Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
Ei vaikuttanut mitenkään.
Ainoo oli että Jyväskylän suurajojen aikaan ulkomaiset toimittajat kauhisteli että porot on radioaktiivisia. Minä siihen etten ole poron syöjä.
Opiskeluaikojen jälkeen vasta oppinut poronkäristys ja kylmäsavuherkkuun.
Olin parikymppinen opiskelija Helsingissä, itseasiassa työkeikalla Kaakkois-Suomessa juuri noihin aikoihin. Tilanteen vakavuus selvisi vasta paljon myöhemmin niukan tiedottamisen johdosta. Tapahtuma-aikaan ei tullut mitään erityisohjeita tai poikkeustilajulistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Leningradin läheisyydessä olevassa Sosnobyi Borissa tapahtui v 1993 keväällä jonkinlainen vuoto.Tästä ilmoitettiin heti.Kumma kyllä.Tieto levisi nopeasti ja ryhdyttiin toimenpiteisiin varmuuden vuoksi.Esim.päiväkodissa Helsingissä jossa itse olin töissä pidettiin sinä päivänä lapset sisällä,ikkunat suljettiin ja kaikkialla kehoitettiin välttämään vesilätäköissä leikkimistä.Oli kai maaliskuu ja lumi alkanut sulaa.Pian ilmoitettiin, ettei onnettomuus ollut niin paha kuin aluksi pelättiin.Luulen, että nämä muistikuvat suljetuista ikkunoista, sadetakeista, vesilammikoista ym.liittyvät paljon tähän onnettomuuteen.
Ei ollut 1993 vaan vuotta aiemmin 24.3.1992.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälyytyssireenit alkoivat ulvoa. Ihmiset juoksentelivat paniikissa ympäriinsä kaduilla. Viranomaiset väittivät, että mitään ei ole tapahtunut. Netin venäjänkielisiltä keskustelupalstoilta kuitenkin löytyi huhuja, että todella suuri onnettomus on kyseessä, ja valtavasti tappavaa säteilyä lähti liikkeelle. Joditabletteja kauhoivat purkeista kaksin käsin kaikki, joilla niitä oli.
Oli niin suuri juttu silloin, että muistan tämän kaiken kristallinkirkkaasti, vaikka olin silloin tosi nuori (täytän ens vuonna 30).
Älä näytä hölmöyttäsi.
Onko sarkasmi jotain niin kuin verkasmi, mutta tehty sarasta?
Oltiin hys hys koska poliitikot nuolivat neukkujen persettä.
Samaa pelleilyä esiintyy vieläkin, emmehän ole Naton jäseniä mikä on sulaa hulluutta.
En minä joutunut tekemään muuta kuin lukemaan lukion kokeisiin. Tšernobyl ei vaikuttanut elämääni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin hys hys koska poliitikot nuolivat neukkujen persettä.
Samaa pelleilyä esiintyy vieläkin, emmehän ole Naton jäseniä mikä on sulaa hulluutta.
Ei siitä kyllä mitenkään hys hys oltu, kun totuus alkoi valjeta. Siitä puhuttiin paljon ja pitkään.
Sitten kun tuli tieto, että jotain oli tapahtunut, asia esitettiin uutisissa aika vähäpätöisenä. Minua nauratti kun vaimo kielsi koiraansa juomasta sadevesilätäköstä, tilannetta ei pidetty sen vaarallisempana.
Minä olin jo 19-vuotias ja kesätöissä silloin. Olin kyseisen päivän ulkona aamusta iltaan, enkä tiennyt asiasta mitään. Asiasta tuli tietoa sitten illalla uutisissa. Muistelen, että juuri marjojen ja sienien syömistä olisi vältelty jonkin aikaa, kun ei ollut tietoa, olivatko saastuneet.
Olin armeijassa Kontiorannassa ja pu (päivystävä upseeri) kulki geigermittarin kanssa ympäri kasarmialuetta silloin sunnuntaina. Jotain oli siis Suomeenkiin kerrottu tapahtuneesta, vai olisiko uutinen tullut silloin kuitenkin länsinaapurista?
Menee ohi aiheen, mutta hassun hauskaa on se, että armeijassa tänä päivänäkin on "suojavarustus" sotilaille ydinlaskeumaa varten. Eli sadeasu.
Kaikki tietää, että siihen laskeumaan jokainen kuolee. Mutta elää sen kuukauden tai kaksi taistellakseen. Jeeeee....
Minua kiellettiin syömästä ruohosipulia ulkona. Olin 5 vuotta.
Joditablettien syöminen olisi tiedon tultua julki ollut jo myöhäistä. Olin toisella luokalla ja onnettomuuden jälkeen saimme olla välitunnit muutaman päivän sisällä, kun satoi. Kiellettiin leikkimästä lätäköissä eikä sieniä tai poronlihaa saanut syödä. Näin jälkeenpäin on helppo naureskella ohjeille, mutta Neuvostoliiton aikoihin ei voinut luottaa sieltä tulevaan tietoon ja laskeuma olisi voinut olla miten tahansa suuri ja sitä olisi vähätelty.
Vierailija kirjoitti:
Olin armeijassa Kontiorannassa ja pu (päivystävä upseeri) kulki geigermittarin kanssa ympäri kasarmialuetta silloin sunnuntaina. Jotain oli siis Suomeenkiin kerrottu tapahtuneesta, vai olisiko uutinen tullut silloin kuitenkin länsinaapurista?
Epäilen, että muistat päivän väärin. Ei sunnuntaina päivällä asiasta tiennyt Suomessa tai Ruotsissa vielä kukaan. Ensimmäiset havainnot kohonneista lukemista saatiin sunnuntaina illalla juuri armeijan mittauspisteistä. Sen sijaan on täysin mahdollista, että muistamasi tapaus on sattunut maanantaina päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi aiheen, mutta hassun hauskaa on se, että armeijassa tänä päivänäkin on "suojavarustus" sotilaille ydinlaskeumaa varten. Eli sadeasu.
Kaikki tietää, että siihen laskeumaan jokainen kuolee. Mutta elää sen kuukauden tai kaksi taistellakseen. Jeeeee....
Ohjeessa sadeasun käyttämiseen ei ole mitään hassua, vaan se on erittäin järkevä. Radioaktiivinen laskeuma on eräänlaista säteilevää pölyä. On iso ero sillä, säteileekö se pöly sadeviittasi päällä muutaman minuutin vai tarttuuko se vaatteisiisi tunti- tai jopa päiväkausiksi.
Ydinpomminkaan räjähtäessä kaikki eivät osu pahimmalle alueelle. Eivät läheskään kaikki kuolleet Hiroshimassa.
Fyysikko
Siitä armeijan atomiviitasta kehotettiin vielä huiskimaan atomit pois kuusenhavulla.
Vierailija kirjoitti:
Siitä armeijan atomiviitasta kehotettiin vielä huiskimaan atomit pois kuusenhavulla.
Tämä on oikeasti erittäin järkevä ohje. Mutta sinusta on varmaan parempi, että radioaktiivinen pöly jää viittasi päälle säteilemään tunti- tai päiväkausiksi.
Fyysikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti erittäin järkevä ohje. Mutta sinusta on varmaan parempi, että radioaktiivinen pöly jää viittasi päälle säteilemään tunti- tai päiväkausiksi.
Fyysikko
No enhän minä sitä sanonut järjettömäksi. Lisäsin sen vain tähän keskusteluun.
Olin 7 v. ja muistan että uutisissa sanottiin että ei saisi olla sateella ulkona. Silti joskus saatettiin jäädä sadekuuron alle, kun ei heti ehditty tai viitsitty juosta kotiin pihalta. Vähän se tuntui turhalta pelottelulta jo sillon minun mielessäni.
Kirjoittaja muistaa väärin. Joditabletteja ei ollut saatavilla, eikä niitä sen puolin kukaan olisi määrännyt tai niiden perään kysellyt. Tieto onnettomuudesta saatiin Ruotsin kautta pari päivää räjähdyksen jälkeen, koska laskeuma ehti sinne ensin (virallisen tiedon mukaan, esim. STUK:n). Epävirallisempi tarina on, että Suomessa ei uskallettu kysellä saasteiden perään ennen kuin länsinaapuri avasi pelin.
Asuin silloinkin Turussa eikä täällä tehty mitään erikoista säteilyn torjumiseksi. No joo, sieniä tai marjoja kehotettiin välttämään, mutta enpä muista oliko ohjeistuksella tehoa.