Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
21/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Unkarissa voimisteluleirillä.

Meillä oli ehdoton kielto syödä vesimelonia, vaikka sitä oli tarjolla aina ja kaikkialla. Ilmeisesti liittyi säteilyyn. Me voimistelijat tulkitsimme sen liittyvän painontarkkailun, joka ei kyllä Unkarissa ollut kauhean vaikeaa muutenkaan, ruoka oli silloin niin pahaa. Ja lisäksi vesimeloni???Joka nyt on aikalailla vähäkalorista.

Ehkä aikuiset tiesivät enemmän? Muistan, että meitä kiellettiin ylipäänsä syomästä tuoreita vihanneksia ja tyyliin enemmän säilöttyä lihaa. Eli joku pelko taustalla varmasti oli. Olin tuolloin 14-vuotias ja juuri onnettomuuden kesää elettiin.

Vierailija
22/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään muista tuollaisia. Olin 10 v. Olen kirjoittanut päiväkirjaan, ettei saa leikkiä ojissa 😄. Oisko ollut sadevesissä laskeumia tms?

Tai ihan vaan, ettei se ojissa leikkiminen muutenkaan ole hirveen fiksua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Siihen on yksi selkeä syy: Kaikki mitä av:lla kirjoitetaan, ei vastaa todellisuutta. Lue nyt vaikka tuo kommentti pommisuojaan linnoittautumisesta, niin huomaat, että osalla täällä on hyvinkin vilkas mielikuvitus. 

Vierailija
24/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään toimenpiteitä. Asiahan ei alkuun edes paljastunut.

Joku laitos oli vissiin mittaillut korkeampia arvoja, mutta niitäkään ei alkuun paljastettu vissiin ja kun paljastettiin, ei tiedetty, mistä on kysymys.

Olin enimmäkseen ulkona, sillä olin kesätöissä.

Sade vähän pelotti. Yritin pitää välillä jotain säkkiä pään päällä.

Vierailija
25/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Puhuvat potaskaa. Toisilla tietty on vahvoja valemuistoja.

Uutisia mäkin kattelin silloin ehkä enemmän, eikä sielläkään mitään kummosta ollut. Näytettiin vaan niitä karttoja, missä laskeumaa voisi olla. Eihän Suomeen sitten tullutkaan mitään kummosia lukemia, muka.

Tai näin silloisen 14 vuotiaan helsinkiläisen silmin

Vierailija
26/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ehdoton kielto syödä vesimelonia, vaikka sitä oli tarjolla aina ja kaikkialla. Ilmeisesti liittyi säteilyyn. Me voimistelijat tulkitsimme sen liittyvän painontarkkailun, joka ei kyllä Unkarissa ollut kauhean vaikeaa muutenkaan, ruoka oli silloin niin pahaa. Ja lisäksi vesimeloni???Joka nyt on aikalailla vähäkalorista.

Ehkä aikuiset tiesivät enemmän? Muistan, että meitä kiellettiin ylipäänsä syomästä tuoreita vihanneksia ja tyyliin enemmän säilöttyä lihaa. Eli joku pelko taustalla varmasti oli. Olin tuolloin 14-vuotias ja juuri onnettomuuden kesää elettiin.

Käytiinkö silloin jo Unkarissa voimisteluleirillä?! :D Sitä vaan, että tytär oli nyt neljättä kertaa siellä kesäleirillä.

Vierailija
27/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää.

Ap

Siihen on yksi selkeä syy: Kaikki mitä av:lla kirjoitetaan, ei vastaa todellisuutta. Lue nyt vaikka tuo kommentti pommisuojaan linnoittautumisesta, niin huomaat, että osalla täällä on hyvinkin vilkas mielikuvitus. 

Joo joo tiedetään. Mutta minua kiinnostaakin se, että voiko joku oikeasti kuvitella muistavansa, että piti ottaa joditabletit. Tai onko jonkun esim. äiti ollut niin hysteerinen, että varmuuden vuoksi käskenyt lasten ottaa. Ap

Vierailija
28/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtikästä mitään. Käytiin Leningrdasissa tuolloin luokkaretkellä, mutta taisi olla onnettomuuden jälkeen. 

Vierailija
29/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää.

Ap

Puhuvat potaskaa. Toisilla tietty on vahvoja valemuistoja.

Uutisia mäkin kattelin silloin ehkä enemmän, eikä sielläkään mitään kummosta ollut. Näytettiin vaan niitä karttoja, missä laskeumaa voisi olla. Eihän Suomeen sitten tullutkaan mitään kummosia lukemia, muka.

Tai näin silloisen 14 vuotiaan helsinkiläisen silmin

Tampereelle sitä kai kuitenkin tuli aika paljon, selvisi myöhemmin?

Vierailija
30/892 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää.

Ap

Joo joo tiedetään. Mutta minua kiinnostaakin se, että voiko joku oikeasti kuvitella muistavansa, että piti ottaa joditabletit. Tai onko jonkun esim. äiti ollut niin hysteerinen, että varmuuden vuoksi käskenyt lasten ottaa. Ap

Voi kuvitella muistavansa, mutta todennäköisemmin vain satuilee huvikseen. Eihän joditableteista olisi ollut mitään hyötyä, koska tieto tuli niin myöhään. 

Vierailija
31/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jouduitte tekemään? Noh, minä kävin koulussa ja leikin kavereiden kanssa. Vanhemmat kävi töissä, käytiin kaupassa ja syötiin. Niinkin hurjasti vaikutti kyseinen onnettomuus.

Vierailija
32/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä jatkui tarkalleen niinkuin ennenkin Tsernobyliä. Se ei aiheuttanut ahdistusta, pelkoa tai mitään muitakaan hirvittävän negatiivisia tuntemuksia eikä laukaissut pelkoa ydinvoimaa vastaan. Ymmärsin jo n.10 vuoden iässä sen olevan turvallinen ja puhdas energiamuoto onnettomuudesta huolimatta.

Vierailija
33/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne olivat ukrainalaisia arbuuseja.

Vierailija
34/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin syntymään.

Vierailija
35/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää.

Ap

Ei, joditableteista vouhotettiin joulukuussa 1999. Muistan itsekin ostaneeni juhliin.

Vierailija
36/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin syntymään.

Minä synnyttämään.

Vierailija
37/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän maalta on kuoltu n 50-vuotiaina syöpiin. Metsästettiin, kalastettiin, kerättiin marjoja. Kyllä se jälkensä jätti.

Sairastuin 45-vuotiaana harvinaiseen verisyöpään ja tiedän, että yleensä eläkeläisten sairastamaan syöpään sairastuu nykyisinn moni neli-viisikymppinen mm. Tampereen ja Jyväskylän seudulla.

Lääkärien mukaan sairauden syynä ei ole Tsernobyl, mutta ihmettelen, miksi juuri niillä alueilla, missä laskeumat olivat suuria, on niin paljon nuorempia potilaita. 

Olin juttelemassa kyseiseen syöpään sairastuneiden kanssa Oulussa ja tietyssä pikkukylässä 30 ihmisellä oli kyseinen - harvinainen ja parantumaton - verisyöpä.

Tapahtuneesta kerrottiin Ruotsissa, mutta laskeuma ilmeisesti hyppäsi Suomen yli... Noloa toimintaa.

Vierailija
38/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikymppinen ja valmistauduin pääsykokeisiin. Oli ensimmäinen lämmin kevätpäivä ja menin lukemaan ulos aitan seinustalle. Muistaakseni onnettomuudesta alettiin uutisoida vasta seuraavina päivinä. Varmaan sitten paljon myöhemmin selvisi, minne Suomessa ne laskeumat osui pahiten. Tästä pelästyin sen verran, että olen pitänyt aina tuoreet joditabletit lääkekaapissa. Lähes koko aikuisikäni olen asunut erään ydinvoimalan lähistöllä.

Vierailija
39/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista joditapletteja tai sadevaatteita, mutta voihan olla silti että koulussa on joditabletti jaettu? Sadevaatteita ei kyllä ole laitettu, siitä olen melko varma.

Muistan vain sen, että istuin koulunpihalla nurmikolla, ja sitten muistettiin ettei nurmikolla saisi istua tsernobylin takia. Muuta en muista, on jäänyt vain koulunpiha ja se nurmikolla istuminen mieleen. Olin vuonna 86 14v.

Täytyy tätä kysyä kaverilta kun nähdään.

Vierailija
40/892 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään suojatoimia, ainakaan meillä. Olin 2 luokalla ja kesken koulupäivän joku opettaja kertoi, että on tapahtunut ydinvoimalaonnettomuus. Ja sitten elämä jatkui.

Joskus seuraavana kesänä vnahempani kielsivät syömästä marjoja ja ketunleipiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi