Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
Mä synnyin samoihin aikoihin. Laskeuma-alue näkyy olleen 4 eli täällä on edelleenkin aika paljon sitä säteilyä jäljellä.
Ei mitään paniikkia, lievää huolestuneisuutta toki oli kun telkusta uutisia seurattiin.
Yläasteikäinen olin.
Eihän siitä Neuvostoliitto tiedottanut ennen kuin länsimaat painostivat kertomaan.
Haastateltiin telkussa jotain kaupparatsua tms. Työkseen autoilevaa, joka aiheutti tullissa säteilyhälytyksen, auton ilmanputsari kun oli kerännyt radioaktiivista pölyä.
Ei mitään erityisiä toimia meillä aiheuttanut, meillä ei syöty paljon järvikalaa, sieniä tai poroa.
Voiskohan joku sekoittaa joditabletit vuoden -85 poliojoukkorokotuksiin? Niitä jonotettiin hakemassa kouluissa yms. jokaisella paikkakunnalla, rokotus oli sokeripalassa.
Täytyy muistaa, että Neuvostoliitto oli suljettu diktatuuri ja sieltä ei heti riennetty kertomaan, jos jotain ikävää sattui.
Mielellään salattiin probleemat.
Ensimmäinen tiedote ulkomaille annettiin, kun ulkomailla oltiin huolissaan kohonneista säteilyarvoista.
"Tshernobylin voimalaitoksessa on sattunut reaktorissa räjähdys. Reaktori on hallinnassa"
Noim kuului ensimmäinen neukkuviranomaisten tiedotus.
Koko reaktorihan oli levinnyt pitkin mäkeä....
Olin 12v, ei vaikuttanut elämään mitenkään. Hämärästi muistelen, että jossain oli juttu, että jotkut ihmiset olisivat apteekista hakeneet joditabletteja, mutta heihin suhtauduttiin lähinnä hörhöinä.
Myöhemmin tarkkailtiin sienien ja marjojen pitoisuuksia ja taisi olla jotain rajoituksia tai varoituksia niiden syömisessä etenkin Lapissa. Myös porojen ja poromiesten säteilyä tutkittiin.
Eipä se juttu tänne juuri mitään vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli silloin virkamieslakko, joka viivytti sitä tiedotusta. Kyllä täälläkin mitattiin poikkeavia säteilylukemia. Forsmarkin ydinvoimalassa Ruotsissa luulivat alkuun, että heillä on siellä ydinvuoto.
Tämän Mtvn jutun mukaan Suomessa uutisoitiin asiasta vasta 2,5 vuorokauden kuluttua onnettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli silloin virkamieslakko, joka viivytti sitä tiedotusta. Kyllä täälläkin mitattiin poikkeavia säteilylukemia. Forsmarkin ydinvoimalassa Ruotsissa luulivat alkuun, että heillä on siellä ydinvuoto.
Tämän Mtvn jutun mukaan Suomessa uutisoitiin asiasta vasta 2,5 vuorokauden kuluttua onnettomuudesta.
Linkki unohtui.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tshernobylin-turma-nakyy-yha-suomen…
Ei tehty yhtään mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
Tieto asiasta tuli niin myöhään, että siitä ei hirveästi ollut iloa. Ja sitten kun asiasta uutisoitiin, kerrottiin vaan, ettei Suomessa ole mitään haittaa eikä onnettomuus vaikuta tänne.
Sitä vähän ihmeteltiin, että miksi Ruotsissa asiaan suhtauduttiin vakavammin.
Missään ei sanottu, että sieniä tai marjoja ei pitäisi syödä. Vasta myöhemmin on on puhuttu siitä, että sienissä, marjoissa ja riistassa ON OLLUT säteilyä. Mutta uutiset olivat hyvin pieniä, ja kaikki riskit kiellettiin.
Jostain syystä Suomessa on nykyään paljon kilpirauhassairauksia. Jotkut väittävät muotisairaudeksi. Lähisuvussa on ollut sekä liikatoimintaa että vajaatoimintaa. Äidilläni oli kumpaankin vuorotellen ja häneltä täytyi poistaa kilpirauhanen.
Suomen viranomaisten mukaan kilpirauhassairauksilla ei ole mitään tekemistä Tshernobylin kanssa.
Olin Tshernobylin aikaan 14 v.
Ei aiheuttanut toimenpiteitä. Olin 17v ja nyt kilpirauhanen reistaa. Muistan että mutsi oli hysteerinen kun juuri tällä alueella mitattiin isoja lukemia ja miehensä lohdutti että täällä on uusi paloasema ja siinä mittarit niin johtuu siitä.
Ei mitään muuta kuin lehmiä pidettiin sisällä yksi vuorokausi, ei päässeet laitumelle. Marjojen, sienien ja kalojen sanottiin keräävän säteilyä, että tulevaisuudessa niiden kanssa piti olla varovainen. Ennustettiin kilpirauhassairauksien kovaa lisääntymistä 10-30 vuoden sisällä, kuten on käynytkin. Nykyään sanotaan ettei se liity mitenkään Tsernobylin onnettomuuteen, mikä on aika outoa. Joditabletteja ei käsketty syömään. Olikohan niin että jotkut nopeat oli hamstranneet joditabletteja niin että ne loppuivat apteekeista.??
Vierailija kirjoitti:
Ei tehty yhtään mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
Tieto asiasta tuli niin myöhään, että siitä ei hirveästi ollut iloa. Ja sitten kun asiasta uutisoitiin, kerrottiin vaan, ettei Suomessa ole mitään haittaa eikä onnettomuus vaikuta tänne.
Sitä vähän ihmeteltiin, että miksi Ruotsissa asiaan suhtauduttiin vakavammin.
Missään ei sanottu, että sieniä tai marjoja ei pitäisi syödä. Vasta myöhemmin on on puhuttu siitä, että sienissä, marjoissa ja riistassa ON OLLUT säteilyä. Mutta uutiset olivat hyvin pieniä, ja kaikki riskit kiellettiin.
Jostain syystä Suomessa on nykyään paljon kilpirauhassairauksia. Jotkut väittävät muotisairaudeksi. Lähisuvussa on ollut sekä liikatoimintaa että vajaatoimintaa. Äidilläni oli kumpaankin vuorotellen ja häneltä täytyi poistaa kilpirauhanen.
Suomen viranomaisten mukaan kilpirauhassairauksilla ei ole mitään tekemistä Tshernobylin kanssa.Olin Tshernobylin aikaan 14 v.
Kyllä minä muistan, että kehotettiin välttämään sieniä ja marjoja näillä alueilla missä laskeuma oli suurin. Tosin mutsi on hysteerin tarkka elintarvikehygieniasta, että voi olla ihan siitäkin kiinni. Meillä kyllä syötiin muutoin runsaasti sieniä, marjoja ja järvikalaa. Jotenkin mieleen on jäänyt myös se, että nimenomaan poroa välteltiin syömästä.
Muistan että maitoa ei raskaana oleville suositeltu. Siis ainakin lähisukulaisen äiti kehotti tytärtään ettei joisi maitoa. Ja olisiko ettei naudanlihaankaan koskenut. Noita tabletteja en muista.
Jodin kanssa olisi oltu jokatapauksessa myöhässä.
Radiojodi on hyvin lyhytikäinen radioaktiivinen jodin isotooppi.
Eli joditabletteja pitäisi ottaa ennen kuin altistuu radioaktiiviselle jodille, jolloin kilpirauhanen on jo "täynnä" jodia, eikä sinne enää kerry radioaktiivista jodia.
Tuohon uutisointiasiaan liittyy poliittista nokittelua, Ruotsin keltainen lehdistö mielellään arvosteli Suomea(usein aiheesta) Neuvostoliiton mielistelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.
Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?
Hämmentävää.
Ap
No varmaan ihan siksi, koska jouduttiin vaikka mitään virallista ohjetta ei tullut? Mäkin jouduin olemaan sisällä useamman päivän ja syömään jodia. Kyllä taviksetkin tiesi, että on olemassa laskeuman vaara ja ainakin mun äiti halusi ennemmin pitää mut sisällä kunnes tulee lisää tietoa kuin päästää ulos leikkimään mahdolliseen laskeumaan.
Kyllä muakin yritettiin saada pysymään sisällä, mutta 10-vuotias ja ekat kevätpäivät niin turha toivo. :)
Hiekkalaatikolle heti kun silmä vältti.
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.
Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?
Hämmentävää.
Ap
No onhan esim jonkun vanhemmat voineet itse keksiä tuollaisia varotoimia. Mikään instanssi niitä ei kuitenkaan antanut, tosin ihmisillä voi olla myös valemuistoja. Ainut todellinen oli varmaan puhe myöhemmin siitä että luonnonantimissa on laskeumaa joten joitain suosituksia lienee annettu käyttömäärien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin neljävuotias, joten en tietenkään muista itse näistä mitään. Ainoastaan isäni kertomana: mistään ei tiedetty ensin mitään, ja olin ulkona kahtena seuraavana päivänä ihan normaalisti koska olin päiväkodissa. Äiti oli sairaalassa töissä ja toi meille joditabletteja kun asia alkoi tulla päivänvaloon. Mummi marjasti ja sienesti kehoituksista huolimatta seuraavina vuosina, ja äidin kanssa kuulemma riitelivät, että saako minulle antaa niitä syötäväksi vai ei. Luultavasti söin, mummini tuntien.
Asuimme silloin Päijät-Hämeessä, jonne laskeumaa tuli. Kahdella ikäiselläni tiedän olleen kilpirauhassyövän ja joskus mietin, että onko näitä yhteyksiä tutkittu ollenkaan vai onko täällä edelleen se mentaliteetti että ei mitään nähtävää.
Mutta ne joditabletithan auttaa vain jos ne otetaan ENNEN sitä laskeumaa tai säteilyä (koska tarkoitus on täyttää kilpirauhanen sillä tabletin jodilla ettei sinne mahtuisi enää sitä radioaktiivista).
Laskeuma tuli Suomeen ennen kuin asia oli uutisissa, kaikki altistui sille tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää.
Ap
No varmaan ihan siksi, koska jouduttiin vaikka mitään virallista ohjetta ei tullut? Mäkin jouduin olemaan sisällä useamman päivän ja syömään jodia. Kyllä taviksetkin tiesi, että on olemassa laskeuman vaara ja ainakin mun äiti halusi ennemmin pitää mut sisällä kunnes tulee lisää tietoa kuin päästää ulos leikkimään mahdolliseen laskeumaan.
Joditablettia ei missään nimessä saisi ottaa ilman viranomaisen kehoitusta. Siihen on montakin syytä miksi niitä ei saa ottaa omin päin.
Ei mitään erikoista, olin 8v enkä muista että olisi kielletty leikkimästä ulkona tai annettu joditabletteja.
Asuttiin Jyväskylässä ja olin 6v niihin aikoihin. Muuta en muista kuin että leikkipuistoon vaihdettiin hiekat aika isosti, kaipa varmuuden vuoksi.
Varmaan joo moni muistelee tuota jälkimmäistä tapausta.
Tshernobylin jälkeen eri valtioiden välistä yhteistyötä säteilyasioissa parannettiin. Suomeakin oli moitittu, kun ei Ruotsiin oltu tiedotettu, että meillä on havaittu kohonneita säteilyarvoja. Olivat sielläkin mitanneet kohonneita arvoja ja luulleet, että nyt on heidän jossain omassa voimalassaan häikkää.