Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että lihomiseen on monia syitä ja suurimmat niistä ovat elintarvikkeiden jatkuva tarjonta (esim. makeisia saa nykyään varmaan jo vaatekaupoistakin) ja makujen manipulointi erilaisilla aromeilla. Oli helppoa kieltäytyä ruoasta 70-luvulla, kun se ei maistunut kovin kummoiselta ja ainoat "makeiset" olivat appelsiinit ja hillot sekä sokeripalat. Ei ollut elintarvikkeiden postimyyntiä saati 24h kauppoja.
Kyllä tässä on perää
Olin lapsi ja nuori 70- luvulla ja vaikka perheeni oli tavallinen verrattuna muihin niin ei kaapissa useinkaan ollut oikein mitään mitä napostella.
Ruoka laitettiin mutta ei se aina niin kummoista ollut , että kyllä nälkäänsä söi mutta ei huvittanut santsata.
Välipaloihin ei ollut useinkaan mitään.
Söin joskus näkkileipää ja sivelin sinapilla kun muuta ei ollut.
Jos pakastimessa oli jäätelöä ei sitä voinut ottaa kun se jaettiin tarkasti tasan.
Oli helpompi pysyä normaalipainossa.Ruokahalun laukaisee hormoonit. Jojo-laihduttajista huomaa että ihminen voi tietoisesti kontrolloida syömisiään vain väliaikaisesti. Laihat pysyvät laihoina koska heillä on huonompi ruokahalu ja heidän kehonsa varastoi vähemmän rasvaa. Kehonrakentajat ja urheilijat ovat poikkeus koska heidän ammattinsa vaatii tietynlaista ruokavaliota ja heistäkin moni lihoo kun lopettavat kilpailun.
Harhaluulo. Kyllä minä joudun neuroottisesti tarkkailemaan syömisiäni jatkuvasti pysyäkseni hoikkana. Samoin puolisoni. Sitten vielä jotkut kanssaihmiset hokee että kyllähän sinä voit syödä sitä ja tätä kun kerran olet noin laiha. No en olisi jos söisin.
Tämä. Joillain ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että normaalipainoisena tai hoikkana pysyminen ei yleisesti vaatisi mitään. Kyllä se kuulkaa vaatii päivittäisen valinnan olla syömättä ylimääräisiä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on kyllä ihan maailmanlaajuinen ongelma ja Suomessa lihotaan samoista syistä kuin muissakin hyvinvointivaltioissa (ja osin myös ei-niin-hyvinvoivissa). Nykyään ei jakseta enää liikkua, kun ei ole pakko, ja ravintoa on saatavilla ihan toisella tavalla kuin ennen ja se on myös lihottavampaa.
Pohjoismaista Suomi on ykkönen lihavuudessa.
Olisko naisten lihomisen syynä sidukat ja kalja?
Tai mielialalääkkeet, joita meillä syödään maailmassa eniten suhteutettuna sairaisiin.
- Eri
Ainakin Mirtazapin on lähes takuuvarma syötättäjä ja lihottaja. Ketipinor toinen. Kyllä nuokin taustalla on monella.
Aina etsitään syytä jostain lääkkeestä tms. Kyllä ne on kalorit mitkä lihottaa, ja varmasti esimerkiksi mielenterveyden häiriöt vaikuttavat sitten niin, ettei nyt tuo itsrstä huolehtiminen oikein onnistu. Mutta nyt te muut: TE SYÖTTE LIIKAA, lopettakaa se.
Rehellisesti, kertokaa ylipainoiset syy siihen, miksi olette ylipainoisia?
Seli seli pakkoko syödä ja juoda enemmän kun kuluttaa
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän yksi ongelma ole jo tämä "body postiivisuus" sen väärässä muodossa. "Olen kurvikas" väittää lihava. Ei, et ole kurvikas, jos sinulla ei ole erottuvaa vyötäröä, olet vain lihava. "Omen terve lihava" ei, 160cm/100kg et ole terve, koska tuollainen ylipaino on sairaus.
Ylipainosta on oikeasti syytä hieman syyllistyä. Se on ainut keino aloittaa uusi elämäntapa, jos vain hyväksyt itsesi, et pysty muutokseen.
Voi hyvä luoja. Ei bodyposille ole mitään tekemistä asian kanssa.
Jos vihaa kroppaansa, niin tuskin onnistuu elämäntapamuutos. Se nimenomaan tulee mielenterveyttä, jonka myötä myös fyysistä terveyttä. ☺
En minä ainakaan alkaisi vihaamaani asiaa raivolla muuttamaan. Se viha on myös usein surua ja mieli täynnä epävarmuutta.
Aika huono lähtökohta laihduttamiselle.
Jos taas ajattelee, että olen upea ja ansaitsen paremman olon, niin johan voi alkaa tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Seli seli pakkoko syödä ja juoda enemmän kun kuluttaa
On on!
T. Lihava
Katsokaa niitä tuoteselosteita, kun ruokaa ostatte. Sokereita tungetaan älyttömän moneen tuotteeseen ja paljon. Jugurtit varmaan kaikki jo tietävät, mutta kun monissa leikkeleissä, marinoiduissa lihoissa, ketsupeissa ja mysleissäkin on.
Kaikki ei varmaan edes tunnista tuoteselosteista sokereita. Niillä on monia nimiä. Tuolta voi katsella niitä, jotta tunnistaa.
https://keventajat.fi/ruoka/piilosokerilla-on-monta-nimea-tuoteselostei…
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, kertokaa ylipainoiset syy siihen, miksi olette ylipainoisia?
Miksi se pitää kertoa? Eiköhän se kaikilla ole liika syöminen/syöminen yli kulutuksen 😂
Itsellä se ylensyöminen johtuu siitä, että kroonisesti väsyneenä ja kipuisenana tekee mieli aina syödä sikana hiilareita, ja ei jaksa syödä säännöllisesti kun hädin tuskin jaksaa perusarkea.
Hyvin maistuu sitten liian nälkäisenä suola ja rasva. Liikunta hankalaa kipujen takia, mutta hammasta purren kyllä tulee jumpattua, kun jaksamista on.
Jospas tästä olo joskus paranee, niin pääsen takaisin järkevään ruokarytmiin.
Monella tuntemallani lihavalla/ylipainoisella on samaa taustaa, yleensä tosin mielenterveysongelmaa ja muuta sairautta. Ei voimavarat riitä, vaikka nuorua ollaan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa niitä tuoteselosteita, kun ruokaa ostatte. Sokereita tungetaan älyttömän moneen tuotteeseen ja paljon. Jugurtit varmaan kaikki jo tietävät, mutta kun monissa leikkeleissä, marinoiduissa lihoissa, ketsupeissa ja mysleissäkin on.
Kaikki ei varmaan edes tunnista tuoteselosteista sokereita. Niillä on monia nimiä. Tuolta voi katsella niitä, jotta tunnistaa.
https://keventajat.fi/ruoka/piilosokerilla-on-monta-nimea-tuoteselostei…
Minulle on äiti nämä asiat jo lapsena opettanut, mutta silti olen lihava.
Ei tiedon puute ole aina se ongelma, vaikka yllättävän usein sekin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://keventajat.fi/ruoka/piilosokerilla-on-monta-nimea-tuoteselostei…Minulle on äiti nämä asiat jo lapsena opettanut, mutta silti olen lihava.
Ei tiedon puute ole aina se ongelma, vaikka yllättävän usein sekin vaikuttaa.
Usein vaikeinta onkin soveltaa sitä tietoa omaan arkeen.
Mulle kompastuskivi oli ruokarytmi, ja kun sen sain kuntoon, alkoi painokin pudota.
Lihoin vaihdevuosien tultua, mutta kun laitoin hiilarit minimiin niin laihduinkin äkkiä. Tällä ruokavaliolla on hyvä olla eikä tarvitse nälässä olla.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin tämän keskustelun perusteella, että mielisairauksista meidän huolestua pitäisi.
Jos TOISTEN PAINO on 15 sivun valitusvirren arvoinen, niin henkilöillä on kyllä jotain vialla päässä. Vai syökö muut teidän ruuat?
Kansanterveys on kaikkien ongelma, koska niiden sairauksien kulut maksetaan yhteisestä kassasta.
Kun kansa lihoo (nykyään taitaa olla jo lähemmäs puolet suomalaisista ylipainoisia?), se on yhteiskunnallinen ongelma ja 15 sivun valitusvirren arvoinen.
Nää jotka aina antaa ohjeeksi lihaville että harrasta liikuntaa. Ongelma on siinä, että liikunta kuluttaa aika paljon vähemmän mitä nää syö ja jotku ei ihan oikeasti HALUA mennä salille.
Minä, joka en KOSKAAN ole harrastanut yhtään mitään, enkä koskaan kärsinyt himppusestakaan ylipainoa sanon, että jättäkää sokerit ja hyötyliikkukaa. Palatkaa sinne 1800-luvulle päässänne.
En kävele mitään maratoneja. Vaan lähikauppaan 600m, mutta kävelen niin nopeasti kuin pystyn en löntystä, en käytä hissiä vaan kävelen raput, niin nopeasti kuin kykyenen. jne..
Minä kyllä herkuttelen, mutta aina ennen herkkuja syön ruokaa/leivän/rahkaa tai jtn.. En juo limuja tai mehuja paitsi noh.. harvoin (1-2 kk välein)
Mutta hiilarit on oikeasti se millä pääsee helpoiten, vaikkei lopettais kokonaan niitä. Minä voin syödä (vaikka vatsa ei kestä) koska painoni ei juuri heilahtele.
Ihmiset aika usein syö tylsyyteen. Ruokavalio on = eines..
En käytä MITÄÄN rasvattomia tuotteita. Ei makeutusaineita. Jos juot limua juo sitten sokerista. Makeutusaineet yleensä saa aivot haluamaan makeaa vaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän yksi ongelma ole jo tämä "body postiivisuus" sen väärässä muodossa. "Olen kurvikas" väittää lihava. Ei, et ole kurvikas, jos sinulla ei ole erottuvaa vyötäröä, olet vain lihava. "Omen terve lihava" ei, 160cm/100kg et ole terve, koska tuollainen ylipaino on sairaus.
Ylipainosta on oikeasti syytä hieman syyllistyä. Se on ainut keino aloittaa uusi elämäntapa, jos vain hyväksyt itsesi, et pysty muutokseen.
Jos vihaa kroppaansa, niin tuskin onnistuu elämäntapamuutos. Se nimenomaan tulee mielenterveyttä, jonka myötä myös fyysistä terveyttä. ☺
En minä ainakaan alkaisi vihaamaani asiaa raivolla muuttamaan. Se viha on myös usein surua ja mieli täynnä epävarmuutta.
Jos taas ajattelee, että olen upea ja ansaitsen paremman olon, niin johan voi alkaa tapahtua.
No tässä nähdään: juuri tuollainen bodypostiivisuus "olen upea" no et ole, kun sairas, joka tarvitsee apua painon tiputtamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa bodyposi- ja fat acceptance- liikkeessä omat ongelmansa. On yllättävän paljon niitä, jotka ihan pokkana väittävät, ettei ylimääräinen rasva kehossa ole haitallista terveydelle.
Ylipainoisella rasvaa kertyy sisäelinten ympärille.
Kun sitä on haiman ympärillä, haiman tuottama kylläisyyshormoni ei pääse verenkiertoon ja kertomaan ihmiselle, ettei tämä ole nälkäinen.
Sen vuoksi ylipainoiset puputtaa koko ajan jotain. Keho ei toimi niin kuin pitäisi.
Kun itse pudotan painoa, huomaan ettei olekaan niin usein nälkä eikä tee mieli ruokaa.
Työn pitäisi olla fyysisempää, jotta kalorit kuluisi. Nykyään ihmiset käy töissä, jotta voivat maksaa salikortin.
Ei ennen tarvinnut salikortteja, koska työ vaati lihasenergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä nähdään: juuri tuollainen bodypostiivisuus "olen upea" no et ole, kun sairas, joka tarvitsee apua painon tiputtamiseen!
No, en tiedä. Kyllä mä koen olevani upea ylipainosta ja sen pudottamisesta huolimatta.
Olen muutakin, kuin ylipainoni, eikä painonpudotus muuta mua ihmisenä toisenlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Se, että vihaan kehoani ja läskejäni ja valkoista ohutta ihoani ja paksuja reisiäni ja nykyään paksuja sääriänikin ja velttoja käsivarsia ja pulleaa naamaa, ei auta yhtään laihtumisessa. Ei yhtään.
Sitä paitsi en hyväksy itseäni yhtään paremmin normaalipainoisenakaan. Silloin ne epäkohdat vasta tulevatkin esiin. Ehdottomasti olisi ihanaa olla hyväksyvä omaa kehoaan kohtaan, kun vaan jotenkin osaisi.