Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä kotitöistä vauvan kanssa :( mistä lisää jaksamista???

Vierailija
20.08.2019 |

No niin. En ole varma kannattaako mun tehdä tästä aloitusta AV:lle, koska kaipaisin tukea ja kannustusta ja vinkkejä tilanteeseeni, ja tiedän että täältä saattaa tulla päinvastaistakin. Tuntuu että en selviä kotitöistä, ja tämä tilanne alkaa heijastua parisuhteeseenkin. Tarttisin jotain neuvoja, miten saisin rytmitettyä kotityöt päivän lomaan. Ja mistä repäisen ENERGIAN tähän, kun tuntuu että en vaan jaksa :(

Olen esikoisvauvan (10 kk) kanssa kotona ja mieheni käy töissä. Päivät ovat ihan kaaosta, enkä saa mitään kotitöitä tehtyä. Saan vauvalle ja itselleni ruoat pöytään ja isoimmat tiskit tiskikoneeseen ja siinä se. Muu aika menee vaipanvaihtoihin, vauvan kanssa leikkimiseen ja vahtimiseen, että liikkumaan opetteleva vauva ei telo itseään tai riko kaikkea. Vauvan päikkärien alkaessa olen niin uupunut ja hikinen, että koomaan sohvalla, vaikka tiedän, että tämä olisi juuri se aika kun ne kotityöt olisi pakko tehdä. En vaan jaksa. Vauva on ihana ja meillä on kaikki periaatteessa ihan hyvin. En ymmärrä, mikä mussa on vikana. Jos vaan olisin jotenkin pirteämpi ja vaan tekisin kaiken, ei olisi mitään ongelmaa.

Kun mieheni tulee töistä, hän ensi töikseen kerää lelut lattialta ja sitten menee siivoamaan keittiötä. Mä vaan toivoisin, että hän ottaisi vauvan hetkeksi niin, että saisin olla hetken rauhassa. Ja hän ei ymmärrettävästikään halua tätä tehdä, koska häntä ärsyttää, että on sotkuista ja että hän ei saa hetken lepoa työpäivän päätteeksi. Musta tuntuu, että tämä vaikuttaa jo negatiivisesti mun ja miehen väleihin ja se surettaa tosi paljon.

Kun mies on siivonnut (ja äskeisten lisäksi vienyt myös roskat), hän on vauvan kanssa ja minä rupean laittamaan ruokaa. Syömme yhdessä ja tämän jälkeen taas tiskit ja keittiön putsaus. Tämän jälkeen pitääkin siivoilla muualla kämpässä (mitä nyt milloinkin on siivottavaa). Nämä siivoilut hoidamme yleensä jotenkin yhdessä tai vuorotellen. Sitten onkin jo vauvan iltapuuro ja nukutus.

Miten te muut selviätte ja jaksatte?

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihme kotitöitä teillä on noin paljon?  

Siivous?: perusteellinen siivous kerran viikossa yhdessä tai vuorotellen, jolloin toinen on vauvan kanssa vaikka ulkona.

Muina aikoina ei anna sotkua tulla, vaan korjaa/siistii siinä samalla.

Pyykit koneeseen kun on tarve, kukin lajittelee omat pyykkinsä, tähän ei kauaa mene. Pyykkien ripustaminen kyllä hoituu vauva jaloissa, antaa vauvan auttaa.

Ruoanlaitto illalla teiltä sujuukin, lounasta voi valmistella jo etukäteen.

Ne roskatkin voi viedä samalla kun lähtee vauvan kanssa ulos.

Jotenkin nyt tuntuu, että enemmänkin on kyse organisointitaidoistasi. Tai sitten olet muuten syystä tai toisesta ihan liian uupunut. Vauvan kanssa toki pitää olla, vahtia ja leikkiä, mutta paljon kaikkea pientä pystyy tekemään siinä samalla, anna vauvan olla touhuissa mukana. Lepää ihan hyvällä omalla tunnolla päikkärien ajan, ota kahvia ja lue lehteä tai nuku, mitä tarvitsenkin.

Varmaan organisointikykyni on jotenkin vajaa. En ole ollut mikään kodinhengetär aiemminkaan, mutta ennen vauvaa selvisin edes jotenkin. Mä en siis osaa siivota sitä mukaa kun teen asioita, vaan tavarat kerääntyvät kasoiksi tasoille ja pöydille ja esim. ruoanlaiton jälkeen keittiö näyttää hirveältä. Ulos lähtiessä en muista sitä roskapussia. Pyykit ovat ties missä.

Ap

Vierailija
22/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssa on helppoa, kun koko koti tai vähintäänkin yksi huone on vauvavarmistettu. Eli ei mitään kukkia ja sisustushärpäkkeitä yms. Sillon se vauva ei kauho multaa, kun sellaista ei ole sen ulottuvilla. Meillä oli todella pelkistetty sisustus vauva-aikana ja ai että kun oli helppoa kun sen vauvan pysty huoletta antaa touhuta.

Tähän moni vastaa että ei todellakaan ala sisustusta muuttamaan. Noh sillon sitä vauvaa saa koko ajan vahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan hirveä kaaos kun lapsi oli 10kk. Lapsi repi kaiken lattialle minkä irti sai. Tyhjensi kaikki vaate- ja liinavaatekaapit, kaatoi lelulaatikot joissa tuhansia pikkulegoja, repi sängyistä kaikki irti jne. Kun näitä yritin siivota niin sillä aikaa kiipeili pöydille ja lipastojen päälle. Ihan hirveetä.

Vierailija
24/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kotitöitä pitää päivällä tehdä? Työssä käyvätkin on päivän töissä eikä kotona tekemässä kotitöitä. Viikkosiivoukset ja isommat siivoukset silloin, kun puoliso on kotona.

Vierailija
25/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita mies tekemään oma osuutensa. Ei voi olla niin että toinen väsyneenä hoitaa lasta päivin ja öin ja tekee kotihommat siinä samalla kun toinen nukkuu yönsä hyvin ja keskittyy uraansa.

Mieheni kyllä tekee kaikkea! Hän hoitaa osuutensa yöherätyksistä myös. Tilanne ei ole siis se, että tekisin kaiken yksin. Toki työpäivien ajan olen kahdestaan vauvan kanssa, mutta muuten hoidamme kodin ja vauvan yhdessä.

Ap

Vierailija
26/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se sotku, mistä monet puhuvat, mistä se tulee? Nykyään on kaikki kodinkoneet käytössä, sinne vaan astiat ja pyykit. On kuivausrummut, robotti-imurit ja mikroaaltouunit. Ja tavaramäärän voi karsia. Vain välttämättömät tavarat käyttöön, muut vaikka kellariin ainakin pikkulapsivaiheen ajaksi. Kukkaruukut ylös tai ulos, kaappeihin lukitus ja kieltääkin lasta voi.

Ja jos ei itse jaksa, niin palveluja on ostettavissa ja niistä saa kotitalousvähennyksen. Ruuatkin voi tilata kotiin ja valmisruokakin on vain puhelimensoiton päässä.

Vierailija
27/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkikehä on ihan sallittu juttu!

Vierailija
28/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa muistaa se, että vauvaa ei tarvitse "leikittää" ja viihdyttää koko hänen valveillaoloaikaansa. Tietenkin vauvan kanssa pitää seurustella, mutta sen ei tarvitse tapahtua joka hetki. Jos vauva vain ei itke, se voi hyvin olla esimerkiksi pinnasängyssä, matkasängyssä tai sitterissä katselemassa lelujaan sekä kotitöitä tekevää äitiä. Samalla vauvalle voi jutella ja vaikka laulella. Näin vauvan uniaika jää omaa lepoa varten.

T: Useamman lapsen äiti

Tämä on muuten hyvä neuvo, mutta vauva on siis koko ajan jossain kukkaruukussa syömässä multaa tai levittelemässä kirjahyllyn sisältöä lattialle tms. jos en ole estämässä. Sängyssä tai sitterissä hän ei enää viihdy.

Ap

Kukat ja kirjat vauvan ulottumattomiin! Vauva voi hääriä vapaasti keittiön/kodinhoitohuoneeen lattialla, kun sinä laitat pyykkejä tai astioita. Lelujen keräämiseen menee kaksi minuuttia. Pääasia on, että vauvavuonna ei kannata repiä stressiä kodinhoidosta tai muustakaan. Jos kodin muutamat hommat tuntuu raskaalta, voi tosiaan olla että olet uupunut jostain ihan muusta. Pyydä miestäsi valvomaan vauvan kanssa muutama yö, niin sinä saat nukuttua kokonaisia öitä ja saat voimia. Tsemppiä täältä 9 kk vauvan äidiltä, joka juurikin pötköttää sohvalla, kun vauva nukkuu. Teen kotihommia sitten kun hän herää...

Vierailija
29/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkikehä on ihan sallittu juttu!

Tuntisin itseni hirviöäidiksi jos sulkisin lapsen häkkiin. Sitä paitsi se, että leikkikehä ei ole laissa kielletty ei vielä kerro mitään siitä miten lastensuojelu siihen suhtautuu.

Vierailija
30/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos. Ulkoleluja mukaan ja leikkipaikalle. Kävelylle. Tuo on ikä, jossa lapsi tosiaan on kiinnostunut vetämään kaiken pöydiltä alas ja kaapeista ulos. Mitä vähemmän aikaa olette sisällä, sitä vähemmän lapsi ehtii sotkeakaan. Tee edellisenä iltana seuraavan päivän lounas valmiiksi, jotta sun ei tarvitse kuin lämmittää lounas. 

Vierailija
31/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt että väsymyskoomasi voisi johtua esimerkiksi alhaisesta hemoglobiinista? B12 vitamiinin puutos voi olla toinen. Minulla on itsellä b12 vitamiinin imeytymishäiriö ja sen vuoksi rauta ei imeydy myöskään. Tämä kaikki tuli esille ihan muissa tutkimuksissa. Tuolloin minulla oli takana kahden lapseni vauvavuodet ja uhmat. Ihmettelin silloin miksen jaksa samaa kuin muut äidit. Väsyin vain olemisesta. Oltaisin rojahdin sohvalle kuin märkä rätti.

Vierailija
32/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt että väsymyskoomasi voisi johtua esimerkiksi alhaisesta hemoglobiinista? B12 vitamiinin puutos voi olla toinen. Minulla on itsellä b12 vitamiinin imeytymishäiriö ja sen vuoksi rauta ei imeydy myöskään. Tämä kaikki tuli esille ihan muissa tutkimuksissa. Tuolloin minulla oli takana kahden lapseni vauvavuodet ja uhmat. Ihmettelin silloin miksen jaksa samaa kuin muut äidit. Väsyin vain olemisesta. Oltaisin rojahdin sohvalle kuin märkä rätti.

*iltaisin

Vierailija
33/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmeessä kannattaa ne rauta arvot tarkistuttaa. Palaa myös organisointikyky siinä samalla..

Vierailija
34/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älä lannistu. Meillä oli vähän samaa, kun lapseni oli just sen 8-10 kk. Nyt hän on vähän päälle 1-vuotias ja elämä on jo helpottunut, kun hän jaksaa jo hetken leikkiä lattialla itsekseen. Miten mä selvisin parhaiten:

- Vähän sotkua on, hyväksyttiin se miehen kanssa heti alkuunsa. Se on ihan OK. Istu alas miehesi kanssa ja koita saada hänet ymmärtämään, että nyt on vaan välillä sotkuisempaa etkä ehdi/pysty aina pitämään kämppää putipuhtaana. Älä siis stressaa siitä.

- Vauvan päikkäriaikana nuku tai köllöttele edes sohvalla. Taas, älä stressaa siitä, että pitäisi olla muka tekemässä muuta.

- Jos haluat yrittää tehdä kotitöitä, ota vauva mukaan. Ainakin omani tykkäsi latoa pyykkejä koneeseen. Keittiössä annoin hänelle puulastan ja pari muovikippoa lattialle.

- Valmistele edes muutaman päivän ruoat etukäteen. Esim. viikonloppuna annat vauvan miehen hoitoon pariksi tunniksi ja kokkaat ruokaa pakkaseen. Tulee keittiöönkin vähemmän sotkua, kun ei tarvi joka päivä liata kattiloita ja pannuja.

- Meillä tehdään joka ilta keittiön pikasiivous ja kerätään lapsen lelut lelulaatikkoon. Vuorotellaan niin, että jos minä nukutan, mies järjestelee sillä välin keittiön. Menee vartti. Samoin toinen kerää lelut, toinen pukee vauvalle sillä aikaa yökkärin ja harjaa hampaat.

Syöthän hyvin, terveellisesti? Vaikuttaa tosi paljon väsymykseen myös. Ja hei, vaikka tästä saakin kuraa niskaan, niin joskus olen laittanut vauvan sitteriin ja piirrettyjä hetkeksi pyörimään niin olen saanut vaikka täytettyä astianpesukoneen rauhassa. Eihän sitä ruutuaikaa pienelle varsinaisesti suositella, mut on mun mielestä ihan ok hätäapu joskus.

Tsemppiä!

Vierailija
35/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhepalveluita on saatavissa kunnilta ja yksityisiltä yrityksiltä. Kotitalousvähennyksen jälkeen palvelu yksityiselläkin suht edullista.

Vierailija
36/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osallista lapsi kotitöihin ikätasonsa mukaisesti. "

Alusta lähtien. Tällä hetkellä se tarkoittaisi sitä, että lapsi katselee sitteristä tmv kun sinä siivoat :) Voit selittää lapselle samalla, mitä teet, hyräillä tai vaikka keksiä pieniä arkiaiheisia loruja.

Kyllä se siitä!

Vierailija
37/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä viiden äiti. Sanoisin vaan sen että ”kurjuuteen tottuu”, eli tällä tarkoitan että ajan kanssa oppii sietämään epämukavuutta, kurjuutta, oman ajan puutetta ja siitä tulee ikäänkuin uusi normaali. Tän on siis tarkioitus olla kannustava viesti!

Kun saat toisen lapsen ja huomaat ettei kädet riitä sitäkään vähää, niin huomaat miten edellinen vaihe olikin helppoa jne.

Ajan kanssa tulee tehokkaammaksi ja nopeammaksi. Mulla on nyt viisi lasta joista kaksi vaipoissa, 1 alle kouluikäinen ja kaksi koululaista. Olen jo tottunut siihen että multitasking organisointi on normaali eikä se enää tunnu raskaalle. Raskaanpaa oli se ela vuosi esikoisen kanssa kun oli vain yksi lapsi.

Pystyt vaikka mihin!

Vierailija
38/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se väsymys ei välttämättä ole mitään veriarvo-ongelmaa eikä välttämättä edes unen puutetta, vaan uupumus voi tulla ihan vain siitä, että ei pääse koskaan hetkeksikään irti vauva/pikkulapsiarjesta. Koska vauvan ja taaperon kanssa pitää olla koko ajan tauotta 24/7 läsnä ja vaikka laittaisi tiskejä niin silti toisella silmällä ja korvalla pitää seurata mitä se vauva/taapero puuhaa. Yöllä pitää olla valmis koska vain heräämään ja nousemaan ja vauva keksii itkeä keskellä yötä jne jne. Jos tästä ei saa omaa aikaa ja taukoa edes muutaman kerran viikossa tunniksi pariksi, niin aivan varmasti uupuu. Kun ei ole mitään muuta koskaan kuin se äiti, joka on läsnä tauotta pienelle lapselleen aina ja koko ajan.

Ratkaisu ap voisi olla se, että sovitte joka illaksi kellonajan, jolloin sinä lähdet yksin ulos (lenkille, kauppaan, kahvilaan mitä vain) tunniksi. Esim. tunti sen jälkeen kun mies on palannut töistä (sen tunnin mies saa olla itsekseen ja rauhoittua. 

Vierailija
39/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kuka kumma se siellä kotona sotkee, kun olette päivät lapsen kanssa. Tehdäänpä päiväohjelma huomisaamusta eteenpäin. Tänään illalla tiskipöytä on tyhjä, kone pesee ,ja vauvan mentyä nukkumaan sipaset lelut koriin.

1. Aamulla heräätte vauvan kanssa siistissä kodissa. Mies on ottanut aamupalansa ja lähtenyt töihin.

2. Otat lapsen ja viet pesulle.

3. Lasket hänet lattialle ja annat rakkaan ,mieluisan lelun. Jos ei tuo käy , istutat hänet syöttötuliin ja annat kurkkusiivun tai leipäpalan nahuttavaksi.

4. Keität teille aamupuuron ,johon menee 5min. Puurot molemmille lautaseen ja syötte molemmat höpötellen ( syötät samalla lasta ,jos ei itse lusikoi)

5. Lapsi lattialle leikkimään, ja huuhtelet ruoka-astia ja kippaat pesukoneeseen. Pyyhkäset ruoka-ja tiskipöydän, tuhon menee 3 min.

Kaikki on taas siistiä.

6. Menette yhdessä suihkuun ja nautitte, kylpyhuone on siisti ,eikä siellä ole mitään ylimääräistä kastumassa.

7. Annat lapsen leikkiä rauhassa laitat ylös mitä ostat kaupasta, jotta saat tehtyä suuremman määrän ruokaa ,jottei tarvitse ,kuin lämmittää lähipäivinä ,esim iso vuoka liha/kasvismureketta ja suuri paistinpannullinen broilerinsuikaleita kevytkermalla höystettynä ( riittää sinulle ja miehelle moneksi päiväksi) ja lapselle teet myös kerralla pajlon ja pakasta annoksiin a) Kalasose

• 30-60 g pakastekalaa

• 3-4 perunaa noin

• porkkana tai pala kukka – tai parsakaalia

• 21⁄2 dl vettä

B) Lihasose (2- 4 annosta)

• 30-60 g possun, broilerin, kalkkunan tai naudan paistijauhelihaa

• 3-4 perunaa

• 1 porkkana tai pala kesäkurpitsaa

• noin 2 1⁄2 - 3 dl vettä,,,,,, netistä löytyy lisää ohjeita, eikä tarvitse tehdä kuin kerran parissa viikossa max , ja sulatat mikrossa.

8. Tällä systeemillä ei tule tiskiä ,kuin minimi ja aina huuhtaset astiat hetija laitat koneeseen.

9) likaiset vaatteet tiputat suoraa koneeseen ja kuivumasta saman tien kaappiin.

10) kukaan muu siellä ei tee sotkua ,kuin sinä itse, jos jätät kaikki tavarat ja vaatteet siihen minne sattuu tipahtamaan.

11) teillä jää runsaasti aikaa ukoiluun ,jonka jälkeen ruuat on viitenä päivänä kaikille lähes valmiit kun teet la-su kaiken valmiiksi pakkaseen , kun mies on käy lapsen kanssa esim ulkoilemassa.

12) tavallisena arkipäivänä ulkoilun jälkeen syötte, pistät asiat koneeseen ja menette yhdessä päikkäreille.

Kaikkialla on siistiä ,ellet ole ripotellut teidän ulkovaatteita sinne tänne ja sotkenut jo kymmentä kippoa aamupäivällä ja koko keittiötä.

Siis ihan hiukan järjestelmällisyyttä niin on helppoa , tv kolmen kotiäiti

Vierailija
40/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama tilanne, ymmärrän sua hyvin. Lapsi ryömii ja konttaa, kiipeilee ihan joka paikkaan ja kyllä sitä vaan on pakko vahtia ihan jatkuvasti, muuten on sormet jossain välissä tai vauva nurin tai suussa jotain sinne kuulumatonta. Ei viihdy pinniksessä tai kehässä kuin hetken, yleensä ehdin just ne pyykit laittaa kuivumaan. Syöttötuolissa nousee seisomaan saman tien. Imuroin lähes päivittäin ja sen aikaa vauva viihtyy katsellen ja auttaen. Silti tuntuu että on likaista.

Pissalla ehdin nopeasti käydä, isommalla hädällä vauva otettava mukaan. Suihkussa käyn illalla tai kun mies on tullut kotiin.

Vauva sormiruokailee ja sotkua tulee hirveästi, tiskit ei löydä koneeseen ja tavarat on ihan levällään, itseä häiritsee ihan älyttömästi ja tuntuu että kontrolli on mennyt koko touhuun.

Oon ihan vetämätön, ja sama huono tapa, että suurin osa päikkäriajasta menee netissä roikkuen, kun on silti pakko saada sitä "omaakin aikaa" 🙄 En pysty itse nukkumaan päivällä. Miten sitä saisi itseään niskasta kiinni?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän