Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2134)

Vierailija
1401/2134 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes kahden tunnin elokuvaa ei voida katsoa syömättä välillä. :O

tuota minäkin ihmettelen.

Vierailija
1402/2134 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri Rivieralla lomalla ja paikalliset olivat kyllä melkein kaikki hoikkia. Vain vanhemmat ihmiset olivat vähän lihavampia välillä. Mutta siis toki kaiken ikäisissä oli kaiken kokoisia, eikä aina voi tietää kuka on paikallinen ja kuka toinen turisti. Mutta ihan selkeästi laihempia on enemmän.

Se on pakko olla paikallinen ruokavalio ja annoskoot ja asenteet jotka saa ihmiset pitämään kiinni linjoistaan. Varmaan kävelevätkin enemmän kun aina on hyvä sää. 

Suomessa tuntuu että kaikilla on 10kg enemmän.

Mitä väliä sillä on eri kysymys. Ei kai mitään, jos syö terveellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino vahingoittaa aivojen kylläisyydentunteeseen liittyvää välittäjäaineen toimintaa. Siksi ylipainoisen on käytännössä mahdotonta laihduttaa ja pysyä hoikkana.

Vierailija
1404/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo useamman kerran yrittänyt kommentoida, miten uutisten festarikuvissa näkyy todella paljon lihavia nuoria aikuisia. Kommentit poistetaan aina.

Surullista, miten nuoret aikuiset on tuossa kunnossa.

Onhan tuo järkyttävää, missä kunnossa monet nuoret aikuiset nykyään on. Toisaalta en ihmettele, kun katson ruokailutottumuksia tuntemieni nuorten osalta somesta. Syövät usein ulkona ravintoloissa, wolttaavat herkkuja kotiin, jatkuvasti herkutellaan Netflixiä katsellen jne. Ei mulla ja kavereilla ollut tuollaiseen varaa opiskelijoina +10 v sitten.

Vierailija
1405/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monille nuorille ei ole niin tärkeää näyttää hyvältä eli meidän vanhempien mittapuun mukaan laihalta. Minä ajattelen että se on varmaan vapauttava tunne kun ei tarvitse muokata ulkonäköään muiden odotusten mukaan ja olla ikuisella laihdutuskuurilla kuten äitinsä. 

Tokihan nykyisin löytyy toistakin ääripäätä, jossa itsensä muokkaus on lähtenyt täysin lapasesta.

Jos syö järkevästi niin mitään ikuisia laihdutuskuureja ei tarvita. Tuo on muutenkin kumma olettamus, että hoikkien elämä on kärsimystä ja kieltäytymisiä. Ei se ole, kun se on itsestäänselvyys että niitä "herkkuja" ei syödä joka päivä. 

Tämäpä. Eikä tarvi käydä salilla tai juoksemassa, ihan kohtuullinen liikunta riittää. Osa vaan mielummin mässyttää ja keksii tekosyitä miksi on lihava.

Mitä tarkoitat mässyttämisellä? Sitä että syö useammin kuin 2 x pv? Kuinka usein itse sitten syöt?

Itse olen aina harrastanut liikuntaa erittäin runsaasti ja se on mielestäni kohtuullinen määrä. Olinpa sitten hoikka tai ylipainoinen, rakastan liikuntaa ja terveellistä ruokaa eikä ne tuota minulle kärsimystä tai kieltäymystä.

Jos liikunta on jollekin kärsimystä niin kannattaa kokeilla jotain toista lajia.

Syön muutaman kerran vuorokaudessa, nälän mukaan, ihan normaalisti. Mässyttämisellä tarkoitan sitä että syödään herkkuja, aivan liian usein ja hirveitä määriä, yleensä samalla tuijottaen jotain hömppäohjelmia telkasta. Koko ilta menee leppoisasti sohvalla. Tuntuu että tosi monet naiset harrastaa tätä ja sit naureskellaan kun tuli syötyä kokonainen purkki Pringlesejä tai litran jäätelöpaketti samalla ja ihmetellään kun vaatteet ei mahdu päälle. Yäh. Ei ihmekään että monet on hirveitä muodottomia palloja.

Ei liikunnan ja terveellisen ruuan pitäisikään olla mitään kärsimystä vaan ihan tavallista elämää.

Kannattaa huomioida ennen kuin haukkuu että kaikki ylipainoiset eivät mässytä, eivät syö herkkuja eikä katso hömppäohjelmia, ei syö pringlesejä eikä litraa jäätelöä.

En syö nälän mukaan, syön vasta sitten kun vatsa on kurninut monta tuntia. Syön niin pieniä annoksia että nälkä ei lähde. Liikun paljon. Ei sohvaa ei telkkua. Roskaruokaa en syö, pizzeriassa olen käynyt viimeksi 1991, hampurilaispaikassa 1986. Silti olen hirveä muodoton pallo. Ei tipu ei millään paino alle 90 kg.

Lähdenpä tästä tekemään kehonpainohiittiä, sitten aerobista loppuilta+liikkuvuusharjoitus. Ennen nukkumaanmenoa pieni kulhollinen papupataa ja raasteita.

Tämähän siinä aika usein on ongelmana: omalle annoskoolle ollaan sokeita, koska on totuttu syömään normaalisti liikaa.

Sanot että kaikki ylipainoiset eivät syö mitään herkkuja, vaan ihan kotiruokaa. Se mitä et tunnu tajuavan on, että siinä sinun normaalissa kotiruoassa saattaa olla joka ikisessä annoksessa hieman liikaa, mikä johtaa lopulta päivittäiseen plussakalorimäärään.

Eipä ole. Mittaan kaiken ruoan gramman tarkalla vaa'alla. Teen kaikki ruoat itse ja mittaan aineksien painot ja yazio laskee annoksen kalorit. Esim. linssipata 329 kcal, tofuwokki 500 kcal. Mittaan myös juomat, kahvimaito 30 g.

Päivittäin ei ole plussakaloreita, en ole lihonut kahteen vuoteen, päinvastoin suunta on hieman alaspäin.

Ärsyttää kun kärvistelee nälissään ja toiset väittää että syön liikaa.

Oletko tehnyt itse ne reseptitkin Yazioon? Jos kyseessä on vain geneerinen "linssipata", niin niiden sisällöt voivat olla täysin erilaisia. Yhdelle se on lähillä vedessä lilluvia linssejä ja toiselle tuhti pata täynnä chorizoa ja oliiviöljyä. 

Joka tapauksessa vaaka ei valehtele. Jos lihot, syöt yli kulutuksesi. Jos laskelmasi väittää vastaan, laskelmasi on väärässä. Joko kulutusarviosi on yläkanttiin tai syömisarviosi alakanttiin. Tai molemmat. 

Kyllä, mittaan itse linssit ja muut ainesosat ja syötän laskuriin. Olen käyttänyt montaa muutakin laskuria sekä fineliä että kyllä minä tiedän milloin linssikeiton kalorit heittää. Öljyä käytän puoli teelusikallista. En tee tuhtia linssipataa vaan tomaattimurskaan ja lisään perunaa ja porkkanaa.

En ole lihonut enää pariin vuoteen. Ylipaino, 35 kg tuli alle vuodessa. Aloin laihduttamaan niin lihominen loppui mutta laihtuminen ei alkanut. Nyt olen vuoden sisällä laihtunut muutaman kilon suoraan sanottuna syömättömyydellä, pidän tällaisia pätkiä silloin tällöin.

Liikun paljon sillä se on työtäni.

Miksi se on niin vaikea ymmärtää että kaikki ylipainoiset eivät mässäile, syö liikaa ja karta liikuntaa?

No on aivan selvää, että kaikki ylipainoiset eivät mässäile (ainakaan hirveästi), syö liikaa ja karta liikuntaa. Esim. minä kuulun tuohon porukkaan. Olen 5-10 kg ylipainoinen, mutta olen ollut aikaisemmin 50-60 kg ylipainoinen. Tällä hetkellä siis syön varmaan suht fiksusti ja normaalipainoon ei ole enää älyttömästi matkaa.

Kuitenkin tuolloin, kun lihosin, niin todellakin mässäilin, söin liikaa ja kartoin liikuntaa.

Voidaankin sanoa, että kaikki ylipainoiset ihmiset ovat jossain vaiheessa elämäänsä syöneet liikaa, vaikka eivät juuri sillä hetkellä niin tekisikään. Eivät ne läskit ole mistään ilmasta imeytyneet. 

En minä ainakaan "mässäillyt" saadakseni nykyiset kymmenen ylikiloa - ne ovat tulleet n. 10 vuoden aikana todella hitaasti. Se on ylimääräinen voileipä tänään, jogurtti huomenna, yksi kauhallinen liikaa illallista ylihuomenna. En koskaan "mätä" herkkuja tai roskaruokaa ja liikunkin päivittäin.

Eli kyllä, söin liikaa, mutta en mässäillyt. Ylipainoisista puhutaan kuin he eivät tekisi mitään muuta kuin söisivät koko päivän, joka päivä.

Täähän yks ylimääräinen juttu tarkottais sitä, että syöt kaikkina muina päivinä juuri siinä rajalla ettet liho tai laihdu. Kyl mä väitän, että suurimmalla osalla ihmisiä tulee normaaliarjessa myös niitä miinuskaloripäiviä, jotka sit kompensoi niitä plussapäiviä

Vierailija
1406/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autot, skuutit, mopoautot. Ei pelkästään ruoka ole syyllinen, vaan liikunnan puute. Ihmisistä on tullut mukavuudenhaluisia.

Olen ihmetellyt miksi annetaan ihmisten ajaa sähköpyörällä ja sähköpotkulaudoilla jalkakäytävällä. Ne aiheuttavat vaaraa jalankulkijoille. Välillä näkee yhdellä potkulaudalla kaksi isokokoista korstoa. Mitähän tapahtuu, jos he ajavat jonkun päälle? Saako heiltä kunnon korvaukset, jos he huviajelullaan tuhoavat jonkun liikuntakyvyn? Toinen ihmetyksen kohde on tuo liikunta. Vuosikausia on toitotettu, miten kansa liikkuu liian vähän. Nämä nykyiset muotiajoneuvot vähentävät liikkumista tosi paljon.

Vierailija
1407/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro kirjoitti:

Kokoomus ottaa vastuun suomalaisten itsensä lihottamisesta ja suunnittelee nyt rasva/suola/sokeriveroa Suomeen. Epäterveellisen ruoan hinta nousisi tosi merkittävästi, jos verot toteutetaan oikein.

Esim. hampurilaisaterian hinta nousisi 12 eurosta 20 euroon. Lantun ja porkkanan hinnan pitäisi pudota ja myös ruisleivän.

Yhdessä hampurilaisateriassa on varmasti liikaa kaloreita eli ne ovat lihottavaa ruokaa. Yhteen aikaan McDonaldsin tarjottimilla oli paperi, jossa lueteltiin eri tuotteiden energiamäärät. Se oli hyödyllistä luettavaa.  Asiakas ei osaa ominpäin arvioida kalorimääriä.  Muuten: hampurilaiset olisivat terveellisempää ruokaa, jos sämpylöissä käytettäisiin puoliksi täysjyväjauhoja.

Vierailija
1408/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään muualla maailmassa ole ruokakaupoissa sellaisia karkkilaariosastoja kuin Suomessa. Eikä muualla ihmiset mässytä makeisia samaa tahtia kuin Suomessa.

Ylipaino on kaikkialle levinnyt ongelma. On ollut dokumentteja Britanniasta ja Aasian maista. Intiasssa esim. lapsia alkoi sairastua. Lääkärit eivät käsittäneet mikä lapsia vaivaa.  Sitten selvisi, että nämä olivat saaneet elintasotautina diabeteksen, joka ennen oli lähes tuntematon alaikäisillä. Britanniassa  vanhemmilta kyseltiin lasten syömisistä. Osa vanhemmista oli koulutettuja ja osa tavallisempia kansalaisia. Vanhemmat eivät aikaisemmin olleet tajunneet, että terveellisen näköiset ruokapakkaukset sisälsivät sellaista, mikä juurikin lihottaa lapsia. Pakkauksiin on toivottu selkeitä merkintöjä näkyvälle paikalle.

Vierailija
1409/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Televisiossa juuri eräs lääkäri totesi, että nyky-yhteiskunnassa lihominen ymmärretään väärin. Sitä pidetään itse aiheutettuna itsekurittomuutena, vaikka se on geneettinen sairaus ihan samalla tavalla, kuin monet muutkin sairaudet, joille joku saattaa altistua perimänsä takia.

Joillakin varmasti on genettinen syy takana. nykyään lääkärit ja ravitsemusasiantuntijat puhuvat siitä, että ruokaa ja juomaa on tarjolla ihan joka paikassa. Kun syötävää on näkyvillä, ihminen sortuu helposti syömään. Lisäksi ruokaan on tehtaassa lisätty keinotekoisia aineita. Lopputuotteessa on hyvin vähän mitään alkuperäistä ravintoainetta. Ennen aikaan syömiset ostettiin ruokakaupasta tai kioskista (vanhanajan puukioskit) tai torilta. Pointtini on se, että ennen piti vartavasten lähteä ostamaan ruokaa. Nyt ruoka kävelee vastaan eli sitä on tarjolla kaikkialla ja se on houkuttelevaa (makeaa, napopsteltavaa). Sama koskee erilaisia juomia, joita on tarjolla valtavat valikoimat.

Vierailija
1410/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino vahingoittaa aivojen kylläisyydentunteeseen liittyvää välittäjäaineen toimintaa. Siksi ylipainoisen on käytännössä mahdotonta laihduttaa ja pysyä hoikkana.

Jaa, itse olen kyllä laihduttanut reilusta ylipainosta ja pysynyt normaalissa jo useamman vuoden... Ilman lääkityksiä tai leikkauksia.

Vierailija
1411/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri Rivieralla lomalla ja paikalliset olivat kyllä melkein kaikki hoikkia. Vain vanhemmat ihmiset olivat vähän lihavampia välillä. Mutta siis toki kaiken ikäisissä oli kaiken kokoisia, eikä aina voi tietää kuka on paikallinen ja kuka toinen turisti. Mutta ihan selkeästi laihempia on enemmän.

Se on pakko olla paikallinen ruokavalio ja annoskoot ja asenteet jotka saa ihmiset pitämään kiinni linjoistaan. Varmaan kävelevätkin enemmän kun aina on hyvä sää. 

Suomessa tuntuu että kaikilla on 10kg enemmän.

Mitä väliä sillä on eri kysymys. Ei kai mitään, jos syö terveellisesti.

Ranskassa syödään enemmän itse tehtyä tai ravintolan keittiössä tehtyä ruokaa, joka valmistetaan  alkuperäisistä aineista. Siis ruoka-aineet eivät tule säilykepurkeista ja puolijalosteista.  Silloin ruoan ravintoarvo on terveellisempi. Lopputulos on, että ihmiset eivät liho niin herkästi. On selvä, että heidän on helpompaa toimia noin, koska ruoka kasvaa siinä lähellä ja on tosiaan tuoretta. Mutta tämä voi muuttua tulevaisuudessa, jos vakava kuivuus lisääntyy Välimeren maissa.

Vierailija
1412/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. En itse ole huomannut ilmiötä enkä oikeastaan katsonut edes. Oletko ap matkustellut paljon? Jos matkustelisit niin huomaat, että sitä lihavuutta on samalla tavalla muissakin maissa.

T: hoikka

Joka on juurikin se ongelma, kiitos. 

Vierailija
1413/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä aloittaa. Melkein tulee päänsärky yrittäen ymmärtää sinua. Yksinkertaisesti ei. Se on itsekurin puute ja liikkumattomuutta. Älä teeskentele kuin ylipainoiset eivät voisi sille mitään. 99% heistä ei vain ole selkärankaa tehdä mitä täytyy, kunnes tekevät. 

Vierailija
1414/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten lihominen on kannattavaa ja nostaa BKT:ta. Lihavat ja tyhmät aliravitut ihmiset syövät ja kuluttavat enemmän, koska heillä on loputon nälkä ja he ovat lapsesta asti tottuneet prosessoitujen pikaruokien makuun. Vai miksi tietyt tahot nostavat hirvittävän metelin aina, kun yritetään parantaa ihmisten elintapoja esimerkiksi verotuksen keinoin? Minkä takia lähes kaikissa kaupoissa valtavina notkuvat karkkihyllyt on sijoitettu juuri kassojen viereen, eikä vihannesten tavoin kauimpaan peränurkkaan kaupassa? Elintarviketuottajat saavat sitä paremman katteen, mitä halvemmilla ruoka-aineilla saadaan tuotettua houkuttelevan oloisia tuotteita.

Tämän vuoksi ihmisille myydään myös "aitoja" tuotteita kuten hunajaa niin, että osa siitä on pelkkää sokerilientä. Kyse on ihan markkinataloudesta ja siitä, minkä tahon intressit eniten painavat kun tehdään päätöksiä tai laaditaan ravintosuosituksia. Esimerkiksi ei leipää ja perunaa suositella siksi, että se olisi erityisen terveellistä vaan siksi, että suositukset ovat kompromisseja elintarviketeollisuuden intressien ja tutkimusnäytön välillä. Sen vuoksi suositellaan paljon korkean glykeemisen indeksin omaavia ruoka-aineita, vaikka systemaattisen tutkimuskatsauksen mukaan ne ovat yhteydessä kohonneeseen sydän- ja verisuonitautiriskiin:

"Our results support an association between foods with higher glycemic index values and CHD outcomes. Metabolic studies have shown that higher glycemic index scores are associated with coronary risk factors, such as higher fasting triglycerides and lower high-density lipoprotein cholesterol levels"

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/11084…

Vierailija
1415/2134 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä aloittaa. Melkein tulee päänsärky yrittäen ymmärtää sinua. Yksinkertaisesti ei. Se on itsekurin puute ja liikkumattomuutta. Älä teeskentele kuin ylipainoiset eivät voisi sille mitään. 99% heistä ei vain ole selkärankaa tehdä mitä täytyy, kunnes tekevät. 

Juu, tuo että aina haetaan joku ulkoinen syy sille, miksi ollaan ylipainoisia on jotenkin todella vastenmielistä. "ei sille voi mitään, ei kannata edes yrittää", ja levitellään käsiä. Toki on heitä, jotka oikeasti ovat sairauden tmv. takia lihonneet, mutta eivät todellakaan ole enemmistössä.

Itselläkin ylipaino johtui tasan kahdesta syystä: sokeri ja liikkumattomuus (liika mukavuudenhalu), nuo asiat kun korjasin, meni pari vuotta ja olin normaalipainoinen. Enää muistutuksena hieman löysää nahkaa vatsassa.

Vierailija
1416/2134 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoiset ovat ahkeria: Ovat ihan vapaaehtoisesti lihottaneet itselleen kannettavaksi kymmenien kilojen ylimääräisen taakaan. Siis taakan jota ei ole pakko ottaa kannettavaksi.

Mutta tyhmää tuo on siinä mielessä, että homma käy selän ja jalkojen päälle ja terveys on muutenkin vaarassa.

Vierailija
1417/2134 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaruoka ja vähäinen liikkuminen, turhanpäiväisen tosi-tv hömpän suurkulutus sohvalla makoillen

Vierailija
1418/2134 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuo että aina haetaan joku ulkoinen syy sille, miksi ollaan ylipainoisia on jotenkin todella vastenmielistä. "ei sille voi mitään, ei kannata edes yrittää", ja levitellään käsiä. Toki on heitä, jotka oikeasti ovat sairauden tmv. takia lihonneet, mutta eivät todellakaan ole enemmistössä.

Itselläkin ylipaino johtui tasan kahdesta syystä: sokeri ja liikkumattomuus (liika mukavuudenhalu), nuo asiat kun korjasin, meni pari vuotta ja olin normaalipainoinen. Enää muistutuksena hieman löysää nahkaa vatsassa.

Sitten on vielä tämä keleen kehopositiivisuus, joka suorastaan kehottaa olemaan lihava...

Vierailija
1419/2134 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään muualla maailmassa ole ruokakaupoissa sellaisia karkkilaariosastoja kuin Suomessa. Eikä muualla ihmiset mässytä makeisia samaa tahtia kuin Suomessa.

Käväisepä USA:ssa huviksesi.

Vierailija
1420/2134 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän liikuntaa ja vääränlaista ravintoa. Siinäpä se. Sitäpaitsi nythän on ihanaa ja rohkeeta ja kaunista olla "kurvikas". :/

Ei pallossa ole kurvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän