Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
121/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18-vuotias tuolloin. Uutisista kai kuulin asiasta, en tehnyt mitään toimenpiteitä. Elämä meni normaalisti. Asuin omillani tuolloin, kävin töissä ja biletin :). Ei sitä miettinyt mitään uutisia, kun kaikki itseäni vanhemmat työkaveritkin jatkoi elämää ihan normaalisti. Tuota Sosnovyi Boria en muista juuri yhtään. Vähän yritin googlettaa, ei meinaa löytyä uutisia. Jatkan vielä. Mutta mietin, että olen varmaan ollut reissussa jossain kauempana, kun en yhtään muista koko tapausta, olin kuitenkin jo 25-vuotias 1993.

Vierailija
122/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lapista kotoisin, eikä kyllä mitenkään vaikuttanut tuo onnettomuus päivittäiseen elämään. 

Ehkä olisi pitänyht. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Minua edelleen ihmetyttää nuo joditabletit. Mikään viranomainen ei niitä kehottanut ottamaan eikä niistä tosiaan hyötyä olisi ollutkaan. Onko joku silti oikeasti ottanut? Moni väittää että äiti antoi. Ap

No varmaan joku otti, vaikkei niistä jälkikäteen mitään hyötyä ollut. Silloin, kuten nykyäänkin, ihmisiä voi epävarmassa tilanteessa helpottaa että tekee edes jotain sinne päin. Hoidetaan mielialaa, kun itse ongelmalle ei voi tehdä mitään.

Vierailija
124/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tylkkari.fi/mielipiteet/fluorattu-sukupolvi

Lukekaa tuon jutun alku. Siinäkin annetaan ymmärtää että käsky kävi -86 syödä ne joditabletit.

Vierailija
125/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Minua edelleen ihmetyttää nuo joditabletit. Mikään viranomainen ei niitä kehottanut ottamaan eikä niistä tosiaan hyötyä olisi ollutkaan. Onko joku silti oikeasti ottanut? Moni väittää että äiti antoi. Ap

No varmaan joku otti, vaikkei niistä jälkikäteen mitään hyötyä ollut. Silloin, kuten nykyäänkin, ihmisiä voi epävarmassa tilanteessa helpottaa että tekee edes jotain sinne päin. Hoidetaan mielialaa, kun itse ongelmalle ei voi tehdä mitään.

Ei voinut ottaa jos ne tuli myyntiinkin vasta tuon jälkeen. Ei niitä voinut silloin saada mistään.

Vierailija
126/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 32 ja en kyllä mitään joditabletti showta muista. Joku tapaus oli kun joditabletit loppui apteekista vähän kuin wc-paperi kun vähittäiskauppa uhkaa lakolla, mutta se eiä ollut Tshernobyl.

Kuten moneen kertaan täälläkin kerrottu "Suomeen ei tullut hiukkastakaan" , en muista kauanko kesti kun sitten tunnustettiin, että ehkä jotain kuitenkin meillekin laskeutui niin että jos ette niitä marjoja. Oliko marjoja myynnissä, en muista väittäisin että oli.

Olin itse pamaus iltana ulkona ja kuulin siitä palauttuani n.23 aikoihin. Seuraavana vuonna syntyi terve lapsi. Ulkoilulla ja lapsella ei ole yhteyttä huom.

Mies oli ystävineen Pohjois-Italiassa viikko Tshernobylin jälkeen ja söivät mm.mansikoita, Hieman kuulemma mietitytti, mutta mansikat voittivat.

Onnettomuus tapahtui lauantaina ja radioaktiivista aineksreta kesti 1 vrk saapua Suomeen kilometrin korkeudessa ilmavirtauksen mukana . Ne paikat joissa tuolloin satoi saastuivat pahiten. Suomessa siitä uutisoitiin 2, 5 vrkn kuluttua?

Mitä kummaa siinä on? 1,5 vrk kuulostaa melko hyvältä vasteajalta tuon ajan oloissa.

Otetaan huomioon vielä päällä ollut virkamieslakko.

Huvittaa vaan, että ihmiset muistelevat missä olivat onnettomuuden sattuessa ja tämäkin muistaa samana iltana siitä kuulleensa. Kuitenkin koko laskeuma tuli Suomeen vasta vuorokauden kuluttua niin, että sitä radioaktiivisuutta oli edes mitattavissa . Tästä meni sitten vielä 1, 5 vrk uutisointiin. Pointti olikin, että muistelevatko ihmiset ,mitä tekivät onnettomuuspäivänä vai sitä mitä tekivät sinä päivänä kun asiasta uutisoitiin. Mitä väliä sillä on oliko ulkona vai sisällä onnettomuuspäivänä kun se radioaktiivinen aines oli vasta tulossa tännepäin?

Mikä tässä on huvittavaa. Tapahtumasta on yli 30 vuotta aikaa ja useimmat muistelijat ovat olleet tapahtuma-aikaan lapsia.

Se miten valikoivasti ihminen muistaa asioita ja jälkikäteen yhdistelee väärin yksityiskohtia. Tämä on sekä huvittavaa että mielenkiintoista. Varsinkin kun ihmiset itse ovat varmoja muistikuviensa todenpetäisyydestä.

Vierailija
127/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa tuon jutun alku. Siinäkin annetaan ymmärtää että käsky kävi -86 syödä ne joditabletit.

Joditabletit tuli apteekkeihin vasta Tsernobylin onnettomuuden jälkeen.

Vierailija
128/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 32 ja en kyllä mitään joditabletti showta muista. Joku tapaus oli kun joditabletit loppui apteekista vähän kuin wc-paperi kun vähittäiskauppa uhkaa lakolla, mutta se eiä ollut Tshernobyl.

Kuten moneen kertaan täälläkin kerrottu "Suomeen ei tullut hiukkastakaan" , en muista kauanko kesti kun sitten tunnustettiin, että ehkä jotain kuitenkin meillekin laskeutui niin että jos ette niitä marjoja. Oliko marjoja myynnissä, en muista väittäisin että oli.

Olin itse pamaus iltana ulkona ja kuulin siitä palauttuani n.23 aikoihin. Seuraavana vuonna syntyi terve lapsi. Ulkoilulla ja lapsella ei ole yhteyttä huom.

Mies oli ystävineen Pohjois-Italiassa viikko Tshernobylin jälkeen ja söivät mm.mansikoita, Hieman kuulemma mietitytti, mutta mansikat voittivat.

Onnettomuus tapahtui lauantaina ja radioaktiivista aineksreta kesti 1 vrk saapua Suomeen kilometrin korkeudessa ilmavirtauksen mukana . Ne paikat joissa tuolloin satoi saastuivat pahiten. Suomessa siitä uutisoitiin 2, 5 vrkn kuluttua?

Mitä kummaa siinä on? 1,5 vrk kuulostaa melko hyvältä vasteajalta tuon ajan oloissa.

Otetaan huomioon vielä päällä ollut virkamieslakko.

Huvittaa vaan, että ihmiset muistelevat missä olivat onnettomuuden sattuessa ja tämäkin muistaa samana iltana siitä kuulleensa. Kuitenkin koko laskeuma tuli Suomeen vasta vuorokauden kuluttua niin, että sitä radioaktiivisuutta oli edes mitattavissa . Tästä meni sitten vielä 1, 5 vrk uutisointiin. Pointti olikin, että muistelevatko ihmiset ,mitä tekivät onnettomuuspäivänä vai sitä mitä tekivät sinä päivänä kun asiasta uutisoitiin. Mitä väliä sillä on oliko ulkona vai sisällä onnettomuuspäivänä kun se radioaktiivinen aines oli vasta tulossa tännepäin?

Mikä tässä on huvittavaa. Tapahtumasta on yli 30 vuotta aikaa ja useimmat muistelijat ovat olleet tapahtuma-aikaan lapsia.

Se miten valikoivasti ihminen muistaa asioita ja jälkikäteen yhdistelee väärin yksityiskohtia. Tämä on sekä huvittavaa että mielenkiintoista. Varsinkin kun ihmiset itse ovat varmoja muistikuviensa todenpetäisyydestä.

Tuosta ihmisen mielen toiminnasta tuli aamulla ohjelmakin ykköseltä.

Täysin virheelliset, mutta aidon ja tarkan oloiset muistikuvat ovat yleisiä.

Vierailija
129/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin sitten muistellaan väärin. Ei sellaista käskyä voinut antaa, kun niitä joditabletteja ei ihmisillä ollut. Ne eivät olleet vapaasti saatavilla eikä niiden jakelu olisi onnistunut ajoissa.

Niitä kehotettiin hankkimaan kotiin vasta Tsernobylin jälkeen, kun niiden myynti vapautui.

Vierailija
130/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mitään poikkevaa. Olin 12v ja ei muistikuvaa, että olisi marjoja sinäkään syksynä metsään jätetty.

Vierailija
131/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voinut ottaa jos ne tuli myyntiinkin vasta tuon jälkeen. Ei niitä voinut silloin saada mistään.

No ehkä joku hoituri varasti niitä sairaalasta tai farmaseutti apteekista.

Ja ydinvoimaloiden lähellä asuville niitä oli jaettu.

Vierailija
132/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälyytyssireenit alkoivat ulvoa. Ihmiset juoksentelivat paniikissa ympäriinsä kaduilla. Viranomaiset väittivät, että mitään ei ole tapahtunut. Netin venäjänkielisiltä keskustelupalstoilta kuitenkin löytyi huhuja, että todella suuri onnettomus on kyseessä, ja valtavasti tappavaa säteilyä lähti liikkeelle. Joditabletteja kauhoivat purkeista kaksin käsin kaikki, joilla niitä oli.

Oli niin suuri juttu silloin, että muistan tämän kaiken kristallinkirkkaasti, vaikka olin silloin tosi nuori (täytän ens vuonna 30).

Vierailija
133/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hälyytyssireenit alkoivat ulvoa. Ihmiset juoksentelivat paniikissa ympäriinsä kaduilla. Viranomaiset väittivät, että mitään ei ole tapahtunut. Netin venäjänkielisiltä keskustelupalstoilta kuitenkin löytyi huhuja, että todella suuri onnettomus on kyseessä, ja valtavasti tappavaa säteilyä lähti liikkeelle. Joditabletteja kauhoivat purkeista kaksin käsin kaikki, joilla niitä oli.

Oli niin suuri juttu silloin, että muistan tämän kaiken kristallinkirkkaasti, vaikka olin silloin tosi nuori (täytän ens vuonna 30).

Älä näytä hölmöyttäsi.

134/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ollut mitään ihmeempää. Uutisia seurailtiin ja jänskättiin minne uutisten mukaan pahimmat pilvet menevät.

Suositus annettiin välttää poronlihaa ja sieniä siltä vuodelta.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
135/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hiekkalaatikosta otettiin pois päällimmäinen kerros hiekkaa. Muuta en muista.

Huvittaa tosi paljon näin jälkikäteen.

Vierailija
136/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hiekkalaatikosta otettiin pois päällimmäinen kerros hiekkaa. Muuta en muista.

Huvittaa? Mikä?

Vierailija
137/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään kerrottu. Ihan normaalisti tuli ulkoiltua kun ikää oli 12-vuotta.

Vierailija
138/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

1986 internettiä ei ollut oikeastaan edes olemassa, vaan uutisa alkoi olla internetissä vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.

Kyllä Internet syntyi jo 60-luvulla, mutta Suomi liittyi siihen korkeakoulujen Funet-verkon kautta vasta vuonna 1988. 

Tämän asian kannalta epäolemnaista.

Kodeissa nettiyhteys alkoi yleistyä vasta vuosituhannen vaihteessa.

Vierailija
139/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa? Mikä?

Tuohan oli peräti fiksusti tehty, ei mitään huvittavaa.

Vierailija
140/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10-vuotias. En muista muuta kuin että äiti sanoi, ettei kannata olla paljon ulkona nyt. Sisäiltiin sitten normaalia enemmän, ei sen kummempaa. Ei tosin ollut ongelma minulle muutenkaan, Commodore 64 oli kovassa käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi