Ovatko metallimusiikkia kuuntelevat ihan tosissaan?
Kuuntelevatko metallimusiikin ystävät näitä lauluja Saatanasta ja kuolemasta ihan tosissaan, vai suhtautuvatko musiikkiin, örinään ja sanoituksiin huumorilla?
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, yhtään väheksymättä tai paheksumatta. Onko täällä hevareita tai hevareiden puolisoja, jotka tietäisivät enemmän heidän sielunmaisemasta?
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kuuntelen lauluja saatanasta tai kuolemasta ja olen ihan tosissani hevari. Enemmän kuuntelen lauluja sankareista, tieteestä ja fantasiasta.
Bändit laulavat myös moottoripyöräilystä, lempimusiikin tuottamasta ilosta, sotahulluista johtajista ja sodan mielettömyydestä, ihmissuhteista akselilla ihastus-eron tuska, elämän tarkoituksesta -siis mistä tahansa ihmistä koskettavasta asiasta.
Rukoilen puolestanne. Vihkivettä. Valkosipuöia ja krusifiksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minä ainakin iltapuhteiksi leittelen parit pikkulapset lihoiksi ja pannulle. Huomenna olis sitten neitsyiden uhraust ja veressä kieriskelyä luvassa. Unohtamatta orgioita! Ja veren juontia. Nam nam. Ihan tosissani olen!
Ihan tosissaan se on kuitenkin kirjoitettu siina tarkoituksessa kuin on kirjoitettu.
Ei nyt heti irtoa kenen sanoituksista kaikista olisi koostettu juttuusi, mutta varmasti noita kaikkia loytyy tuosta musiikista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä tutkimuksia, joissa klassista musiikkia ja metallia kuuntelevat on todettu muistuttavan eniten toisiaan mitä tulee eri musiikkigenrejen kuuntelijoihin. Metallimusiikki on usein aika monimutkaista ja vaikeasti lähestyttävää, ihan samalla tavalla kuin klassinen.
Jos nyt itse ajattelen, niin suurin osa tuntemistani älykkäistä ihmisistä kuuntelee metallia. Ehkä vähän sellaisia vastavirtaan uijia, jotka eivät elä täysin normien mukaisesti. Itse pidän metallista ja otan sen siinä mielessä vakavasti, että se helpottaa elämää ja koen tulevani ymmärretyksi. Lyriikat on minulle merkityksellisiä samoin kuin musiikista saatu fiilis.
Metallican Fade to black on todistetusti estänyt nuorten itsemurhia.
Fade to black tuli radiosta.Kuuntelin sitä paljon teininä. Nyt lähinnä nousi karvat pystyyn. Kunnon transsi, ei ole mitään, pelkkää mustaa tulee tämän mitättömyyden jälkeen.
Yksi syy miksi päätin lopetella minkään metallin kuuntelua. Selvästi uppoudun kappaleiden tunnelmaan sillä voimalla ettei vain kannata.
Sir Vivaldi kirjoitti:
Hyvin matala ja negatiivisen energian omaavaa musiikkia kuten heidän kuuntelijakuntansakkin. Harvoin näkee hevaria kulkemassa selkäsuorana rintarottingilla ja leukapystyssä.
Tervetuloa ensi kesän festareille todistamaan toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä tutkimuksia, joissa klassista musiikkia ja metallia kuuntelevat on todettu muistuttavan eniten toisiaan mitä tulee eri musiikkigenrejen kuuntelijoihin. Metallimusiikki on usein aika monimutkaista ja vaikeasti lähestyttävää, ihan samalla tavalla kuin klassinen.
Jos nyt itse ajattelen, niin suurin osa tuntemistani älykkäistä ihmisistä kuuntelee metallia. Ehkä vähän sellaisia vastavirtaan uijia, jotka eivät elä täysin normien mukaisesti. Itse pidän metallista ja otan sen siinä mielessä vakavasti, että se helpottaa elämää ja koen tulevani ymmärretyksi. Lyriikat on minulle merkityksellisiä samoin kuin musiikista saatu fiilis.
Fade to black tuli radiosta.Kuuntelin sitä paljon teininä. Nyt lähinnä nousi karvat pystyyn. Kunnon transsi, ei ole mitään, pelkkää mustaa tulee tämän mitättömyyden jälkeen.
Yksi syy miksi päätin lopetella minkään metallin kuuntelua. Selvästi uppoudun kappaleiden tunnelmaan sillä voimalla ettei vain kannata.
Bändi sai kirjeitä masentuneilta nuorilta, jotka kertoivat miten ymmärtävä sanoitus esti itsetuhon.
Itsekin olen tuntenut biisin ahdistavampana nyt kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin harkitsin nuorena itsemurhaa ja kuuntelin silloin paljon Sentencediä. Jotenkin jo sen tuskan sanallistaminen helpotti. Ellen ihan väärin muista, eräällä psykologian luennolla luennoitsija taisikin mainita, musiikilla olevan helpottava ja lohduttava merkitys masentuneille ja itsemurhaa aikoville henkilöille.
Itse olen myös kuunnellut Sentencedia ja levyn ostin itselleni jo 13-vuotiaana. Sopi tunnelmaltaan elämääni kun olin tosi pitkään kiusattu nuori tyttö. En olisi voinut ajatellakaan kuuntelevani mitään tekopirteää poppia silloin.
Tässäkin niin mahtipontisen hieno biisi Turisakselta
TURISAS - Stand Up And Fight
Upea sävellys, ja sellainen mahtipontisuus että oksat pois. Kyllä Suomessa laatumetallia osataan tehdä.
Miklagard Overture on myös kuuntelemisen arvoinen.
Ja siinä vähän discohupailua eli Rasputin cover.
Kyllä metallikansa on kaikkea muuta kuin totisia jöröttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan metallista vaan voimaa ja en ota sanoja aina niin tarkasti. Jotenkin se voimallinen musiikki todellakin iskee minuun ja se energia on vaan positiivista mitä siitä saan. Toki sanatkin monissa biiseissä tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Nightwish - The Greatest Show On Earth
Kyllä tämä on kaikkea muuta kuin pelkkää aivotonta örinää kuten jotkut metallin luokittelee.
Tämä on kyllä äärimmäisen hieno kappale evoluutiosta ja tuo fanin tekemä video seuraa niin tarkasti lyriikoita ja melodiaa, että kannattaa katsoa se samalla kun kuuntelee.
Korpiklaani - Ievan polkka
Vähånkö siisti meno
Turmion Kätilöt on mun mielestä Suomen vastine Rammsteinille ja molemmissa se juttu on sokeeraavuus ja huumorikin.
Vierailija kirjoitti:
Turmion Kätilöt on mun mielestä Suomen vastine Rammsteinille ja molemmissa se juttu on sokeeraavuus ja huumorikin.
Musiikillisesti "Suomen Rammstein" on Ruoska. Lähes tulkoon kopio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissi ja Lord parasta heviä kaikki muu on paskahousujen ulinaa.
Monia metallifestareita kokeneena porukka on siellä kyllä niin leppoisaa ja musiikkimaku on yleensä tosi laaja. Jotenkin näihin nettikeskusteluihin löytyy aina näitä kapeakatseisia fanaatikkoja ihmeen paljon.
Voin sanoa että ei ole tuollaista asennetta tullut metallifestareilla vastaan, mutta nettikeskusteluissa kylläkin.
Bon Jovikin on raskaamapaa kuin nuo em. "yhtyeet" joten on turvallista väittää niiden olevan hard rock yhtyeitä. Ei mitään tekemistä edes hevin kanssa.
Lordi - Naked in My Cellar
Todellakin on Bon Jovi raskaampaa...
Onneksi tuota hevipaskaa ei pakosta joudu kuuntelemaan. Kaikki tuntemani heavyn kuuntelijat ovat jotenkin, noh, sanoisinko suoraviivaisen yksinkertaisia, kuten musiikkinsakin. Jazzin kuuntelijat sensijaan. :)
No en tiedä olenko tosissani minkään suhteen, mutta minulle sen örisemisen ja karjumisen kuunteleminen on mielenkiintoisempaa kuin tavallisen laulamisen kuunteleminen. Tavallinen laulaminen rakkaudesta on niin tylsää, ja sitä saa kuunnella radioista ja televisiosta 24/7 jos sattuu vahingossa vaikkapa sen radioinkin avaamaan. Nopea tykittely ja siihen päälle joku maukas karjuminen on varsin hyvä keino purkaa omiakin aggressioita vaikkapa samalla kun lenkkeilee tms. Mitään saatanasta laulamisia en kuuntele.
Terveisin Naispelko26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luulet, että metallimusiikki on vain örinää ja sanoituksia Saatanasta et oo kyllä ihan perillä musiikista.
Myönnetään, en saa kiinni mistä metallimusiikissa on kyse, jos ei hienoista kitarariffeistä ja örisevällä äänellä lauletuista kappaleista kuolemasta tai Saatanasta.
Ap
Aloita vaikka Judas Priestin Screaming for Vengeance- levyllä, niin voit päästä jyvälle.
Omia Priest- suosikkejani ovat mm. Sad Wings of Destiny, British Steel j`a Killing Machine.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuota hevipaskaa ei pakosta joudu kuuntelemaan. Kaikki tuntemani heavyn kuuntelijat ovat jotenkin, noh, sanoisinko suoraviivaisen yksinkertaisia, kuten musiikkinsakin. Jazzin kuuntelijat sensijaan. :)
Ovat monimutkaisia kieroilijoita. Niinpä. Suoraviivaiset pitävät suoraviivaisesta, siitä syntyy kupla tai alakulttuuri jossa kaikilla on mukavaa. Metallin kuuntelijat muuten ovat keskimääräistä älykkäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luulet, että metallimusiikki on vain örinää ja sanoituksia Saatanasta et oo kyllä ihan perillä musiikista.
Myönnetään, en saa kiinni mistä metallimusiikissa on kyse, jos ei hienoista kitarariffeistä ja örisevällä äänellä lauletuista kappaleista kuolemasta tai Saatanasta.
Ap
No siinä tapauksessa tätä keskustelua ei kannattane jatkaa tätä pidemmälle.
Jostain se hinta naille on revitty, jos on jonkin itsemurhan estanyt. Joko niista nuorista tai toisista ihmisista.
Itsekin lopetin tupakoinnin kuunnellessani viela Ozzya. Hinta siihen sitten muualta.
Metallin ideologia ei naet tunne pahan havittamista ihmisesta olemattomuuteen. En ole tavannut.
Se on kuitenkin ainoa hyva tavoite. Ja etta se on mahdollista. Elama jokaiseen tilalle.