Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tajuan miten ”paljon syövä” LAIHA kaverini syö

Vierailija
20.08.2019 |

Ollaan nyt lomalla oltu jokin aikaa samassa osoitteessa ja olen aina ihmetellyt todella hoikkaa kaveriani joka ”syö aina paljon ja isoja annoksia” eikä ”vain liho sitten millään”. Totuus kuitenkin valkeni, eli aamun kestää vain teellä johon käyttää maitoa ja sokeria (jota olen kyllä ihmetellyt koska nuohan ne myös lihottaa) ja päivän aikana söi kahdesti, jos sitäkään. Eli yhtenäkin päivänä söi aamupäivästä valmiskanasalaatin ja illalla kolme ruokalajia ravintolassa... eipä tarvi enää ihmetellä.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aiemmin että söin valtavasti enkä lihonut. Oli tosin tuo että aamut lähti käyntiin pelkällä kahvilla, aamupalaa en yleensä saattanut. Muuten söin paljon ja useasti. Saattoi yltää myös 5 ateriaan päivässä koska söin myös yötä vasten 23-01 aikaan viimeisen kerran. Isot annokset, kävin grillillä, saatoin syödä pussillisen sipsiä kerralla. Rakastin Coca-Colaa ja karkkia. Ravintolassa saatoin tilata 2 ateriaa kun en osannut päättää ja kaverit nauroi miten 50kg.n painava voi syödä nuo kaikki?

Tuolloin harrastin liikuntaa ja olin hyvässä kunnossa. Olin aktiivinen ja aineenvaihdunta pelasi. Nyt olen huomannut että aineenvaihdunta takkuaa ja sitä pitäisi herätellä ensin. En syö lähellekään tuota enää, tarkkailen syömisiä, en käytä sokeria kuin kahvissa ja painoa kertyy. 15kg apitäisi saada pois.

Tai sitten ikä teki tehtävänsä. Minä pystyin nuorempana syömään mitä tahansa, mutta kun 35 tuli mittarin, alkoi ylimääräistä kertyä vyötärölle. Yhtäkkiä en ollutkaan enää hoikka, vaan normaalipainoinen. Oli kova työ ruveta rajoittamaan ruokavaliota. En kuitenkaan halunnut painon enää nousevan, joten jätin herkuttelun viikonloppuun.

Vierailija
162/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aiemmin että söin valtavasti enkä lihonut. Oli tosin tuo että aamut lähti käyntiin pelkällä kahvilla, aamupalaa en yleensä saattanut. Muuten söin paljon ja useasti. Saattoi yltää myös 5 ateriaan päivässä koska söin myös yötä vasten 23-01 aikaan viimeisen kerran. Isot annokset, kävin grillillä, saatoin syödä pussillisen sipsiä kerralla. Rakastin Coca-Colaa ja karkkia. Ravintolassa saatoin tilata 2 ateriaa kun en osannut päättää ja kaverit nauroi miten 50kg.n painava voi syödä nuo kaikki?

Tuolloin harrastin liikuntaa ja olin hyvässä kunnossa. Olin aktiivinen ja aineenvaihdunta pelasi. Nyt olen huomannut että aineenvaihdunta takkuaa ja sitä pitäisi herätellä ensin. En syö lähellekään tuota enää, tarkkailen syömisiä, en käytä sokeria kuin kahvissa ja painoa kertyy. 15kg apitäisi saada pois.

Tai sitten ikä teki tehtävänsä. Minä pystyin nuorempana syömään mitä tahansa, mutta kun 35 tuli mittarin, alkoi ylimääräistä kertyä vyötärölle. Yhtäkkiä en ollutkaan enää hoikka, vaan normaalipainoinen. Oli kova työ ruveta rajoittamaan ruokavaliota. En kuitenkaan halunnut painon enää nousevan, joten jätin herkuttelun viikonloppuun.

Hoikka käsittää normaalipainoisen. Laiha taas on laiha, alipainoinen. Jos ihminen on normaalipainoinen, ei siis voi mielestäsi olla hoikka? Itse olen ikäni ollut normaalipainon alarajoilla, kylki- ja solisluut selvästi näkyvät, hoikka muutenkin. Riippuu paljon myös ruumiinrakenteesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muutaman kerran päivässä syöjät ette taida harrastaa liikuntaa tai tehdä fyysistä työtä. Mun on ainankin pakko syödä aamupala, lounas, pieni välipala töiden jälkeen ja päivällinen. Usein syön myös vielä iltapalan varsinkin jos olen treenannut tai ollut iltavuorossa töissä. Jos päivällinen on iso tai myöhään ei välttämättä iltapala maistu.

Itse en ainankaan jaksa harrastaa mitään, jos en syö säännöllisesti. Ruokavalioni on pääsääntöisesti terveellinen.

Vierailija
164/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka ja syön lähes aina eniten porukassa päivän kaikilla neljällä aterialla.

Kulutus ratkaisee.

Vierailija
165/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te muutaman kerran päivässä syöjät ette taida harrastaa liikuntaa tai tehdä fyysistä työtä. Mun on ainankin pakko syödä aamupala, lounas, pieni välipala töiden jälkeen ja päivällinen. Usein syön myös vielä iltapalan varsinkin jos olen treenannut tai ollut iltavuorossa töissä. Jos päivällinen on iso tai myöhään ei välttämättä iltapala maistu.

Itse en ainankaan jaksa harrastaa mitään, jos en syö säännöllisesti. Ruokavalioni on pääsääntöisesti terveellinen.

Säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein.

Usein syövät ovat sellaisia, jotka syövät ravinnotonta ja vähäkalorista ruokaa. Tottahan silloin tarvitsee tankata vähän väliä.

Vierailija
166/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä kolmen tunnin välein. Syön itse vain kahdesti päivässä.

Ennen vanhaan ranskalaiset söivät lounaaksi jonku leivän ja sitten ison illallisen. Aamulla meni kahvi ja tupakka.

Ja kaikki ihastelivat kuinka hoikkia ne naiset ovat... 

Vinkki: 50 kiloinen nainen ei voi syödä kuin 120 kiloinen mies. Varsinkaan kun sillä miehellä on ylipainon kanssa ongelma.

Näin ne syövät ja juovat ja tupakoivat edelleenkin. Se illallinenkaan ei välttämättä ole mikään valtavan kokoinen, ja siitäkin saattavat lähinnä närppiä jotain salaatinlehtiä ja teelusikallisen juustoa.

Vierailija
167/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä kolmen tunnin välein. Syön itse vain kahdesti päivässä.

Ennen vanhaan ranskalaiset söivät lounaaksi jonku leivän ja sitten ison illallisen. Aamulla meni kahvi ja tupakka.

Ja kaikki ihastelivat kuinka hoikkia ne naiset ovat... 

Vinkki: 50 kiloinen nainen ei voi syödä kuin 120 kiloinen mies. Varsinkaan kun sillä miehellä on ylipainon kanssa ongelma.

Näin ne syövät ja juovat ja tupakoivat edelleenkin. Se illallinenkaan ei välttämättä ole mikään valtavan kokoinen, ja siitäkin saattavat lähinnä närppiä jotain salaatinlehtiä ja teelusikallisen juustoa.

Ei välttämättä valtavan kokoinen, mutta ravintorikasta ja runsaskalorista.  Heillä on järkeä syömisissään, toisin kuin joillain, jotka arvostavat ravinnotonta ja kaloritonta ruokaa.

Vierailija
168/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas urheilu poistaa näläntunteen pitkäksi aikaa.

Aamuisin en syö mitään, kun ei ole nälkä.

Illalla ennen nukkumaanmenoa syön jättiannoksen. Tärkeintä minulle on syödä illalla, tai en saa unta ja heräilen yöllä nälkään.

Vierailija
169/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 3 kertaa päivässä, paastoan 16 h vuorokaudesta (klo 21-12). Työ on kyllä istumatyö mutta kuntosalilla treenaan kolmesti viikossa, päivittäin ulkoilutan koiria 1,5-2 tuntia kävellen/hölkäten. Ei minulla ole mitään ongelmia liikkua rankastikaan syömättä, kyllä kroppa osaa varastoista energiaa ottaa jos sitä ei ole juuri hiljattain mahaan tullut. 

Vierailija
170/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

fyysinen työ, liikuntaa harrastan vähintään 4xvk. aamu alkaa mustalla kahvilla. päivän mittaan muutama kuppi. sitten syön kahden maissa välipalan ja illalla ruuan. oikeaa ruokaa, eineksillä ei pärjää. näin olen koko ikäni syönyt ja hyvin pysyy paino. joskus menee alipainon puolelle että syötävä enemmän, mutta yleisesti ottaen hyvin menee, energiaa riittää. 165/58

Vierailija
171/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro vertailukohdaksi mitä sinä sitten söit samana päivänä?

Lähinnä suklaatia mutta vain vähän.

Vierailija
172/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt pienikokoisen ihmisen tarvitse paljon syödä. Terveellisesti ja riittävästi vain.

Vierailija
173/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kaverisi välttämättä liian vähän syö, mutta tuo määrä ei todellakaan ole ”paljon”. Laihoilla on tapana liiotella syömistään ja lihavilla tapana vähätellä syömistään. Laihat ihmiset aina väittää ettei liho millään ja lihavat ettei laihdu millään, molemmat aivan täyttä pàskapuhetta.

Nojaa. Itse vartuin perheessä, jossa toinen vanhemmista söi kuin hippo ja toinen taas panttasi jatkuvasti. Kummatkaan eivät olleet lihavia, mutta se oli selvää, että yksilön aineenvaihdunnalla on merkitystä. Keskuudessamme kävelee ihmisiä, jotka voivat syödä käytännössä mitä haluavat. Toisilla jo pelkkä ruoan katsominen näkyy lantiolla.

Luulen myös tietäväni yhden syyn edelliseen arvoitukseen. Aikoinaan seukkasin sellaisen kanssa, jolla ei esim. yölläkään kehonlämpö laskenut. Itselläni se laskee aina alle 36 asteen, ja kun nyt ajattelee, paljonko esim. 50 kilon veden pitäminen astetta korkeammalla tasolla kuluttaa energiaa (kehosta 70% vettä), niin siinäpä se ratkaisu on.

Aineenvaihdunta ei ole mikään polttomoottori, joka toimii kaikilla 100% samalla tavalla. Tälle oletukselle kuitenkin ravinto-oppaat ja -suositukset on luotu.

Vierailija
174/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättääkö oikeasti, että laihat a) joko syövät harvoin b) syövät vähän, jos syövät useamman kerran päivässä?

Ihmisillä on kyllä omituisia ajatuksia painonhallinnasta. Omalle kohdalle sattuu varmasti joka kuukausi ihminen, joka taivastelee, miten voin syödä niin paljon ja olla silti laiha.

Joskus tekisi mieli sanoa, että kannattaisi todella syödä kunnollista ruokaa riittävästi, niin ei tarvitse täyttää vatsaa liian vähän kylläisyyttä tuovilla kaloripitoisilla herkuilla.

Tervellistä ruokaa voi oikeasti syödä määrällisesti PALJON.

On ihan oma valinta, haluaako syödä tervellisesti.

Vierailija
175/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein.

Usein syövät ovat sellaisia, jotka syövät ravinnotonta ja vähäkalorista ruokaa. Tottahan silloin tarvitsee tankata vähän väliä.

No höpö höpö taas 🤣

Esim. minä syön näin. Urheilen paljon ja teen seisomatyötä.

Aamulla: Vihersmoothie tai marjasmoothie/munakas/pari ruisleipää kasviksilla.

Lounas: Salaatti/keitto/wokki/uunikasvikset ja siihen joku protsku. Eli kana/kala/juusto

Välipala: Rahka/smoothie/maissikakkuja/hedelmä

Päivällinen: kuten lounas.

Iltapala: protskuletut/smoothie/rahka/voileivät/munakas.

Ei tulisi mieleenkään syödä vaan kaksi kertaa päivässä. Se tietäisi sitä että illalla vetäisin kaksin käsin herkkuja.

Väittäisin ennemmin että harvoin syövät syövät kerralla paljon ja epäterveellisesti koska nälkä on ehtinyt kasvaa niin suureksi pitkällä ateriavälillä.

Vierailija
176/179 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näköjään vähemmistössä ruokailutottumusteni perusteella. Syön kuudesti päivässä kunnon kokoiset annokset ja välipalani ovat proteiinipitoisia. Aamupalan, välipalan, aamuruoan, välipalan, iltaruoan ja iltapalan. Päivän kalorimäärä pyörii vaihtelevasti 2500-3000 välillä. Urheilen monipuolisesti kuudesti viikossa ja tähän päälle vähintään 12 000 askelta per päivä. Kyllä siinä nälkä ilmoittelee muutaman tunnin välein.

Olen ollut pitkään lapsuudessani vakavasti alipainoinen, mutta tätä nykyä jo normaalipainon puolella. Mitat 173cm/65kg.

En pärjäisi, jos söisin vain pari kertaa päivässä. Ensinnäkään vatsalaukkuni volyymi ei riittäisi. Todella hankalaa ja vaivalloista.

Vierailija
177/179 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aloitukseen että joinakin päivinä vaan syö vähemmän kuin toisina. Voi olla että kaverisi ahmii joskus jättiannoksia, muttei tee niin joka päivä. Itse olen normaalipainoinen, ja mulla nälkä vaihtelee riippuen kulutuksesta ja varmaan hormoneistakin.

Vierailija
178/179 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä monella olisi korjattava ruokavaliossa.

Vierailija
179/179 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen luullut syöväni terveellisesti mutta ylipainoa on. -Ap

Niinpä. Missähän on homma mennyt pieleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan