Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (892)
Olin silloin neljävuotias, joten en tietenkään muista itse näistä mitään. Ainoastaan isäni kertomana: mistään ei tiedetty ensin mitään, ja olin ulkona kahtena seuraavana päivänä ihan normaalisti koska olin päiväkodissa. Äiti oli sairaalassa töissä ja toi meille joditabletteja kun asia alkoi tulla päivänvaloon. Mummi marjasti ja sienesti kehoituksista huolimatta seuraavina vuosina, ja äidin kanssa kuulemma riitelivät, että saako minulle antaa niitä syötäväksi vai ei. Luultavasti söin, mummini tuntien.
Asuimme silloin Päijät-Hämeessä, jonne laskeumaa tuli. Kahdella ikäiselläni tiedän olleen kilpirauhassyövän ja joskus mietin, että onko näitä yhteyksiä tutkittu ollenkaan vai onko täällä edelleen se mentaliteetti että ei mitään nähtävää.
Olin 16-vuotias, ei tehty mitään tavanomaisesta poikkeavaa. Uutisissa kyllä kerrottiin säteilyarvojen nousseen ja varoiteltiin, ettei nyt kannata keräillä marjoja ja sieniä. Jostain kuulin, että Amerikassa olisi uutisoitu koko Euroopan saastuneen radioaktiivisten pilvien alle.
Yhden yksittäisen tapahtuman muistan. Oli lämpimiä kevätpäiviä ja opettaja sanoi tunnin alkuun: "Avatkaas vähän ikkunoita. Nyt ei kukaan pääse sanomaan ettei minun oppilaat ole aktiivisia… meinaan radioaktiivisia." Sille naurettiin.
Ja nyt kun katsoin tuolta stukesin sivuilta, niin sekä mökillä että kotikunnassa laskeumat luokkaa 4. Mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?
Ehkä jollakulla on ollut vähän hysteeriset vanhemmat?
Olin tuolloin 23-vuotias opiskelija, ja jatkoin elämääni ihan normaalisti. Eihän ensin tosiaan edes tiedetty, mitä oli tapahtunut. Säteilyturvakeskus vain oli huomannut piikin radioaktiivisen säteilyn määrässä. Muutaman päivän päästä vasta rupesi totuus selkiämään, mutta silloinkaan ei heti osattu arvioida, kuinka vakavasta asiasta on kysymys.
Myöhemmin sitten tuli kehotus olla keräämättä ainakaan sieniä, marjoista en muista.
Ei siihen kyllä oikien mitenkään reagoitu. En edes muistanut noita joditabletteja, mutta nyt tuli hämärä muistikuva että niitä olisi ehkä jaettu koulussa kerran tai pari. Tai sitten voi olla että niistä puhuttiin vasti jälkeen päin ja ihmiset varasi niitä kotiinsa tulevan ydinsodan varalle. Marjojen, oman kasvimaan ja riistan syömisestä vähän keskusteltiin kotona, mutta eipä se tainnut yltää käytännön toimiin asti. Olin tuolloin 15 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Olin Unkarissa voimisteluleirillä.
Meillä oli ehdoton kielto syödä vesimelonia, vaikka sitä oli tarjolla aina ja kaikkialla. Ilmeisesti liittyi säteilyyn. Me voimistelijat tulkitsimme sen liittyvän painontarkkailun, joka ei kyllä Unkarissa ollut kauhean vaikeaa muutenkaan, ruoka oli silloin niin pahaa. Ja lisäksi vesimeloni???Joka nyt on aikalailla vähäkalorista.
Ehkä aikuiset tiesivät enemmän? Muistan, että meitä kiellettiin ylipäänsä syomästä tuoreita vihanneksia ja tyyliin enemmän säilöttyä lihaa. Eli joku pelko taustalla varmasti oli. Olin tuolloin 14-vuotias ja juuri onnettomuuden kesää elettiin.
Eiköhän tuo vesimelonin kieltäminen liittynyt vatsataudin välttelyyn.
Suomessa oli silloin virkamieslakko, joka viivytti sitä tiedotusta. Kyllä täälläkin mitattiin poikkeavia säteilylukemia. Forsmarkin ydinvoimalassa Ruotsissa luulivat alkuun, että heillä on siellä ydinvuoto.
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.
Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?
Hämmentävää.
Ap
1986 internettiä ei ollut oikeastaan edes olemassa, vaan uutisa alkoi olla internetissä vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.
Ei tehty yhtään mitään. Elämäni jatkui täysin normaalisti. Olin 15-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli silloin virkamieslakko, joka viivytti sitä tiedotusta. Kyllä täälläkin mitattiin poikkeavia säteilylukemia. Forsmarkin ydinvoimalassa Ruotsissa luulivat alkuun, että heillä on siellä ydinvuoto.
Itselläni on sellainen muistikuva, että aluksi oli yleistä hämmennystä siitä, mistä se säteily oli peräisin, koska tosiaan Ruotsissa asiasta
tiedotettiin aikaisemmin.
Olin 17-v ja opiskelemassa maatalousalan oppilaitoksessa pahimmalla laskeuma-alueella. Sitten kun sitä tietoa tuli, lehmät olivat sisällä ja niiden ruoaksi niitetty ruoho jätettiin vaan syöttämättä. Korjattiin se ruoho vaan talteen ja ajettiin metsään. Eipä muuta.
Löysin Hesarin artikkelin, jossa jälkikäteen kerrotaan tapauksen uutisoinnista ym.
Onnettomuus siis tapahtui lauantaina 26.4.1983. Sunnuntaina Kainuussa havaittiin kohonneita säteilyarvoja mittauksissa, joita Säteilyturvakeskus tuohon aikaan rutiininomaisesti teki. Maanantaina tsekattiin Nurmijärven mittauspisteen tilanne, ja säteilyarvot olivat niin tapissa, että pääteltiin että syynä saattaa olla voimalaonnettomuus. (Esim. ydinkokeista tulee laskeumaa, mutta paljon vähemmän.) Illalla telkku-uutisissa sitten kerrottiin, että Tshernobylissa on tapahtunut onnettomuus. Neukkulan uutistoimisto TASS oli välittänyt tämän tiedon, mutta siihen aikaan ei eri valtioiden viranomaisten välillä tuollainen tieto kulkenut kovin hyvin.
Viimeistään tiistai-iltana tiedotettiin, että säteilypilvi on levinnyt myös Suomeen. Mittaustoimintaa tiivistettiin. Lehmien laidunkausi oli juuri alkamassa, mutta ne määrättiin pidettäväksi sisällä vielä kaksi viikkoa. Ohjeistettiin, ettei sadevedellä pidä kastella kasvimaita, ja pölyävää työtä ulkona tekevien olisi käytettävä hengityssuojaimia. Joissakin kaupungeissa ohjeistettiin, että lasten ei tulisi laatia hiekkalaatikuolla, mutta ei kaikissa, eli tosiaan eri tavoin on voitu eri paikoissa reagoida. Puolassa ja Romaniassa syötettiin joditabletteja, mitä Suomessa ihmeteltiin kun ne pitäisi ottaa heti säteilyaltistuksen jälkeen, eli eivät enää auta.
Leningradin läheisyydessä olevassa Sosnobyi Borissa tapahtui v 1993 keväällä jonkinlainen vuoto.Tästä ilmoitettiin heti.Kumma kyllä.Tieto levisi nopeasti ja ryhdyttiin toimenpiteisiin varmuuden vuoksi.Esim.päiväkodissa Helsingissä jossa itse olin töissä pidettiin sinä päivänä lapset sisällä,ikkunat suljettiin ja kaikkialla kehoitettiin välttämään vesilätäköissä leikkimistä.Oli kai maaliskuu ja lumi alkanut sulaa.Pian ilmoitettiin, ettei onnettomuus ollut niin paha kuin aluksi pelättiin.Luulen, että nämä muistikuvat suljetuista ikkunoista, sadetakeista, vesilammikoista ym.liittyvät paljon tähän onnettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.
Hämmentävää.
Ap
1986 internettiä ei ollut oikeastaan edes olemassa, vaan uutisa alkoi olla internetissä vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.
Kyllä Internet syntyi jo 60-luvulla, mutta Suomi liittyi siihen korkeakoulujen Funet-verkon kautta vasta vuonna 1988.
Vierailija kirjoitti:
Löysin Hesarin artikkelin, jossa jälkikäteen kerrotaan tapauksen uutisoinnista ym.
Onnettomuus siis tapahtui lauantaina 26.4.1983. Sunnuntaina Kainuussa havaittiin kohonneita säteilyarvoja mittauksissa, joita Säteilyturvakeskus tuohon aikaan rutiininomaisesti teki. Maanantaina tsekattiin Nurmijärven mittauspisteen tilanne, ja säteilyarvot olivat niin tapissa, että pääteltiin että syynä saattaa olla voimalaonnettomuus. (Esim. ydinkokeista tulee laskeumaa, mutta paljon vähemmän.) Illalla telkku-uutisissa sitten kerrottiin, että Tshernobylissa on tapahtunut onnettomuus. Neukkulan uutistoimisto TASS oli välittänyt tämän tiedon, mutta siihen aikaan ei eri valtioiden viranomaisten välillä tuollainen tieto kulkenut kovin hyvin.
Viimeistään tiistai-iltana tiedotettiin, että säteilypilvi on levinnyt myös Suomeen. Mittaustoimintaa tiivistettiin. Lehmien laidunkausi oli juuri alkamassa, mutta ne määrättiin pidettäväksi sisällä vielä kaksi viikkoa. Ohjeistettiin, ettei sadevedellä pidä kastella kasvimaita, ja pölyävää työtä ulkona tekevien olisi käytettävä hengityssuojaimia. Joissakin kaupungeissa ohjeistettiin, että lasten ei tulisi laatia hiekkalaatikuolla, mutta ei kaikissa, eli tosiaan eri tavoin on voitu eri paikoissa reagoida. Puolassa ja Romaniassa syötettiin joditabletteja, mitä Suomessa ihmeteltiin kun ne pitäisi ottaa heti säteilyaltistuksen jälkeen, eli eivät enää auta.
Vuosi oli kylläkin 1986.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää.
Ap
No varmaan ihan siksi, koska jouduttiin vaikka mitään virallista ohjetta ei tullut? Mäkin jouduin olemaan sisällä useamman päivän ja syömään jodia. Kyllä taviksetkin tiesi, että on olemassa laskeuman vaara ja ainakin mun äiti halusi ennemmin pitää mut sisällä kunnes tulee lisää tietoa kuin päästää ulos leikkimään mahdolliseen laskeumaan.
Tsernobylin koetta oli aluksi tarjottu Leningradin voimalaitokselle tehtäväksi, mutta henkilökunta oli kieltäytynyt kunniasta.
Tsernobylin jälkeen loppuivat joditabletit useista apteekeista koska niitä kehoitettiin pitämään varastossa vastaisuuden varalle.Nytkin onnettomuuden jälkeen monet söivät niitä vaikkeivat enää vaikuttaneetkaan.Sieniä kehotettiin välttämään.Sitähän tehdään vieläkin muutamilla alueilla ainakin Suomessa.Koska tieto onnettomuudesta tuli jälkikäteen ( vrt.Sosnobyi Bor josta itse kirjoitin edellä) ei muuten tehty mitään erikoisempia toimenpiteitä.Muistan asiat hyvin, olin lähes 40-vuotias ja tästä tapahtumasta kirjoiteltiin ja puhuttiin paljon.Myös ydinvoiman vastainen kampanjointi lisääntyi huomattavasti ainakin Euroopassa.Tästäkin henkilökohtaisia muistoja ja kokemuksia.
Onnettomuus tapahtui kylläkin 26. huhtikuuta 1986
Muistaakseni Ruotsissa mitattiin kohonneet säteilyarvot ennen Suomea. Suomessakin se laskeuma oli epätasainen. https://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobyl-lask…
Millä alueella sinä olit?