Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
341/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1)Pikaruokakulttuuri

2) Annoskoot

3) Hyötyliikunnan puute

4) Ruokakulttuurin muutos, kotona ei ruokailla

Ei 79- ja 89-luvulla lapsuudessaan ja nuoruudessa ollut näin paljon ja näin lihavia ihmisiä, kuin nyt ja varsinkin nuorissa ja lapsissa

Silloin käveltiin/pylräiltiin yms joka paikkaan. Ei ollut Mäkkäreitä, karkkeja, jäätelöä yms syötiin harvoin ja määrät olivat maltillisia. Lisäksi lapset ja nuoret leikkivät ulkona vs nykyään istutaan tietokoneen ääressä ja pelataan

Lihominen on varmaan tosiaan monen tekijän summa. Lohdullista on, että jos jotain tekijää onnistuu muuttamaan, sekin auttaa, kaiken ei tarvitse olla "täydellistä". Lapsuudessani 80-l. kuljimme bussilla kouluun ja olin oikea lukutoukka, mutta koska käsi ei ollut koko ajan sipsipussissa, en lihonut. Liikuin kyllä ulkonakin kavereiden kanssa, mutta en siis aamusta iltaan juossut. Sekin on ihmetyttänyt, että nykyisin on jo pikkulapsille liikuntasuositukset, että niin ja niin monta tuntia pitää liikkua niin, että hengästyy. Jotkut sanotaan vaikka kaksivuotiaat ovat rauhallisia tarkkailijoita ja ulkoilu tarkoittaa rakentamista hiekkalaatikolla. Esim. esikoiseni oli tällainen ja on nykyisin ihan normaalipainoinen teini. Tuntuu, että kaikkinainen maalaisjärki on kadonnut. Toisaalla ovat sipsejä urakalla vetävät sohvaperunat ja toisaalla ne, jotka kellottavat pikkulastensakin liikunnan. Lapsuudessani ei tainnut näitä ääripäitä edes olla.

Vierailija
342/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimarannalla en ole käynyt enkä mene, koska ihan riitti kun näin vahingossa sivusilmällä oman heijastuman tuosta olohuoneen ikkunasta kun istuin ulkona topissa ja sortseissa. Ei s**tana mikä läs ki siitä heijastuikaan ja hetken meni että edes tajusin että tuo tuhti täti olen tosiaan minä itse. Ja joo, kyllä tiesin että ylipainoa on tullut mutta en todellakaan tajunnut että noin paljon mitä tuo todellisuus on. Jotenkin sitä osaa ilmeisesti katsoa peilistä itseään "oikein" sopivasta kulmasta ja nyt kun istuin "luonnontilassa" niin se koko totuus sitten näkyikin.

161/84

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän yksi ongelma ole jo tämä "body postiivisuus" sen väärässä muodossa. "Olen kurvikas" väittää lihava. Ei, et ole kurvikas, jos sinulla ei ole erottuvaa vyötäröä, olet vain lihava. "Omen terve lihava" ei, 160cm/100kg et ole terve, koska tuollainen ylipaino on sairaus.

Ylipainosta on oikeasti syytä hieman syyllistyä. Se on ainut keino aloittaa uusi elämäntapa, jos vain hyväksyt itsesi, et pysty muutokseen.

Se, että vihaan kehoani ja läskejäni ja valkoista ohutta ihoani ja paksuja reisiäni ja nykyään paksuja sääriänikin ja velttoja käsivarsia ja pulleaa naamaa, ei auta yhtään laihtumisessa. Ei yhtään.

Sitä paitsi en hyväksy itseäni yhtään paremmin normaalipainoisenakaan. Silloin ne epäkohdat vasta tulevatkin esiin. Ehdottomasti olisi ihanaa olla hyväksyvä omaa kehoaan kohtaan, kun vaan jotenkin osaisi. 

