Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
161/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin 10-vuotias ja olimme käymässä mummon ja serkkujeni luona kaakkois-Suomessa. Olimme serkkujen kanssa juuri rymynneet metsissä ja pihoilla pari päivää, käyneet vanhempien kanssa marjassa ja muutenkin viettäneet ulkoilmaelämää. Yhtenä päivänä muistan, kun pelasimme samanikäisen serkkuni kanssa krokettia pihalla ja vanhemmat istuivat vähän matkan päässä puutarhatuoleilla ja juttelivat hyvin vakavan oloisina Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuudesta, josta olivat juuri kuulleet. Kaikki kai tiesivät, ettei asian suhteen enää sillä hetkellä ollut mitään tehtävissä. Muistan, että poikkeuksellisesti keskeytimme pelin ja menimme aikuisten viereen nurmikolle istumaan ja kuuntelemaan. Jotain erikoista siinä keskustelun sävyssä oli.

Sieniä emme sinä vuonna keränneet, mutta marjoja oli taidettu jo syödä aika paljon. Sitä en muista, mitä jo kerätyille marjoille tehtiin. Raskittiinko ne heittää pois vai mitä niille kävi? Jodia ei tosiaan ollut tarjolla, mutta sateella ulkona olemista kehotettiin ainakin jonkin aikaa välttämään. 

Vierailija
162/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä keräsitte ja söitte marjoja huhti-toukokuussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuolloin 10-vuotias ja olimme käymässä mummon ja serkkujeni luona kaakkois-Suomessa. Olimme serkkujen kanssa juuri rymynneet metsissä ja pihoilla pari päivää, käyneet vanhempien kanssa marjassa ja muutenkin viettäneet ulkoilmaelämää. Yhtenä päivänä muistan, kun pelasimme samanikäisen serkkuni kanssa krokettia pihalla ja vanhemmat istuivat vähän matkan päässä puutarhatuoleilla ja juttelivat hyvin vakavan oloisina Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuudesta, josta olivat juuri kuulleet. Kaikki kai tiesivät, ettei asian suhteen enää sillä hetkellä ollut mitään tehtävissä. Muistan, että poikkeuksellisesti keskeytimme pelin ja menimme aikuisten viereen nurmikolle istumaan ja kuuntelemaan. Jotain erikoista siinä keskustelun sävyssä oli.

Sieniä emme sinä vuonna keränneet, mutta marjoja oli taidettu jo syödä aika paljon. Sitä en muista, mitä jo kerätyille marjoille tehtiin. Raskittiinko ne heittää pois vai mitä niille kävi? Jodia ei tosiaan ollut tarjolla, mutta sateella ulkona olemista kehotettiin ainakin jonkin aikaa välttämään. 

Hämmentävää että muistat tuollaista. Se onnettomuus tapahtui huhtikuussa, jolloin varmasti ei ole vielä mitään marjoja maassa. Eikä välttämättä nurmikkoakaan vielä, järvetkin yleensä jäässä.

Vierailija
164/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6v ja muistan, että sinä vuonna ei marjastettu, sienestetty tai kerätty mökin kasvimaalta / marjapensaista mitään talteen. Jäi mieleen, koska olimme aika köyhiä ja nämä itseviljellyt ja luonnon antimet ilmeisesti aika tärkeitä silloin meille.

Vierailija
165/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö siksi, että olemmeko liian nuoria muistaaksemme, vai siksi, että olemmeko jo vanhuuttamme unohtaneet 33 vuoden aikana? :D 

Vierailija
166/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kommari opettaja sekosi, kun kuuli uutisen. Repi vaan hiuksia ja käveli luokassa ympyrää ja hoki ettei Neuvostoliitossa näin voi käydä. Oltiin kaikki ihan hiljaa. Rehtori sen kävi taluttamassa ulos luokasta ja sen koommin me ei sitä nähty.

Vierailija
167/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää että muistat tuollaista. Se onnettomuus tapahtui huhtikuussa, jolloin varmasti ei ole vielä mitään marjoja maassa. Eikä välttämättä nurmikkoakaan vielä, järvetkin yleensä jäässä.

Ihanko totta, mä oon aina poiminut kantarellit helmikuussa.

