Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tajuan miten ”paljon syövä” LAIHA kaverini syö

Vierailija
20.08.2019 |

Ollaan nyt lomalla oltu jokin aikaa samassa osoitteessa ja olen aina ihmetellyt todella hoikkaa kaveriani joka ”syö aina paljon ja isoja annoksia” eikä ”vain liho sitten millään”. Totuus kuitenkin valkeni, eli aamun kestää vain teellä johon käyttää maitoa ja sokeria (jota olen kyllä ihmetellyt koska nuohan ne myös lihottaa) ja päivän aikana söi kahdesti, jos sitäkään. Eli yhtenäkin päivänä söi aamupäivästä valmiskanasalaatin ja illalla kolme ruokalajia ravintolassa... eipä tarvi enää ihmetellä.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aiemmin näistä väitetyistä perheeni hoikkuusgeeneistä. Varmasti geeneilläkin on vaikutusta, mutta luulen että perheissä vaikuttaa silti tosi paljon tottumukset ja tavat. Meillä oltiin hoikkia, koska syötiin oikeasti vähän ja tylsää ja yksitoikkoista ruokaa. Toisten painoa myös tarkkailtiin ja lihavuutta arvosteltiin, joten myös paine hoikkana pysymiseen oli suuri.

Vanhempana olen löytänyt ruuanlaiton ja alkanut nauttimaan ruuasta ja lakannut soimaamasta itseäni satunnaisesta herkuttelusta. Että kummasti ne laihuusgeenitkin on lakananneet vaikuttamasta. Enemmänkin on kyse perheen tavoista ja kulttuurista jonka on oppinut jo pienenä, ja siitä voi olla tosi vaikea myöhemmin päästä eroon.

Vierailija
142/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä kolmen tunnin välein. Syön itse vain kahdesti päivässä.

No eikä pitäisi. Tämä on taas näitä, kun ei ole luettu suosituksia, mutta löysästä lampaanpäästä heitellään jotain nettilegendoja faktoina ja niiden pohjalta tyrmätään ravitsemussuositukset. Ravitsemussuosituksissa sanotaan sanasta sanaan: Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin terveellinen ateria, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1–2 välipalaa. Ateria-ajat ja tottumukset ovat pitkälti kulttuurisidonnaisia ja yksilöllisiä. Eli ravitsemussuositukset suosittelevat syömään 3-5 ateriaa päivässä, itselle parhaiten sopivan rytmin mukaan. Ne EIVÄT suosittele, että jokaisen (tai itse asiassa kenenkään) tulisi syödä kolmen tunnin välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaverisi välttämättä liian vähän syö, mutta tuo määrä ei todellakaan ole ”paljon”. Laihoilla on tapana liiotella syömistään ja lihavilla tapana vähätellä syömistään. Laihat ihmiset aina väittää ettei liho millään ja lihavat ettei laihdu millään, molemmat aivan täyttä pàskapuhetta.

Mäkin sanon syöväni paljon, koska syön aikalailla just, mitä huvittaa, en pihtaile annoskoissa tai välttele jälkkäreitä, jos oikeesti on nälkä ja tekee mieli.

Uskon, et nälänsäätelyssä on geneettisiä eroja plus itselle sopiva ruokavalio on olennainen kylläisyyden tunteeseen. Tän vuoks osa kokee syövänsä "paljon" mut pysyvänsä laihoina, osa taas "vähäisellä" ruokailulla lihoo.

Ja napostelu lihottaa lähes aina.

Tämä just. Jos on valmiiksi läskiä, niin tuntee vielä huonommin koska on täynnä, koska rasva varastoi siitä kertovia hormoneja. 

Vierailija
144/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärää informaatiota se semmoinen että ihmisen pitäisi syödä parin tunnin välein ettei tule nälkä. Höpö höpö. On erilaisia tapoja syödä ja jatkuva mussutus kahden tunnin välein lihottaa suurimman osan ihmisistä.

Vierailija
145/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun "paljon syövä" laiha kaverini taas lipittää koko päivän kahvia ja illalla kun miehensä tulee töistä syövät yhdessä lämpimän ruuan, eli se että vetää iso lautasellisen ranskalaisia klo 18 illalla on paljon syömistä. 

Vierailija
146/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on oikeasti ihminen joka ei liho vaikka miten syö, mummi oli samanlainen. Ikävä kyllä minuun tuo mystinen geeni ei siirtynyt vaan olen ollut teinistä asti ylipainoinen.

Vierailija
147/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamulla mysliä ja juon kahvia kermalla. Töissä lounaan joka on vaikka janssoninkiusaus  + leipää. Töiden jälkeen perheeni kanssa lämpimän ruuan ja sitten vielä iltapala. En laske kaloreita enkä kuntoile, olen sohvaperuna ja työkin on istumatyötä. Silti painan 56 kg, edes kolme raskautta ja keski-ikä eivät ole tuoneet painoa ylemmäs.  Pituutta minulla on 163cm. Yhdessä vaiheessa vedin tyyliin  suklaamunkkeja aamupalaksi kun kyllästyin niin  "söisit jotain" "onko sulla anoreksia" kauhee kun oot laiha "-juttuihin.Mutta kun en liho !

Vierailija
148/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun periaate on se että syön kun on nälkä. Eli aamupala-lounas-päivällinen-iltapala. Enpä tästä ole mihinkään lihonnut. Syön vain ruoka-aikana vaikka olisi nälkä pois lukien satunnaiset herkut. Jos söisin aina kun olisi nälkä olisin varmasti lihava.

Vierailija
149/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
150/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ylipainoinen luulee syövänsä terveellisesti. Annoskoot ovat usein myös isoja. Ja sitten vedotaan huonoon aineenvaihduntaan.

En ole koskaan käsittänyt suomalaisia ravintosuosituksia. Se määrä mikä tässä maassa tuputetaan leipää ja maitoa on naurettavaa. Ja suositusten mukaan täytyisi joka välissä vetää välipaloja. Nuo on ne jotka lihottaa. Esim. itse syön arkisin päivällisen (lämmin ruoka) viiden aikoihin. Enkä todellakaan enää puputa mitään iltapaloja, koska siitä neljä tuntia eteenpäin olen jo peiton alla.

Vierailija
151/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, siis söi kaksi ateriaa päivässä. Montako niitä pitäisi syödä?

Enpä tiedä monta kertaa tulisi syödä, mutta aika monta tuntia pitää pärjätä syömättä jos syö vain kaksi kertaa vuorokaudessa. Ja jos väittää olevansa paljon syövä, niin ei kyllä ole jos noin harvoin syö.

Vierailija
152/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwelll kirjoitti:

"....vain teellä johon käyttää maitoa ja sokeria (jota olen kyllä ihmetellyt koska nuohan ne myös lihottaa)"

Kerro miten maito tai sokeri lihottaa? Kysyn koska mikään ruoka ei yksinään lihota. 

Jos pitkässä juoksussa syöt enemmän (energiaa) kuin kulutat, niin käyttämätön ylimääräinen energia varastoituu.

Tämän kommentin yläpeukkujen määrästä voikin ajatella että sokeri ei lihota, toisin kuin täällä monissa keskusteluissa väitetään.

Vierailija
153/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti _jotkut_ voi syödä hirveesti lihomatta, kuten mun exä. Söi aina kolme kertaa niin paljon ku minä (30cm pidempi, mutta silti), perunoitakin keitettiin hänelle kilo anoppilassa.  Arvatkaa vaan kumpi meistä oli se pullero. Isänsä oli lyhyt, voita ja kermaa meni, mutta tosi hoikka oli. Äitinsä söi semmosia ruokalusikallinen/ruokalaji -annoksia, ja pysyi keskikokoisena. 

Vierailija
154/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Miten itse syöt?

No en nyt sanoisi, että kahvi, yksi salaatti sekä myöhemmin illallinen ovat normaalia syömistä. Itselläni tulisi tuolla syömisellä heikko olo monta kertaa päivässä koska verensokerit pääsisivät liian alas.

T. hoikka nainen joka kuitenkin syö säännöllisesti

Vierailija
155/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipalat? Oletko koskaan keskustellut ravitsemusterapeutin kanssa? Jos syö noin harvoin, nälkä ja huono olo tulevat helposti. Ei ole suositeltavaa jättää pitkiä välejä ruokailuiden väliin, toki varsinaisia aterioita ei kahta enempää tarvitse olla. 

Vierailija
156/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärää informaatiota se semmoinen että ihmisen pitäisi syödä parin tunnin välein ettei tule nälkä. Höpö höpö. On erilaisia tapoja syödä ja jatkuva mussutus kahden tunnin välein lihottaa suurimman osan ihmisistä.

Niin ja oletko kuullut terveellisistä välipaloista kuten hedelmät? Tai sitten vaikka siitä, että erilaisten ja erikokoisten ihmisten kulutus on erilaista? Koitapa raskasta työtä tekevälle sanoa, että Ap:n kaverin ruokatottumukset ovat tarpeeksi. 

Vierailija
157/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itse syömishäiriöstä kärsivänä sanoisin, että kaverisi kuulostaa siltä, että sairastaa myös jonkinlaista syömishäiriötä. Ylistää kuinka syö niin paljon mutta silti pysyy laihana ja todellisuudessa syö melko vähän. Jos todellisuudessa söisi paljon, niin määrät todella olisivat vähän muuta kuin kuppi kahvia, salaatti ja illallinen. Voi toki olla myös ettei vain jaksa syödä enempää, mutta monella ihmisellä tulisi heikko olo useasti päivässä noilla määrillä. 

Vierailija
158/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välipalat? Oletko koskaan keskustellut ravitsemusterapeutin kanssa? Jos syö noin harvoin, nälkä ja huono olo tulevat helposti. Ei ole suositeltavaa jättää pitkiä välejä ruokailuiden väliin, toki varsinaisia aterioita ei kahta enempää tarvitse olla. 

No kun ei tule huono olo. Aikaisemmin kerroin tässä ketjussa, että olen yli 50 v., perusterve ja hoikka. Yli kymmenen vuotta olen syönyt vain yhden kevyen ruuan lounaaksi, illalla kunnolla ja aamusta kermakahvi. Ja teen välillä hyvinkin fyysistä työtä. Kaikki eivät toimi samalla tavalla, eikä tarvitsekaan. En nyt lähde ravitsemusteraupeutin puheille, olen terve, voin hyvin ja virtaa riittää.

Vierailija
159/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ravitsemusterapeutit nykyisin aikuisille juuri välipaloja tuputa. Sallivat kyllä jos joku haluaa niitä syödä, mutta yleensä sanoavt että 3 syömiskertää eli aamupala, lounas ja päivällinen ilman välipaloja riittävät kyllä myös. 

Itse syön niin, että lounas töissä, klo 17.18 aikaan välipalaksi jotain pientä ja teetä, sitten kunnon päivällinen viinin kera klo 21. Muina aikoina vain vettä ja mustaa kahvia. 45-vuotiaana painan samat 53 kiloa kuin parikymppisenä.

Vierailija
160/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-4h välein ruokailusuositus perustuu mm. siihen, että ruokailu kiihdyttää perusaineenvaihduntaa muutamaksi tunniksi. Tämän jälkeen kroppa menee säästöliekille. Eli tiuha pienemmän määrän syöminen pitää energiankulutuksen koko ajan pikkasen koholla, kun ruoansulatus käsittelee juuri saamaansa annosta. Energiaa kuluu oli sitä ruokaa mahassa porkkanan tai voissa paistetun ankan verran.

Aloittajan kaverilla on selvästi vääristynyt kuva paljon syömisestä. Kerran päivässä hevosen annos ei tee vuorokauden syömisestä paljoa.

Lihavat ovat käsittäneet tuon säästöliekin vähän väärin. Iso osa lihomisesta johtuu hormoneista, insuliini tärkeimpänä. Aina kun syöt, aivosi saavat tiedon että nyt täytyy alkaa tuottaa insuliinia. Vaikka joisit vain lasillisen kevytkokista. Hetken kuluttua verensokerisi sitten laskee ja tunnet sen takia olevasi taas nälkäinen. Ja koska ruokaa on koko ajan tarjolla, menet taas ottamaan jotakin ”pientä”. Ja sitten ihmettelet miksi vyötäröllä on makkara ja syytät ferritiiniarvoja väsymyksestä. Kehosi ei koskaan pääse käyttämään varastoimaansa rasvaa energian tuottamiseen.

Jos laidunnat ravintoa pitkin päivää, elimistösi ei koskaan lepää, vaikka se olisi hyvin tarpeellista sille. Pätkäpaastojen suosio on itse asiassa sen huomaamista, että ihmistä ei ole luotu istumaan jääkaapin vieressä koko päivää. Esi-isämme vaelsivat pitkiä matkoja valoisaan aikaan ja söivät harvoin.

Lihavia kehotetaan usein syömään useammin siksi, että heidän annoskokonsa ja ruoan koostumus on yleensä pielessä. Ajatellaan, että jos syö maustamattoman rahkan töissä kolmen maissa, ei vedä koko perhepizzaa heti kotiin tultuaan vaan pystyy paremmin hillitsemään itsensä. Joillakin se toimii mutta osa vain lihoo lihomistaan, kun se kolmen tunnin välein laiduntaminen nostaakin päivän kalorimäärät järjettömäksi.

Jos lihava syö entisen 3 kertaa sijasta 5-6 kertaa niin lihominen suorastaan räjähtää käsiin, koska tuolloin hän syö entisen 3 kerran sijasta 5 yhtä suurta annosta ruokaa päivässä. Eis se paljon kerrallaan syövällä niin mene että hän jotenkin automaattisesti pienentää annoskokoja jos syökin useammin, ehei.