Nyt tajuan miten ”paljon syövä” LAIHA kaverini syö
Ollaan nyt lomalla oltu jokin aikaa samassa osoitteessa ja olen aina ihmetellyt todella hoikkaa kaveriani joka ”syö aina paljon ja isoja annoksia” eikä ”vain liho sitten millään”. Totuus kuitenkin valkeni, eli aamun kestää vain teellä johon käyttää maitoa ja sokeria (jota olen kyllä ihmetellyt koska nuohan ne myös lihottaa) ja päivän aikana söi kahdesti, jos sitäkään. Eli yhtenäkin päivänä söi aamupäivästä valmiskanasalaatin ja illalla kolme ruokalajia ravintolassa... eipä tarvi enää ihmetellä.
Kommentit (179)
Se sana on hemmetti soikoon LIHOA!!
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä kolmen tunnin välein. Syön itse vain kahdesti päivässä.
Ainakin käsite "välipala" on täysin naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-6 pienen aterian neuvo ei toimi käytänössä, ellei ole lapseton ja työtön. Kenellä on aikaa olla jatkuvasti väsäämässä ruokaa ja kantaa montaa rasiaa mukanaan koko päivän? Ateriat lipsuvat siis nopeiden vaihtoehtojen puolelle, kuten jugurtit, täytetyt leivät, välipalapatukat yms. Jos haluaa syödä terveellisesti ja monta kertaa päivässä, olisi käytännössä ainoa varteen otettava ratkaisu syödä aamupala ja sen jälkeen pitkin päivää yhtä ja samaa ruokaa, jonka on edellisenä päivänä tehnyt ja pakannut valmiiksi rasioihin. Entä milloin se syödään? Useimmissa työsuhteissa on vain yksi ruokatauko. Töiden jälkeen täytyy ajaa kaupan kautta kotiin. Siinä tulee jo pitkä tauko lounaan ja seuraavan aterian väliin. Naposteluravinto-ohjeet eivät vain toimi nykymaailmassa.
Eihän 5 ateriaa ole paljon. Aamupala kotona, lounas töissä, pieni välipala esim. hedelmä ja pari pähkinää iltapäivällä tai vaikka matkalla kotiin, illallinen ja pieni iltapala.
Itse syön suurin piirtein näin.Miksi kukaan söisi nukkumaan mennessään? Ei silloin enää ravintoa tarvita. Parempi syödä aamulla kunnolla.
Minä syön siksi, koska mulla on illalla nälkä. Syön päivällisen noin 16:30 ja meen nukkumaan 23 aikoihin. Siinä välissä käyn salilla, leikitään koiran eli 1-2 tuntia ihan hikiliikuntaa päivittäin. Kyllä mulla on illalla taas nälkä ja syön jotain hedelmää tai leipää. Aamupalaa taas en syö, koska mulla on vatsa huonona koko päivän, jos syön tukevasti heti herättyäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tunnen laihoja ihmisiä jotka voi syödä vaikka hevosen, mutteivät liho.
Näitä ihmisiä sanotaan läpipaskoiksi. Heihin ei vaan ruuan energia kerry ja paska lennättää kaiken ulos, joidenkin elimistö toimii päinvastoin eikä haaskaa mitään.
Kyllä meitä ihmisiä on luonnostaan laihoja ja pulleita, vaikka vetäisivät tarkkaan samat ruokamäärät.En usko. Ehkä vetävät baarin jälkeen rekkamies annoksen, mutta sitten eivät mene seuraavana päivänä buffettiin ja sitä seuraavan äidin pöytään syömään ja illalla pizzeriaan. Jos muut söisi kuten mina niin ei taatusti olisi laiha kauan.
No jos et usko niin et usko, mutta ihmisiä on todellakin erilaisia erlaisine elimistöineen.
Useista lapsista jo näkee kuka on "läpipasko" ja kuka pyöreä, ihan sen jo ruumiinmuoto yleensä kertoo, mikä elimistön toimintalinja on. Läpipaskoilla on yleensä aina tikkujalat, pyöreillä persjalat.
Missä säkissä olet elänyt, etkö havannoi ollenkaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis varmaan se hoikka kaveri syö mielestään liikaa vaikka tosiasiassa syö vain sen verran kuin tarvitsee. Ap sen sijaan syö liikaa jos on ylipainoinen.
Itse olen normaalipainoinen. Tänään olen syönyt aamukahvin kanssa sämpylän jossa juustoa. Lounaaksi söin proteiinismoothien kuitulisällä ja päivälliseksi jauhelihakastiketta+pastaa. Iltapalaksi on hedelmiä ( omenaa, banaania) ja vihanneksia ( salaatti, porkkana, kurkku) joita napostelen tv:tä katsoessa. Lisäksi teen fyysistä työtä. Välillä syön kyllä enemmänkin ja monipuolisemmin mutta sitten on näitä päiviä että riittää vähempikin. Karkkia syön lähinnä viikonloppuisin, yleensä kerran viikossa pizzaa tai hampurilaista mutta tuolloinkaan harvoin koko päivän aikana nauttima kalorimäärä menee yli. Olutta tykkään juoda mutta yritän nyt pitää vähän taas taukoa siitä kun se turvottaa ja on epäterveellistä.Proteiinismoothie kuitulisällä :D
Kai tämä on provo?
Kuinka paljon tuo maksaa verrattuna samaan sisältöön halvoista perusruoka-aineista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja?
Eli totuus sen kaverin syömisistä on hiukan eri kuin mitä antaa puheillaan ymmärtää. Näin minä aloituksen ymmärsin. Eli ihminen joka syö aina paljon eikä liho siitä huolimatta, ei todellisuudessa syökään paljon.
No sehän on subjektiivista. Aivan sama kuin ne tyypit jotka "ei koskaan syö juuri mitään" ja "lihoo vaikka vain katsoisi kakkupalaa" vaikka todellisuudessa syödään sitä ja tuota ja koko ajan. Itsekusetusta tai vain oma näkemys, mikä on aivan hakoteillä todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pari kertaa syövät ei hae välillä voileipää jääkaapista. Ne syö kunnolla ruoka-aikoina ja oikeaa ruokaa.
Juuri tästä tulee se harha. Hoikat vetää isoja annoksia, mutta ne ei käy jääkaapilla.
Mä ainakin käyn. Tai no tänään en niinkään jääkaapilla, mutta oon vetänyt nektariineja, karkkipussin ja pari leipää tässä illan aikana ruuan jälkeen.
Minulla oli nuorena tyttönä myös hyvin hoikka ystävä, joka kertoi syövänsä paljon. Muistan miten maailmankuvani järisi :), kun tajusin, ettei hän koskaan syönyt esim. lämpimän ruuan kanssa leipää. Itse olin lapsuudenkodissani tottunut siihen, että ruuan kuin ruuan kyytipoikana syötiin aina leipää. Urheilin silloin kilpaa ja olin itsekin hoikka, ettei se leipä toki siihen aikaan minulle pahasta ollut. Sittemmin olen tavasta luopunut. Mutta se oli ensimmäinen kerta, kun todella tajusin, että hyvin hoikat ihmiset yleensä syövät ihan oikeasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis varmaan se hoikka kaveri syö mielestään liikaa vaikka tosiasiassa syö vain sen verran kuin tarvitsee. Ap sen sijaan syö liikaa jos on ylipainoinen.
Itse olen normaalipainoinen. Tänään olen syönyt aamukahvin kanssa sämpylän jossa juustoa. Lounaaksi söin proteiinismoothien kuitulisällä ja päivälliseksi jauhelihakastiketta+pastaa. Iltapalaksi on hedelmiä ( omenaa, banaania) ja vihanneksia ( salaatti, porkkana, kurkku) joita napostelen tv:tä katsoessa. Lisäksi teen fyysistä työtä. Välillä syön kyllä enemmänkin ja monipuolisemmin mutta sitten on näitä päiviä että riittää vähempikin. Karkkia syön lähinnä viikonloppuisin, yleensä kerran viikossa pizzaa tai hampurilaista mutta tuolloinkaan harvoin koko päivän aikana nauttima kalorimäärä menee yli. Olutta tykkään juoda mutta yritän nyt pitää vähän taas taukoa siitä kun se turvottaa ja on epäterveellistä.Proteiinismoothie kuitulisällä :D
Kai tämä on provo?
Kuinka paljon tuo maksaa verrattuna samaan sisältöön halvoista perusruoka-aineista?
Onko sillä joku väli sulle mitä se maksaa? Ei mulla oo rahan kanssa ongelmia, päinvastoin. Ajankäytön kanssa kylläkin ja siksi lounas oli tänään tuollainen.
Jos oisin syönyt kunnon lounaan niinkuin yleensä teen, en olis syönyt välttämättä toista lämmintä ruokaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Miten itse syöt?
Ei todellakaan normaalia. Hoikkakin voi olla todella epäterve ja aliravittu. Ateriarytmi ja varmasti makrotkin tuolla ap:n kaverilla ihan perseillään, missä aamupala ja tasaiset pienet annoskoot? Jos koko päivä ensin kituutetaan sokeroidulla kofeiinilitkulla ja pikku kanasalaatilla, ja sitten illalla ahmitaan helvetin isot lautaselliset ei ravitsemus ja energiansaanti ole todellakaan tasapainossa.
Oikeasti moni syö niin ravintoköyhää ruokaa, että elimistö huutaa nälkää.
Nälkä ei oikeasti edes katoa höttösapuskalla, vaan kunnollisella ravinnolla. Tarvitaan vitamiineja ja hivenaineita.
Laiha kaverini syö karkkia, hamppareita, roskaruokaa...mutta sen lisäksi ei sitten oikeen mitään kunnollista ja pitkiä taukoja syömisessä. Itse syön tosi terveellisesti, mutta usein ja suht paljon, olen lihava :(
Joo siis sehän on ihan totta että kaikki olisivat samanlaisa läskejä kuin sinä, elleivät näännyttäisi itseään epäinhimillisillä dieteillä. Mikään muu ei ole mahdollista!
Moni hoikka vetää superfoodia. Kroppa on tyytyväinen ja tarvitsee kalorit pelkkään normitoimintaan. Näillä hoikilla on harvemmin nälkä.
Mikään määrä hottösafkaa ei tule viemään nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Moni hoikka vetää superfoodia. Kroppa on tyytyväinen ja tarvitsee kalorit pelkkään normitoimintaan. Näillä hoikilla on harvemmin nälkä.
Mä syön ainakin ihan normaalia ruokaa. Mitä se superfood on? Jotain prosesoitua p*skaa?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti moni syö niin ravintoköyhää ruokaa, että elimistö huutaa nälkää.
Nälkä ei oikeasti edes katoa höttösapuskalla, vaan kunnollisella ravinnolla. Tarvitaan vitamiineja ja hivenaineita.
Eli hoikat syö reippaasti ruokaa salaatteineen ja lihoineen ja harvemmin voileipää jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Maxwelll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL on kyllä tehnyt niin paljon pahaa suomalaiselle terveydelle että ei rajaa. Hirveästi hiilareita suosituksissa ja jatkuvasti pitäisi syödä.
Naurettava lause. Ensinnäkin kuinka moni oikeasti syö suositusten mukaan? Lihominen ja sairaudet ei todellakaan johdu. että ihmiset söisivät ravintosuositusten mukaisesti. Huonot elämäntavat, epäterveellinen ruokavalio (ei suositusten mukainen) ja passiivinen elämä. En tiedä oletko vain provoilija, mutta jotkut oikeasti väittää tällaista.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta olen kyllä sitä mieltä että virallinen suositus jatkuvasta syömisestä (pieni ateria kolmen tunnin välein) tuhoaa joillakin ihmisillä normaalin nälänsäätelyn ja kylläisyydentunteen. Joillekin varmaan tuo pitkin päivää mussuttaminen sopii, mutta ei kaikille. Itselleni esimerkiksi ei sovi ollenkaan. Ihmisten pitäisi rohkeammin kuunnella tuntemuksiaan syömisen suhteen, että oppii erottamaan sen todellisen näläntunteen mieliteosta tai tottumuksesta.
Juurikin näin. Ruokasuositukset sanoo, että pitäisi syödä aamiainen, kun se on päivän tärkein ateria. Mutta minulla ei ole ikinä nälkä aamulla. Vasta klo 11 alkaa hiukomaan jolloin syön lounaan. Sitten seuraava syöminen on joku pieni välipala iltapäivällä ja illallinen on yhdistetty iltapalaan klo 17-18 maissa. Noissa väleissä minulla ei tee mieli laittaa mitään suuhuni. Kahvin korkeintaan. Jos syön suklaapalankin niin nälkä viivästyy parilla tunnilla.
Minusta ruokaympyrät ja suositukset on vain sellaista tarvetta varten, ettei tiedä ollenkaan kuinka pitäisi syödä. Mutta jos todella luottaa itseensä ja omaan oloon niin on helppo syödä vain silloin kun oma elimistö tarvitsee ruokaa. Jo pienet vauvat osaa säätää syömisensä, mutta missä vaiheessa tuo säätö menee rikki? Silloin kun se pakko syödä tulee itsen ulkopuolelta. Hoitajilta, koulusta yhteiskunnasta. "Lautanen pitää syödä loppuun" on se varmin tapa rikkoa ihmisen oma painonsäätely.
Joo nämä laihat on kuuluisia siitä, että voivat syödä mitä vaan ja herkuttelevat usein ja runsaasti ja eivät liiku kuin hyötyliikunnan....yksikin kaverini "on tälläinen".Oikeasti: tosi tarkka ruokavalio, herkuttelee tosi harvoin, yleensä vain ns." Näytösluonteisesti", eli toisten muijien nähden näyttääkseen että muka syö hirveesti herkkuja.Liikkuu tosi paljon ja tavoitteellisesti.Hyvin on onnistunut kusettamaan joitakin muijia, jotka luulee, että tämän muijan hoikkuus ja timmiys on puhtaasti geneettistä...
Ei lounasta lainkaan eli joka päivä 600 kalorin vaje päänsäryn kera. Kyllähän tuolla tavalla lahtuu 0.5 kg per viikko. Miten tuolla dietillä pystyy tekemään töitä tai yleensäkään suoriutumaan päivästä.