Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä kotitöistä vauvan kanssa :( mistä lisää jaksamista???

Vierailija
20.08.2019 |

No niin. En ole varma kannattaako mun tehdä tästä aloitusta AV:lle, koska kaipaisin tukea ja kannustusta ja vinkkejä tilanteeseeni, ja tiedän että täältä saattaa tulla päinvastaistakin. Tuntuu että en selviä kotitöistä, ja tämä tilanne alkaa heijastua parisuhteeseenkin. Tarttisin jotain neuvoja, miten saisin rytmitettyä kotityöt päivän lomaan. Ja mistä repäisen ENERGIAN tähän, kun tuntuu että en vaan jaksa :(

Olen esikoisvauvan (10 kk) kanssa kotona ja mieheni käy töissä. Päivät ovat ihan kaaosta, enkä saa mitään kotitöitä tehtyä. Saan vauvalle ja itselleni ruoat pöytään ja isoimmat tiskit tiskikoneeseen ja siinä se. Muu aika menee vaipanvaihtoihin, vauvan kanssa leikkimiseen ja vahtimiseen, että liikkumaan opetteleva vauva ei telo itseään tai riko kaikkea. Vauvan päikkärien alkaessa olen niin uupunut ja hikinen, että koomaan sohvalla, vaikka tiedän, että tämä olisi juuri se aika kun ne kotityöt olisi pakko tehdä. En vaan jaksa. Vauva on ihana ja meillä on kaikki periaatteessa ihan hyvin. En ymmärrä, mikä mussa on vikana. Jos vaan olisin jotenkin pirteämpi ja vaan tekisin kaiken, ei olisi mitään ongelmaa.

Kun mieheni tulee töistä, hän ensi töikseen kerää lelut lattialta ja sitten menee siivoamaan keittiötä. Mä vaan toivoisin, että hän ottaisi vauvan hetkeksi niin, että saisin olla hetken rauhassa. Ja hän ei ymmärrettävästikään halua tätä tehdä, koska häntä ärsyttää, että on sotkuista ja että hän ei saa hetken lepoa työpäivän päätteeksi. Musta tuntuu, että tämä vaikuttaa jo negatiivisesti mun ja miehen väleihin ja se surettaa tosi paljon.

Kun mies on siivonnut (ja äskeisten lisäksi vienyt myös roskat), hän on vauvan kanssa ja minä rupean laittamaan ruokaa. Syömme yhdessä ja tämän jälkeen taas tiskit ja keittiön putsaus. Tämän jälkeen pitääkin siivoilla muualla kämpässä (mitä nyt milloinkin on siivottavaa). Nämä siivoilut hoidamme yleensä jotenkin yhdessä tai vuorotellen. Sitten onkin jo vauvan iltapuuro ja nukutus.

Miten te muut selviätte ja jaksatte?

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa muistaa se, että vauvaa ei tarvitse "leikittää" ja viihdyttää koko hänen valveillaoloaikaansa. Tietenkin vauvan kanssa pitää seurustella, mutta sen ei tarvitse tapahtua joka hetki. Jos vauva vain ei itke, se voi hyvin olla esimerkiksi pinnasängyssä, matkasängyssä tai sitterissä katselemassa lelujaan sekä kotitöitä tekevää äitiä. Samalla vauvalle voi jutella ja vaikka laulella. Näin vauvan uniaika jää omaa lepoa varten.

T: Useamman lapsen äiti

Vierailija
2/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän suorittajaäiti kuitenkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käyt päivällä itse vessassa tai suihkussa, jos vauvaa ei voi olla vahtimatta sekuntiakaan?

Vierailija
4/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota stressiä sotkuista, siivoilet sen minkä jaksat ja ehdit. Kohta se vauva on kasvanut sen verran, että pärjää jo itsekseen kotitöiden ajan. Jos mies ei ymmärrä, miten kuluttava kokonainen päivä on liikkumaan opettelevan, kitisevän täystuhon kanssa, jätä vauva joskus päiväksi isän kanssa kahden. Tuokin on vain yksi vaihe lapsen kehityksessä, menee kyllä ohi.

Vierailija
5/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuku silloin, kun vauvakin nukkuu äläkä selaa sohvalla somea.Tuon ikäinen nukkuu yleensä kahdet päikkärit eli jos yöt ovat levottomia, nuku sinäkin ainakin yhdet. Toisten aikaan jaksat sitten jotain touhutakin.

Pikkulapsiaika on rasittavaa raatamista, ei siitä mihinkään pääse. Näin etenkin ensimmäisen kanssa. Kohta voit laittaa pikkuisen jo hoitoon, niin saat päivääsi rakennetta. Monesti töissä olo on helpompaa.Ainakin itse koin töihin menon vapauttavana, en vaan jaksanut sitä kaaosta ja hiekkalaatikkoelämää kotona.

.

Vierailija
6/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihme kotitöitä teillä on noin paljon?  

Siivous?: perusteellinen siivous kerran viikossa yhdessä tai vuorotellen, jolloin toinen on vauvan kanssa vaikka ulkona.

Muina aikoina ei anna sotkua tulla, vaan korjaa/siistii siinä samalla.

Pyykit koneeseen kun on tarve, kukin lajittelee omat pyykkinsä, tähän ei kauaa mene. Pyykkien ripustaminen kyllä hoituu vauva jaloissa, antaa vauvan auttaa.

Ruoanlaitto illalla teiltä sujuukin, lounasta voi valmistella jo etukäteen.

Ne roskatkin voi viedä samalla kun lähtee vauvan kanssa ulos.

Jotenkin nyt tuntuu, että enemmänkin on kyse organisointitaidoistasi. Tai sitten olet muuten syystä tai toisesta ihan liian uupunut. Vauvan kanssa toki pitää olla, vahtia ja leikkiä, mutta paljon kaikkea pientä pystyy tekemään siinä samalla, anna vauvan olla touhuissa mukana. Lepää ihan hyvällä omalla tunnolla päikkärien ajan, ota kahvia ja lue lehteä tai nuku, mitä tarvitsenkin.

Vierailija
7/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että nyt kun on vielä hyvät ilmat, olkaa mahdollisimman paljon pois kotoa. Joku kerho? Kylään kaverille? Leikkipuistoon? Vauvauintiin ja muskariin?

Kun et koko päivää ole kotona, sotkuakin tulee vähemmän ja ennen kaikkea saatat itse saada virikkeitä ja saat enemmän aikaiseksi.

Jos kutsut äitikaverin teille, saat inspiraatiota pitää paikkoja kunnossa.

Onhan se inhottavaa tulla töistä hirveän sotkuiseen kotiin. Loppujen lopuksi perussiivon ylläpito ei edes vie kovin paljon aikaa jos perusta on kunnossa. Onko lapsen leluille paikat joihin nostella ne nopeasti? Voisiko siivooja käydä kerran viikossa jolloin sulle jäisi vain järjestely?

Entäs ruokapuoli? Voisitko kehitellä reseptejä, jotka valmistuvat helposti, melkeinpä ”itsestään” uunissa, ettei aikaa menisi niin paljon loukkaamiseen?

Ennen kaikkea tietysti teidän molempien pitää tajuta, että tuo on ohimenevä elämänvaihe joka itse asiassa loppuu ihan kohta kun sinäkin menet töihin.

Vierailija
8/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko koko ajan siivota. Opeta se myös miehellesi.

Voitte myös välillä helpottaa arkea hakemalla noutoruokaa. Pizzaa, kiinalaista, grilliruokaa, mistä nyt tykkäättekin.

Vierailija
9/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi hankkia leikkikehä?

Vierailija
10/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mies tekemään oma osuutensa. Ei voi olla niin että toinen väsyneenä hoitaa lasta päivin ja öin ja tekee kotihommat siinä samalla kun toinen nukkuu yönsä hyvin ja keskittyy uraansa.

Vierailija
11/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa muistaa se, että vauvaa ei tarvitse "leikittää" ja viihdyttää koko hänen valveillaoloaikaansa. Tietenkin vauvan kanssa pitää seurustella, mutta sen ei tarvitse tapahtua joka hetki. Jos vauva vain ei itke, se voi hyvin olla esimerkiksi pinnasängyssä, matkasängyssä tai sitterissä katselemassa lelujaan sekä kotitöitä tekevää äitiä. Samalla vauvalle voi jutella ja vaikka laulella. Näin vauvan uniaika jää omaa lepoa varten.

T: Useamman lapsen äiti

Tämä on muuten hyvä neuvo, mutta vauva on siis koko ajan jossain kukkaruukussa syömässä multaa tai levittelemässä kirjahyllyn sisältöä lattialle tms. jos en ole estämässä. Sängyssä tai sitterissä hän ei enää viihdy.

Ap

Vierailija
12/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuon ikäiselle sellainen hyppykeinu keittiön ovenkarmiin kiinnitettynä, ja vauva pomppi siinä katsellen kun tyhjensin tiskikonetta ja laitoin ruokaa.

Vierailija
13/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko tutkia hb ja kilppariarvot? Saatko tarpeeksi vitamiineja?

Vierailija
14/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käyt päivällä itse vessassa tai suihkussa, jos vauvaa ei voi olla vahtimatta sekuntiakaan?

Nämä onnistuvat, kun otan vauvan mukaan.

Ap

Vierailija
15/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa muuta kuin että ei vauvaa tarvitse viihdyttää kokoajan. Minulla nyt vuoden ikäinen vilkas lapsi joka alkoi kävelemään kuukausi sitten; ehdin talvella vauvan ollessa vielä vain muutaman kuukauden ikäinen ihmetellä sohvalla itsekseni kuinka onkin tylsää...

Ei mitään ongelmaa ehtiä tehdä kaikkea, olen suursiivonnutkin keväällä suuren omakotitalon jne. Kesällä tein päikkäreiden ajan ja iltaisin piharemppaa jne. En vain ymmärrä ongelmaa, sisällä varsinkin sehän vaan touhuilee siellä mukana sivussa kun teen jotain, yleensä nykyään pyörii kuin väkkärä jaloissa muttei ole esteenä esim pyykinlaitolle. Tiskikoneen tyhjennys on vähän haastava kun yrittää kovin innokkaasti tukkia samalla itse koneeseen sisälle ja repii kaikki astiat ulos 😄

Tai anna sitten olla likaista, ei siihenkään kuole.

Vierailija
16/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota stressiä sotkuista, siivoilet sen minkä jaksat ja ehdit. Kohta se vauva on kasvanut sen verran, että pärjää jo itsekseen kotitöiden ajan. Jos mies ei ymmärrä, miten kuluttava kokonainen päivä on liikkumaan opettelevan, kitisevän täystuhon kanssa, jätä vauva joskus päiväksi isän kanssa kahden. Tuokin on vain yksi vaihe lapsen kehityksessä, menee kyllä ohi.

Kestäisin itse sotkua, mutta mies ei. Häntä ärsyttää sotku tosi paljon, ja hän jotenkin myös onnistuu pitämään kodin siistimpänä silloin, kun on vauvan kanssa kahdestaan. En haluaisi pilata välejämme ja siksi toivon että tähän tilanteeseen löytyisi jotain ratkaisuja.

Ap

Vierailija
17/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkua ei tule, jos aina laittaa tavarat käytön jälkeen paikoilleen, astiat koneeseen, roskat roskikseen jne. Minusta meillä on aina siistiä, tavarat ovat siellä, minne ne kuuluvat ja kerran viikossa imuroidaan, tarvittaessa pyyhitään keittiön ja eteisen lattiat. Pesutilat siivotaan myös kerran viikossa.

Pyykit hoituu ihan itsekseen, koneeseen, kuivaajaan ja takaisin käyttöön tai kaappiin.

Ollaan paljon liikenteessä, lapset viihtyvät muiden lasten seurassa. Käydään puistoissa ja rannoilla ja sadepäivinä vaikka kauppakeskuksissa. Redissä on ihana taaperotila, siellä vauvat konttailevat ja leikkivät.

Tärkeintä on tehdä kivoja asioita lapsen kanssa, yksin ja kaksin miehen kanssa.

Vierailija
18/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai anna sitten olla likaista, ei siihenkään kuole.

Mutta siitä voi tulla lasu.

Vierailija
19/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuku silloin, kun vauvakin nukkuu äläkä selaa sohvalla somea.Tuon ikäinen nukkuu yleensä kahdet päikkärit eli jos yöt ovat levottomia, nuku sinäkin ainakin yhdet. Toisten aikaan jaksat sitten jotain touhutakin.

Pikkulapsiaika on rasittavaa raatamista, ei siitä mihinkään pääse. Näin etenkin ensimmäisen kanssa. Kohta voit laittaa pikkuisen jo hoitoon, niin saat päivääsi rakennetta. Monesti töissä olo on helpompaa.Ainakin itse koin töihin menon vapauttavana, en vaan jaksanut sitä kaaosta ja hiekkalaatikkoelämää kotona.

.

Ehkä pitäisi tosiaan nukkua vaan itsekin. Jotenkin en ole kehdannut/antanut itselleni lupaa, koska ne kotityöt pitäisi tehdä. Mutta jos en niitä kuitenkaan tee, niin voisin varmaan nukkua netissä roikkumisen sijaan :(

Ap

Vierailija
20/162 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli käytössä leikkikehässään, hyppykiikku ja babysitteri ja ihan normaaleja ihmisiä lapsista kasvoi 😃

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme