Nyt tajuan miten ”paljon syövä” LAIHA kaverini syö
Ollaan nyt lomalla oltu jokin aikaa samassa osoitteessa ja olen aina ihmetellyt todella hoikkaa kaveriani joka ”syö aina paljon ja isoja annoksia” eikä ”vain liho sitten millään”. Totuus kuitenkin valkeni, eli aamun kestää vain teellä johon käyttää maitoa ja sokeria (jota olen kyllä ihmetellyt koska nuohan ne myös lihottaa) ja päivän aikana söi kahdesti, jos sitäkään. Eli yhtenäkin päivänä söi aamupäivästä valmiskanasalaatin ja illalla kolme ruokalajia ravintolassa... eipä tarvi enää ihmetellä.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vastauksissaan vinoilevat jättävät ap:n viestistä huomioimatta sen että tämä laiha kaveri on nimenomaan itse sitä mieltä että syö paljon. Lukekaa ennen kommentointia, pliiis!
1. syökö kotonakin samalla tavalla? Ei voi tietää. Itse söin loman aikana vähemmän kuin tavallisesti koska joutui itse laittaa eli duunin mättöruokala ei ollut käytettävissä. Lisäksi treenit tauolla joten kulutus vähäisempää.
2. illalla kuitenkin kolme ruokalajia. Saa siitä vatsan täyteen
3. Juomista saa energiaa. Ei mennyt altaalla mehuja tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite olen myös näitä, jotka sanovat voivansa syödä ”melkein mitä vaan” lihomatta. En silti tarkoita sitä, että jatkuvasti mässäilisin järjettömästi, mutta voin syödä lihottaviakin ruokia normaalisti ja ottaa lisää, jos mieli tekee. Ja lisäksi syödä vaikka suklaalevyn, jossa kuitenkin paljon kaloreita yksistäänkin. Mitä enemmän syön, sitä useammin ravaan sitten vessassa...
No syötkö noita lihottavia ruokia ja suklaalevyn joka päivä? En usko, koska kyllä jokainen silloin lihoo. Tuossa kohtaa aineenvaihduntakaan ei tee taikoja. Ja tottakai ravaat useammin vessassa jos syöt useammin, niin ne lihavatkin tekee.
Kyllä minäkin jaksan syödä päivän aikana paljon roskaruokaa ja herkkuja, mutta en liho, koska en tee niin liian usein.
No en vedä pizzaa joka päivä. Mutta kun työkaveri sanoo, ettei ota lisää, minä otan (lähes joka päivä) ja lisäksi syön niitä herkkujakin (valitettavasti joka päivä), niin kyllähän minä ”paljon” syön.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vastauksissaan vinoilevat jättävät ap:n viestistä huomioimatta sen että tämä laiha kaveri on nimenomaan itse sitä mieltä että syö paljon. Lukekaa ennen kommentointia, pliiis!
Syökin. Mutta ei koko ajan 24/7. 24/7 käy jatkuvasti kaapilla särpimässä ja vetää ison santsin kaikilla mahdollisilla aterioilla. Varmasti on myös makeaa kahvin kanssa.
Minulla on kokemus, että "syön paljon", koska syön aina kun haluan, niin paljon kuin haluan ja sitä mitä haluan. Näköjään se vain kokonaisuudessaan ei ole kovin paljon, koska olen aina hoikka.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis varmaan se hoikka kaveri syö mielestään liikaa vaikka tosiasiassa syö vain sen verran kuin tarvitsee. Ap sen sijaan syö liikaa jos on ylipainoinen.
Itse olen normaalipainoinen. Tänään olen syönyt aamukahvin kanssa sämpylän jossa juustoa. Lounaaksi söin proteiinismoothien kuitulisällä ja päivälliseksi jauhelihakastiketta+pastaa. Iltapalaksi on hedelmiä ( omenaa, banaania) ja vihanneksia ( salaatti, porkkana, kurkku) joita napostelen tv:tä katsoessa. Lisäksi teen fyysistä työtä. Välillä syön kyllä enemmänkin ja monipuolisemmin mutta sitten on näitä päiviä että riittää vähempikin. Karkkia syön lähinnä viikonloppuisin, yleensä kerran viikossa pizzaa tai hampurilaista mutta tuolloinkaan harvoin koko päivän aikana nauttima kalorimäärä menee yli. Olutta tykkään juoda mutta yritän nyt pitää vähän taas taukoa siitä kun se turvottaa ja on epäterveellistä.Proteiinismoothie kuitulisällä :D
Kai tämä on provo?
Saanko kysyä miksi tää olis provo? Kyllä, söin tai siis join proteiinismoothien ja sekaan kuitulisä. Lisäksi muutama lasi vettä sen kanssa.
Mä olen luonnostaan laiha. Söin lapsena ja teininä aivan valtavasti. Suuria annoksia monta kertaa päivässä. Siitä mulle jäi mielikuva, että voin syödä paljon lihomatta. Joitain vuosia sitten tajusin, että syön nykyään paljon pienempiä ja harvempia aterioita. Olen siis edelleen laiha, syön vain vähemmän. Olen huomaamattani muokannut syömisiäni ravinnontarpeen mukaan, eli syönyt juuri kuten kuuluukin. Nykyään myönnän ihmisille olevani laiha, koska syön terveellisesti ja silloin kun on nälkä, en huvikseni.
Ehkä monelle jää mielikuva vanhoista ravintotottumuksistaan, eivätkä huomaa syövänsä todellisuudessa paljon vähemmän.
Maxwelll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL on kyllä tehnyt niin paljon pahaa suomalaiselle terveydelle että ei rajaa. Hirveästi hiilareita suosituksissa ja jatkuvasti pitäisi syödä.
Naurettava lause. Ensinnäkin kuinka moni oikeasti syö suositusten mukaan? Lihominen ja sairaudet ei todellakaan johdu. että ihmiset söisivät ravintosuositusten mukaisesti. Huonot elämäntavat, epäterveellinen ruokavalio (ei suositusten mukainen) ja passiivinen elämä. En tiedä oletko vain provoilija, mutta jotkut oikeasti väittää tällaista.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta olen kyllä sitä mieltä että virallinen suositus jatkuvasta syömisestä (pieni ateria kolmen tunnin välein) tuhoaa joillakin ihmisillä normaalin nälänsäätelyn ja kylläisyydentunteen. Joillekin varmaan tuo pitkin päivää mussuttaminen sopii, mutta ei kaikille. Itselleni esimerkiksi ei sovi ollenkaan. Ihmisten pitäisi rohkeammin kuunnella tuntemuksiaan syömisen suhteen, että oppii erottamaan sen todellisen näläntunteen mieliteosta tai tottumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa pienten annosten useammin päivässä syöminen on suositeltavampi tapa, kuin parin aterian syönti, koska jos syö kunnolla vasta illalla, se menee helposti mässäilyksi ja ylensyömiseksi kun on ollut lähes koko päivän syömättä. Toki jos se ei mene, niin mikäs siinä sitten, mutta laihduttajalle suosittelen tuota useammin syömistä.
Ihan yhtä helposti niitä kaloreita tulee liikaa päivän aikana, jos syö tukevan aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja sitten vielä illalla iltapalan tai illallisen. Ihan turha antaa laihduttajalle mitään muita yleispäteviä neuvoja syömistapojen suhteen kuin se, että syö vähemmän kuin kuluttaa.
Mä olin nuorena hoikka 167 cm ja paino siinä 47-49.
Söin paljon, mutta ruokavaliooni ei kuulunut juurikaan leipä tai pasta.
Kun aloin syömään leipää enemmän, aloin lihoa.
Nyt painan 56kg. 10cm tullut ympärysmittoihin lisää.
5-6 pienen aterian neuvo ei toimi käytänössä, ellei ole lapseton ja työtön. Kenellä on aikaa olla jatkuvasti väsäämässä ruokaa ja kantaa montaa rasiaa mukanaan koko päivän? Ateriat lipsuvat siis nopeiden vaihtoehtojen puolelle, kuten jugurtit, täytetyt leivät, välipalapatukat yms. Jos haluaa syödä terveellisesti ja monta kertaa päivässä, olisi käytännössä ainoa varteen otettava ratkaisu syödä aamupala ja sen jälkeen pitkin päivää yhtä ja samaa ruokaa, jonka on edellisenä päivänä tehnyt ja pakannut valmiiksi rasioihin. Entä milloin se syödään? Useimmissa työsuhteissa on vain yksi ruokatauko. Töiden jälkeen täytyy ajaa kaupan kautta kotiin. Siinä tulee jo pitkä tauko lounaan ja seuraavan aterian väliin. Naposteluravinto-ohjeet eivät vain toimi nykymaailmassa.
Lihavamman ihmisen välipala ja annoskoko on varmasti laihempaa enemmän.
Jääkaapin ovea ei kuulu avata ruoka-ajan ulkopuolella, jos ei ole oikeasti nälkä.
Faith kirjoitti:
Minulla on kokemus, että "syön paljon", koska syön aina kun haluan, niin paljon kuin haluan ja sitä mitä haluan. Näköjään se vain kokonaisuudessaan ei ole kovin paljon, koska olen aina hoikka.
Meillä kotitalousopettaja jo aikanaan neuvoi, että murrosiän ja kasvupyrähdyksen jälkeen lihoaa, jos syö edelleen kuin hoikkana kasvavana teininä. Hyvä neuvo ja fiksu nainen.
Osa naisista syö yhtä paljon kuin miehensä ja kummasti lihoaa.
vähintään nejän tunnin välein syön, yleensä kolmen. Liikun kohtuu paljon mutta enemmän pitäisi.
Jos söisin vain kun on nälkä, menisi aamu ja päivä kahvin voimalla ja illalla tulisi mätettyä naamaan kaikkea mahdollista. Sitten hirveä kooma ja unta.. Liian vähällä ruoalla en jaksa lenkkeillä koirien kanssa (metsässä vaihteleva maasto, jyrkkiä mäkiä.)
Aloittajan kaveri syö tosi vähän, pyörtyisin tuolla määrällä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Osalla miehistä on käsitys, että kaikki ruoka pitäisi jakaa tasan, vaikka nainen on jo täynnä ja mies söisi mielellään lisää.
Vierailija kirjoitti:
5-6 pienen aterian neuvo ei toimi käytänössä, ellei ole lapseton ja työtön. Kenellä on aikaa olla jatkuvasti väsäämässä ruokaa ja kantaa montaa rasiaa mukanaan koko päivän? Ateriat lipsuvat siis nopeiden vaihtoehtojen puolelle, kuten jugurtit, täytetyt leivät, välipalapatukat yms. Jos haluaa syödä terveellisesti ja monta kertaa päivässä, olisi käytännössä ainoa varteen otettava ratkaisu syödä aamupala ja sen jälkeen pitkin päivää yhtä ja samaa ruokaa, jonka on edellisenä päivänä tehnyt ja pakannut valmiiksi rasioihin. Entä milloin se syödään? Useimmissa työsuhteissa on vain yksi ruokatauko. Töiden jälkeen täytyy ajaa kaupan kautta kotiin. Siinä tulee jo pitkä tauko lounaan ja seuraavan aterian väliin. Naposteluravinto-ohjeet eivät vain toimi nykymaailmassa.
Eihän 5 ateriaa ole paljon. Aamupala kotona, lounas töissä, pieni välipala esim. hedelmä ja pari pähkinää iltapäivällä tai vaikka matkalla kotiin, illallinen ja pieni iltapala.
Itse syön suurin piirtein näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla miehistä on käsitys, että kaikki ruoka pitäisi jakaa tasan, vaikka nainen on jo täynnä ja mies söisi mielellään lisää.
Onko nämä niitä 50/50 menojaan jakavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 5 ateriaa ole paljon. Aamupala kotona, lounas töissä, pieni välipala esim. hedelmä ja pari pähkinää iltapäivällä tai vaikka matkalla kotiin, illallinen ja pieni iltapala.
Itse syön suurin piirtein näin.
Miksi kukaan söisi nukkumaan mennessään? Ei silloin enää ravintoa tarvita. Parempi syödä aamulla kunnolla.
Eräällä todella laihalla kaverillani on tapana taivastella kuinka paljon hän pystyykään syömään herkkuja ja silti pysyy niin laihana. Totuus on kuitenkin se, että kun hän vaikka syö suklaalevyn kerralla, jättää hän kaikki muut päivän ruoat syömättä. Niin tämä maailma vain menee; jos mussuttaa herkkuja, tulee luopua muista kalorinlähteistä tai liikkua kuin hurjapää.
Kerro perustelut? Miten sitten minun tulisi syödä? Huonoa rasvaa välttelen.