Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vain vapaamuurarilta

18.08.2019 |

Aloittaja on tavallinen suomalainen mies ja vapaamuurari.

Kysy mitä vain.

En voi vastata kenenkään henkilön jäsenyyksiin tai rituaalien sisältöön liittyviin kysymyksiin.

Kommentit (321)

Vierailija
61/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko oikeesi jumalaan?

Uskon korkeimman voiman olemassaoloon. 

Eli uskot saaatanaan, kuten muutkin vapaamuurarit. Sehän se teidän kingi on.

Vierailija
62/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä on suhteesi ruusuristiläisiin? Siis perinteisiin, eikö mihinkään Erwastin versioon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävätkö työkaverisi ja sukulaisesi, että olet vapaamuurari?

Vierailija
64/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotko netflixiä vai onko hbo parempi?

Maksan tällä hetkellä vain Netflixiä. Minulla oli myös HBO ja DPlay. DPlayssä ei oikein ole mitään. HBOlla on hyviä leffoja ja sarjoja myös. Ehkä vaihdan siihen jossain vaiheessa ainakin joksikin aikaa.

Vierailija
65/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinua katsottu kieroon vapaamuuraiuden takia?

Vierailija
66/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että Augusto Pinochet ja Salvador Allende olivat molemmat vapaamuurareita. Mutta ilmeisesti eivät loosiveljiä?

Ei mitään käsitystä aiheesta. Etelä-Ameriikassa vapaamuurarius on melko yleistä, eli en ihmettelisi vaikka olisivatkin.

Vierailija
67/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko itse valita loosin, jossa olet jäsenenä?

Vierailija
68/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on liitännäisaste?

Liitännäisasteet ovat ikään kuin vapaamuurariuden lisäoppia. Omia erillisiä ja itsenäisiä vapaamuurareille tarkoitettuja järjestöjään ja järjestelmiään. Ne jaotellaan yleisesti ns. Skottilaiseen riittiin (Muinainen ja Oikeutettu Riitti) sekä ns. Yorkilaiseen riittiin 8Merekkimestarit, Royal Arch muurarit, Temppeliritarit/maltanritarit sekä Konstantinuksen punaisen ristin ritarikunta)

Hm, kuulostaa mystiseltä - tai hyvin erikoistuneelta. Varmaan vuosien kokemuksen tuottamaa. Ei näistä paljon kuule...

Vierailija
69/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen vapaamuurari, koska olen nähnyt Taikahuilun ja uskon nahkaesiliinoihin.

"Pistä päiviltä se nainen - lapsesi äiti, koska hän on PAHA."

Vieläkö petät tyttöystävääsi, Markus vai riittikö sinua fiksumman vaimon pettäminen?

Menipä tämä viesti lujasti ohi ja yli. En ymmärtänyt oikein yhtään mitään mitä ajoit takaa.

Vierailija
70/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko nainen olla vapaamuurari?

Voi, toisin kuin luullaan, googleta Le Droit Humain. Liittymiseen edellytetään, että sinulla on suosittelija tai suosittelijoita (en muista tarvittiinko yksi vai kaksi). Prosessi kestää useamman kuukauden ennen kuin jäsenyys hyväksytään. Initiaatioriitissä istut yksin pääkallon kanssa mustassa huoneessa kirjoittelemassa vastauksia joihinkin kysymyksiin. Sen jälkeen viedään silmät sidottuina tepastelemaan joitakin tiettyjä askelkuvioita ja vastailemaan polvillasi typeriin kysymyksiin. Tosin en muista sitäkään, oliko tuo yksi yksittäinen tilaisuus vai oliko ensin pääkallon kanssa juttelemista ja sitten erikseen askellusta ja kumartelemista.

t. Toinen vapaamuurari

Oletko LDH vapaamuurari?

Olisi mielenkiintoista joskus päästä keskustelemaan LDH jäsenen kanssa. Vaikka vapaamuurarilliseen kanssakäymiseen ei voikkaan ryhtyä (eli vierailla toisten looseissa) niin varmasti paljon olisi mielekästä keskusteltavaa. :)

Olin mutta koin sen liian naurettavaksi reilun vuoden jäsenyyden jälkeen.

Vierailija
71/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä korkeimmasta voimasta piireissäsi ei puhuta avoimesti? Mitä salattavaa olisi puhua suoraan Jumalasta, jos Hän olisi teidän Korkein Voimanne?!!! Tajuatteko te itsekään, mitä ja millaista hyväntekeväisyyttä ja toimintaa epäjumalan hallinnassa ja voimissa tehdään?!

Paholainen näyttäytyy ensin hyvänä, sitten kun saa ihmisen imettyä itseensä, se hylkää ihmisensä, imee kuiviin, jättää. Ottakaa selvää!

Voin puhua veljien kanssa uskonnosta halutessani. En vain vapaamuurari-istunnoissa.

Uskonto ja politiikka ovat aiheita mistä ei toivota keskusteltavan sillä ne asiat menevät helposti kinasteluksi tai mielipiteiden kilvoitteluksi ja sitä kautta jollekkin voi tulla mökömökö eikä se ole suotavaa.

Vierailija
72/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sait idean pyrkiä vapaamuurariksi? Kelpasitko nopeasti? Kauanko olet ollut? Oletko sen ansiosta edennyt urallasi?

Olen aina ollut kiinnostunut historiasta, uskonnoista, esoteerisyydestä, altruismista ja monesta muusta asiasta mikä liippaa läheltä vapaamuurariutta. 

Tutkin melko pitkään aihetta ja halusin lähteä kokemaan sen itse. Kun laitoin jäsenhakemuksen, niin muutaman kuukauden kuluttua sen jälkeen sain ensimäisen asteen ja pääsin näin jäseneksi.

En ole edennyt urallani sillä aikaa kun olen ollut vapaamuurari (n 5 vuotta) enkä kyllä ole edes yrittänyt hakea mitään etuja jäsenyydestäni.

Jäsenhakemus? Miten sellainen tehdään? Pitääkö olla etsivä vai löytyykö netistä.

Vierailija
73/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi.

Suomessa toimii Le Droit Humaine, kansainvälinen yhteisvapaamuurarillinen järjestö sekä rUotsalainen naisvapaamuurarijärjestö. Kumpikaan näistä järjestöistä ei ole Suomen vapaiden ja oikeutettujen muurareiden tai Svenska Frimurare Orden:n tunnustamia. Kaksi viimeksi mainittua ovat ne Suomessa suurimmat ja suorat historialliset juuret ns. alkuperäiseen vapaamuurariuteen omaavat järjestöt. Kyseiset järjestöt tunnustavat toisensa.

Mikä merkitys sillä sitten on, että nainen voi olla vapaamuurari, muttei tunnustettu?

Mitä tarkoittaa "yhteisvapaamuurarillinen"?

Kyllä nainen on tunnustettu vapaamuurari siinä omassa yhteisössään, mutta nämä yhteisöt eivät tunnusta toisiaan. Minäkään en varmaan ole tunnustettu vapaamuurari LDH piirissä tai Order of Women Freemasonryssä.

yhteisvapaamuurarillinen tarkoittaa järjestöä missä on jäsenenä sekä miehiä että naisia.

En tiennyt, että järjestössä voi olla sekä naisia että miehiä. Ovat kai perheenjäseniä yleensä?

Eivät välttämättä ole sukulaisia. Suosittelija(t) pitää olla järjestön sisältä, mutta ei sen tarvitse olla sukulainen.

Vierailija
74/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että et voi kertoa, ketkä kuuluvat vapaamuurareihin, mutta norjalainen joukkomurhaaja Anders Behring Breivik on julkisesti paljastanut olevansa vapaamuurari ja kuviakin hänestä löytyy Googlen kuvahaulla vapaamuurariasussa (haku: Breivik, Mason, frimurare)

Aika karitatiivinen hemmo :))

Vierailija
75/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä korkeimmasta voimasta piireissäsi ei puhuta avoimesti? Mitä salattavaa olisi puhua suoraan Jumalasta, jos Hän olisi teidän Korkein Voimanne?!!! Tajuatteko te itsekään, mitä ja millaista hyväntekeväisyyttä ja toimintaa epäjumalan hallinnassa ja voimissa tehdään?!

Paholainen näyttäytyy ensin hyvänä, sitten kun saa ihmisen imettyä itseensä, se hylkää ihmisensä, imee kuiviin, jättää. Ottakaa selvää!

Voin puhua veljien kanssa uskonnosta halutessani. En vain vapaamuurari-istunnoissa.

Uskonto ja politiikka ovat aiheita mistä ei toivota keskusteltavan sillä ne asiat menevät helposti kinasteluksi tai mielipiteiden kilvoitteluksi ja sitä kautta jollekkin voi tulla mökömökö eikä se ole suotavaa.

Erittäin järkevää.

Mitä istunnoilla tehdään? Kuinka usein niitä pidetään?

Vierailija
76/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö muurariveljen etu oman perheen edelle?

Ei. Muurariveljeä tai ketä tahansa tulee auttaa mikäli se ei ole pois perheeltäni tai vaikkapa työstäni. Jokainen auttaa toisia ihmisiä oman parhaansa mukaan.

Vierailija
77/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko oikeesi jumalaan?

Uskon korkeimman voiman olemassaoloon. 

Eli uskot saaatanaan, kuten muutkin vapaamuurarit. Sehän se teidän kingi on.

En usko saatanaan. Uskon että on olemassa hyvän ja pahan vastakkainasettelu ja tasapaino. 

Vapaamuurarius ei ole uskonto eikä uskonnon harjoittamista. Vapaamuurarius ei määrittele miten ja mihin jäsenen tulee uskoa.

Vierailija
78/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä30259 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, toisin kuin luullaan, googleta Le Droit Humain. Liittymiseen edellytetään, että sinulla on suosittelija tai suosittelijoita (en muista tarvittiinko yksi vai kaksi). Prosessi kestää useamman kuukauden ennen kuin jäsenyys hyväksytään. Initiaatioriitissä istut yksin pääkallon kanssa mustassa huoneessa kirjoittelemassa vastauksia joihinkin kysymyksiin. Sen jälkeen viedään silmät sidottuina tepastelemaan joitakin tiettyjä askelkuvioita ja vastailemaan polvillasi typeriin kysymyksiin. Tosin en muista sitäkään, oliko tuo yksi yksittäinen tilaisuus vai oliko ensin pääkallon kanssa juttelemista ja sitten erikseen askellusta ja kumartelemista.

t. Toinen vapaamuurari

Oletko LDH vapaamuurari?

Olisi mielenkiintoista joskus päästä keskustelemaan LDH jäsenen kanssa. Vaikka vapaamuurarilliseen kanssakäymiseen ei voikkaan ryhtyä (eli vierailla toisten looseissa) niin varmasti paljon olisi mielekästä keskusteltavaa. :)

Olin mutta koin sen liian naurettavaksi reilun vuoden jäsenyyden jälkeen.

Sitten et varmaan päässyt jyvälle, jos kiinnitit liikaa huomiota muodollisuuksiin. Vai oliko itse sanoma mielestäsi naurettava, eli kuvittelit jotain muuta? Miten erosi odotuksistasi?

Vierailija
79/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä on suhteesi ruusuristiläisiin? Siis perinteisiin, eikö mihinkään Erwastin versioon?

Ruusuristiläisyyttähän on ainakin kolmea eri haraa tai järjestöä. Minulla ei ole oikein henkilökohtaisesti mitään suhdetta niihin.

Vierailija
80/321 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietävätkö työkaverisi ja sukulaisesi, että olet vapaamuurari?

Työkaverini ja lähimmät sukulaiseni tietävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi