Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa havaittiin sateily, mutta ei tiedetty mista se tuli ja tieto ydinonnetttomuudesta tuli vasta jälkeenpäin. Olin n. 23v.Tapahtuman aikaan oli äitienpäivä. Valkovuokkoja kiellettiin keräämästä.
Äitienpäivä oli silloinkin vasta toukokuun toisena sunnuntaina.
Ehkä valkovuokkojen keräyskielto johtui diitä, että ne ovat rauhoitettuja?
Tuskinpa, koska ne eivät ole rauhoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.
Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?
Hämmentävää.
Ap
Siihen on yksi selkeä syy: Kaikki mitä av:lla kirjoitetaan, ei vastaa todellisuutta. Lue nyt vaikka tuo kommentti pommisuojaan linnoittautumisesta, niin huomaat, että osalla täällä on hyvinkin vilkas mielikuvitus.
Joo joo tiedetään. Mutta minua kiinnostaakin se, että voiko joku oikeasti kuvitella muistavansa, että piti ottaa joditabletit. Tai onko jonkun esim. äiti ollut niin hysteerinen, että varmuuden vuoksi käskenyt lasten ottaa. Ap
Asuin Tampereella, opiskelin sairaanhoito-opistossa. Tampereellehan tuli suuri laskeuma. Silloin tapahtuma-aikaan pyöräilin sateessa. Kukaan ei puhunut mitään joditableteista, ei vaikka terveydenhuoltoalalla opiskeltiin. Ei ollut lehdissäkään, että pitäisi ottaa sellaisia.
Asuttiin itä-suomessa ja veljien kanssa leikittiin ulkona,satoi vettä rankasti..ei silloin kerrottu mitä oli tapahtunut. iso broidilla joku erittäin harvinainen geeni muutos, minulla kilppari paskana ja muita ihme kroppa ongelmia joita lääkäri ihmettelee. olisiko olleet sateet syynä,who knows..
Olin kolmannella luokalla. Äitini on ja oli suorastaan neuroottinen ja huolehti ettei saa oleilla sateessa ulkona. Meilläpäin satoi juuri kun laskeuma oli siinä päällä. Muistan, kun koulussa yritin selittää tätä opettajille, jotka eivät moista höpinää kuunnelleet vaan laittoivat meidät sateeseen välitunnille.
Sieniä ja marjoja ei poimittu vuosiin, varsinkaan sieniä, joihin kuulemma se radioaktiivisuus rikastuu. Äidillä oli muutenkin viimeisen päälle mietitty lista, mitä elintarvikkeita piti välttää. Ainakin poronliha oli sellainen, ne kun syövät jäkälää, johon kai kertyi paljon radioaktiivisuutta.
Näistä puhuttiin meillä paljon, ihan ahdistumiseen asti - puoliintumisajoista ja miten pitää varautua ydinonnettomuuteen yleensä. Oli myös jokin hivenaine (jokin mitä muutenkin on ravintolisissä, kalium tai kalsium ehkä?), jota syötiin, kun sen piti estää radioaktiivisen cesiumin imytymistä ravinnosta. Joku varmasn tietää. Mulle sinakin selitettiin, että laskeumassa oli nimenomaan cesiumia, jolla on pitkä puoliintumisaika.
Vähitellen mutsi on taas uskaltanut poimia sieniä ;-)
Olin 18-vuotias ja muistan sen melko hyvin. Kyllä me kavereiden kanssa hiukan ihmeteltiin kun ydinvoimala räjähtää eikä muka tarvitse olla lainkaan huolissaan. Mutta se oli lähinnä naureskelua ja vitsailua.
Siitä muutaman vuoden päästä (-91) olin Rovaniemellä kesätöissä. Kylmäsavuporoa sai tosi halvalla, reilusti alle puoleen hintaan. Söin sitä mielihyvin, vaikka tiesin kyllä että halpa hinta johtui säteilystä. Bekkerel-poroista puhuttiin. Jäkälä oli käsittääkseni radioaktiivista vielä aika kauan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tylkkari.fi/mielipiteet/fluorattu-sukupolvi
Lukekaa tuon jutun alku. Siinäkin annetaan ymmärtää että käsky kävi -86 syödä ne joditabletit.
Kirjoittaja muistaa väärin. Joditabletteja ei ollut saatavilla, eikä niitä sen puolin kukaan olisi määrännyt tai niiden perään kysellyt. Tieto onnettomuudesta saatiin Ruotsin kautta pari päivää räjähdyksen jälkeen, koska laskeuma ehti sinne ensin (virallisen tiedon mukaan, esim. STUK:n). Epävirallisempi tarina on, että Suomessa ei uskallettu kysellä saasteiden perään ennen kuin länsinaapuri avasi pelin.
Asuin silloinkin Turussa eikä täällä tehty mitään erikoista säteilyn torjumiseksi. No joo, sieniä tai marjoja kehotettiin välttämään, mutta enpä muista oliko ohjeistuksella tehoa.
Se virallinen tieto on kyllä ihan pätevää. Tapahtuma-aikaan tuollaisten päästöjen kulkeutumista ei vielä osattu kunnolla ennustaa. Säähavaintoja toki tehtiin. Myöhemmin tehdyissä tietokonemallinnuksissa, jotka perustuvat arvioituun päästöön (ajan funktiona) ja tehtyihin säähavaintoihin, on nähty, että päästöpilvi kaartoi Suomeen Ruotsin kautta.
Kuten muutamat ovat maininneetkin, Suomessa oli silloin useita viikkoja jatkunut virkamieslakko, jonka takia tieto ei kulkenut normaaliin tapaan. Kännyköitä (ARP, NMT) oli vain hyvin harvoilla ihmisillä.
Se oli siis kalium, jota piti syödä estämään cesium 137:n imeytymistä. Ne käyttäytyvät samoin elistössä. En tiedä auttaako oikeasti vai oliko tämä vain mutsin teoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.
Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?
Hämmentävää.
Ap
Siihen on yksi selkeä syy: Kaikki mitä av:lla kirjoitetaan, ei vastaa todellisuutta. Lue nyt vaikka tuo kommentti pommisuojaan linnoittautumisesta, niin huomaat, että osalla täällä on hyvinkin vilkas mielikuvitus.
Joo joo tiedetään. Mutta minua kiinnostaakin se, että voiko joku oikeasti kuvitella muistavansa, että piti ottaa joditabletit. Tai onko jonkun esim. äiti ollut niin hysteerinen, että varmuuden vuoksi käskenyt lasten ottaa. Ap
Asuin Tampereella, opiskelin sairaanhoito-opistossa. Tampereellehan tuli suuri laskeuma. Silloin tapahtuma-aikaan pyöräilin sateessa. Kukaan ei puhunut mitään joditableteista, ei vaikka terveydenhuoltoalalla opiskeltiin. Ei ollut lehdissäkään, että pitäisi ottaa sellaisia.
Joditableteista on hyötyä vain silloin, jos ne otetaan ennen laskeuman tuloa. Koska NL ei kertonut onnettomuudesta ennen kuin täällä ja Ruotsissa oli havaittu kohonneita säteilypitoisuuksia, ei olisi ollut enää mitään järkeä ottaa joditabletteja siinä vaiheessa. Tosin epäilen, että Suomeen ei muutenkaan tullut niin suurta määrää radioaktiivista jodia, että tablettien ottamisen hyöty olisi voittanut siihen liittyvän riskin.
Vierailija kirjoitti:
Olin tuolloin 10-vuotias ja olimme käymässä mummon ja serkkujeni luona kaakkois-Suomessa. Olimme serkkujen kanssa juuri rymynneet metsissä ja pihoilla pari päivää, käyneet vanhempien kanssa marjassa ja muutenkin viettäneet ulkoilmaelämää. Yhtenä päivänä muistan, kun pelasimme samanikäisen serkkuni kanssa krokettia pihalla ja vanhemmat istuivat vähän matkan päässä puutarhatuoleilla ja juttelivat hyvin vakavan oloisina Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuudesta, josta olivat juuri kuulleet. Kaikki kai tiesivät, ettei asian suhteen enää sillä hetkellä ollut mitään tehtävissä. Muistan, että poikkeuksellisesti keskeytimme pelin ja menimme aikuisten viereen nurmikolle istumaan ja kuuntelemaan. Jotain erikoista siinä keskustelun sävyssä oli.
Sieniä emme sinä vuonna keränneet, mutta marjoja oli taidettu jo syödä aika paljon. Sitä en muista, mitä jo kerätyille marjoille tehtiin. Raskittiinko ne heittää pois vai mitä niille kävi? Jodia ei tosiaan ollut tarjolla, mutta sateella ulkona olemista kehotettiin ainakin jonkin aikaa välttämään.
Mitähän marjoja keräsitte huhtikuussa?
