Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Arkiliikunta näkyy vähentyneen siinä määrin, että kotipihassa voi nähdä naapurien hakevan postin ja vievän roskat auton kyydistä käsin. Olisihan se ihan hirveää ottaa ylimääräisiä askeleita. Kritisoin tätä aihetta joskus ja sain perusteluita, joissa kaikki autolla näitä asioita hoitavat saattavat muuten liikkua niin paljon, että hyötyliikunnalle ei enää ole tarvetta. Samaan aikaan suomalaisten liikunnan määrä vähenee koko ajan ja ylipaino-ongelma kasvaa. Selityksiä on kaikenlaisia. Pyöräilen pelkän hyötyliikunnan vuoksi ja saan silmien pyörittelyä "miten sä jaksat, mä en ainakaan jaksa". Eipä ihme kun rapakunto on uusi normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei oo koskaan ollut painon kanssa ongelmaa. En pystyisi olemaan ylipainoinen
Niin minäkin luulin kunnes nyt 50-vuotiaana olen ylipainoinen. Hups.
Sama. Kolme lasta. Olin ennen jopa alipainoinen (ja jopa lasten jälkeen nippanappa edes normaalipainoinen) mutta sitten vaihdevuosien myötä kaikki, mitä söin, muuttui kiloiksi. Ennen saatoin syödä mitä vaan ihan rajattomasti lihomatta, nyt aineenvaihdunta ja suolentoiminta on hidastunut tosi paljon. En olisi ikinä uskonut että alan lihomaan. Asiat muuttuivat muutaman vuoden sisällä aikuisesta senioriksi. Tosin edelleen laihdun nopeasti mutta kilot myös tulevat takaisin yhtä nopeasti.
Tänäänkin iltapäivälehden sivuilla esiteltiin kurvikasta rantamuotia. Kyllä siellä oli toki näitä ns. kurvikkaitakin mutta joukossa omi myös sairaanloisen lihavia ihmisiä, jotka tarvitsivat apua, eivätkä missään tapauksessa ihailua! Kohta joku on vinkumassa jotain ylipainonpuolustelua tähän, mutta fakta on se, ettei tuollaisia sairaita ihmisiä pidä ihannoida! Jos alkoholistista olisi samanlainen juttu nousisi hirvittävä haloo.
Rannalla sitä kylläkään ei näe, koska ylipainoiset jättävät helpommin menemättä rannalle.
Kaupassa olevien herkkujen ja valmisruokien määrä on hirveä suuri. Tuntuu että ruoka ja eri raaka-aineet on kärsinyt inflaation ja ei osata arvostaa ruokaa. Sitä vaan mätetään naamaan sen enempää miettimättä. En tiedä olisko sitten parempi että palattaisiin yksinkertaisempaan, eli olisi monipuolisesti eri raaka-aineita tarjolla ja vähemmän niitä herkkuja ja sokeria sisältäviä tuotteita. En tajua miksi pitää olla niin paljon valikoimaa?
myös nykyhteiskunnalla ja elämän stressaavuudella on iso merkitys siinä miten me syödään. Stressaantuneena ei ole helppoa valita sitä terveellistä vaihtoehtoa koska keho suorastaan huutaa herkkuja valmistautuen taisteluun. Tietenkään se taistelu ei nykyään ole leijonia vastaan vaan nykyelämän vaativuutta ja paineita kohtaan. Moni ei varmaan edes jää hetkeksi miettimään että olenko mä onnellinen ja onko jotain mitä elämässä voisin muuttaa, jokin pieni asia edes. On helpompi ja turvallisempi hakea lohtua ruoasta.
Sitten myös tulee nämä sähköähärvelit, pyörät, potkulaudat ja sun muut. Onko oikeasti järkeä hankkia sellaista lyhyelle matkalle kun sen voi taittaa kävellen tai pyörällä. Pitemmille matkoille varmasti tarpeellinen, mutta muutaman kilometrin tähden en näe hyötyä. Meidät suorastaan syötetään lihaviksi ja sitten tuputetaan tuotteita että meidän ei tarvisi liikkua. Alkaa kuulostamaan ihan jenkkimenolta.
Ketjussa muutaman kerran huomautettiin, että lihomista pidetään enemmän ongelmallisena naisten kohdalla, eikä miesten syömisiä / kehoja ruodita ollenkaan yhtä tarkasti. Olen samaa mieltä. Tasa-arvon nimissä siis tässä oma top-3-listaukseni siitä, mikä lihottaa suomalaisia miehiä:
-Videopelit. Monilla, etenkin nuorilla, miehillä menee tuntikausia joka päivä pelaamiseen. Istun toki itsekin koneella opiskelemassa, töitä tekemässä ja jonkin verran vapaa-ajalla, mutta tasapainotan sitä päivittäisellä liikunnalla. Moni pelaajamies siirtyy suoraan työpaikalla istumisesta kotisohvalle pelaamaan ja viettää siinä suurimman osan vapaa-ajastaan.
-Bodareita jäljittelevä treeni ja bulkkaus. Salilla tehdään koneissa tai irtopainoilla yhteen lihakseen kohdistettavia liikkeitä suurilla toistomäärillä - tämä oikeasti on todella tehoton tapa treenata, jos ei käytä steroideja. Päälle syödään proteiinisuklaavanukkaita ja herajauhetta yli tarpeen. Tulos: korkeintaan maltillinen lihaskasvu ja bulkkimaha.
-Alkoholi. Tarviiko sanoa enempää?
Ihmiset syövät liikaa ja vääriä ruoka-aineita. 60-luvun jälkeen ei enää ole ollut tarjolla luonnolista ravintoa. Aasiassa on ehkä köyhempää, mutta ruoka siellä on edelleen aitoa, superhalpaa ja luonnollisen makuista ja sen kyllä huomaa ihan heti.
Taas viisasten kerho kokoontuu. Harvoin pääsee lukemaan näin nerokkaita kommentteja.
Täälläkin näkyvät nämä vuosikymmeniä vanhat ajatusmallit. Tutkimus kertoo kuitenkin toista. Lihavuus ei johdu esimerkiksi itsekurin puutteesta. Teistä on vain mukava halveksua lihavia heidän kokonsa perusteella ja kuvitella, että olisitte jotenkin parempia ihmisiä, ihmisiä, joilla on itsekuria. Kai te ymmärrätte, että sairaalloisenkin lihava ihminen voi olla vuosia ilman roskaruokaa, sipsejä, karkkia, alkoholia yms. mikä olisi monille teistä täysi mahdottomuus?
Hoette aina, kuinka yksinkertaisesta asiasta on kyse: kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu riippumatta ruoan sisällöstä. Silti vuodesta toiseen toistelette, kuinka lihavat eivät liiku ja syövät sitä ja tätä, eli ette itse ymmärrä pointtianne. Sen sairaalloisen lihavan ihmisen elintavoissa on jokin ongelma, mutta hän voi silti syödä paljon kasviksia, liikkua päivittäin jne. vaikka kuinka haluatte uskoa muuta.
Ja te, jotka tarkkailette, mitä ylipainoiset "ystävänne" syövät: te ette tiedä, mitä ystävänne syövät päivän aikana tai mitä he ovat syöneet vaikkapa edellisen viikon aikana, joten on turhaa kiinnittää tuollaisiin asioihin huomiota.
Jos olisitte oikeasti huolissanne ihmisten terveydestä, olisitte huolestuneita ihmisten vähäisestä unesta, stressistä ja yksinäisyydestä, jotka ovat haitallisia ihmisen terveydelle ja vaikuttavat myös ihmisen muihin elintapoihin sekä kykyyn tehdä parempia valintoja arjessa.
Olen mamma, joka on keski-iän kynnyksellä alkanut turvota. Häpeän lihavuuttani. Lapseni ovat akselilla hoikka - normaalipainoinen. En mielelläni esiinny vähissä vaatteissa, esim. uimapuvussa, mutta koen, että minunkin on mentävä järveen, kun vien uimataidotonta kuopustani uimaan.
Olen kovin pahoillani, että läskini pöyristyttävät / häiritsevät jotakuta, mutta ehkä loukkaantuja voisi ajatella, että hyvä kun tuo läski edes ui vähän, eikä vain istu kotona mässäämässä karkkeja ja sipsejä.
Lihomisen syyt ovat moninaiset, ja vaikka olen pulska itsekin, olen kiinnittänyt huomiota lasten ja nuorten lihomiseen. Minun nuoruudessani ns. "lihavat lapset" olivat paljon pienempiä kuin nykyajan ylipainoiset alaikäiset. Lasten tapauksessa varmaan säännöllinen herkuttelu ja suhteellisen liikkumaton elämä (pelaaminen istualtaan) vaikuttavat asiaan.
Jännä juttu, ettei tänne tehdä jatkuvalla syötöllä avauksia siitä, kuinka vastenmielisiä ja itsekurittomia väsyneet ihmiset ovat, tyhmiäkin vielä, kun eivät ymmärrä, että tarvitsee vain nukkua kahdeksan tuntia yössä, siis kuinka vaikeaa voi olla mennä nukkumaan kymmeneltä illalla ja herätä kuudelta aamulla?
Kuinka paljon tämä maksaa meille veronmaksajille, kuinka huonoja ja tehottomia työntekijöitä he ovat, kuinka ette ikinä palkkaisi väsyneen näköistä työntekijää, näkeehän sen jo päällepäin, ettei hän mitään töitä tee.
Kuinka he altistavat itsensä tahallisesti vakaville sairauksille syövästä diabetekseen ja vaarantavat muiden ihmisten turvallisuuden liikenteessä, ovat huonoja vanhempia ja antavat huonoa mallia lapsilleen, pystyvätkö edes huolehtimaan lapsistaan kunnolla väsymykseltään?
Kuinka teitä ällöttävät heidän silmäpussinsa, ettekä koskaan voisi seurustella väsyneen näköisen ihmisen kanssa, kertoohan ulkonäkö välinpitämättömyydestä omaa terveyttä kohtaan ja itsekurin puutteesta. Kuinka unettomuudesta kärsivät ihmiset varmasti vain pelailevat videopelejä ja katselevat tv:tä öisin, eivätkä ota minkäänlaista vastuuta itsestään.
Kuinka "huolestuneita" olette ystävienne valtavista silmäpusseista ja kuinka olette herkeämättä valistaneet heitä yksinkertaisesta kymmenestä kuuteen -mallista, mutta ei vain tunnu menevän perille. Ja me muut maksamme laskun. Ja kuinka he kehtaavat vielä selitellä, etteivät muka nuku, jos menevät kymmeneltä illalla sänkyyn tai että heräilevät aamuyöstä, kyllä väsynyt aina syyt keksii.
Teollinen ruoka kaupassa. Katso sen laatua ja muuttavatko valmistajat sitä terveelliseen suuntaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Teollinen ruoka kaupassa. Katso sen laatua ja muuttavatko valmistajat sitä terveelliseen suuntaan vai ei.
Eivät muuta koska ihmiset on aivopesty siihen sontaan jo nuoresta lähtien.
Yksi syy voi olla se, että herkkuja ei nykyään tehdä itse, tai jos tehdäänkin, niin niiden lisäksi syödään paljon valmiita herkkuja. En väitä, että itse tehdyt herkut olisivat merkittävästi lihottavampia kuin valmiit. Niissä on kuitenkin se viitsimisen vaiva. Lisäksi, kun esim. leipoessa näkee sen kaiken sokerimäärän konkreettisesti, se voi monilla hillitä annoskokoja. Vaikka jokainen meistä osaa lukea tuoteselosteita ja tietää, että suklaalevyissä ja paistopisteen donitseissa on paljon sokeria, on eri tavalla valaisevaa kaataa itse omin käsin sitä sokeria desikaupalla kakkutaikinaan. Itse tehdessä "poissa silmistä, poissa mielestä" ei ole mahdollista herkkujen ravintosisällön suhteen.
Harrastan monipuolista liikuntaa n. 10h viikossa ja syön mitä haluan. Lihoan jos en liiku, mutta kun liikun, saan vetää mitä haluan lihomatta. Silti valitsen 90% ruoasta terveellisistä ruoka-aineista ja 10% syön mitä haluan.
Voi mennä katsomaan suomalaisten perheiden ruokakärryjä perjantaisin tai lauantaisin Cittariin.
Suuri osa ostoksista on tätä: valkoista leipää, pullaa, sipsejä, karkkeja, nakkeja, limuja, maitoa, leikkelemakkaraa, valkoista pastaa, valkoista riisiä, nugetteja, valmiita lihapullia, ranskalaisia jne. Vihanneksia ja hedelmiä, tuoreita, on vähemmistö ruokaostoksista. Kaiken lisäksi ostetaan olutta ja siideriä vanhemmille.
Suomalainen uimiskulttuuri on hieno juttu. Meidän järvien rannoilla uskaltaa olla kaiken kokoiset ja näköiset. En halua tänne vartalojen palvontaa vaan sitä että voisi uida.
No hyi helvetti
T: toinen kiimainen nainen