Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko metallimusiikkia kuuntelevat ihan tosissaan?

Vierailija
16.08.2019 |

Kuuntelevatko metallimusiikin ystävät näitä lauluja Saatanasta ja kuolemasta ihan tosissaan, vai suhtautuvatko musiikkiin, örinään ja sanoituksiin huumorilla?

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, yhtään väheksymättä tai paheksumatta. Onko täällä hevareita tai hevareiden puolisoja, jotka tietäisivät enemmän heidän sielunmaisemasta?

Kommentit (332)

Vierailija
121/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee pitkälti makukysymys mitä musiikkia pidetään ylipäätään metallimusiikkia ja valtaenemmistölle heavy metal on vain yksi rockmusiikin genre ja tyylilaji, jonka juuret löytyvät jo 1960-luvun lopulta ja 1970-luvun alusta. Jos joku sanoo kuuntelevansa vain metallibändejä tai punkbändejä, niin sehän kuulostaa vähän samalta kun jos joku sanoo katsovansa vain kauhuelokuvia tai jotain muuta elokuvagenreä.

Tosin ns. örinämetalli on lähes tahattoman koomista verrattuna normaaliin hard rockin laulutapaan, jossa laulajan äänellä ja tulkinnalla on enemmän merkitystä eikä se vain hukua kitaririffien joukkoon.

Vierailija
122/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi tänään on mennyt heavy-, death- ja thrash- metallia, rockia, post-rockia, progea, elektronista, poppia, folkia, jazzia, salsaa. Ei kovin tosissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen metallia just sen takia että useinmiten siinä on se että jotain järkevää sanottavaa. Ymmärrän kyllä että kaikki eivät osaa kieliä niin hyvin että ymmärtäisivät vieraskielisiä lyriikoita. Nämä raukkaparat sitten luulevat jumalanpeloissaan että nyt varmaan ylistetään jotain saatanaa....

Vierailija
124/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sir Vivaldi kirjoitti:

Hyvin matala ja negatiivisen energian omaavaa musiikkia kuten heidän kuuntelijakuntansakkin. Harvoin näkee hevaria kulkemassa selkäsuorana rintarottingilla ja leukapystyssä.

Klassisen musiikin kuuntelijat ovat yleensä snobeja pikkurilli pystyssä konjakkia juovia "parempia" ihmisiä.

Kyllä ja ovat ainakin kovia arvostelemaan muiden musikkia kovin sanoin. Rajoittunut musiikkimaku.

Jaa-a, minä olen pitkätukkainen ja -partainen metallimies joka kuuntelee myös klassista ja löytää jopa yhtäläisyyksiä sen ja metallin välillä. Konjakkikin maistuu toisinaan vaikka single malt viskit ovat enemmän minun makuuni. M47

Samaa mieltä klassisen musiikin ja heavymetallin yhteneväisyydestä. Massiivista sointia. 

Oon saanut klassisen musiikin koulutuksen ja musiikkilajeista heavymetalli ja sen useat alalajit on lähimpinä toisiaan verrateen muuhun ei-klassiseen musiikkiin.

Lisäksi tämän päivän metallimuusikoista monella on taustaa klassisen musiikin opinnoista lapsena.

Vierailija
125/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaanpa vähän laajemmalle tätä asiaa silläkin riskillä, että joku tulee pätemään miten näiden yhtyeiden kohdalla ei voida puhua metallista lainkaan. Haluan kuitenkin avata asiaa laajemmalle sillä AP:n kaltaisia kokemattomia ihmisiä löytyy jotka jäävät oikeasti niin paljon hyvästä paitsi kun käsittävät metallin vain örinänä ja paholaisen palvomisena. En halua päteä, vaan avata vain asiaa omasta näkökulmastani. :)

Itse käsitän puhuttavan yleisesti heavy metalista kun joku mainitsee metallin tai hevin, ja termin heavy metal alle mahtuu niiiiin paljon erilaisia bändejä jotka eivät välttämättä ole laisinkaan sitä mitä ihminen ajattelee kun miettii termiä metallimusiikki, mutta niin moni keskenään aivan erilainen bändi juontaa tavalla tai toisella juurensa sieltä. Jos lainaan tähän lyhyesti Wikipediaa (kyllä, Wikipediaa :D) niin "Heavy metal (or simply metal) is a genre of rock music that developed in the late 1960s and early 1970s, largely in the United Kingdom." Tuolta https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal_genres  löytyy myös lista eri genreistä termin heavy metal alla ja niitähän on ihan hitosti. Uskon, että jopa AP saattaisi löytää sieltä jotain itseään kiinnostavaa, onhan vaihtoehtoja pilvin pimein. :D 

Itse kuuntelen musiikkia aika laidasta laitaan vaikka "raskaampi" musiikki onkin itselleni aina ollut se juttu. Iso osa bändeistä joita kuuntelen menee tavalla tai toisella parin tai useamman mutkan kautta "heavy metalin" alle vaikka musiikki ei olekaan suoraan sitä minkä mieltää "heviksi".  Kai toivon että asian avaaminen laajemmin mahdollistaisi sen, että sellainen ihminen jolla on ennakkoluuloja asiaa kohtaan, tajuaisi että se ei ole aina vain örinää ja synkistelyä. Ja loppujen lopuksi musiikki on vain musiikkia, liika luokittelu on mielestäni turhaa. Maailma on täynnä hyvää musiikkia (jo aikaisemmin mainittujen lisäksi kuten Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest, Dio, Metallica jne) esimerkiksi vaikkapa Bowie, Zeppelin, Alice in Chains, Rush, Queensryche, Megadeth, U2, Guns N Roses ja niin edelleen. Nuo ovat bändejä joihin itse olen tutustunut joskus sitä kautta, että kasvoin kodissa jossa kuunneltiin lähinnä raskaampaa musiikkia ja vaikka kaikki noista eivät vastaa sitä mitä ehkä aloittaja pitää metallina, ovat ne kaikki tavalla tai toisella yhdistettävissä sinne. Kannattaa vaan olla avoin ja kuunnella erilaisia bändejä, saattaa löytää helmiä jopa sieltä mistä ei olisi uskonut niitä löytävänsä. ;) 

Vierailija
126/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sanoja kuuntele vaan menevää poljentoa. Ihan sama vaikka laulaisivat kukkasista.

Vierailija
127/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla jotkut ottaa raamatunkin tosissaan niin miksipä ei myös heavy-musiikin ilosanomaakin...

Vierailija
128/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuuntelen metallia just sen takia että useinmiten siinä on se että jotain järkevää sanottavaa. Ymmärrän kyllä että kaikki eivät osaa kieliä niin hyvin että ymmärtäisivät vieraskielisiä lyriikoita. Nämä raukkaparat sitten luulevat jumalanpeloissaan että nyt varmaan ylistetään jotain saatanaa....

Samoin, sillä syvällisemmät, kantaaottavat lyriikat vaan iskevät syvälle ennemmin kuin pinnalliset lyriikat. Tavallaan kasvoin kiinni "metalliin" mutta uskon, että vaikeudet joita elämäni aikana olen kohdannut ovat johtaneet siihen, että edelleen kuuntelen ja arvostan musiikkia jossa sanoituksilla on jokin syvempi merkitys. Sieltä vaan löytyy enemmän lyriikoita joihin voin samastua kuin nykypäivän pinnallinen sanoma. Toisaalta nautin myös instrumentaalista ja siinä mielestäni on parasta se, että voi itse luoda musiikin ympärille sanoman. Tykkään klassisesta ja toisaalta rakastan kitarapainotteista musiikkia monestakin syystä, kyllähän se herättää kunnoitusta kuinka taitava joku on oman instrumenttinsa kanssa. 

Vierailija
129/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOOL - Die Eier Von Satan

lyric video

Vierailija
130/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sanoja kuuntele vaan menevää poljentoa. Ihan sama vaikka laulaisivat kukkasista.

Joo, ihmisiä on monenlaisia. Jotkut keskittyvät musiikissa ennen kaikkea lyriikoihin ja toiset taas eivät niistä niinkään välitä, vaan se musiikki ennen kaikkea on se juttu. Itselläni se on vähän 50/50. Rakastan hienoja sanoituksia mutta toisaalta rakastan hienoja kappaleita siitäkin huolimatta, että sanoituksiin en pysty samastumaan ollenkaan. Jos biisi on hieno, niin en jaksa välittää lyriikoista. 

Vierailija
131/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuuntelen kari tapioa, mutta juna ei kulje, eli tuskin ovat nuokaan.

Vierailija
132/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sir Vivaldi kirjoitti:

Hyvin matala ja negatiivisen energian omaavaa musiikkia kuten heidän kuuntelijakuntansakkin. Harvoin näkee hevaria kulkemassa selkäsuorana rintarottingilla ja leukapystyssä.

Klassisen musiikin kuuntelijat ovat yleensä snobeja pikkurilli pystyssä konjakkia juovia "parempia" ihmisiä.

Äläpä, ystävä hyvä, yleistä. Olen ihan tavallinen tallaaja, mutta kuuntelen pääosin klassista musiikkia, koska pidän siitä. En tosin pidä aivan kaikesta klassisesta. Usein ihmisiltä unohtuu se valitettava seikka, että myös klassisesta musiikista suuri osa on täyttä skeidaa. En myöskään juo pikkurilli pystyssä konjakkia tai muitakaan alkoholijuomia. Viisi vuotta on jo korkki pysynyt kiinni. 

Vierailija
133/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä kuuntelen Slayerin Dead skin mask -biisiä (https://www.youtube.com/watch?v=VNFglDcW7dQ). Ei kerro saatanasta. 

Biisi tosin kertoo Ed Geinistä, murhaajasta ja hautojen ryöstelijästä, joka tykkäsi tehdä erilaisia... hmm... koristeita kuolleiden ruumiinosista.

Vierailija
134/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omnium Gatherum

Jinjer

Swallow the sun

Kuten jo monesti todettu, metallia on monenlaista. Suurimmasta osasta bändeistä on saatana aika kaukana.

Vierailija
135/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuunnellut metallia yläasteelta saakka, siksi että se kuulostaa hyvältä. Saatananpalvonta on lähinnä naurettavaa uhoa joiltain bändeiltä ja halua provosoida.

Metallimusiikissa käsitellään laajasti muitakin aiheita kun vain saatananpalvontaa.

Jotkut kuuntelee humppaa, jotkut räppiä, jotkut heavyä, ihan vaan siksi että se kuulostaa hyvältä.

Kaikki tuskin jakaa sanaa ajatusta mun kanssa, makuja ja mieltymyksiä on monia.

Vierailija
136/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko saatanaan ja lähinnä tietyssä genressä esiintyvä jumalanpilkka on hyvää viihdettä jolla saa kukkahattutäteihin vipinää.

Mites te popparit? Uskotteko omaan sanomaanne?

Nicki Minaj, "Monster"

"She on a diet, but her cock is eating cheesecake"

muutenkin katsokaa mitä siellä lauletaan, kuvaavat arvojanne?

Vierailija
137/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te popparit tosissaan narkka.ri-huor.ia vai suhtaudutteko sanoituksiin huumorilla?

Vierailija
138/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuuntelen kari tapioa, mutta juna ei kulje, eli tuskin ovat nuokaan.

Tapiota* heh sori oli pakko. 

Vierailija
139/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevi fakin metaaaal

Vierailija
140/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä yksi hyvä esimerkki ns. "huumorimetallista", mikä on kuitenkin erittäin tarttuva ja ammattitaidolla tehty kappale. Ei sanoitusten tarvitse olla aina vakavia.

Yli 36 miljoonaa katsomiskertaa. Mitä muuta genreä edustuvat suomalaisbändit/artistit yltävät samaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi