Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten voi joillakin koululaisilla ja opiskelijoilla olla niin, että he kyllä ymmärtävät lukemansa, mutta eivät muista sitä?

Vierailija
04.03.2025 |

Näiden kahden asian pitäisi kulkea käsi kädessä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on näin. Tai olen aikuinen jo mutta aina ollut sama juttu. En muista myöskään ihmisten nimiä tai kasvoja.

Onneksi minulla tuo huonomuistisuus ei koske sitä, jos teen jotain tai ymmärrän asian syvällisesti. Siksi olen pystynyt opiskelemaan matematiikkaa ja ohjelmointia, missä pystyy konkreettisesti tekemään jotain, siis laskemaan ihan käsin tai koodaamaan.

Vierailija
2/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi olla. Minulla kävi noin historiassa. Tajusin jutut, mutta en muistanut niistä kuin murto-osan, kun kokeen aika koitti. Erityisen huono olin vuosilukujen muistamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku Sanna.

Vierailija
4/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tiedonhaku on helppoa, en usko että muistaminen edes on niin tärkeää enää. Omana opiskeluaikana baarimikon tuli todella myös muistaa kaikkien drinkkien reseptit ulkoa esimerkiksi, nyt vaan guukkeli laulamaan!

Vierailija
5/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä, maanteitä ja rautateitä!

Vierailija
6/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea voi monella tekniikalla. Joskus jos luen vaan mekaanisesti ei asia välttämättä jää mieleen. Jos haluan muistaa asian pitää lukemiseen syventyä ja tehdä se ajatuksen kanssa.

Vierailija
7/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi olla. Minulla kävi noin historiassa. Tajusin jutut, mutta en muistanut niistä kuin murto-osan, kun kokeen aika koitti. Erityisen huono olin vuosilukujen muistamisessa.

Teit saman virheen kuin minäkin aikoinani: et kerrannut tarpeeksi, tai tehnyt sitä riittävän aktiivisella tavalla (yrittäen muotoilla asian omin sanoin, vertaamalla, soveltamalla)

Vierailija
8/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tiedonhaku on helppoa, en usko että muistaminen edes on niin tärkeää enää. Omana opiskeluaikana baarimikon tuli todella myös muistaa kaikkien drinkkien reseptit ulkoa esimerkiksi, nyt vaan guukkeli laulamaan!

Jos on kiireinen paikka, niin ei siä mitään ehdi Googlaan. Edelleen ne reseptit pitää osata ulkoo tai sit käytetään ravintolan omia luntteja. Jossain korttelibaarissa jossa drinkkejä ei juuri tilata voikin baarimikko turvautua Googleen (juuri joutui yksi etsimään tietoa mitä tulee rommikolaan).

Vierailija
9/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
10/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaisipa kaiken yhdellä lukukerralla.

Vierailija
11/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, minulla on laaja kirjakokoelma tietokirjoista romaaneihin sekä sarjakuviin, ja olen lukenut 60v aikana varmasti enemmän kuin moni niin sanottu oppinut, mutta ei tartu tieto pitkäaikaiseen muistiin helposti kovin helposti. Sitten kun lukee esim, historiaa uudelleen niin muistaa, että noinhan se olikin.

Sama juttu oli musiikin kanssa, ihmettelin nuorena pitkään kun kaverit kertoi bändien soittajien ja kappaleiden nimiä kuin vettä vaan, itse tunnistin kyllä kappaleen kun se soitettiin mutta ei ollut hajuakaan soittajista. Kitaran soittoa opetellessa otti pannuun kun itse hinkkasi biisiä korvakuulolta edes sinnepäin niin kaveri tulee ja kertakuulolta vetää biisin sooloa myöten. Mutta kärsivällisellä kertaa ja vielä kerran kertaa tyylillä sitä sitten asioita oppikin.

Vierailija
12/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo koske suurta osaa kaiken ikäisistä ihmisistä, ei vain koululaisia tai opiskelijoita? Itse olen 65 ja tuntuu että olen ollut tuollainen koko aikuisikäni.

Vierailija
13/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt yleisimmät drinkit kannattaa vieläkin muistaa, voi olla aika kiire ja enemmän aikaa kuluu jos joka asiakkaan kohdalla joutuisi googlettelemaan. On myös epäammattimaisen näköistä, jos seinän listalla olevista drinkeistäkään ei muista mitään.

Vierailija
14/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaisipa kaiken yhdellä lukukerralla.

Sitä sanotaan valokuvamuistiksi.

Vierailija
15/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako ap ite kaiken lukemansa? 

Vierailija
16/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt yleisimmät drinkit kannattaa vieläkin muistaa, voi olla aika kiire ja enemmän aikaa kuluu jos joka asiakkaan kohdalla joutuisi googlettelemaan. On myös epäammattimaisen näköistä, jos seinän listalla olevista drinkeistäkään ei muista mitään.

Joo, mutta tarkoitinkin että mikä älytön etu se googlen apu nykyisille uusille ja opetteleville baarimikoillekin on, verrattuna siihen entiseen kun kaikki oli vain muistin varassa. Sama vastaus tuolle aiemmalle, joku siis hyötyi kun löysi googlesta sen rommikolan ohjeen. on se G monessa tilanteessa kuitenkin nopeampi ja helpompi kuin etsiä vaikka toista työntekijää apuun.

Vierailija
17/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka Purra oli erinomainen Mäkkärin kassa.

Vierailija
18/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla meillä on kuule rajoitteita.

Vierailija
19/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusjuttu. Jos ei keskity, ei muista paria edellistä sanaa enempää. Jos keskittyy, jotain menee nuppiinkin. Näinhän se on aina ollut, ihan jopa myös meillä aikuisilla, jotka luemme paljon ja usein: joskus joutuu samaa sivua tankkaamaan useamman kerran ennenkuin tajuaa luovuttaa, ja jatkaa paremmalla ajalla ja paremmilla aivoilla. 

Vierailija
20/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitaalisten tekstien scrollaaminen on pilannut nuorten lukutaidon. Vähänkään pitemmät tekstit ovat liian haastavia ja kukaan ei vaadi enää edes ponnistelemaan oppimisen eteen - ei koulussa eikä kotona. 

Mitä välii - asiathan voi googlettaa ja tekstit tuottaa tekoäly. Sitten ollaankin ihmeissään, kun kukaan ei osaa enää mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän