Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko metallimusiikkia kuuntelevat ihan tosissaan?

Vierailija
16.08.2019 |

Kuuntelevatko metallimusiikin ystävät näitä lauluja Saatanasta ja kuolemasta ihan tosissaan, vai suhtautuvatko musiikkiin, örinään ja sanoituksiin huumorilla?

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, yhtään väheksymättä tai paheksumatta. Onko täällä hevareita tai hevareiden puolisoja, jotka tietäisivät enemmän heidän sielunmaisemasta?

Kommentit (332)

Vierailija
81/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa black metalin kuuntelijoista ja jopa soittajista on posereita, jotka ovat aivan pihalla ns. satanistisista uskomuksista ja ideologioista. Monet korkeintaan esittävät olevansa koviakin esoteerikoita ja kiinnostuneista satanismista (teistisestä tai ateistisesta), mutta joko se jää lukemisen asteelle tai on pelkkää esitystä, feikkiä. Suurin osa bm-ihmisistä ei mieti näitä asioita sen kummemmin tai suhtautuu niihin huumorilla.

Mutta tämähän nyt ei ole mikään ihme, koska suurin osa ihmisistä on muutenkin aika pinnallisia tyhjäpäitä, joita ei kauheasti kiinnosta mikään henkinen tai edes itsensä kehittäminen.

Vierailija
82/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse kuuntelin,sanoituksilla ei ollut suurta merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko metallimusiikki sama asia kuin hevi?

On ja ei? Heavy metal = hevimetalli. Ihmiset tuntuvat käyttävän paljon erilaisia termejä puhuessaan "raskaasta musiikista", jotkut puhuvat hevistä, toiset metallimusiikista ja jotkut jostain muusta. Joskus tulee sekaannuksia kun ihmiset ymmärtävät väärin mistä puhutaan ja toisaalta taas jotkut ovat niin genreuskovaisia nörttejä että suuttuvat siitä, jos joku käyttää "väärää" termiä ja ovat heti pätemässä.

Hevikansa osaa kyllä olla harvinaisen ahdasmielistäkin porukkaa, mutta ei voi silti yleistää tietenkään. Olin itse aikoinaan Facebookissa jossain Heavy Metal- ryhmässä jossa keskustelu meni aina elitistien puolesta tappeluksi siitä, mikä bändi todella on heviä ja mikä ei. Jos joku linkkasi ryhmään biisin glam metalia, elitistit olivat lynkkaamassa ja pätemässä siitä että "tuo ei ole kunnon heviä". Metalia on niin paljon erilaista, että on naurettavaa yrittää alkaa määräämään mikä on sitä todella ja mikä ei. Ja mitä väliä? Jos musiikki on hyvää, se on hyvää, vtut genrestä. 

Samoja kokemuksia minulla ja aikoinaan väsyin siihen, että aina löytyi joku joka tiesi paremmin kuin minä ja sain taas kerran selostuksen mikä on oikeaa esim heviä mikä ei. Itsekin tykkään myös glam metallista ja esim Crashdiet on ollut aina minulle rakas bändi, vaikka sen "metallitausta" on varmaan aika hatara moneen muuhun verrattuna. Sen vuoksi en todellakaan ole väittelemään kenenkään kanssa. Minusta muutenkin se on ollut pitkään sitä, että ihmiset väittelevät musiikkimaustaan ja herkästi pilkkaavat toisia jos heidän "bändinsä" eivät ole mieleisiä. Itselle on ihan sama mitä muut kuuntelevat, vaikka tietenkin se lämmittää mieltä jos löytää jonkun joku tykkää samoista bändeistä.

Vierailija
84/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi vaikka alkajaisiksi lukaista Metallican Dyers Eve- biisin sanat, jotta huomaisi että kyllä tässäkin genressä mennään syvälle arkaluontoisiin ja tärkeisiin aiheisiin. Ei siis mihinkään saatananpalvontaan.

Ja onhan  monella muullakin bändillä hyviä ja kantaa ottavia sanoituksia. 

Nykyisin olen 49v, ja kuuntelen musaa laidasta laitaan. Kaikkein eniten kuitenkin säväyttää kunnon sahaus kitaroilla, ja tuplabassareiden poljento. 

Onneksi Suomestakin löytyy yhä vain uusia ja uusia metallibändejä, jotka loistavat taidokkaalla osaamisellaan musiikillisesti.

Vierailija
85/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SCAR SYMMETRY - Limits To Infinity

Vierailija
86/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo meininkin muuttunut. Itse elin teinivuodet ysärillä ja silloin oli bläkissäkin kulta-aika.

Ikinä en kyllä tosissani ottanut, vaikka osa norskeista otti hieman liian tosissaan :D

Vierailija
87/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo meininkin muuttunut. Itse elin teinivuodet ysärillä ja silloin oli bläkissäkin kulta-aika.

Ikinä en kyllä tosissani ottanut, vaikka osa norskeista otti hieman liian tosissaan :D

Samalta ajalta kuunnellut bläkkiä ja aika harva noita tosissaan ottaa.

Vierailija
88/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa black metalin kuuntelijoista ja jopa soittajista on posereita, jotka ovat aivan pihalla ns. satanistisista uskomuksista ja ideologioista. Monet korkeintaan esittävät olevansa koviakin esoteerikoita ja kiinnostuneista satanismista (teistisestä tai ateistisesta), mutta joko se jää lukemisen asteelle tai on pelkkää esitystä, feikkiä. Suurin osa bm-ihmisistä ei mieti näitä asioita sen kummemmin tai suhtautuu niihin huumorilla.

Mutta tämähän nyt ei ole mikään ihme, koska suurin osa ihmisistä on muutenkin aika pinnallisia tyhjäpäitä, joita ei kauheasti kiinnosta mikään henkinen tai edes itsensä kehittäminen.

Mä kuuntelen musiikkia ja on mulle yks hailee onko takana ideologiaa vai ei. Yleisesti pahasti satanistiset bändit on huonompia esim. Mayhem.

Vierailija
89/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vielä sanoa miten nuo genret menee, eli mitä eroa on deathmetallilla ja blackmetallilla esim.?

Death metal = Musiikkityylille on ominaista nopea tempo, ärhentelevä aggressiivinen laulutyyli (lähes aina matalaääninen murina), monimutkaiset kitarariffit ja nopeat kitarasoolot. Laulujen sanat ovat yleisilmeeltään tummanpuhuvia ja käsittelevät tyylisuuntauksen nimen mukaisesti usein sotaa, kuolemaa, väkivaltaa ja kauhua. Jotkut yhtyeet tosin käsittelevät sanoituksissaan myös muita aiheita, kuten esimerkiksi politiikkaa ja yhteiskuntaa.

Black metal = Black metal -yhtyeet pyrkivät luomaan synkän ja kylmän äänimaailman nopeatempoisilla kappaleilla, joissa korostuvat rock- ja metallimusiikin kolmen soinnun kaavoista poikkeavat sovitukset, nopeat tempot, tremolona soitetut terävät ja diskanttiset sähkökitarat sekä rääkyvä, korkea örinälaulu. Black metal -perinteeseen kuuluu myös tarkoituksellisen yksinkertainen tuotanto ja heikko äänenlaatu. Myös musiikilliset kokeilut ovat tavallisia. Tyylilajille ja erityisesti sanoituksille ominaista on äärimmäinen hyökkäävyys kristinuskoa kohtaan, sen väitettyä kaksinaismoraalia kohtaan osoitettu viha ja saatananpalvontaan viittaaminen. Kuitenkaan monen yhtyeen musiikki ei sisällä uskonnollisia teemoja ollenkaan, vaan sanoitukset liikkuvat lähinnä luonnon, pimeyden ja vastaavien käsitteiden ympärillä.

--------------------

Lähteenä wikipedia, en jaksanut lähteä kirjoittamaan omin sanoin.

Vierailija
90/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Ovatko Suomalaisen tanssimusiikin kuuntelijat tosissaan?

Tosissaanko he "Käyvät pystypäin mieron tietä"?

Metallin alle kategorisoitu musiikki pitää sisällään niin laajan kirjon erilaisia tyylejä ja sanoituksien  aiheita, että tuo vertaus on relevantti.

Musiikista voi pitää, vaikka sanoitusten sisältöä ei allekirjoittaisikaan.

Kaikessa metallissa ei ole örinälaulua.

Kaikki metallimusiikki ei ole sanoitukseltaan saatanallista.

Moni metalliakin kuunteleva pitää monista muista musiikkigenreistä.

Örinä ja rääkyminen kuuluu metalliin ja jos ne puuttuu ei paljoa metallista voi puhua.

Heavy Metal lienee yksi metallin muoto, kantamuoto, etten sanoisi...

Lasken genreen mm. Black Sabbathin, Dion, Judas Priestin...

Ei noissa paljon öristä.

Vierailija
91/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi metallimusa on s aata nasta? Jo 1990-luvulla kuuntelin white metallia eli metallimusaa evankeliumin sanomalla. Streotypioitu kategoroiminen ärsyttää minua.

Vierailija
92/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, Deadista tuli dead haulikon kautta, kallonpalat päätyi koruiksi, vikernes tökkäs euronymousta veitsellä, kirkkoja kärähti..

Vierailija
93/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuuntelen musiikkia ja on mulle yks hailee onko takana ideologiaa vai ei. Yleisesti pahasti satanistiset bändit on huonompia esim. Mayhem.

Mayhem ei edes ole satanistinen. Siis oikeasti. Ja onhan se tehnyt yhden parhaista ja legendaarisimmista BM-levyistä ikinä. Aivan hyvä bändi.

Vierailija
94/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, Deadista tuli dead haulikon kautta, kallonpalat päätyi koruiksi, vikernes tökkäs euronymousta veitsellä, kirkkoja kärähti..

Eikös kuva kuolleesta Deadista pää mäsänä päätynyt myös levyn kanteen? Euronymous oli kyllä totaalinen kuspiä. Löytää bändikaverinsa kuolleena ja ensimmäinen ajatus on ottaa kuva ja kallonpalasia talteen.

Vierailija
95/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kuva kuolleesta Deadista pää mäsänä päätynyt myös levyn kanteen? Euronymous oli kyllä totaalinen kuspiä. Löytää bändikaverinsa kuolleena ja ensimmäinen ajatus on ottaa kuva ja kallonpalasia talteen.

Juu päätyhän se: https://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_of_the_Black_Hearts

Vierailija
96/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyy, ketään dissaamatta ja heittää ilmoille kuluneimmat kliseet, joista vois luulla, että riitaa on vailla.

Siitäkin huolimatta ketju on pysynyt asiallisena. :)

Vierailija
97/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mayhem ei edes ole satanistinen. Siis oikeasti. Ja onhan se tehnyt yhden parhaista ja legendaarisimmista BM-levyistä ikinä. Aivan hyvä bändi.

Tätä toistellaan, mutten tajua miksi. Kun esim. Euromymouksen haastatteluja kuuntelee, se hokee koko ajan satan, satan. Onko se siis vain läppää? Miksi näin päättelette?

Vierailija
98/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä toistellaan, mutten tajua miksi. Kun esim. Euromymouksen haastatteluja kuuntelee, se hokee koko ajan satan, satan. Onko se siis vain läppää? Miksi näin päättelette?

Euronymous oli sellainen "edgy lord". Teki ja sanoi kaikkea paskaa, koska halusi sokeerata. Tosin hän kai ainakin itse piti itseään saatananpalvojana.

Vierailija
99/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, tämän ketjun innoittamana laitoin soimaan Iron Maidenin Brave new world -levyn. <3

Vierailija
100/332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen kyllä ihan tosissani HIMiä. Laulan jopa mukana.