En selviä kotitöistä vauvan kanssa :( mistä lisää jaksamista???
No niin. En ole varma kannattaako mun tehdä tästä aloitusta AV:lle, koska kaipaisin tukea ja kannustusta ja vinkkejä tilanteeseeni, ja tiedän että täältä saattaa tulla päinvastaistakin. Tuntuu että en selviä kotitöistä, ja tämä tilanne alkaa heijastua parisuhteeseenkin. Tarttisin jotain neuvoja, miten saisin rytmitettyä kotityöt päivän lomaan. Ja mistä repäisen ENERGIAN tähän, kun tuntuu että en vaan jaksa :(
Olen esikoisvauvan (10 kk) kanssa kotona ja mieheni käy töissä. Päivät ovat ihan kaaosta, enkä saa mitään kotitöitä tehtyä. Saan vauvalle ja itselleni ruoat pöytään ja isoimmat tiskit tiskikoneeseen ja siinä se. Muu aika menee vaipanvaihtoihin, vauvan kanssa leikkimiseen ja vahtimiseen, että liikkumaan opetteleva vauva ei telo itseään tai riko kaikkea. Vauvan päikkärien alkaessa olen niin uupunut ja hikinen, että koomaan sohvalla, vaikka tiedän, että tämä olisi juuri se aika kun ne kotityöt olisi pakko tehdä. En vaan jaksa. Vauva on ihana ja meillä on kaikki periaatteessa ihan hyvin. En ymmärrä, mikä mussa on vikana. Jos vaan olisin jotenkin pirteämpi ja vaan tekisin kaiken, ei olisi mitään ongelmaa.
Kun mieheni tulee töistä, hän ensi töikseen kerää lelut lattialta ja sitten menee siivoamaan keittiötä. Mä vaan toivoisin, että hän ottaisi vauvan hetkeksi niin, että saisin olla hetken rauhassa. Ja hän ei ymmärrettävästikään halua tätä tehdä, koska häntä ärsyttää, että on sotkuista ja että hän ei saa hetken lepoa työpäivän päätteeksi. Musta tuntuu, että tämä vaikuttaa jo negatiivisesti mun ja miehen väleihin ja se surettaa tosi paljon.
Kun mies on siivonnut (ja äskeisten lisäksi vienyt myös roskat), hän on vauvan kanssa ja minä rupean laittamaan ruokaa. Syömme yhdessä ja tämän jälkeen taas tiskit ja keittiön putsaus. Tämän jälkeen pitääkin siivoilla muualla kämpässä (mitä nyt milloinkin on siivottavaa). Nämä siivoilut hoidamme yleensä jotenkin yhdessä tai vuorotellen. Sitten onkin jo vauvan iltapuuro ja nukutus.
Miten te muut selviätte ja jaksatte?
Kommentit (162)
Kuinka sotkuista teillä on jos joka ilta pitää siivota? Entä pitääkö vaippoja vaihtaa vartin välein? Onko kotona poratikkoja tai avoimia uima-altaita? Kai olet jo ennen vauvan tuloa varmistanut ettei ole päälle kaatuvia kirjahyllyjä tms., hankkinut lukot kaappeihin ja laatikoihin jne.? Vauvat kaatuvat ja kolhivat kaikesta vahtimisesas huolimatta. Oletkohan nyt ihan ymmärtänyt roolisi oikein?
Joo, minusta myös tuntui etten jaksa. Sitten lapset (toinen vasta vauva) vastentahtoisesti huostattiin meiltä, mutta vuosien taiston jälkeen sain heidät takaisin. Ainoa positiivinen koko hommassa oli se, että silmäni aukeni tälle pa skalle jota ihmiset pyörittää tässä maailmassa+ sainpahan levättyäkin, sen kaiken surun ja stressin keskellä, mitä lasten menetys ja tuulimyllyjä (v tun sossuja) vastaan taistelu aiheutti.
Tarinan opetus: Älä vaan mene avautumaan kenellekään sos-terv-kasvatusalan ammattilaiselle, ei terapeuteillekaan, sun uupumisesta!! Hae apua perhepiiristä ja luotettavista ystävistä lasten- tai kodinhoitoon.