Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
Olin 32 ja en kyllä mitään joditabletti showta muista. Joku tapaus oli kun joditabletit loppui apteekista vähän kuin wc-paperi kun vähittäiskauppa uhkaa lakolla, mutta se eiä ollut Tshernobyl.
Kuten moneen kertaan täälläkin kerrottu "Suomeen ei tullut hiukkastakaan" , en muista kauanko kesti kun sitten tunnustettiin, että ehkä jotain kuitenkin meillekin laskeutui niin että jos ette niitä marjoja. Oliko marjoja myynnissä, en muista väittäisin että oli.
Olin itse pamaus iltana ulkona ja kuulin siitä palauttuani n.23 aikoihin. Seuraavana vuonna syntyi terve lapsi. Ulkoilulla ja lapsella ei ole yhteyttä huom.
Mies oli ystävineen Pohjois-Italiassa viikko Tshernobylin jälkeen ja söivät mm.mansikoita, Hieman kuulemma mietitytti, mutta mansikat voittivat.
Asuin Helsingissä, eikä muistaakseni otettu joditabletteja. Sienten syömisestä varoiteltiin, mutta en minä niitä kaupungissa olisi muutenkaan poiminut.
Joditableteista puhuttiin kyllä ja äiti osti niitä lääkekaappiin. Se oli kuitenkin vasta jälkeenpäin. Niiden ottaminen jälkikäteen ei varmaan olisi enää auttanut mitään.
Ulkona liikuttiin ihan normaalisti tietenkin.
Asuin Espoossa ja kuopukseni oli silloin leikki-ikäinen, varoiteltiin kuralammikoissa leikkimisestä ja sateesta. Onnettomuuden aikaan arvosteltiin sitä, että tieto tapahtuneesta tuli kovin hitaasti. Asiasta keskustelu julkisesti oli aika siloiteltua, sillä suhteet Neuvostoliittoon olivat ns suomettuneita. Vasta jälkeenpäin selvisi asioita ja suositeltiin joditabletteja vastaavanlaisiin tilanteisiin. En muista paniikkia, vaan ihmettelyä ja sitä että kaivattiin tietoa lisää. Myöhemmin sitten tuli tietoa ja arvailuja sekä varoiteltiin sienien ja marjojen syönnistä sekä määrättiin kevätkylvöjä pelloilla siirrettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin 32 ja en kyllä mitään joditabletti showta muista. Joku tapaus oli kun joditabletit loppui apteekista vähän kuin wc-paperi kun vähittäiskauppa uhkaa lakolla, mutta se eiä ollut Tshernobyl.
Kuten moneen kertaan täälläkin kerrottu "Suomeen ei tullut hiukkastakaan" , en muista kauanko kesti kun sitten tunnustettiin, että ehkä jotain kuitenkin meillekin laskeutui niin että jos ette niitä marjoja. Oliko marjoja myynnissä, en muista väittäisin että oli.
Olin itse pamaus iltana ulkona ja kuulin siitä palauttuani n.23 aikoihin. Seuraavana vuonna syntyi terve lapsi. Ulkoilulla ja lapsella ei ole yhteyttä huom.
Mies oli ystävineen Pohjois-Italiassa viikko Tshernobylin jälkeen ja söivät mm.mansikoita, Hieman kuulemma mietitytti, mutta mansikat voittivat.
Onnettomuus tapahtui lauantaina ja radioaktiivista aineksreta kesti 1 vrk saapua Suomeen kilometrin korkeudessa ilmavirtauksen mukana . Ne paikat joissa tuolloin satoi saastuivat pahiten. Suomessa siitä uutisoitiin 2, 5 vrkn kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mitään...Neuvostoliittohan kertoi ettei mitään ole tapahtunut ja sehän oli totuus siihen aikaan. Mikähän siinä on että kommunistisissa maissa kaikki IHAN KAIKKI yritetään pimittää. En ymmärrä tätä millään. Laiva uppoaa, lentokone putoaa, tehdas räjähtää ja koko maailma tietää että näin on käynyt, mutta pokkana vaan kiistetään.
V...un idiootteja koko aatteen kannattajat.
Tuo onnettomuushan kiistettiin myös suomalaisten poliitikkojen toimesta, Suomihan oli tuolloin de facto osa Neuvostoliittoa.
Suomessa oli neukkumielisiä poliitikkoja ja heidän perässähiihtäjä- kansalaisia.
Myös Neukkulaan kriittisesti suhtautuvat halusivat välttää itänaapurin ärsyttämistä.
Mutta aika paksu väite, että Suomi olisi ollut osa Neuvostoliittoa.
Vertaa vaikka Suomen oloja NL:n vasallivaltioiden(D.D.R, Puola, Romania...)vastaaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli silloin virkamieslakko, joka viivytti sitä tiedotusta. Kyllä täälläkin mitattiin poikkeavia säteilylukemia. Forsmarkin ydinvoimalassa Ruotsissa luulivat alkuun, että heillä on siellä ydinvuoto.
Tämän Mtvn jutun mukaan Suomessa uutisoitiin asiasta vasta 2,5 vuorokauden kuluttua onnettomuudesta.
Tieto kannattaa suhteuttaa siihen, että ensimmäiset kohonneet säteilyarvot Suomessa mitattiin vajaan 2 vuorokauden kuluttua onnettomuudesta ja STUK sai ensimmäisen tiedon niistä reilun 2 vuorokauden kuluttua onnettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli ystävineen Pohjois-Italiassa viikko Tshernobylin jälkeen ja söivät mm.mansikoita, Hieman kuulemma mietitytti, mutta mansikat voittivat.Onnettomuus tapahtui lauantaina ja radioaktiivista aineksreta kesti 1 vrk saapua Suomeen kilometrin korkeudessa ilmavirtauksen mukana . Ne paikat joissa tuolloin satoi saastuivat pahiten. Suomessa siitä uutisoitiin 2, 5 vrkn kuluttua?
Mitä kummaa siinä on? 1,5 vrk kuulostaa melko hyvältä vasteajalta tuon ajan oloissa.
Otetaan huomioon vielä päällä ollut virkamieslakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli silloin virkamieslakko, joka viivytti sitä tiedotusta. Kyllä täälläkin mitattiin poikkeavia säteilylukemia. Forsmarkin ydinvoimalassa Ruotsissa luulivat alkuun, että heillä on siellä ydinvuoto.
Tämän Mtvn jutun mukaan Suomessa uutisoitiin asiasta vasta 2,5 vuorokauden kuluttua onnettomuudesta.
Onnettomuus tapahtui lauantaina ja asiasta tiedotettiin maanantaina. Säteilymittauksissa normaaliarvoista poikkeamat eivät olleet niin merkittäviä, että niiden vuoksi olisi pitänyt tehdä mitään paniikkiliikkeitä.
Onnettomuus tapahtui varhain lauantaina aamuyöstä. Ensimmäiset kohonneet säteilyarvot Suomessa mitattiin myöhään sunnuntaina illalla, ja STUK sai niistä ensimmäisen tiedon maanantaiaamuna klo 10. Asiasta kerrottiin uutisissa maanantaina, mutta ko. uutisten kellonaikaa en nyt pysty tarkistamaan.
Varotoimenpiteenä STUK mm. määräsi, että lehmät saa päästää laitumelle monta viikkoa tavallista myöhemmin, kevätkylvöjä piti myöhentää ja sadevettä varoitettiin juomasta ja kuralätäköissä leikkimästä. Ainakin järvikalojen syömisiin annettiin rajoituksia ja ehkä myös marjoihin ja sieniin (en enää muista).
Minä olin 8-vuotias, asuttiin lähellä itärajaa. Muistan äidin antaneen meille lapsille joditabletit ja ulkona ei saanut muutamaan päivään leikkiä, mitä kovin sisarusten kanssa ihmeteltiin. Sitten asiasta ei enää puhuttu ja kaikki jatkui normaalisti.
Suomi oli toki suomettunut ja monin tavoin takapajuinen.
Mutta Euroopan kommunistivaltioissa oli yksipuoluejärjestelmä, järjestelmän vastaisista hankkeista saattoi saada kuolemantuomion.
Noista maista poispyrkiviä rajavartijat ampuivat!
Onko oikein verrata 80-luvun Suomea
itäblokin diktstuureihin?
Uutisissa kerrottiin tapahtunut onnettomuus. En pelännyt yhtään. Säälittävä onnettomuus.
Ei joditabletteja edes saa ottaa ilman terveysviranomaisen kehotusta. Ja sellaista kehotusta ei annettu.
Ap täällä. Minua edelleen ihmetyttää nuo joditabletit. Mikään viranomainen ei niitä kehottanut ottamaan eikä niistä tosiaan hyötyä olisi ollutkaan. Onko joku silti oikeasti ottanut? Moni väittää että äiti antoi. Ap
Olun tuolloin 3 vuotias joten en muista mutta paljon on varmaan ollut puhetta kun muistan vielä 5 vuotiaana aina kavereiden kanssa puhuttiin että ei saisi olla nyt ulkona kun sataa. Helsingissä.
NL salasi tiedon myös omilta kansalaisiltaan. Virossa asiasta kuultiin mistäpä muualta kuin Suomen TV:stä, joka Viron pohjoisrannikolla näkyi, jos telkkariin oli asennettu (luvaton) lisälaite.
Vierailija kirjoitti:
Onnettomuus tapahtui varhain lauantaina aamuyöstä. Ensimmäiset kohonneet säteilyarvot Suomessa mitattiin myöhään sunnuntaina illalla, ja STUK sai niistä ensimmäisen tiedon maanantaiaamuna klo 10. Asiasta kerrottiin uutisissa maanantaina, mutta ko. uutisten kellonaikaa en nyt pysty tarkistamaan.
Varotoimenpiteenä STUK mm. määräsi, että lehmät saa päästää laitumelle monta viikkoa tavallista myöhemmin, kevätkylvöjä piti myöhentää ja sadevettä varoitettiin juomasta ja kuralätäköissä leikkimästä. Ainakin järvikalojen syömisiin annettiin rajoituksia ja ehkä myös marjoihin ja sieniin (en enää muista).
Varsin mallikkaasti siis toimi Suomen tiedotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leningradin läheisyydessä olevassa Sosnobyi Borissa tapahtui v 1993 keväällä jonkinlainen vuoto.Tästä ilmoitettiin heti.Kumma kyllä.Tieto levisi nopeasti ja ryhdyttiin toimenpiteisiin varmuuden vuoksi.Esim.päiväkodissa Helsingissä jossa itse olin töissä pidettiin sinä päivänä lapset sisällä,ikkunat suljettiin ja kaikkialla kehoitettiin välttämään vesilätäköissä leikkimistä.Oli kai maaliskuu ja lumi alkanut sulaa.Pian ilmoitettiin, ettei onnettomuus ollut niin paha kuin aluksi pelättiin.Luulen, että nämä muistikuvat suljetuista ikkunoista, sadetakeista, vesilammikoista ym.liittyvät paljon tähän onnettomuuteen.
Varmaan joo moni muistelee tuota jälkimmäistä tapausta.
Tshernobylin jälkeen eri valtioiden välistä yhteistyötä säteilyasioissa parannettiin. Suomeakin oli moitittu, kun ei Ruotsiin oltu tiedotettu, että meillä on havaittu kohonneita säteilyarvoja. Olivat sielläkin mitanneet kohonneita arvoja ja luulleet, että nyt on heidän jossain omassa voimalassaan häikkää.
Minä en muista tuota jälkimmäistä lainkaan. Sosnovyi Borin nimi on tuttu, mutta tuollaisesta tapahtumasta ei ole mitään muistikuvaa, vaikka olin 13-vuotias keväällä 1993. Tshernobylin tapauksen muistan hyvin. Vähän epäilyttää, että olisiko silloin 1993 ollut paljon toimenpiteitä, kun en edes muista koko juttua. No, ehkä jossain on ollut.
Kyllä Sosnovyi Bor säikäytti ja silloin reagoitiin nopeasti. Onneksi tilanne ei ollut sitten niin paha.
Minäkin luulen, että monen muistoissa nämä ovat sekoittuneet.
Tuo onnettomuushan kiistettiin myös suomalaisten poliitikkojen toimesta, Suomihan oli tuolloin de facto osa Neuvostoliittoa.