Kelatkaa. Suomen taksijärjestelmä oli maailman tai ainakin Euroopan parhaimpia. Vapautuksen myötä moni ei uskalla enää taksiin lainkaan!
Kommentit (85)
Mahtaakohan Juha Sipilä edes tajuta hävetä? Pahoin pelkään ettei osaa..
Taksien päivystysvelvollisuuden poistaminen teki sen, että pienillä ja joskus vähän isommillakin paikkakunnilla ei kyytiä enää saa ilta- ja yöaikaan.
Edelleen liian kallis. Pitäisi saada kaupungin sisäiset matkat alle 10e hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos perskeko-hallitukselle tästäkin jeejee-jutusta.
Muistakaa myös mitä tapahtui postille. Vieläkin saa arpoa tuleeko posti ja kuka sitä edes jakaa ja minä päivinä.
Lehdenjakajatkin jakaa ÖISIN tärkeitä papereita ja laskuja, miettikää, lehdenjakajat joilla ei ole mitään koulutusta mihinkään, jakavat postia joka voi ihmiselle olla todella elämään vaikuttavaa ja tärkeää.
Yksikin postinjakaja säilyttää tällasia kirjeita autossaan aurínkolipan alla.
Postinjakajalle riittää lukutaito ja terve maalaisjärki. Paskat siihen mitään turhia koulutuksia tarvitsee.
Juuu, en päästä vaimpa mustan "taxi"kuskin kyytiin.
M32
Vierailija kirjoitti:
Edelleen liian kallis. Pitäisi saada kaupungin sisäiset matkat alle 10e hintaan.
Siitä vaan taksiyrittäjäksi, ei ehkä ole leipä kovin leveää...
Vierailija kirjoitti:
Juuu, en päästä vaimpa mustan "taxi"kuskin kyytiin.
M32
Vaimoa
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä oleellista eroa ole. Ennen uudistusta oli helvetin kallista ja on muuten edelleen.
Eli mitään muuta eroa ei ole vai? Nyt hinta voi olla mitä tahansa ja alalle voi tulla heilumaan kuka tahansa millä motiiveilla tahansa. Entisaikaan väsynyt asiakas saattoi aamuyön tunteina kömpiä taksiin ja kun vain kykeni määränpäänsä kertomaan, niin ei tarvinut pelätä, että häntä kusetetaan. Nyt tilanne on se, että sinun täytyy istua tiuntikaupalla netin ääressä etsimässä halvinta ja turvallisinta vaihtoehtoa, tai vastaavasti käydä tolpalla huutokauppaa edullisimmasta tarjouksesta, etkä siltikään voi olla varma, yritetäänkö sinua kusettaa.
Myös kuskien ammatillinen osaaminen on romahtanut. Meille taksiala koki kerralla kansainvälisen muutoksen. Ennenhän meillö ei asiakkaan tarvinut osata reittiä, riitti että tiesi pääteosoitteen ja asiansa osaava kuski vei sinut tuevallisesti ja edullisinta reittiä perille. Nykyään sinun täytyy osata reitti myös itse, että osaat neuvoa kuskille reitin, tai vaihtoehtoisesti valvoa, ettei hän kuseta sinua kalliimmalla reitillä. Rehellinen suomalainen taksi on enää muisto vain.
Vierailija kirjoitti:
Taksien päivystysvelvollisuuden poistaminen teki sen, että pienillä ja joskus vähän isommillakin paikkakunnilla ei kyytiä enää saa ilta- ja yöaikaan.
Tai ollenkaan viikonloppuisin. Viikkopäivän koulutaksitukset on se varsinainen työ ja sitten hieman ajelee viikkopäivillä muuten.
Sitten ku kärähti koulukuljetusilmoitusten väärennöksistä ei ole ollut taksia ollenkaan.
Moro tiedoksi että itse äänestitte että tälläisiä asioita tapahtuu.Perussuomalaiset ei olisi tuhonnut toimivaa koulu ja taksi järjestelmää eikä sisäistä turvallisuutta.Joten saitte mitä tilasitte ja lisää tulee
En ole itsekään enää taksia käyttänyt, vaikka ennen se oli paras tapa tulla yöllä kotiin Helsingin keskustasta.
:(
Onko nykyhallitus tekemässä asiaan muutoksia ts perumassa Bernerin aiheuttamia vahinkoja?
Vierailija kirjoitti:
Moro tiedoksi että itse äänestitte että tälläisiä asioita tapahtuu.Perussuomalaiset ei olisi tuhonnut toimivaa koulu ja taksi järjestelmää eikä sisäistä turvallisuutta.Joten saitte mitä tilasitte ja lisää tulee
Siis puhut perussuomalaiset nimisestä puolueesta? Samasta joka nämä uudistukset nuiji pöytään?
Oottakaas kun tyttöbändihallitus pääsee uudistamaan asioita niin ollaan ihmeessä näiden kanssa. Tietävät että aikaa muuttaa maailma on 4 vuotta ja sitten se on ohi. Kiirekiire...
Otin Helsingin päärautatieasemalta taksin, ensimmäisen joka sattui jonossa olemaan. Ratissa ma_mu, joka sinänsä olisi ihan fine. Mutta kun suomen kieli oli vain auttavalla tasolla, jouduin selostamaan noin ihan tutun kuuloista kadun nimeä kauan. Kuski näpytteli kauan aikaa kännykkäänsä, eikä osannut kirjoittaa navigointiohjelmaan nimeä oikein. Joten näytin omalla kännykällä miten osoite kirjoitetaan. Siitä huolimatta ei tahtonut osata laittaa kännykkäänsä oikeaa osoitetta. Jossain välissä näytti ruudulta jossain ympäristökunnassa olevaa paikkaa, jossa taisi olla samantapainen osoite. Vaihtoi ilmeisesti jossain välissä toiseen navigaatiosovellukseen, jolla vihdoin saatiin oikea paikka kohteeksi. Taksamittari tietysti juoksi koko ajan, oltiin vielä Elielinaukiolla ja aikaa oli mennyt minuuttikaupalla. Sitten piti vielä koukata Kaivokadun kautta, vaikka lyhin reitti olisi ollut Postikatua pitkin. Yksi kortteli ja pari(?) liikennevaloa lisää matkaan.
Perille päästyämme taksamittari näytti muutaman kymmenen senttiä yli 15 euroa. joten tarjosin korttia maksuksi. ma_mu sähläsi korttikoneen kanssa, levitteli käsiään eikä saanut minkäänlaista maksutapahtumaa onnistumaan useista yrityksistä huolimatta. No, sanoin että voin maksaa myös käteisellä, ja tarjosin 20 euron seteliä. Kuski kaiveli taskujaan, auton lokeroita vähän siellä sun täällä, eikä autossa ilmeisesti ollut kunnollista vaihtokassaa ollenkaan. Jotain lompakkoa kaiveli, jossa oli pääasiassa jotain ulkomaanvaluuttaa ja pari 10-20 euron seteliä. Vitosta ei löytynyt, eikä kolikoita, joten hän ei pystynyt antamaan kahdestakympistä takaisin. Siinä vaihessa vitutti toden teolla. Kaiken oli kuski onnistunut munimaan: Kommunikaatio, suunnistus, korttimaksu, käteismaksu, mikään ei onnistu. Nappasin kuskin kädestä kympin setelin ja annoin kakskymppisen tilalle, ja sanoin että saat tyytyä siihen. Adios, ja kiitos Berner!
Suomen takijärjestelmä ei ollut hyvä, mutta en ymmärrä miksi se piti uudista tuolla tavalla ilman rajoituksia. Uudistuksen oilisi voinut tehdä niinkin että olisi vapautettu kilpailu, mutta pidetty jonkinlainen hintasäätely.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ollaan tilanteessa että ambulanssi ei suostu ottamaan kyytiin, niin heikoilla ollaan.
Itse olen odottanut viime kesänä 1,5h taksia taksitolpalla yöaikaan, yksikään numero ei vastannut eikä yhtään taksia ollut liikkeellä. Ei tee mieli enää kuppiloihinkaan, kun ei sieltä pääse pois! Uutena vuotena taksi sanoi ettei aja ”sinne asti”, kun keikkaa riittää siellä missä nyt ajelee. Sen pari kertaa vuodessa kun pääsee yöelämään, oon pitänyt huolen että on kuski sovittuna (kaveriden lapsia yms), ettei tarvi yöllä miettiä millä pääsee kotiin. Saavat nuoret vaivanpalkkaa ja mulla levollinen mieli. Pimeänä tottakai :)
Ennen ei muka kuskit kusettaneet yhtään, älkää nyt naurattako. Varmaan aurinkokin paistoi joka päivä.
Mä oon ajanut kerran taksilla uudistuksen jälkeen. Kuski kyseenalaisti osoitteen ja yritti inttää että mun pitäisi ajaa sen sijaan toiseen osoitteeseen, eikä meinannut uskoa millään. Ja tiesin olevani oikeassa asiassa. Lisäksi kuski kuulosti olevan kännissä.
Olen nyt tänä vuonna kulkenut taksilla työni puolesta melko ahkeraan ja tätä ennen ehkä "normi-henkilön" tapaan eli lähinnä vknloppuisin. En kyllä ole huomannut mitään eroa tuon uudistuksen jälkeen. Hyviä autoja, kuskit löytää perille ja hinnat suht samat.
siis lehdenjakaja joka jakaa postiakin öisin.
t.20