Mä tunnistan tuosta itseänikin, mutta itselläni tuo hyväksymättömyys johtui siitä etten normipainoisenakaan ollut hyvässä fyysisessä kunnossa eli kroppa tuntui yhtälailla "hankalalta" kun kropan syvät tukilihakset ei pitäneet kroppaa oikeassa asennossa ja ryhti oli huono. Tietenkin sama koski kaikkia muitakin lihaksia ja ihan puhtaasti fyysistä kuntoakin kun en harrastanut (enkä ollut ikinä harrastanutkaan) mitään liikuntaa eli kroppa oli heikko ja tuntui lähinnä rasitteelta kun siinä ei ollut hyvä olla normipainosta huolimatta.

Enkä ole vieläkään mikään himourheilija saati supertimmi (ylipainoa on nykyisin +20 kiloa) mutta paremmassa kunnossa kuitenkin olen kuin ikinä ja nyt kroppa tuntuu toimivammalta ja paremmalta kuin koskaan ennemmin. En siis tietenkään tiedä mistä tuo sinun oma tyytymättömyytesi kumpuaa, mutta ajattelin kertoa oman kokemukseni kun vinkkejä kyselit. Itselläni tyytymättömyys on nyt näitä liikakiloja kohtaan koska en tunne mitenkään oloani "omaksi itsekseni" tämän läskipuvun sisällä.

Vierailija
344/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän yksi ongelma ole jo tämä "body postiivisuus" sen väärässä muodossa. "Olen kurvikas" väittää lihava. Ei, et ole kurvikas, jos sinulla ei ole erottuvaa vyötäröä, olet vain lihava. "Omen terve lihava" ei, 160cm/100kg et ole terve, koska tuollainen ylipaino on sairaus.

Ylipainosta on oikeasti syytä hieman syyllistyä. Se on ainut keino aloittaa uusi elämäntapa, jos vain hyväksyt itsesi, et pysty muutokseen.

Se, että vihaan kehoani ja läskejäni ja valkoista ohutta ihoani ja paksuja reisiäni ja nykyään paksuja sääriänikin ja velttoja käsivarsia ja pulleaa naamaa, ei auta yhtään laihtumisessa. Ei yhtään.

Sitä paitsi en hyväksy itseäni yhtään paremmin normaalipainoisenakaan. Silloin ne epäkohdat vasta tulevatkin esiin. Ehdottomasti olisi ihanaa olla hyväksyvä omaa kehoaan kohtaan, kun vaan jotenkin osaisi. 

Mä tunnistan tuosta itseänikin, mutta itselläni tuo hyväksymättömyys johtui siitä etten normipainoisenakaan ollut hyvässä fyysisessä kunnossa eli kroppa tuntui yhtälailla "hankalalta" kun kropan syvät tukilihakset ei pitäneet kroppaa oikeassa asennossa ja ryhti oli huono. Tietenkin sama koski kaikkia muitakin lihaksia ja ihan puhtaasti fyysistä kuntoakin kun en harrastanut (enkä ollut ikinä harrastanutkaan) mitään liikuntaa eli kroppa oli heikko ja tuntui lähinnä rasitteelta kun siinä ei ollut hyvä olla normipainosta huolimatta.

Enkä ole vieläkään mikään himourheilija saati supertimmi (ylipainoa on nykyisin +20 kiloa) mutta paremmassa kunnossa kuitenkin olen kuin ikinä ja nyt kroppa tuntuu toimivammalta ja paremmalta kuin koskaan ennemmin. En siis tietenkään tiedä mistä tuo sinun oma tyytymättömyytesi kumpuaa, mutta ajattelin kertoa oman kokemukseni kun vinkkejä kyselit. Itselläni tyytymättömyys on nyt näitä liikakiloja kohtaan koska en tunne mitenkään oloani "omaksi itsekseni" tämän läskipuvun sisällä.

No siis itse olen kyllä käynyt normaalipainoisena ja ylipainoisena liikkumassa useita kertoja viikossa, mutta kehoni on perushuonompi kuin keskiverto. Kuten mies sanoo, että hoidan sinnikkyydellä sen, mikä muilta menee tosta vaan. Tykkään kyllä liikkua, mutta kiireessä se tietysti jää helposti tauolle. 

Tyytymättömyys johtuu siitä, että mittasuhteet ovat huonot, kasvot rumat, ongelmia munuaisten kanssa, mikä kerää turvotusta, lihon helposti, iho kelmeä eikä rusketu. Lapsuuden kaltoinkohtelu näkyy stressijälkinä kehossa ja mielessä. No, en keskity ulkonäkööni vaan yritän unohtaa sen ja muistaa, että olen ihan hyvä tyyppi ja minusta pidetään ulkonäöstä huolimatta. 

Vierailija
345/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäristömyrkyt, kallis terveellinen ruoka ja kemikaalijämät arkiruoassa (mm; roundup viljassa, antibiootit maidossa, lisä- ja väriaineet jogurteissa yms). Ei paljon tartte ihmetellä, kun tietää mitä ruokaamme laitetaan.

Mitä on tuo "kallis terveellinen ruoka"? Kasvikset ja vaikkapa kala eivät ole mitään kalliita, jopa minä pienehköpalkkainen (1600 euroa jää minulle) voin ostaa noita ilman penninvenytystä. Olen hoikka mies, ollut aina ja en aio lihoa myöhemminkään.

On paljon helpompaa hakea pari euron juustoa, kuin alkaa raaputtelemaan kasviksia ja paistelemaan kalaa...

Eihän silloin ongelma ole siinä että terveellinen ruoka olisi liian kallista, vaan se on (muka) liian vaivalloista. Jostain syystä ei vaan haluta myontää omaa laiskuutta, vaan on kivempi sanoa "terveellinen ruoka on liian kallista", kuin totuus "terveellinen ruoka pitää tehdä itse enkä viitsi".

Terveellistä ruokaa on vaivalloisempaa laittaa, mutta on terveellinen ruoka myös kalliimpaakin. Vrt esim eines”liha”pullapussi vs tuore kala.

Tuore kala on kallista, joskin esimerkiksi haukea löytää joskus edullisesti.

Esimerkiksi broilerin koivet eivät maksa paljoa lihapullapussia enempää, ja on terveellisempää kuin pitkälle prosessoidut eineslihapullat.

Et tunne hintoja. Lihapullia saa pussillisen noin 70 sentillä (360g). Broilerin kolme koipea maksaa halvimmillaan pari euroa. Eli samalla hinnalla saakin jopa kolme pussia lihapullia. Valmistuvat nopeasti ja säästävät sähköä.

Jätä se liha-sana siitä pullien edestä pois.

Vierailija
346/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy varmaan netissä myytävät julkkisten nettidieetit jotka yleensä aina aiheuttavat turhaa jojoilua ja sekoittavat kehoa. 

Vierailija
347/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi miettimään tuota tyytymättömyyttä ja se johtuu kai traumoista. 

Näin hetki sitten tv-ohjelmassa naisen, jonka ulkonäkö jollain tapaa muistutti omaani, ainakin itse kuvittelen niin. Se herätti minussa todella vahvan negatiivisen reaktion ja pysäytti itseni ajattelemaan asiaa syvemmin. Että miksi suhtaudun omaan ulkonäkööni niin totaalisen vihamielisesti, kun en tee samaa kenellekään muulle.  

Vierailija
348/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaruokaa saa mainostaa vapaasti. Kun katsoo ruokamainoksia voi sieltä jo syytä nähdä. Harvoin sieltä saa kaurahiutaleita tarjouksesta, sen sijaan roskaruokaa ja herkkuja mainostetaan ja myydään paljousalennuksilla. Tänään esim oli lidlissä 3 sipsipussia neljällä eurolla, sehän on jotain yli 5000kcal? Joskus nähnyt myös jotain 5 suklaalevyn tarjouksia. Kuka tuollaisia tarvitsee? Aivan älytöntä. Itse en koskaan osta edes yhtä sipsipussia kun pakkauskoot ovat aivan järjettömiä, jotain 350g? Joskus ostan pienen 100g pussin jossa siinäkin on jo yhden kunnon aterian edestä kaloreita.

Heh, katselin samaa Lidlin mainosta. Ostan juhannukseksi sipsejä, ne on meidän lapsille suurempi herkku kuin makea (kuten minullekin), joten se saa nyt käydä sallitusta herkuttelusta. Vilkaisin sitä mainosta ja ehdin ajatella, että "jaa, Lidlistä kannattaa hakea" ja sitten tajusin, että kolme valtavaa pussillista! Toki jos joku viettää juhannusta monen kymmenen hengen porukassa, niin sittenhän se on hyvä tarjous, mutta oikeasti kuinka moni tekee noin? Jos tällaiset mainokset vetävät ihmisiä, niin ei minusta voi todellakaan syytellä ylipainosta perunaa, virallisterveellisiä suosituksia, lisäaineita tai ties mitä. Syömme yksinkertaisesti ihan liikaa epäterveellistä ruokaa. En syyttäisi pelkästään ihmisten henkistä laiskuutta, sillä jos ajattelen lapsuuteni (70-80-l.) ruokia, niin eipä niissä nyt hirveästi mitään mättämiseen houkuttelevaa ollut. Ei niitä perunoita ja ruskeaa kastiketta määräänsä enempää viitsinyt. Eli ehkä siinä "ankeudessa" oli puolensakin.

Asia juuri kuten sanot. Elintarviketeollisuus ja kaupat tekevät kaikkensa, jotta ihmiset lihoisivat. Me jätimme kaikki juhannusherkut kauppaan. Voin leipoa itse pienen mustikkapiirakan kolmen megasipsipussin ja seitsemän suklaalevyn korvikkeeksi.

Elintarviketeollisuus tekee kaikkensa, jotta saavat myytyä tuotteitaan. Heidän tavoite tuskin on saada kansaa lihomaan ja sairastumaan, sillä kuollut kansalainen ei osta heidän tuotteitaan.

Tuo on puhdasta saivartelua. Monikaan tuote ei tarvitse lisättyä sokeria, mutta elintarviketeollisuus lisää sitä, että tuote maistuisi kuluttajan suussa normaalia makeammalta ja hän söisi sitä enemmän. Mistä seuraa lihominen. Sinälläänhän sokeri on valmistajalle tässä tapauksessa ylimääräinen kuluerä.

Vierailija
349/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

traumoja on ollut ennenkin,ei se selitä lihavuutta millään lailla.

Vierailija
350/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikö itse lihon? Teen kahta osa-aikatyötä. Toisessa nollatuntisopimus, toisessa 20h viikossa minimi. Pelkästään sillä ei pärjää. Molemmat työt melko kaukana toisistaan ja kotoa. Monesti työviikko voi olla kuusipäiväinen tai teen kahta työtä samana päivänä. Melkein ikinä ei ole täyttä 8h vuoroa. Käytän viikossa yhteensä töihin ja työmatkoihin tai työpaikkojen välillä siirtymisiin lähes 70h. Kuukausitulot 2300-2500 välillä, joka ei pk-seudulla ole paljoa, kun ei ole mitään halpaa kaupungin vuokra-asuntoa ja työvuoroistani johtuen kimppa-asuminen olisi todella haastavaa.

Lähden aamulla töihin ennen kahdeksaa, kun työt alkavat yhdeksältä. Yleensä olen taas kotona siinä vähän ennen yhtätoista, jonka jälkeen yritän hakea uusia kokopäivätöitä, pyykätä, hoitaa henkilökohtaisia asioita ja syödä. Nukkumaan yleensä puolen yön jälkeen ja uni ei tule, kun stressaa kaikesta. Viikolla nukun keskimäärin 6h yössä ja väsyttää. Viikon vapaapäivän saatan nukkua aika lailla kokonaan. Syön ihan mitä sattuu ja milloin sattuu, koska kaikilla työpisteillä ei ole kylmätiloja ja lyhyissä vuoroissa ei ole taukoja. Sitten jotain porkkanaa, paistopistepiirakkaa ja proteiinipatukkaa naamaan.

Arkiliikunnassa kävelyä tulee se ehkä 10 000 askelta päivässä, mutta yleensä lyhyissä pätkissä. Muuten olen liian loppu harrastamaan liikuntaa sen enempää. Salikortti oli, mutta se oli lopulta minulle liian kallis ja kävin ehkä kahdesti viikossa ja silloinkin treeni oli tehotonta, kun uupunut kroppa ja pää eivät jaksaneet. Stressaan ja ahdistun elämästäni koko ajan ja itken lähes päivittäin.

Painoa on kertynyt ja siitä ei tunnu pääsevän eroon. Haluan muuttaa elämäni, mutta käytännössä jotta voin toteuttaa sen, minulla pitäisi olla kokoaikatyö ja säännöllisempi elämä ja palkkaa vähintään se 2500 kuussa, jotta ei stressaisi joka laskusta ja hankinnasta.

En epäile yhtään, etteikö sulla ole pirun raskasta. Mutta fakta on myös se, että normaalipaino vaatii vaivannäköä ja kaikenmaailman kylmälaukkujenkin mukana roudaamista. Kaikki tuo mitä luettelit ei tee sinusta lihavaa, liika syöminem tekee.

Kiitos kommentista, tiedän kyllä, että normaalipaino vaatii vaivannäköä, koska olen ollut normaalipainoinen. Kun opiskelin ja tein siinä ohessa 15-20h työviikkoa ja työ ja koulu olivat lähellä tai tein toimistotyöaikaa kesätöissä niin tein töitä normaalipainossa pysymisen eteen ja saadakseni paremman kunnon, mutta oli muuten pahuksen paljon helpompaa, kun riitti kantaa eväät yhteen paikkaan, vuorokauden tunnit riittivät liikuntaan, lyhyemmät etäisyydet käveli tai pyöräili, sai riittävästi unta ja ihan koko aikaa ei stressannut elämästään tai toimeentulosta.

Paino ei putoa, nesteitä kertyy, kroppa reagoi ihan miten sattuu, rasvaa ei lähde kun mennään säästöliekille ja käytännössä lihaksia katoaa, jos on niitä päiviä, jolloin syön ehkä omenan ja myslipatukan, kun muuta ei ehdi ja kauppa on jo kiinni. Olen pienentänyt syömisiäni ja yrittänyt vähän katsoa, mitä laitan suuhuni, mutta aina ei välttämättä edes syö liikaa. Itse tiedän, että ruoka ei ole kovin ravitsevaa ja terveellisemmin voisi syödä, mutta nykyisessä elämäntilanteessani lähinnä yritän syödä edes jotain ja selvitä päivistä itkemättä julkisesti ja romahduksen partaalla. En vaan jaksa enää yhtään lisäkuormitusta.

Vierailija
351/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei oo koskaan ollut painon kanssa ongelmaa. En pystyisi olemaan ylipainoinen

Vierailija
352/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 30min sitten paikallisessa cittarissa missä oli useampi lava täynnä alekolaa ja kuhina kävi. Pullojen hamstraajat olivat lihavia ja normaalipainoiset vain kävelivät ohi ilman että edes humioivat limu alea sen kummemmin kuin selkeästi katselemalla hamstraajien ulkoista habitusta.

Tosin kuten palstaa on uskominen sokerilimujen juominen ei tunnetusti lihota joten siitä ei varmaan pullukoiden koko johdu.

Vierailija
353/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JätkäLahest kirjoitti:

Olin 30min sitten paikallisessa cittarissa missä oli useampi lava täynnä alekolaa ja kuhina kävi. Pullojen hamstraajat olivat lihavia ja normaalipainoiset vain kävelivät ohi ilman että edes humioivat limu alea sen kummemmin kuin selkeästi katselemalla hamstraajien ulkoista habitusta.

Tosin kuten palstaa on uskominen sokerilimujen juominen ei tunnetusti lihota joten siitä ei varmaan pullukoiden koko johdu.

hehe,entäs cittarin karkki-alet , sama meno niissä.

Vierailija
354/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voida myöntää että ollaan lihavia koska vedetään herkkuja naamaan valtavat määrät? En ymmärrä ketä tuollainen valehtelu hyödyttää.

Joku lihava kertoo että syö herkkuja harvakseltaan, mutta kyseessä on itsepetos, todellisuudessa tuo harvakseltaan on 4kpl munkkeja yms herkkuja joissa 500 kaloria per annos ja sitten ei kävellä minnekään. Sitten voi tulla tänne valittamaan kuinka joku tuntematon lihottaja käy tunkemassa öisin ruokaa naamaan... näin.

Vierailija
355/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että joku ostaa ja syö p*skaa, koska se on niiiiin halpaa... Se määrä mitä ihminen tarvitsee lihotakseen on paljon enemmän, kuin vaikka se euron juustohamppari. Eiköhän sitä rahaa mene epäterveelliseen moskaan sen verran mitä menisi siihen terveelliseen ruokaan. Jotkut salaattiaineksetkaan ei kovin montaa euroa maksa tai joku iso kattilallinen kaalisoppaa. Kalliiksi tulee, jos latoaa kärryn täyteen sipsejä, suklaata ja keksejä. Ja siihen päälle vielä se normi ruoka. Lihominen on juuri sitä, että syödään enemmän, kuin kulutetaan.

Vierailija
356/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JätkäLahest kirjoitti:

Kyllä sokerilimu lihottaa, mutta ei esim. Zero cola tai Pepsi Max. Niissä on 0 kcal.

Vierailija
357/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon monipuolista ruokaa saatavilla ja kohtalaisen halvalla vielä. Jos olisi joka toinen päivä silakkaa ja perunaa ja joka toinen päivä perunaa ja silakkaa, tuskin niitä jaksaisi syödä muuta kuin nälkänsä pitimiksi

Sitten jokapäiväisen elämän vaatima fyysinen aktiivisuus on vähentynyt. Moni tekee pelkkää istumatyötä, ja istuu illatkin, siinä missä ennen oltiin jalkojen päällä esin osa päivää. Sitä ei joku kuntosali pari kertaa viikossa ja satunnainen kävelylenkki riitä korvaamaan.

Vierailija
358/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei oo koskaan ollut painon kanssa ongelmaa. En pystyisi olemaan ylipainoinen

Niin minäkin luulin kunnes nyt 50-vuotiaana olen ylipainoinen. Hups.

Vierailija
359/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JätkäLahest kirjoitti:

Kyllä sokerilimu lihottaa, mutta ei esim. Zero cola tai Pepsi Max. Niissä on 0 kcal.

Mutta kun suurin osa ei juo zeroa tai maxsia, vaan lattea, smoothieta, olutta, siideriä, energiajuomia, pillimehuja, mehuja, kaakaoita, tavallista limsaa, maitoa, kaljaa, drinkkejä, punaviiniä, valkoviiniä, väkeviä ym. ym. Kun kaikkien noiden myytyjen juomien kalorit lasketaan yhteen, niin voimme aika hyvin nähdä myös niistä mistä niitä kaloreita oikein ihmiselle tulee.

Vierailija
360/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JätkäLahest kirjoitti:

Mutta kun suurin osa ei juo zeroa tai maxsia, vaan lattea, smoothieta, olutta, siideriä, energiajuomia, pillimehuja, mehuja, kaakaoita, tavallista limsaa, maitoa, kaljaa, drinkkejä, punaviiniä, valkoviiniä, väkeviä ym. ym. Kun kaikkien noiden myytyjen juomien kalorit lasketaan yhteen, niin voimme aika hyvin nähdä myös niistä mistä niitä kaloreita oikein ihmiselle tulee.

Löysin Hesarin jutun vuodelta 2004, jossa kerrottiin kuinka suomalaisten virvoitusjuomien juonti oli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Eli vuodesta 1994. Ja paljonko juotiin vuonna 2004? 70 litraa limsaa per henkilö!!! Ei, eikä se määrä kyllä vaikuta vähentyneen 15 vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi