Nyt tajuan miten ”paljon syövä” LAIHA kaverini syö
Ollaan nyt lomalla oltu jokin aikaa samassa osoitteessa ja olen aina ihmetellyt todella hoikkaa kaveriani joka ”syö aina paljon ja isoja annoksia” eikä ”vain liho sitten millään”. Totuus kuitenkin valkeni, eli aamun kestää vain teellä johon käyttää maitoa ja sokeria (jota olen kyllä ihmetellyt koska nuohan ne myös lihottaa) ja päivän aikana söi kahdesti, jos sitäkään. Eli yhtenäkin päivänä söi aamupäivästä valmiskanasalaatin ja illalla kolme ruokalajia ravintolassa... eipä tarvi enää ihmetellä.
Kommentit (179)
3-4h välein ruokailusuositus perustuu mm. siihen, että ruokailu kiihdyttää perusaineenvaihduntaa muutamaksi tunniksi. Tämän jälkeen kroppa menee säästöliekille. Eli tiuha pienemmän määrän syöminen pitää energiankulutuksen koko ajan pikkasen koholla, kun ruoansulatus käsittelee juuri saamaansa annosta. Energiaa kuluu oli sitä ruokaa mahassa porkkanan tai voissa paistetun ankan verran.
Aloittajan kaverilla on selvästi vääristynyt kuva paljon syömisestä. Kerran päivässä hevosen annos ei tee vuorokauden syömisestä paljoa.
Minulla oli aiemmin että söin valtavasti enkä lihonut. Oli tosin tuo että aamut lähti käyntiin pelkällä kahvilla, aamupalaa en yleensä saattanut. Muuten söin paljon ja useasti. Saattoi yltää myös 5 ateriaan päivässä koska söin myös yötä vasten 23-01 aikaan viimeisen kerran. Isot annokset, kävin grillillä, saatoin syödä pussillisen sipsiä kerralla. Rakastin Coca-Colaa ja karkkia. Ravintolassa saatoin tilata 2 ateriaa kun en osannut päättää ja kaverit nauroi miten 50kg.n painava voi syödä nuo kaikki?
Tuolloin harrastin liikuntaa ja olin hyvässä kunnossa. Olin aktiivinen ja aineenvaihdunta pelasi. Nyt olen huomannut että aineenvaihdunta takkuaa ja sitä pitäisi herätellä ensin. En syö lähellekään tuota enää, tarkkailen syömisiä, en käytä sokeria kuin kahvissa ja painoa kertyy. 15kg pitäisi saada pois.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aiemmin että söin valtavasti enkä lihonut. Oli tosin tuo että aamut lähti käyntiin pelkällä kahvilla, aamupalaa en yleensä saattanut. Muuten söin paljon ja useasti. Saattoi yltää myös 5 ateriaan päivässä koska söin myös yötä vasten 23-01 aikaan viimeisen kerran. Isot annokset, kävin grillillä, saatoin syödä pussillisen sipsiä kerralla. Rakastin Coca-Colaa ja karkkia. Ravintolassa saatoin tilata 2 ateriaa kun en osannut päättää ja kaverit nauroi miten 50kg.n painava voi syödä nuo kaikki?
Tuolloin harrastin liikuntaa ja olin hyvässä kunnossa. Olin aktiivinen ja aineenvaihdunta pelasi. Nyt olen huomannut että aineenvaihdunta takkuaa ja sitä pitäisi herätellä ensin. En syö lähellekään tuota enää, tarkkailen syömisiä, en käytä sokeria kuin kahvissa ja painoa kertyy. 15kg pitäisi saada pois.
Valehtelet, ettet käytä sokeria. Sitähän on melkein kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
3-4h välein ruokailusuositus perustuu mm. siihen, että ruokailu kiihdyttää perusaineenvaihduntaa muutamaksi tunniksi. Tämän jälkeen kroppa menee säästöliekille. Eli tiuha pienemmän määrän syöminen pitää energiankulutuksen koko ajan pikkasen koholla, kun ruoansulatus käsittelee juuri saamaansa annosta. Energiaa kuluu oli sitä ruokaa mahassa porkkanan tai voissa paistetun ankan verran.
Aloittajan kaverilla on selvästi vääristynyt kuva paljon syömisestä. Kerran päivässä hevosen annos ei tee vuorokauden syömisestä paljoa.
3-4 tunnin syömisen suositus perustuu ruokateollisuuteen ja rahaan. Mitä useimmin ihmiset syö, sitä paremmin teollisuus voi.
Mä syön 3 kertaa päivässä, ja olen normipainon ylärajoilla, eli melkein lihava.
Tottakai laihat sanoo syövänsä paljon, koska haluavat että lihavat kaverit pysyy lihavana, että syö vain kaksin käsin, niin me laihatkin tehdään!
Jos tämä keskustelu ei ole provo, niin sitten se osoittaa taas kerran, miten kertakaikkisen pihalla voikaan olla siitä, miten syödään "oikein", "fiksusti" tai "terveellisesti." Lisäksi taas kerran menee iloisesti sekaisin "terveellinen" ja "vähän kaloreja sisältävä." Jos on ylipainoa, on täysin mahdollista syödä "terveellisesti" painon putoamatta tai siten, että se kasvaa. Paino putoaa energiansaannin tasapainoa muuttamalla, eli vähemmän energiaa (=ruokaa, kaloreita) tai enemmän kulutusta (=lisää fyysistä aktiivisuutta, liikuntaa.)
On myös täysin mahdollista olla laiha ja syödä silti epäterveellisesti. Näillä kahdella asialla on lopulta aika vähän tekemistä keskenään, joskin suurin osa tuntemistani laihoista ihmisistä syö KESKIMÄÄRIN myös terveellisemmin ja ennen kaikkea järkeviä määriä omaan energiankulutukseensa nähden. Ylipianoisilla ja lihavilla on yleensä huomattavasti korjaamisen varaa molemmissa, sekä määrissä, että syödyn ravinnon laadussa, eli "terveellisyydessä."
Vierailija kirjoitti:
Mä syön 3 kertaa päivässä, ja olen normipainon ylärajoilla, eli melkein lihava.
Tottakai laihat sanoo syövänsä paljon, koska haluavat että lihavat kaverit pysyy lihavana, että syö vain kaksin käsin, niin me laihatkin tehdään!
Hyvät harhat siellä. Mä olen koittanut montaakin kaveria jeesata, kun ne on pyytäneet. Mitä voi tehdä, kun toisella on koko keho sekaisin, kroppa huutaa sokeria ja lisää energiaa, koska sitä on vuosikausia totutettu täysin järjettömiin määriin ruokaa ja makeaa? Silloin kuuluukin aluksi tuntua paskalta olo, mutta vain sen "nälän" tunteen yli pääsemällä on mahdollista taas löytää tasapaino, jossa keho toimii sillä määrällä ruokaa, jolla pysyy samassa painossa laihtumatta tai lihomatta. En tiedä ketään laihaa, joka iloitsisi muiden ylipainosta, sen sijaan tiedän monta lihavaa, jotka toivovat pahaa laihoille. Eivät tietenkään kaikki, mutta niitäkin on, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vielä syövät oikeaa ruokaa, eivätkä mussuta pelkkiä eineksiä. Suomessa se on onneksi vielä mahdollista, toisin on monessa maassa kuten Britannia tai USA.
Vierailija kirjoitti:
Se kaveris söi 2 isoa annosta, joista toisella 3 ruokalajia?? Onhan tuo paljon.
Ravintolassa 3 ruokalajia ei ole esim. Hernekeitto, lihapullat ja muussi sekä kinkkukiusaus, vaan eturuoka, pääruoka ja jälkiruoka.
Zer0Sugar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, siis söi kaksi ateriaa päivässä. Montako niitä pitäisi syödä?
3-5 suurinpiirtein. Ruoansulatus kärsii jos syö vain kaksi kertaa päivässä, itse kun vielä jaksoin treenata söin aamupalan, välipalan, lounaan, välipalan, illallisen ja sitten ehkä vielä jotain ennen nukkumaan menoa jos ei ruoka oo kunnolla uponnut päivällä.
Olen 183/81, rasvaa ei ole hirveästi kun vatsalihakset näkyy.
Tämä on yksilöllistä. Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa ruokailurytmiä tai ruokavaliota. Näin se vaan on, turha tuputtaa itselle sopivaa tapaa kaikille, ihmisten elimistöt toimivat eri tavoilla. Minä syön yhden tuhdin aterian illalla ja lounaaksi jotain pientä, aamulla vain kermakahvi. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuotta, ikää yli 50, olen perusterve ja hoikka. Ymmärrän kyllä, että se mikä sopii mulle ei sovi kaikille, toiset tarvitsevat suuhunsa jotain muutaman tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vielä syövät oikeaa ruokaa, eivätkä mussuta pelkkiä eineksiä. Suomessa se on onneksi vielä mahdollista, toisin on monessa maassa kuten Britannia tai USA.
Tämä! Älkää suomalaiset luopuko puhtaasta, hyvästä ruuasta. Ostakaa laatua, vaikka sitten vähemmän söisitte. Jättäkää teollinen mössö kauppaan, tai katsokaa valmisruuista ne laadukkaat. Saarioisilla on pari ok tuotetta esim.
Kauhulla seuraan kuinka lasten ruokavalio on muuttunut kovaa tahtia eri Euroopan maissa. Mm. Italiassa, jossa ennen syötiin terveellisesti niin nyt lapset hukutetaan sokeriin. Sokeri, kovetetut kasvisrasvit, prosessoidut ruuat ja antibioottilihat. Siinä on nykyjenkkilapsen tai Euroopan piltin menu.
Suomessa syömäni ruoka on ihan saman hintaista tai jopa kalliimpaa kaikkialla maailmassa: Kiinassa, Jenkeissä, Saksassa, Italiassa.. Laadukkaat kasvikset, viljatuotteet, puhdas liha. Ainoa poikkeus on Viro, sieltä saa tätä ruokaa edullisemmin.
itse jätin einekset pois ja aloin laihtua heti. nykyisin en syö valkoista viljaakaan. kun eineksiä ja pullaleipää veti oli tunnin päästä taas kauhea nälkä. onhan siitä ruuanlaitosta vaivaakin, mutta pysyy nälkä poissa ja jaksaakin paremmin. herkkujakin saa jopa syödä. yritän valita aina luonnollisimman vaihtoehdon kuten oikea voi, täysmaito, kokojyvä tai ruis.
teen pakastimeen annoksia valmiiksi esim jauhelihapihvi ja pakastevihanneksia maustettuna. helppo nakata mikroon pikaruokana jos ruuanlaitto ei kiinnosta/ehdi.
Mä syön 5-6 kertaa päivässä ja olen jopa kärsinyt alipainosta. Tällä hetkellä normipainossa 60 kg, olen 170 cm. Syön myös välillä hieman epäterveellistä ruokaa, enkä koskaan käytä kevyttuotteita. Joskus liikuin paljon, mutta tällä hetkellä lähinnä vain hyötyliikuntaa. Että kai se on geeneistäkin kiinni, meidän suvussa kaikki ovat hoikkia, vaikka tietääkseni syövät ihan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ovat käsittäneet tuon säästöliekin vähän väärin. Iso osa lihomisesta johtuu hormoneista, insuliini tärkeimpänä. Aina kun syöt, aivosi saavat tiedon että nyt täytyy alkaa tuottaa insuliinia. Vaikka joisit vain lasillisen kevytkokista. Hetken kuluttua verensokerisi sitten laskee ja tunnet sen takia olevasi taas nälkäinen. Ja koska ruokaa on koko ajan tarjolla, menet taas ottamaan jotakin ”pientä”. Ja sitten ihmettelet miksi vyötäröllä on makkara ja syytät ferritiiniarvoja väsymyksestä. Kehosi ei koskaan pääse käyttämään varastoimaansa rasvaa energian tuottamiseen.
Jos laidunnat ravintoa pitkin päivää, elimistösi ei koskaan lepää, vaikka se olisi hyvin tarpeellista sille. Pätkäpaastojen suosio on itse asiassa sen huomaamista, että ihmistä ei ole luotu istumaan jääkaapin vieressä koko päivää. Esi-isämme vaelsivat pitkiä matkoja valoisaan aikaan ja söivät harvoin.
Lihavia kehotetaan usein syömään useammin siksi, että heidän annoskokonsa ja ruoan koostumus on yleensä pielessä. Ajatellaan, että jos syö maustamattoman rahkan töissä kolmen maissa, ei vedä koko perhepizzaa heti kotiin tultuaan vaan pystyy paremmin hillitsemään itsensä. Joillakin se toimii mutta osa vain lihoo lihomistaan, kun se kolmen tunnin välein laiduntaminen nostaakin päivän kalorimäärät järjettömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Elimistö ei mene säästöliekille vasta kuin yli vuorokauden päästä, ellei syö mitään. Tuo 3 h on täyttä fuulaa. Voit olla syömättä kuin kuin kerran päivässä, eikä keho mene millekään säästöliekille.
Pieni maha tulee nopeasti kylläiseksi.
Muistan omilta nuoruusvuosilta muutamankin ihmisen ketkä joku tuota, että ”kun mikään ei tartu vaikka söisin kuinka, olispa mulla ees pylly mut oon tämmönen riuku vaan” ja sit kun niiden syömisiä oikeasti näki, niin todellisuudessa siitä pitakebabista närpittiin sitä lihaa pikkusen ja jätettiin koko pitaleipää syömättä. Sit taivasteltiin että omg kävin taas kebulla mut en silti lihoa. Mulle on ihan sama mitä kukakin syö, mutta miksi pitää elää harhoissa? Ihan sama ootko lihava vai laiha, olisit rehellinen edes itsellesi siitä mitä ja miten paljon laitat tavaraa suuhusi. Vasta sitten kun tunnustaa itselleen, että miten syö, sitä voi oikeasti muuttaa. Mikäli siis haluaa muuttaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Pieni maha tulee nopeasti kylläiseksi.
Kylläisyys ei riipu mahan koosta. Pieni maha voi tulla vähästä täyteen, mutta kylläisyys on eri juttu.
Itse syön pari kertaa päivässä. N. 13-14 aikoihin jotain suht. pientä, esim. salaatti tai keitto ja leipää. Noissa sellaisia ainesosia missä ei hirveesti rasvaa, enemmänkin proteiinia. Ei siis mikään kermakeitto tai majoneesisalaatti vaan joku missä ehkä loraus oliiviöljyä rasvana. Mutta se siitä, ymmärrätte varmaan. Illalla syönkin sitten aivan jättimäisen annoksen ihan mitä mieli tekee,mieheni kanssa syömme aina samankokoiset annokset, joskus syön jopa enemmän kuin hän. Esim. kilo itse tehtyjä lohkoperunoita ja 400-500g jauhelihaa /kasslerpihviä tms. per henkilö. Tähän päälle vielä kunnon kulho vihersalaattia. Ja olen tosi hoikka! 173/56! Tämä toimii mulle, voin hyvin ja olo on aina energinen.
Vanhempani on hieman lihavia, ihan järkyttäviä määriä syövät kun olen kylässä ja vielä monta kertaa päivässä ettei diabetes iske. Sääliksi käy mutta ei kuulu mulle.