Työpaikallani tutkittiin kasvien, sienten ja luonnonvaraisten eläinten säteilymääriä, joten jouduin pitämään töissä säteilymittaria . Väliin vähän sieniä ja marjoja sinä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin itä-suomessa ja veljien kanssa leikittiin ulkona,satoi vettä rankasti..ei silloin kerrottu mitä oli tapahtunut. iso broidilla joku erittäin harvinainen geeni muutos, minulla kilppari paskana ja muita ihme kroppa ongelmia joita lääkäri ihmettelee. olisiko olleet sateet syynä,who knows..
ja alapeukut miksi? helkkari,asiat niin kuin ne tapahtui mun perheessä. uusiotampiot jotka eivät luulatvasti olleet vielä syntyneetkään kun me muut koettiin se.
Olin Unkarissa voimisteluleirillä. Joko ihan oikeasti laskeuma oli pahempi siellä tai sen jotenkin oletettiin olevan pahempi - en muista onko faktaa. Sen muistan, että vanhemmat olivat Suomessa kokoontuneet, että pitääkö meidät tuoda kotiin sieltä aiemmin vai miten on. Soiteltiin puhelinkioskista kotiin ja vanhemmat soittivat hotellile. Mitään uutisia ei voitu itse katsoa, valmentajatkin olivat unkarilaisten kollegojen tietojen ja käännöksen varassa ja Itäblokissa oli pikkuisen eri meininki siihen aikaan.
Lopputulemana ei saatu syödä vesimelonia, mansikoita jne. eikä uida Balaton -järvellä. Nää oli varmaan ihan jonkun omakeksimiä kieltoja, tuskin Balatonissa oli mitään vaaraa.
Meille ostettiin kokonaisen poron lihat, kun sitä sai halvalla. Käristystä piisasi pitkäksi aikaa.
Olin 24 v ja raskaana. Töihin menin ihan normaalisti. Ei mitään joditabletteja eikä muutakaan. Sen verran neuvolasta ohjeistettiin, että ei kannata syödä tietyiltä alueilta kerättyjä marjoja ja sieniä. Paikkakuntana Vantaa.
En saanut syödä ainakaan entiseen malliin ruohosipulia, marjoja, yms. maan antimia. Onkimista varmaan myös hetkeksi vähennettiin.
Isä toi töistä geigermittarin ja sillä mittailtiin, kunnes äiti käski viemään sen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa havaittiin sateily, mutta ei tiedetty mista se tuli ja tieto ydinonnetttomuudesta tuli vasta jälkeenpäin. Olin n. 23v.Tapahtuman aikaan oli äitienpäivä. Valkovuokkoja kiellettiin keräämästä.
Äitienpäivä oli silloinkin vasta toukokuun toisena sunnuntaina.
Tuskinpa, koska ne eivät ole rauhoitettuja.
Ainakin ent. Oulun läänissä olivat ja ovat
En tehnyt mitään. Lähinnä v.. ketutti, kun la-aamun piiretyt oli peruttu ja tuli vain tyhmiä uutisia.
Asuin Kymenlaaksossa silloin ja olin 25 vuotias tuon onnettomuuden aikoihin, töissä kävin, ja juttuahan siitä tiedotusvälineissä piisasi pitkään, ja varoitettiin sienien ja marjojen liiallista syömistä jonkin aikaa.
Sain kylläkin varhaisvaiheen keskenmenon saman vuoden kesällä tuon onnettomuuden jälkeen, että tiedäppä sitten, oliko ydinsäteilyllä osuutta asiaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja alapeukut miksi? helkkari,asiat niin kuin ne tapahtui mun perheessä. uusiotampiot jotka eivät luulatvasti olleet vielä syntyneetkään kun me muut koettiin se.
Muistaakseni just kilpirauhasen syövät räjähtivät käsiin Ukrainassa ja Valko-Venäjällä. Suomessa ei ole voitu kiistattomasti osoittaa kilpirauhasen syövän lisääntymistä, mutta melko varmasti alueellisia juttuja on. Kukaanhan ei tiedä alueellisesti ekojen päivien säteilymääriä, STUK mittasi yhtäkkiä korkeikis kohonneita arvoja. Ensin uskottiin niiden johtuvan Ruotsissa sijaitsevan Forsmarkin ydinvoimalan vuodosta. Forsmark evakuoitiin, mutta vuotoa ei löytynyt ja pian tuulen suuntaa seuraamalla tajuttiin vodon olevan Neuvostoliitossa.
Ekat päivät ovat täysin pimennossa, onnettomuus tapahtui 26.4. ja siitä tiedotettiin Neuvostoliitossakin vasta 29.4. ja silloinkin suppeasti. Ekat päivät on siis täysin pimennossa. Uskon ihan täysin, että jossain Pohjois-Karjalassa/Etelä-Karjalassa on voinut olla paikoin mielettömiä lukemia.