Voi luoja, täälläkin on monta kertaa tuotu julki, että tiedonvälitys ei ollut kuten nyt. Jos kommenttisi on sarkasmia niin huono. Joten jatkan yhtä huonolla, se varoitus marjoista koski tietenkin vuoden 2003 satoa.

Vierailija
168/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä keräsitte ja söitte marjoja huhti-toukokuussa?

Olet aivan oikeassa! Muistelemani tapahtuma on siis sattunut joitain viikkoja onnettomuuden jälkeen mutta kuitenkin samana kesänä, koska se oli viimeinen, jonka serkkuni tuolla paikkakunnalla asuivat (perheen isä kuoli seuraavana talvena ja he muuttivat sieltä pois). Keskustelu on käyty todennäköisesti kesä-heinäkuussa sen jälkeen, kun olimme käyneet mustikkametsässä. Olisivatko vanhempamme vasta siinä vaiheessa alkaneet miettiä, että voiko marjoja syödä? En tosiaan muista, mitä asian kanssa lopulta tehtiin.

Itselleni tuo oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun kuulin ydinvoimalaonnettomuudesta. Tuohon aikaan lapset säästyivät aika monelta stressiltä, kun ei ollut mitään uutisia tuuttaavia älylaitteita, enkä muista murehtineeni siihen aikaan mistään muustakaan "aikuisten ongelmasta". 

T: Marjojen kohtaloa edellisessä viestissään pohtinut

Vierailija
169/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mitään poikkevaa. Olin 12v ja ei muistikuvaa, että olisi marjoja sinäkään syksynä metsään jätetty.

Suunnilleen saman ikäisiä ollaan. Minäkin mietin tuota marjajuttua. En muista oliko samana vai seuraavana vuonna, kun äiti puhui naapurin kanssa "eihän niitä marjoja pitäisi kerätä, mutta tänä vuonna on niin isoja mustikoita. Kuka niitä nyt metsään jättää? Eikä niissä NÄY mitään vikaa."

Vierailija
170/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet poimivat marjoja tuonakin vuonna, ei ollut mitenkään poikkeuksellista. 

Vierailija
171/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olin vasta 11-12-vuotias niin kyllä muistan uutisia telkkarista seuranneeni. Uutisissa puhuttiin ettei hiekkalaatikolla pidä mennä leikkimään ( mulla oli leikki-ikäinen sisarus). Sitä en muista vaidettinko niitä hiekkoja jossain vaiheessa vai ei.

Vielä noista marjoista. Mummolassa vietettiin kesät ja vaikka marjat ois jääneet metsään niin kyllähän kasvimaalla kasvatettiin entiseen malliin perunat ja mansikat sun muut. Eikö niihin sitten tullut säteilyä?

Vierailija
172/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kommari opettaja sekosi, kun kuuli uutisen. Repi vaan hiuksia ja käveli luokassa ympyrää ja hoki ettei Neuvostoliitossa näin voi käydä. Oltiin kaikki ihan hiljaa. Rehtori sen kävi taluttamassa ulos luokasta ja sen koommin me ei sitä nähty.

;D :D :D hauskin tässä ketjussa!

Vierailija
173/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin armeijassa Kontiorannassa ja pu (päivystävä upseeri) kulki geigermittarin kanssa ympäri kasarmialuetta silloin sunnuntaina. Jotain oli siis Suomeenkiin kerrottu tapahtuneesta, vai olisiko uutinen tullut silloin kuitenkin länsinaapurista?

Epäilen, että muistat päivän väärin. Ei sunnuntaina päivällä asiasta tiennyt Suomessa tai Ruotsissa vielä kukaan. Ensimmäiset havainnot kohonneista lukemista saatiin sunnuntaina illalla juuri armeijan mittauspisteistä. Sen sijaan on täysin mahdollista, että muistamasi tapaus on sattunut maanantaina päivällä.

Sama tai eri päivä, mutta paljon mahdollista, että armeijalla on ollut tietoa aiheesta ennen muita. Esim. Stukesilta kyselty ja pyydetty mittauksia? Jos heidän laitteet on mitanneet arvoja, mutta ei ollut tietoa mistä säteily johtuu.

Vierailija
174/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä armeijan atomiviitasta kehotettiin vielä huiskimaan atomit pois kuusenhavulla.

Tämä on oikeasti erittäin järkevä ohje. Mutta sinusta on varmaan parempi, että radioaktiivinen pöly jää viittasi päälle säteilemään tunti- tai päiväkausiksi.

Fyysikko

No, noille säteilysuojaohjeille yleisesti nauretaan, koska yleinen asenne on:

radioaktiiviseen laskeumaan kuolee kuitenkin, kaikki toimet ovat turhia.

Armeijan sadeviittaa kutsutaankin yleisesti pilkallisesti taikaviitaksi noiden ydinhyökkäykseltä suojautumisesta annettujen ohjeiden takia.

Ei keskivertoihmisen kanssa voi säteilystä keskustella järkevästi.

Kun ammattikoulussa käsiteltiin antenniasennuksia, opettaja antoi neuvon:

"Älkää ikinä puhuko ihmisten kuullen antennin säteilykuviosta!"

Vierailija
175/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin armeijassa Kontiorannassa ja pu (päivystävä upseeri) kulki geigermittarin kanssa ympäri kasarmialuetta silloin sunnuntaina. Jotain oli siis Suomeenkiin kerrottu tapahtuneesta, vai olisiko uutinen tullut silloin kuitenkin länsinaapurista?

Epäilen, että muistat päivän väärin. Ei sunnuntaina päivällä asiasta tiennyt Suomessa tai Ruotsissa vielä kukaan. Ensimmäiset havainnot kohonneista lukemista saatiin sunnuntaina illalla juuri armeijan mittauspisteistä. Sen sijaan on täysin mahdollista, että muistamasi tapaus on sattunut maanantaina päivällä.

Sama tai eri päivä, mutta paljon mahdollista, että armeijalla on ollut tietoa aiheesta ennen muita. Esim. Stukesilta kyselty ja pyydetty mittauksia? Jos heidän laitteet on mitanneet arvoja, mutta ei ollut tietoa mistä säteily johtuu.

Tieto kohonneista mittaustuloksista tuli STUKiin maanantaiaamuna klo 10. On täysin mahdollista, että sieltä pyydettiin tekemään lisämittauksia, mutta tosiaankin maanantaina eikä sunnuntaina.

Ja ihan virallisen tiedon mukaan ensimmäiset havainnot kohonneista säteilyarvoista tehtiin puolustusvoimien mittareilla sunnuntai-iltana.

Vierailija
176/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa havaittiin sateily, mutta ei tiedetty mista se tuli ja tieto ydinonnetttomuudesta tuli vasta jälkeenpäin. Olin n. 23v.Tapahtuman aikaan oli äitienpäivä. Valkovuokkoja kiellettiin keräämästä.

Vierailija
177/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että hiekkalaatikoista kehoitettiin poistamaan/vaihtamaan min. 10cm. kerros hiekkaa, ennen kuin niillä jatketaan leikkejä.

Jodi-tabletteja kehoitettiin hankkimaan varalle, mutta ei syömään sillä hetkellä.

Sieniä ei suositeltu myöskään keräämään, ainakaan sinä kesänä.

Vierailija
178/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 7 v. ja muistan että uutisissa sanottiin että ei saisi olla sateella ulkona. Silti joskus saatettiin jäädä sadekuuron alle, kun ei heti ehditty tai viitsitty juosta kotiin pihalta. Vähän se tuntui turhalta pelottelulta jo sillon minun mielessäni.

suurin osa laskeumasta meni tuulien mukana ruotsiin ja satoi sateen mukana sinne

Vierailija
179/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään erityistä tehty. Olin yläasteella ja käytiin mittailemassa kemian tunnilla säteilymittarilla vesilätäköitä. Iloisesti mittari rätisi.

Vierailija
180/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa havaittiin sateily, mutta ei tiedetty mista se tuli ja tieto ydinonnetttomuudesta tuli vasta jälkeenpäin. Olin n. 23v.Tapahtuman aikaan oli äitienpäivä. Valkovuokkoja kiellettiin keräämästä.

Äitienpäivä oli silloinkin vasta toukokuun toisena sunnuntaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi