Esidiabetes2, mikähän olisi ruoka, mitä kannattaa syödä?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö hyviä hiilihydraatteja (täysjyvätuotteet, hedelmät, kasvikset), pehmeitä kasvikunnan rasvoja (pähkinät, siemenet, oliiviöljy, rypsi- ja rapsiöljy) sekä sopivasti proteiinia omaan tarpeeseen nähden. Säännöllinen ruokavalio, sopivat annoskoot. Vähennä lihansyöntiä, lisää vastapainoksi kasvisten määrää lautasella. Jätä ylimääräinen sokeri, suola ja valkoinen vehnä kokonaan pois. Syö mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa (prosessoiduissa paljon suolaa muun muassa). Aika perusjuttuja, noilla lähtee myös painokin laskuun eikä tarvitse nälkää kärsiä.
Diabetesliitolla on lisäksi koottuna hyvät sivut diabetekseen liittyen ja myös sen ehkäisemiseksi löytyy paljon vinkkejä, suosittelen:
Diabetesliiton ohjeet voi unohtaa.
Haluaisin kuulla perustelut tälle, aika lailla nuo pohjautuu samoihin asioihin kuin mitä esimerkiksi Suomen Käypä hoito-suositukset, jotka ovat pohjana myös suomalaisen terveydenhuollon toiminnalle. Äläkä ota esiin Amerikkalaisten diabetes- ja sydänliittoja, niillä nyt todella on vääristynyttä tietoa siellä ollut käytössä.
Perustelut löydät, kun katsot, mitä näissä suositellaan syötävän. Käypähoito-suositukset ovat diabetesliiton ohjeiden kanssa aivan yhtä huonot.
Toki,jos et ymmärrä ravinnosta ja ihmisen elimistöstä, niin et varmaan ymmärrä näiden suositusten hölmöyttä.
Niitä perusteluja kaipaisin edelleen, koska tuossa sinun viestissäsi niitä ei ainakaan tullut. Minähän niitä perusteluja nimittäin pyysin, en kehotusta itse etsiä. Tiedän ihmisen ravinnosta ja elimistöstä suhteellisen paljon, olen tutustunut laajoihin ja todennettuihin tutkimuksiin. Tiedostan myös, että jonkin verran noissa suosituksissa on viilattavaa, mutta ei niihin mitä tahansa höttötietoakaan suppeilla tutkimuksilla voida heittää, vaan sen tulee perustua vertaisarvioituihin ja laajoihin tutkimuksiin, ennen kuin voidaan varmuudella esittää asian olevan tieteellisesti pätevä.
Sä löydät ne perustelut niistä suosituksista, jos ymmärrät ihmisen elimistön toimintaa. Et hirveästi tiedä ravinnosta jos hyväksyt käypähoito- ja diabetesliiton suositukset.
Eli sinulla ei siis ole perusteita, kun et niitä voi kertoa. Minun tehtäväni ei ole sinun mielipidettäsi perustella, vaan se on sinun tehtäväsi. Asiasta on aivan turha edes keskustella, jos sinulla ei perusteita ole väittämillesi.
Kerroinhan, mistä ne perustelut löydät. Sulla ei vain taida aivokapasteetti riittää tajuamaan asiaa. Mielipiteellä ei ole merkitystä.
Millaisia oireita AP:lla ollut? Itse tajusin vasta hiljattain, että oma oireilu on todennäköisesti esidiabetesta. Eniten olen kärsinyt siitä, kun tulee muutaman tunnin välein nääntynyt olo. Tuntuu siltä, että pian pyörtyy, jos ei saa syötävää. Olo on niin tukala, että olen pahimmillaan itkenyt sitä. Lisäksi on ollut mm. taivetummentumaa. Olen harrastanut liikuntaa monta kertaa viikossa ennenkin, mutta paino oli kuitenkin noussut. Juhannuksen jälkeen muutin ruokavaliota parempaan suuntaan ja BMI on muuttunut silloisesta 28,5:sta 27:ään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö hyviä hiilihydraatteja (täysjyvätuotteet, hedelmät, kasvikset), pehmeitä kasvikunnan rasvoja (pähkinät, siemenet, oliiviöljy, rypsi- ja rapsiöljy) sekä sopivasti proteiinia omaan tarpeeseen nähden. Säännöllinen ruokavalio, sopivat annoskoot. Vähennä lihansyöntiä, lisää vastapainoksi kasvisten määrää lautasella. Jätä ylimääräinen sokeri, suola ja valkoinen vehnä kokonaan pois. Syö mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa (prosessoiduissa paljon suolaa muun muassa). Aika perusjuttuja, noilla lähtee myös painokin laskuun eikä tarvitse nälkää kärsiä.
Diabetesliitolla on lisäksi koottuna hyvät sivut diabetekseen liittyen ja myös sen ehkäisemiseksi löytyy paljon vinkkejä, suosittelen:
Haluaisin kuulla perustelut tälle, aika lailla nuo pohjautuu samoihin asioihin kuin mitä esimerkiksi Suomen Käypä hoito-suositukset, jotka ovat pohjana myös suomalaisen terveydenhuollon toiminnalle. Äläkä ota esiin Amerikkalaisten diabetes- ja sydänliittoja, niillä nyt todella on vääristynyttä tietoa siellä ollut käytössä.
Millä perustelet että amerikassa on susitukset väärässä mutta suomessa ei?
Amerikassa ainakin vuosien saatossa Diabetes- ja sydänsairauksien liittojen sivuilla suurin osa resepteistä on ollut sellaisia, missä on korostettu esimerkiksi punaista lihaa ja joiden reseptit ja muut vinkit ovat todennetun ja tutkitun tiedon kanssa hyvin paljonkin ristiriidassa. Lisäksi tietoa on väärennelty siellä monella tapaa tai jätetty tiedottamatta. Suomalaiset Käypä hoito-suositukset sekä liittojen antama tiedotus eivät Suomessa ole samalla lailla verrattavissa amerikkalaisiin vastaaviin.
Mutta itse aiheeseen, haluan niitä perusteluja sille, millä perusteella suomalaisen Diabetes-liiton sivuilla ohjeet olisivat mitättömiä?
Katso, mitä siellä suositellaan. Jos vähänkään ymmärrät ihmisen elimistön toiminnasta, niin tajuat ohjeiden vääryyden.
Laita niitä perusteluja, johon vetoat. -eri
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita AP:lla ollut? Itse tajusin vasta hiljattain, että oma oireilu on todennäköisesti esidiabetesta. Eniten olen kärsinyt siitä, kun tulee muutaman tunnin välein nääntynyt olo. Tuntuu siltä, että pian pyörtyy, jos ei saa syötävää. Olo on niin tukala, että olen pahimmillaan itkenyt sitä. Lisäksi on ollut mm. taivetummentumaa. Olen harrastanut liikuntaa monta kertaa viikossa ennenkin, mutta paino oli kuitenkin noussut. Juhannuksen jälkeen muutin ruokavaliota parempaan suuntaan ja BMI on muuttunut silloisesta 28,5:sta 27:ään.
Väsyttää ja janottaa. Aloin syömään oikeaa ruokaa. Olo helpottunut ja jaksan taas liikkuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut löydät, kun katsot, mitä näissä suositellaan syötävän. Käypähoito-suositukset ovat diabetesliiton ohjeiden kanssa aivan yhtä huonot.
Toki,jos et ymmärrä ravinnosta ja ihmisen elimistöstä, niin et varmaan ymmärrä näiden suositusten hölmöyttä.
Niitä perusteluja kaipaisin edelleen, koska tuossa sinun viestissäsi niitä ei ainakaan tullut. Minähän niitä perusteluja nimittäin pyysin, en kehotusta itse etsiä. Tiedän ihmisen ravinnosta ja elimistöstä suhteellisen paljon, olen tutustunut laajoihin ja todennettuihin tutkimuksiin. Tiedostan myös, että jonkin verran noissa suosituksissa on viilattavaa, mutta ei niihin mitä tahansa höttötietoakaan suppeilla tutkimuksilla voida heittää, vaan sen tulee perustua vertaisarvioituihin ja laajoihin tutkimuksiin, ennen kuin voidaan varmuudella esittää asian olevan tieteellisesti pätevä.
Sä löydät ne perustelut niistä suosituksista, jos ymmärrät ihmisen elimistön toimintaa. Et hirveästi tiedä ravinnosta jos hyväksyt käypähoito- ja diabetesliiton suositukset.
Eli sinulla ei siis ole perusteita, kun et niitä voi kertoa. Minun tehtäväni ei ole sinun mielipidettäsi perustella, vaan se on sinun tehtäväsi. Asiasta on aivan turha edes keskustella, jos sinulla ei perusteita ole väittämillesi.
Kerroinhan, mistä ne perustelut löydät. Sulla ei vain taida aivokapasteetti riittää tajuamaan asiaa. Mielipiteellä ei ole merkitystä.
Sinulla ei siis ole perusteluita mielipiteellesi, kun et niitä tässäkään ajassa ole voinut tuoda esiin. Eikä myöskään kertomasi ja kyseenalaistamasi asia ollut fakta, vaan vain sinun oma mielipiteesi, jolle vaadin perusteluita. Ei riitä pelkät heitot netissä ja ad hominemit eli henkilöön kohdistuvat perustelut omien mielipiteidesi perustelujen pohjaksi, valitettavasti. Vaadin ihan oikeita perusteluja, kun tuollaisia asioita väität netissä yleisessä keskustelussa. Voit aloittaa esimerkiksi siitä, mikä siellä erityisesti on väärää tietoa jos se helpottaisi sinua alkuun.
Tällaisia yleensä suositellaan. Ehdottakaa lisää. T. 29
lehtivihannekset
pinaatti
kaakao
mustikat
mantelit
muna
kahvi
avokado
parsa
kukkakaali
juuret
makeuttamaton kreikkalainen jugurtti
tomaatti
mustikat ja muut marjat
appelsiinit ja muut sitrukset
lohi ja muut omega-3 -kalat
pähkinät ja siemenet
linssit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perustelet että amerikassa on susitukset väärässä mutta suomessa ei?
Amerikassa ainakin vuosien saatossa Diabetes- ja sydänsairauksien liittojen sivuilla suurin osa resepteistä on ollut sellaisia, missä on korostettu esimerkiksi punaista lihaa ja joiden reseptit ja muut vinkit ovat todennetun ja tutkitun tiedon kanssa hyvin paljonkin ristiriidassa. Lisäksi tietoa on väärennelty siellä monella tapaa tai jätetty tiedottamatta. Suomalaiset Käypä hoito-suositukset sekä liittojen antama tiedotus eivät Suomessa ole samalla lailla verrattavissa amerikkalaisiin vastaaviin.
Mutta itse aiheeseen, haluan niitä perusteluja sille, millä perusteella suomalaisen Diabetes-liiton sivuilla ohjeet olisivat mitättömiä?
Katso, mitä siellä suositellaan. Jos vähänkään ymmärrät ihmisen elimistön toiminnasta, niin tajuat ohjeiden vääryyden.
Laita niitä perusteluja, johon vetoat. -eri
No, yksi suurin virhe noissa suosituksissa on kehotus syödä sellaista ruokaa, joka nostaa verensokeria. Ja kehotus hylkää sellainen ruoka, joka ei sitä tee. Ja suositellaan keinoravintoa aidon sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia yleensä suositellaan. Ehdottakaa lisää. T. 29
lehtivihannekset
pinaatti
kaakao
mustikat
mantelit
muna
kahvi
avokado
parsakukkakaali
juuret
makeuttamaton kreikkalainen jugurtti
tomaatti
mustikat ja muut marjat
appelsiinit ja muut sitrukset
lohi ja muut omega-3 -kalatpähkinät ja siemenet
linssit
Ja näillä luulet pärjääväsi??
Tuo ei ollut mikään ruokalista, vaan luettelo satunnaisista ruoka-aineista, joita suositellaan kun tarkoituksena on torjua diabetesta. Itse syön ja liikun nykyisin esimerkiksi näin:
Aamupala
Banaani
Maustamatonta jugurttia
Myslisekoitus
Kahvia
Välipala
Puolikas persikka
Puolikas omena
Iltapäiväkahvi
kaksi palaa ruisleipää
kuusi juustoviipaletta
leviterasvaa
munakokkelia
tomaattia
Kahvia
Illallinen
kaksi palaa ruisleipää
kuusi juustoviipaletta
leviterasvaa
Soseutettu keitto, jossa linssejä ja kesäkurpitsaa
Iltapala
Banaani
Päivällä kuormittavaa liikuntaa 55 min.
Iltapäiväkahvin jälkeen kevyttä liikuntaa 50 min.
Illallisen jälkeen kevyttä liikuntaa 30 min.
Vierailija kirjoitti:
Laita mielellään oma ehdotuksesi, mitä kannattaisi syödä!
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ollut mikään ruokalista, vaan luettelo satunnaisista ruoka-aineista, joita suositellaan kun tarkoituksena on torjua diabetesta. Itse syön ja liikun nykyisin esimerkiksi näin:
Aamupala
Banaani
Maustamatonta jugurttia
Myslisekoitus
KahviaVälipala
Puolikas persikka
Puolikas omenaIltapäiväkahvi
kaksi palaa ruisleipää
kuusi juustoviipaletta
leviterasvaa
munakokkelia
tomaattia
KahviaIllallinen
kaksi palaa ruisleipää
kuusi juustoviipaletta
leviterasvaa
Soseutettu keitto, jossa linssejä ja kesäkurpitsaaIltapala
BanaaniPäivällä kuormittavaa liikuntaa 55 min.
Iltapäiväkahvin jälkeen kevyttä liikuntaa 50 min.
Illallisen jälkeen kevyttä liikuntaa 30 min.
Tuolla ruokavaliolla diabetes on taattu. Ruokaahan tuossa ei ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita mielellään oma ehdotuksesi, mitä kannattaisi syödä!
Ruokaa kannattaisi syödä.
Ei tarvitse rajoittaa mitään kunhan muistat oikeat ravintolisät: tiamiinia ja alfalipoiinihappoa päivittäin.
Minulla on 2-tyypin diabetes esiaste ollut jo 15 vuotta ja lääkityksenä metformin, insuliinia en ole tarvinnut. En ole koskaan ollut millään dieetillä tai ruokavaliolla, vaan syön mikä minulle maistuu. Olen onnekas sikäli, että pidän erityisesti kasviksista, hedelmistä, marjoista, täysjyväviljasta, hapanmaitotuotteista. Rasvaiset ja yltiömakeat ruuat eivät maistu. Säännölliset ruoka-ajat ainakin minulle erittäin tärkeitä. Naudan- ja porsaanlihaa syön ehkä kaksi kertaa vuodessa, kalaa, kanaa, ja kananmunia viikottain. En pidä kovasti makeasta, mutta leivon itse, koska näin tiedän mitä leivonnaiset sisältävät. Ei liikaa rasvaa, eikä sokeria. Saatan syödä joskus pienen määrän irtokarkkeja, jos haluan herkutella. Ruokien lisukkeena on aina pieni määrä pastaa, riisiä tai perunoita erityisestikin ja muita juureksia. Peruna ja porkkana, nam., joka päivä. Kuidut ovat erittäin tärkeitä joka aterialla ruokavaliossa, ja kuitupitoinen aamiainen on erittäin tärkeä. Teen pitkiä kävelylenkkejä ja harrastan vesiliikuntaa.
Aamiainen
Lautasellinen haudutettua kaurapuuroa kaurahiutaleista ja leseistä.
Juoma, jossa esim. banaani, mustikoita+muita marjoja, pinaattia, lehtikaalia, mangoldia, maustamatonta jugurttia, pieni omena. Kaikkia luomuna, jos mahdollista.
Keitetty kananmuna tarvittaessa.
Lounas
Pannulla paistettu hyvän kokoinen kalafile, höyrytettyjä kasviksia (porkkana, parsakaali, kukkakaali), hieman riisiä tai perunaa. Mahdollisesti lisäksi pieni vihersalaatti ja pala hapanruisleipää.
Illallinen
Kasvislasagne (munakoiso, tomaattikastike, lasagnelevyjä, bechamel-kastike, hieman juustoa). Vihersalaatti. Jälkiruuaksi marjanektarikiissseli.
Välipala
Hummusta, pitaleipää ja dippikasviksia.
Tai ruisleipää, jonka päällä maustettua avokadomössöä, ja tomaattia
Tai omenaa, juustoa ja pähkinöitä