Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
321/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomme koska ruoka on hyvää. Sitä on saatavissa monipuolisesti runsain mitoin. Ruoasta ja sen laittamisesta nauttii. Ruoka on nopea nautinnon lähde. Ruokaa ja sen kuvia tuputetaan joka paikasta erittäin houkuttelevan näköisesti kaikkialla. 

Ruoka ja syöminen on yksi elämän perusvieteistä, joka on kaikkeen elävään sisäänrakennettu. 

Syöminen on vieteistämme kaikkein helpoiten toteutettavissa oleva, ainakin Suomessa ja länsimaissa.

Tämän vuoksi me lihomme. Taidanpa hakea pakastimesta herkullisen *jäätelöpuikon ja mennä ulos aurinkoon nauttimaan. 

Vierailija
322/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö itse lihon? Teen kahta osa-aikatyötä. Toisessa nollatuntisopimus, toisessa 20h viikossa minimi. Pelkästään sillä ei pärjää. Molemmat työt melko kaukana toisistaan ja kotoa. Monesti työviikko voi olla kuusipäiväinen tai teen kahta työtä samana päivänä. Melkein ikinä ei ole täyttä 8h vuoroa. Käytän viikossa yhteensä töihin ja työmatkoihin tai työpaikkojen välillä siirtymisiin lähes 70h. Kuukausitulot 2300-2500 välillä, joka ei pk-seudulla ole paljoa, kun ei ole mitään halpaa kaupungin vuokra-asuntoa ja työvuoroistani johtuen kimppa-asuminen olisi todella haastavaa.

Lähden aamulla töihin ennen kahdeksaa, kun työt alkavat yhdeksältä. Yleensä olen taas kotona siinä vähän ennen yhtätoista, jonka jälkeen yritän hakea uusia kokopäivätöitä, pyykätä, hoitaa henkilökohtaisia asioita ja syödä. Nukkumaan yleensä puolen yön jälkeen ja uni ei tule, kun stressaa kaikesta. Viikolla nukun keskimäärin 6h yössä ja väsyttää. Viikon vapaapäivän saatan nukkua aika lailla kokonaan. Syön ihan mitä sattuu ja milloin sattuu, koska kaikilla työpisteillä ei ole kylmätiloja ja lyhyissä vuoroissa ei ole taukoja. Sitten jotain porkkanaa, paistopistepiirakkaa ja proteiinipatukkaa naamaan.

Arkiliikunnassa kävelyä tulee se ehkä 10 000 askelta päivässä, mutta yleensä lyhyissä pätkissä. Muuten olen liian loppu harrastamaan liikuntaa sen enempää. Salikortti oli, mutta se oli lopulta minulle liian kallis ja kävin ehkä kahdesti viikossa ja silloinkin treeni oli tehotonta, kun uupunut kroppa ja pää eivät jaksaneet. Stressaan ja ahdistun elämästäni koko ajan ja itken lähes päivittäin.

Painoa on kertynyt ja siitä ei tunnu pääsevän eroon. Haluan muuttaa elämäni, mutta käytännössä jotta voin toteuttaa sen, minulla pitäisi olla kokoaikatyö ja säännöllisempi elämä ja palkkaa vähintään se 2500 kuussa, jotta ei stressaisi joka laskusta ja hankinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän yksi ongelma ole jo tämä "body postiivisuus" sen väärässä muodossa. "Olen kurvikas" väittää lihava. Ei, et ole kurvikas, jos sinulla ei ole erottuvaa vyötäröä, olet vain lihava. "Omen terve lihava" ei, 160cm/100kg et ole terve, koska tuollainen ylipaino on sairaus.

Ylipainosta on oikeasti syytä hieman syyllistyä. Se on ainut keino aloittaa uusi elämäntapa, jos vain hyväksyt itsesi, et pysty muutokseen.

Voi hyvä luoja. Ei bodyposille ole mitään tekemistä asian kanssa.

Jos vihaa kroppaansa, niin tuskin onnistuu elämäntapamuutos. Se nimenomaan tulee mielenterveyttä, jonka myötä myös fyysistä terveyttä. ☺

En minä ainakaan alkaisi vihaamaani asiaa raivolla muuttamaan. Se viha on myös usein surua ja mieli täynnä epävarmuutta.

Aika huono lähtökohta laihduttamiselle.

Jos taas ajattelee, että olen upea ja ansaitsen paremman olon, niin johan voi alkaa tapahtua.

On tuossa bodyposi- ja fat acceptance- liikkeessä omat ongelmansa. On yllättävän paljon niitä, jotka ihan pokkana väittävät, ettei ylimääräinen rasva kehossa ole haitallista terveydelle.

Mietipäs kuinka kauan ihmisillä kesti hyväksyä vaikka että tupakointi on vaarallista. Ihmiset ei noin yleisesti tykkää hyväksyä epämiellyttäviä asioita.

Vierailija
324/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lopulta paino vain noussut joka kerta kun olen yrittänyt laihduttaa. Joten olen jo vuosia keskittynyt siihen ettei painoa tulisi ainakaan lisää. Siinä sentään olen onnistunut.

Ei olisi koskaan pitänyt päästää itseään lihoamaan, mutta en valinnut masentua nuorena. Olin alunperin ihan hoikka ja liikunnallinen tyttö, sitten masennuin ja lihosin kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa. Ne kilot ja järkyttävät raskausarvet ovat nyt sitten jääneet muistoksi.

Tiedän kyllä etten ole kaunis, mutta ei mua kenenkään tarvitse myöskään katsella, paitsi siellä rannalla. Kai sentään saan uimassa käydä?

Vierailija
325/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän yksi ongelma ole jo tämä "body postiivisuus" sen väärässä muodossa. "Olen kurvikas" väittää lihava. Ei, et ole kurvikas, jos sinulla ei ole erottuvaa vyötäröä, olet vain lihava. "Omen terve lihava" ei, 160cm/100kg et ole terve, koska tuollainen ylipaino on sairaus.

Ylipainosta on oikeasti syytä hieman syyllistyä. Se on ainut keino aloittaa uusi elämäntapa, jos vain hyväksyt itsesi, et pysty muutokseen.

Jos vihaa kroppaansa, niin tuskin onnistuu elämäntapamuutos. Se nimenomaan tulee mielenterveyttä, jonka myötä myös fyysistä terveyttä. ☺

En minä ainakaan alkaisi vihaamaani asiaa raivolla muuttamaan. Se viha on myös usein surua ja mieli täynnä epävarmuutta.

Jos taas ajattelee, että olen upea ja ansaitsen paremman olon, niin johan voi alkaa tapahtua.

No tässä nähdään: juuri tuollainen bodypostiivisuus "olen upea" no et ole, kun sairas, joka tarvitsee apua painon tiputtamiseen!

No, en tiedä. Kyllä mä koen olevani upea ylipainosta ja sen pudottamisesta huolimatta.

Olen muutakin, kuin ylipainoni, eikä painonpudotus muuta mua ihmisenä toisenlaiseksi.

Jaa no minä koen ainakin olevani ihan paska olin sitten lihava tai hoikka. Kannattas sunkin vaihtaa tuo narsismi realismiin niin olisi ehkä helpompaa olla tyytyväinen.

Vierailija
326/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syy on ihan selvä: syön terveellisen ruuan lisäksi karkkia ja jätskiä.

Olin nuorena laiha. Menin töihin 22-vuotiaana ja siitä lihominen alkoi, palkan myötä pystyin ostamaan karkkia vaikka joka päivä.

Nyt 22 vuotta myöhemmin olen 16 kiloa ylipainoinen. Kerran laihdutin itseni lähes normaalipainoon, mutta lihoin takaisin.

Minulla on stressaava työ, krooninen unenpuute ja pienet lapset. Syön karkkia väsymykseen, stressiin ja ahdistukseen.

Vierailija
327/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomme koska ” saan olla just sellanen ku oon”, ”terveellinen ruoka on kallista”, ”lihon, vaikka syön tosi vähän ja terveellisesti”, ” mulla on taipumus lihomiseen”, jne jne. Lihominen on tekosyiden verkko. Kyllähän se normaalipainossa pysyminen vaatii tahdonvoimaa. Nykyään vaan näkee niin valtavasti ylipainoisia, että se tulee olemaan kirjaimellisesti iso ongelma terveydenhuollossa.

Vierailija
328/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikö itse lihon? Teen kahta osa-aikatyötä. Toisessa nollatuntisopimus, toisessa 20h viikossa minimi. Pelkästään sillä ei pärjää. Molemmat työt melko kaukana toisistaan ja kotoa. Monesti työviikko voi olla kuusipäiväinen tai teen kahta työtä samana päivänä. Melkein ikinä ei ole täyttä 8h vuoroa. Käytän viikossa yhteensä töihin ja työmatkoihin tai työpaikkojen välillä siirtymisiin lähes 70h. Kuukausitulot 2300-2500 välillä, joka ei pk-seudulla ole paljoa, kun ei ole mitään halpaa kaupungin vuokra-asuntoa ja työvuoroistani johtuen kimppa-asuminen olisi todella haastavaa.

Lähden aamulla töihin ennen kahdeksaa, kun työt alkavat yhdeksältä. Yleensä olen taas kotona siinä vähän ennen yhtätoista, jonka jälkeen yritän hakea uusia kokopäivätöitä, pyykätä, hoitaa henkilökohtaisia asioita ja syödä. Nukkumaan yleensä puolen yön jälkeen ja uni ei tule, kun stressaa kaikesta. Viikolla nukun keskimäärin 6h yössä ja väsyttää. Viikon vapaapäivän saatan nukkua aika lailla kokonaan. Syön ihan mitä sattuu ja milloin sattuu, koska kaikilla työpisteillä ei ole kylmätiloja ja lyhyissä vuoroissa ei ole taukoja. Sitten jotain porkkanaa, paistopistepiirakkaa ja proteiinipatukkaa naamaan.

Arkiliikunnassa kävelyä tulee se ehkä 10 000 askelta päivässä, mutta yleensä lyhyissä pätkissä. Muuten olen liian loppu harrastamaan liikuntaa sen enempää. Salikortti oli, mutta se oli lopulta minulle liian kallis ja kävin ehkä kahdesti viikossa ja silloinkin treeni oli tehotonta, kun uupunut kroppa ja pää eivät jaksaneet. Stressaan ja ahdistun elämästäni koko ajan ja itken lähes päivittäin.

Painoa on kertynyt ja siitä ei tunnu pääsevän eroon. Haluan muuttaa elämäni, mutta käytännössä jotta voin toteuttaa sen, minulla pitäisi olla kokoaikatyö ja säännöllisempi elämä ja palkkaa vähintään se 2500 kuussa, jotta ei stressaisi joka laskusta ja hankinnasta.

En epäile yhtään, etteikö sulla ole pirun raskasta. Mutta fakta on myös se, että normaalipaino vaatii vaivannäköä ja kaikenmaailman kylmälaukkujenkin mukana roudaamista. Kaikki tuo mitä luettelit ei tee sinusta lihavaa, liika syöminem tekee.

Vierailija
329/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hormonivalmisteet

-Mielialalääkkeet

-Liikaa suolaa ja sokeria kaikkialla (tästä jo "pelkkä" turvotus ja selluliitti)

-Mukavuudenhalu

-Istumatyö

-Fyysinen passiivisuus

Itse olen myös taistellut painoni kanssa juuri ylläolevista syistä. Olen onneksi saanut aina pidettyä itseni vielä normaalipainon rajoissa, mutta helppoa se ei ole ollut.

Tähän lisäksi nykypäivän loputtomat vaihtoehdot ruoissa ja herkuissa ja se, että yksinkertaisesti rakastan ruokaa.

Loppuun epäsuosittu mielipide: Body positivity = ihmisillä on lupa olla vapaasti läskejä, anteeksi, kurvikkaita.

Vierailija
330/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskaruokaa saa mainostaa vapaasti. Kun katsoo ruokamainoksia voi sieltä jo syytä nähdä. Harvoin sieltä saa kaurahiutaleita tarjouksesta, sen sijaan roskaruokaa ja herkkuja mainostetaan ja myydään paljousalennuksilla. Tänään esim oli lidlissä 3 sipsipussia neljällä eurolla, sehän on jotain yli 5000kcal? Joskus nähnyt myös jotain 5 suklaalevyn tarjouksia. Kuka tuollaisia tarvitsee? Aivan älytöntä. Itse en koskaan osta edes yhtä sipsipussia kun pakkauskoot ovat aivan järjettömiä, jotain 350g? Joskus ostan pienen 100g pussin jossa siinäkin on jo yhden kunnon aterian edestä kaloreita.

Heh, katselin samaa Lidlin mainosta. Ostan juhannukseksi sipsejä, ne on meidän lapsille suurempi herkku kuin makea (kuten minullekin), joten se saa nyt käydä sallitusta herkuttelusta. Vilkaisin sitä mainosta ja ehdin ajatella, että "jaa, Lidlistä kannattaa hakea" ja sitten tajusin, että kolme valtavaa pussillista! Toki jos joku viettää juhannusta monen kymmenen hengen porukassa, niin sittenhän se on hyvä tarjous, mutta oikeasti kuinka moni tekee noin? Jos tällaiset mainokset vetävät ihmisiä, niin ei minusta voi todellakaan syytellä ylipainosta perunaa, virallisterveellisiä suosituksia, lisäaineita tai ties mitä. Syömme yksinkertaisesti ihan liikaa epäterveellistä ruokaa. En syyttäisi pelkästään ihmisten henkistä laiskuutta, sillä jos ajattelen lapsuuteni (70-80-l.) ruokia, niin eipä niissä nyt hirveästi mitään mättämiseen houkuttelevaa ollut. Ei niitä perunoita ja ruskeaa kastiketta määräänsä enempää viitsinyt. Eli ehkä siinä "ankeudessa" oli puolensakin.

Vierailija
331/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Hormonivalmisteet

-Mielialalääkkeet

-Liikaa suolaa ja sokeria kaikkialla (tästä jo "pelkkä" turvotus ja selluliitti)

-Mukavuudenhalu

-Istumatyö

-Fyysinen passiivisuus

Itse olen myös taistellut painoni kanssa juuri ylläolevista syistä. Olen onneksi saanut aina pidettyä itseni vielä normaalipainon rajoissa, mutta helppoa se ei ole ollut.

Tähän lisäksi nykypäivän loputtomat vaihtoehdot ruoissa ja herkuissa ja se, että yksinkertaisesti rakastan ruokaa.

Loppuun epäsuosittu mielipide: Body positivity = ihmisillä on lupa olla vapaasti läskejä, anteeksi, kurvikkaita.

No mikä on parempi? Että se läski vihaa itseään ja pitää itseään täytenä luuserina ja epäkelpona ihmisenä? Fakta on kuitenkin se, että koko ajan noin puolet länsimaisista ihmisistä on ylipainon puolella. 

Ehkä vastavuoroisesti alan pitää köyhiä ja tyhmiä luusereina, heitäkin löytyy joukostamme merkittävä osa väestöstä.  

