Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia kansalainen saa maksutta kuulolaitteen, mutta ei silmälaseja?

Vierailija
15.08.2019 |

Niin, eikö näkökyky olekkaan yhtä tärkeä kuin kuulo?

Kommentit (151)

Vierailija
1/151 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi ihmetellä. Olisin työkyvytön ilman silmälaseja.

Vierailija
2/151 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat silmälaseja köyttävät ihmiset näkevät ilman lasejakin sen verran, että normaalielämässä pärjää kohtuullisesti. (Mind you, ihmisen ei tarvitse esim ajaa autolla, se on ylellisyyttä.) Ne, jotka eivät todellakaan näe juuri mitään, saavat kyllä apuvälineensä ilmaiseksi (mutta yleensä eivät halua, koska ne yhteiskunan maksamat rillit ei ole kovin stylejä). Sen sijaan kuulolaitteen saa käytännössä vasta siinä vaiheessa kun ilman ei normaalielämässä pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/151 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat silmälaseja köyttävät ihmiset näkevät ilman lasejakin sen verran, että normaalielämässä pärjää kohtuullisesti. (Mind you, ihmisen ei tarvitse esim ajaa autolla, se on ylellisyyttä.) Ne, jotka eivät todellakaan näe juuri mitään, saavat kyllä apuvälineensä ilmaiseksi (mutta yleensä eivät halua, koska ne yhteiskunan maksamat rillit ei ole kovin stylejä). Sen sijaan kuulolaitteen saa käytännössä vasta siinä vaiheessa kun ilman ei normaalielämässä pärjää.

No en minä ainakaan pärjäisi elämässä yhtään ilman silmälaseja. En näe ilman silmälaseja hyvin edes metrin päähän, jos seison ja katson lattialle, en näe pieniä asioita siinä. Kyllä voisi sanoa, että olen näkövammainen, en voisi edes pyörällä ajaa ilman laseja, bussillakin olisi vähän vaikea kulkea, kun ei näe bussin numeroa saati missä on menossa.

Ei minun laseja silti ole koskaan korvattu, ihan omalla rahalla pitää ostaa tämä elämän välttämättömyys, mielenkiintoista tosiaan, että miksi oma "vammani" on vähemmän haitallinen kuin jonkun toisen huono kuulo, pitäisi olla nimenomaan päinvastoin, huonokuuloinen voi tehdä paljon asioita ilman kuulolaitetta, mitä itse en pysty tekemään ilman silmälaseja. En voisi edes tätä kirjoitusta kirjoittaa ilman silmälasejani.

Vierailija
4/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanmallinen kuulolaite sopii melkein kaikille. Silmälasit taas pitää olla jokaiselle yksilölliset.

Vierailija
5/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuulolaitteen saa vaikka pärjäisi ilmankin. Minäkin olen saanut siksi, että pärjään paremmin.

Vierailija
6/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulolaite ei ole oma. Sitä ei moni muista. Myös kuoleman jälkeen omaisten tai hoitohenkilökunnan pitäisi palauttaa laite sinne mistä on saatu

Vierailija
7/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska silmälaseilla tehdään tuottoisaa bisnestä. Kuulolaitetta on aika vaikea brändätä houkuttelevaksi niin, että kansalainen haluaisi uuden kerran vuodessa (vrt. kehykset).

Vierailija
8/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla kunta maksoi koululaisille ensimmäiset silmälasit. En tiedä nykykäytännöstä

Vierailija
9/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanmallinen kuulolaite sopii melkein kaikille. Silmälasit taas pitää olla jokaiselle yksilölliset.

No ei näin ole, kuulolaiteitta on useita eri malleja. Samoin voisi ajatella, että silmälaseja on vain yksi malli, kaksi sangaa ja lasit.

Yhteiskunta maksaa kuulolaitteen muttei kaikille, aika kovat kriteerit on ja jonotusaika on puolesta vuodesta kahteen vuoteen, että yleensä pääsee tutkimuksiin. Kuulolaite maksaa 1000- 3000 euroa eli huomattavammasti enemmän kuin silmälasit.

Vierailija
10/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunta on päätynyt siihen lopputulemaan, voi johtua monesta syystä, mutta ei näytä olevan erityisesti tapetillakaan, joten tuskin on lähitulevaisuudessa tulossa muutosta.

https://www.eduskunta.fi/FI/search/Sivut/advanced.aspx?k=(Asiasanat:%22…;

Vierailija
11/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keksi tosiaan tehdä bisnestä.

Kehykset nykyään muotitalojen suunnittelemia ja nimeämiä. Ja kas, muoti ja ihanan kallista.

Kuulolaitemarkkinoille noilla ei näytä olevan tunkua..

Vierailija
12/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko siksi että laseja on niin paljon, ettei valtiolla ole varaa?

Vierailija
13/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen hyvään aikaan silmälasit sai vähentää lääkekulujen tapaan verotuksessa. Toki siinä oli katto, mutta kyllä sen raameihin mahtui lasit ja suht suurikin lääkemäärä.

Vierailija
14/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan pärjäisi elämässä yhtään ilman silmälaseja. En näe ilman silmälaseja hyvin edes metrin päähän, jos seison ja katson lattialle, en näe pieniä asioita siinä. Kyllä voisi sanoa, että olen näkövammainen, en voisi edes pyörällä ajaa ilman laseja, bussillakin olisi vähän vaikea kulkea, kun ei näe bussin numeroa saati missä on menossa.

Ei minun laseja silti ole koskaan korvattu, ihan omalla rahalla pitää ostaa tämä elämän välttämättömyys, mielenkiintoista tosiaan, että miksi oma "vammani" on vähemmän haitallinen kuin jonkun toisen huono kuulo, pitäisi olla nimenomaan päinvastoin, huonokuuloinen voi tehdä paljon asioita ilman kuulolaitetta, mitä itse en pysty tekemään ilman silmälaseja. En voisi edes tätä kirjoitusta kirjoittaa ilman silmälasejani.

Et ole näkövammainen, jos näkökykysi korjaantuu silmälaseilla.

Vierailija
15/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulolaitteita saa alle 10e kiinasta.

Vierailija
16/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulolaitteita saa alle 10e kiinasta.

Voiko netin kautta myös tarkistaa kuulon ja saada laitteeseen säädöt kohdalleen?

Vierailija
17/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä terveyteen liittyvä nyt olis ilmaista. Yllättäin että sädehoito sta syöpäänkin pitää maksaa.

Vierailija
18/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
19/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko siksi että laseja on niin paljon, ettei valtiolla ole varaa?

Lähitulevaisuudessa myös kuulolaitteiden määrä kasvaa merkittävästi. Nykyinen kuulokekulttuuri tarkoitttaa käytännössä sitä, että kuulovammat lisääntyvät.

Vierailija
20/151 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulolaite ei ole oma. Sitä ei moni muista. Myös kuoleman jälkeen omaisten tai hoitohenkilökunnan pitäisi palauttaa laite sinne mistä on saatu

Kyllä minä sen muistan, ettei kokeilussani oleva jo toinen erimallinen kuulolaitteeni ole ikioma vaan lainassa sairaanhoitopiiriltä/kuulopolilta/-asemalta keskussairaalasta.

Mutta kun nyt tarvitsisin kaksitehosilmälasit, joihin minulla ei ole varaa, sillä olen työtön, ja en saa kelalta niihin edes osaksi korvausta, koska kela olettaa, että ei-työtön aviopuolisoni hankkisi ne lasit minulle.

Pitääkö tässä sitten erota, jotta saisin silmälasini kelan piikkiin, kuten sinkku työttömät saavat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan