi karkuun.
Aamulla soitti kaverillensa, joka oli ollut hänen kanssaan juhlimassa ja oli lähtenyt pari tuntia ystäväni jälkeen taxilla kotiin ja hän oli kertonut, että taksikuski oli puristanut häntä tissistä!! Oli mitä luultavammin sama kuski, tai ainakin oli saman näköinen.
Ystäväni ilmoitti asiasta taksifirmaan ja sai vastaukseksi, että kyseinen kuski sai potkut samantien johtuen lukuisista valituksista.
Tästä ja lukuisista muista vastaavista tarinoista oppineena, en enää ikinä ota taksia tolpalta, ellei kyseessä ole lähitaksi ja luotettavan oloinen kuski.
Eli ongelma ratkaistiin ihan kuten ennenkin eli kuskille potkut ja sinä raivoat täällä että systeemi on peruutamattomasti pilalla. Ihan kuin ennen ei olisi ollut satunnaisia surkeita kuskeja. Noita sitten potkittiin pois valitusten jälkeen. T. Taksikuskin sukulainen
Naisena ei enää voi ottaas taksia kuin tolpalta enää , jotta pystyy valitsemaan suomalaisen, joka osaa myös suunnistaa
Viime vuonna tilasin taksin ja tuli ma mu, sanoin Kaupunginteatteri- alkoi kysyä missä...... sanoin vain Tokoinrannassa???? Ajoi Itä-Pasilan kautta, missä juuri päättynyt Obaman Nordic meeting ja kaikki lähdössä pois Messukeskuksesta- sanoin, etkö seuraa näyttöä, että missä ruuhkaa, niin ajetaan eri kautta niinkuin ennen tapana- alkoi katsoa ruutua- sanoin myöhäistä. Juuri ennnätin teatteriin, mutta eipä nauttinut itse musikaalista tuon kokemuksen jälkeen...
Palvelusta maksaa, joten haluaa vain istua rauhassa takapenkillä eikä opastaa täysin ammattitaidotonta kuljettajaa...
Surkea uudistus... ja vielä naisministeriltä
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt näin meni, kun ennen uudistusta huudettiin kovaa kuinka taksi-isännät makaavat 5000 m2 huviloidensa uima-altaalla ja rengit ajaa, kun oli niiiiiin kallista ja oikein mersu piti olla. Tämä purettiin mistä nyt moinen kitinä??
Taitaa ne entiset taksiyrittäjät kitistä eniten. Toisaalta tää vaihto tehtiin liian vapaasti. Esim taksamittarien pakollisuus ja vaikka joku avoin datastandardi jolloin kuskit voisi käyttää mitä tahansa hyväksyttyä mittaria en sijaan että on pakko ostaa taksifirman malli.
Kaikkia helvetin apinoita Suomeen edellisen hallitukseen ministereiksi nimitettiin. Siinä sitä nyt ihmetellään paskat sylissä, mitä se kokoomuksen ajama kiimainen "yksityistäminen" on.
Olen pk-seudulla käyttänyt Lähitaksia. Aina on sujunut hyvin, myös ei-kantasuomalaisten kuskien kyydissä. Muita en ole uskaltanut kokeilla kun olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia kavereilta (en aina luota netissä kerrottuihin juttuihin, mutta tutut on eri asia).
Taksia ei enää voi ottaa tolpalta, on pakko tehdä nettitilaus. Vain siten tietää saavansa luotettavan taksifirman kuskin ja tietää, että jos on reklamoitavaa, niin asia hoituu. Taksitolpalla hintojen kilpailutus ei onnistu ja suurin osa kuskeista on niin pelottavia, että kyytiin ei uskaltaisi muutenkaan. Kuka keksi, että Ka bul täytyy tuoda Helsinkiin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on jokin ihme tarve pilata pala palalta toimivia asioita. Onkohan syynä vain tarve uudistaa ja muuttaa vai jokin syvempi ajatus?
Syy oli mantra SÄÄNTELYN VÄHENTÄMINEN.
Kaikelle sääntelylle on historialliset perusteet. Säädösten monimutkaisuus esim. Taksilain kohdalla takasi palvelujen saatavuuden muuallakin kuin taajamissa, kuitillisuuden eri veronmaksun ja myös asiakkaan turvallisuuden ja palvelun laadun.
Nyt reittejä ja kieltä osaamattomat ajavat missä huvittaa ja jättävät verot maksamatta. Mutta onpahan KARSITTU BYROKRATIAA populistien vaalikarjan iloksi.
Taidat olla tilastojen ja tutkimusten valossa melkoinen hannuhanhi. Tai sitten Berner.