Vierailija
332/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaruokaa saa mainostaa vapaasti. Kun katsoo ruokamainoksia voi sieltä jo syytä nähdä. Harvoin sieltä saa kaurahiutaleita tarjouksesta, sen sijaan roskaruokaa ja herkkuja mainostetaan ja myydään paljousalennuksilla. Tänään esim oli lidlissä 3 sipsipussia neljällä eurolla, sehän on jotain yli 5000kcal? Joskus nähnyt myös jotain 5 suklaalevyn tarjouksia. Kuka tuollaisia tarvitsee? Aivan älytöntä. Itse en koskaan osta edes yhtä sipsipussia kun pakkauskoot ovat aivan järjettömiä, jotain 350g? Joskus ostan pienen 100g pussin jossa siinäkin on jo yhden kunnon aterian edestä kaloreita.

Heh, katselin samaa Lidlin mainosta. Ostan juhannukseksi sipsejä, ne on meidän lapsille suurempi herkku kuin makea (kuten minullekin), joten se saa nyt käydä sallitusta herkuttelusta. Vilkaisin sitä mainosta ja ehdin ajatella, että "jaa, Lidlistä kannattaa hakea" ja sitten tajusin, että kolme valtavaa pussillista! Toki jos joku viettää juhannusta monen kymmenen hengen porukassa, niin sittenhän se on hyvä tarjous, mutta oikeasti kuinka moni tekee noin? Jos tällaiset mainokset vetävät ihmisiä, niin ei minusta voi todellakaan syytellä ylipainosta perunaa, virallisterveellisiä suosituksia, lisäaineita tai ties mitä. Syömme yksinkertaisesti ihan liikaa epäterveellistä ruokaa. En syyttäisi pelkästään ihmisten henkistä laiskuutta, sillä jos ajattelen lapsuuteni (70-80-l.) ruokia, niin eipä niissä nyt hirveästi mitään mättämiseen houkuttelevaa ollut. Ei niitä perunoita ja ruskeaa kastiketta määräänsä enempää viitsinyt. Eli ehkä siinä "ankeudessa" oli puolensakin.

Asia juuri kuten sanot. Elintarviketeollisuus ja kaupat tekevät kaikkensa, jotta ihmiset lihoisivat. Me jätimme kaikki juhannusherkut kauppaan. Voin leipoa itse pienen mustikkapiirakan kolmen megasipsipussin ja seitsemän suklaalevyn korvikkeeksi.

Vierailija
333/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä nähdään: juuri tuollainen bodypostiivisuus "olen upea" no et ole, kun sairas, joka tarvitsee apua painon tiputtamiseen!

No, en tiedä. Kyllä mä koen olevani upea ylipainosta ja sen pudottamisesta huolimatta.

Olen muutakin, kuin ylipainoni, eikä painonpudotus muuta mua ihmisenä toisenlaiseksi.

Jaa no minä koen ainakin olevani ihan paska olin sitten lihava tai hoikka. Kannattas sunkin vaihtaa tuo narsismi realismiin niin olisi ehkä helpompaa olla tyytyväinen.

Sä olet tyytyväinen, koska ajattelet olevasi ihan paska?

Mä olen tyytyväinen, koska ajattelen olevani hyvä, siitäkin huolimatta, että minussa on puutteeni.

Vierailija
334/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomme koska ruoka on hyvää. Sitä on saatavissa monipuolisesti runsain mitoin. Ruoasta ja sen laittamisesta nauttii. Ruoka on nopea nautinnon lähde. Ruokaa ja sen kuvia tuputetaan joka paikasta erittäin houkuttelevan näköisesti kaikkialla. 

Ruoka ja syöminen on yksi elämän perusvieteistä, joka on kaikkeen elävään sisäänrakennettu. 

Syöminen on vieteistämme kaikkein helpoiten toteutettavissa oleva, ainakin Suomessa ja länsimaissa.

Tämän vuoksi me lihomme. Taidanpa hakea pakastimesta herkullisen *jäätelöpuikon ja mennä ulos aurinkoon nauttimaan. 

Minustakin ruoka on hyvää ja nautin sen laittamisesta, mutta olen hoikka? Kaikki ihanat salaatit, kalat, grillissä laitettavat parsat, sienet, maissit ja kanat!! Raikkaat marjasmoothiet, erilaiset kasvisruuat, kananmunat ja pähkinät.. ai että!

Vierailija
335/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia juuri kuten sanot. Elintarviketeollisuus ja kaupat tekevät kaikkensa, jotta ihmiset lihoisivat. Me jätimme kaikki juhannusherkut kauppaan. Voin leipoa itse pienen mustikkapiirakan kolmen megasipsipussin ja seitsemän suklaalevyn korvikkeeksi.

Elintarviketeollisuus tekee kaikkensa, jotta saavat myytyä tuotteitaan. Heidän tavoite tuskin on saada kansaa lihomaan ja sairastumaan, sillä kuollut kansalainen ei osta heidän tuotteitaan.

Vierailija
336/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen tekee onnelliseksi, siksi olemme maailman onnellisin maa :D

Vierailija
337/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä :) Meillä on juhannuksena perheen lisäksi miehen vanhemmat ja isovanhemmat paikalla. Laittelen kaikenlaista syötävää ja ajattelin laittaa tarjolle myös terveellisempiä vaihtoehtoja. Joku vesimeloni, mansikat ja herneet ovat hyviä ja kun on ilmeisesti lämmintä, niin tehnevät kauppansakin. Sitten voi vaan miettiä, kumpi on edullisempaa litra herneitä 6e (kaupan pihan kioskista) vai tosiaan ne Lidlin sipsit kolme säkillistä 4e... No, onneksi on varaa herneisiin, mutta jos on vähävarainen, niin kyllä tällainenkin vaikuttaa.

Vierailija
338/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1)Pikaruokakulttuuri

2) Annoskoot

3) Hyötyliikunnan puute

4) Ruokakulttuurin muutos, kotona ei ruokailla

Ei 79- ja 89-luvulla lapsuudessaan ja nuoruudessa ollut näin paljon ja näin lihavia ihmisiä, kuin nyt ja varsinkin nuorissa ja lapsissa

Silloin käveltiin/pylräiltiin yms joka paikkaan. Ei ollut Mäkkäreitä, karkkeja, jäätelöä yms syötiin harvoin ja määrät olivat maltillisia. Lisäksi lapset ja nuoret leikkivät ulkona vs nykyään istutaan tietokoneen ääressä ja pelataan

Vierailija
339/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin lapsuuteni 80-90-luvuilla ja me saatiin pizzaa koulujen päättärinä ja uutenavuotena, sipsejä ja limsaa synttäreillä, karkkiaskin tai muutamalla markalla irtokarkkeja max kerran viikossa. Kotona ei ollut oletuksena vanukkaita, patukoita, keksejä jne kaapissa. Ruoka oli tavallista kotiruokaa ja itse leivottuja jälkkäreitä. Mäkkiin päästiin joskus kun oltiin kaupungilla, oi sitä juhlaa.

Nyt olen seurannut kaverin lasta joka on jo ylipainoinen ja kärttää koko ajan ruokaa. Yksi keksi ei riitä, pitää saada viisi. Hampurilaisaterian päälle pitää saada jäätelö. Karkkipussin pitää olla oma. Pizzaa ei voi jakaa. Jne. Lapsi myös suuttuu jos ei saa mitä haluaa.

Vierailija
340/2119 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on AIVOPESTY sillä että pitää syödä paljon.

Kattokaa historian dokumentteja esim. Youtubesta miten ne söi ennen vanhaa. 2-3 ateriaa päivässä ja thats it. Paljon fyysistä työtä.

Aineenvaihdunta ja suolisto pysyi terveenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan