Mies ei usko, että minua (avopuolisoa) ei ole kutsuttu häihin
Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko. Hääpari tietää, että Matilla on avovaimo, mutta eivät silti kutsuneet kuin Matin.
Mies vastasi tekstarilla, että ”Tulossa ollaan!”, ja luulee edelleen että olen lähdössä mukaan kuokkimaan.
Suuttuu, jos en lähde - ja minähän en lähde. Häät ovat ensi viikonloppuna, ja nyt pitäisi saada mies uskomaan, että mi-nu-a ei o-le kut-sut-tu.
Auttakaa, av-mammat.
Kommentit (205)
Todellakaan ei pidä mennä kutsujilta kysymään, että koskeeko kutsu myös avecia! Kyllä se kutsutun/kutsuttujen nimi lukee siinä kuoren päällä. Itseäni harmitti omissa häissä, että ensinnäkään ihmiset eivät ymmärrä mitä tarkoittaa esim. "vp 1.6.19 mennessä" tai sitä, että mukaan ei oteta just sen hetkistä poikaystävää jos kutsu on vain yhden henkilön nimellä ilman avec lisäystä.
Olet ap ihan oikeassa, mutta koska kerroit että mies on vastannut että TE tulette ja häät on jo kohta, suosittelisin pakottamaan väkisin miehen kysymään hääparilta. Vaikka kutsu oli alun perin vain miehelle on hääpari saattanut kohteliaisuudesta lisätä sinut vähin äänin vieraiden joukkoon ja silloin heitä varmasti harmittaa kun et tulekaan kun ovat joutuneet sinut vieraaksi oikeastaan vasten tahtoaan laittaa😅
Kannattaa kuitenkin kysyä niin päin, että "Huomasin kutsun mainitsevan vain minut, kai tämä tarkoittaa että kutsu ei koske avecia eikö?". Tällä tavalla pari voi arvokkaasti kertoa kutsun koskevan vain miestä ilman että se kuulostaa kiusalliselta. Silloin saat ainakin varman vastauksen!
Ei välttämättä tarkoitakkaan
Jos eivät ole edes tavanneet sinua
Onko mahdollisesti miehelläsi ex joka hääparille tuttu?
On todella epäkohteliasta ruveta kyselemään, saako kutsumaton avec tulla mukaan. Se on ihan yhtä törkeää, kuin tulla kuokkavieraaksi, koska kuitenkaan kutsuja ei voi kohteliaasti kieltäytyä.
Miehesi menee tietysti yksin tai jättää menemättä, sinulla ei sinne ole mitään asiaa. Itse myöskin jättäisin sian, koska en jaksa idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko googlata?
https://yhteishyva.fi/koti/mita-kirjoittaa-kutsukorttiin/article-80428
Jos et osaa, niin tuossa osoite, mene sinne ja näytä sitten miehelle, kenelle minkäkinlainen kutsu on osoitettu
Eihän ap:llä ole tässä mitään tietovajetta.
Miehellä on ja ap:n mukaan "Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko."
Jospa se mies uskoisi nettisivua paremmin kuin puhetta?
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan ei pidä mennä kutsujilta kysymään, että koskeeko kutsu myös avecia! Kyllä se kutsutun/kutsuttujen nimi lukee siinä kuoren päällä. Itseäni harmitti omissa häissä, että ensinnäkään ihmiset eivät ymmärrä mitä tarkoittaa esim. "vp 1.6.19 mennessä" tai sitä, että mukaan ei oteta just sen hetkistä poikaystävää jos kutsu on vain yhden henkilön nimellä ilman avec lisäystä.
Mietin ihan samaa. Laitoimme kutsun tyyliin Matti, Maija ja Tuija Virta (Tuija on perheen 16v tytär, asuu vanhempiensa kanssa) ja eikös vastauksena tule, että kiitos, tulemme kaikki 5 eli mukaan otettaisiin myös Tuijan paras kaveri ja poikaystävä. Kun selittää, että kutsu on vain kolmelle, niin alkaa selitys, että ei se Tuija sitten viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut.
Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää.
Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen moka kutsujilta.
Miehen pitäisi kysyä itse, kattaako kutsu myös avecin. Ellei, olisi peruste kieltäytyä tulemasta ollenkaan - voi lähettää lahjan, kun peruutus tulee myöhässä.
Tai sitten mies menee yksin.
Hänen pitää ymmärtää, että tarjoilut on varattu periaatteessa vain hänelle. Toki viisaat järjestäjät varautuvat muutamaan ylimääräiseen vieraaseen, mutta kutsun perusteela eivät ole kovin ajattelevaisia.
Ovatko isot häät?
Oletko edes tavannut kumpaakaan morsiusparista?
Mikä moka kutsujilta? Jos ne halusi vain miehen kutsua, tekivät ihan oikein, kutsussa vain miehen nimi.
En tiedä missä vaiheessa tuo menisi kaikille perille. Itse olen ollut vahingossa ylimääräisenä mukana häissä kun anoppi ei ollut ymmärtänyt kutsun olevan vain hänelle ja hänen puolisolleen, ei lapsille puolisoineen. Sen jälkeen en lähtenyt mihinkään juhliin ilman suoraa omaa kutsua.
Tosin miehen perhe ei varmaan koskaan tule tuota ymmärtämään, koska he järjestävät juhlat jossain isoissa tiloissa itse tehden. Ei siinä se lukumäärä niin tarkkaa ole. Itse kärvistelen joka juhlat, että paljonko sieltä nyt on porukkaa tulossa. Käytän isommissa juhlissa (rippi-, yo- ja tasavuosijuhlat) pitopalvelua ja aina joutuu tilaamaan sen maksimimäärän mukaan ja silti voi tulla yllärinä joku tyttöystävä, josta en ole koskaan kuullut, mukaan. Tai sitten ei tulla mutta ei myöskään tästä ilmoiteta. Viimeksi maksoin 10 vieraasta ylimääräistä ja se jo tuntuu juhlabudjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen moka kutsujilta.
Miehen pitäisi kysyä itse, kattaako kutsu myös avecin. Ellei, olisi peruste kieltäytyä tulemasta ollenkaan - voi lähettää lahjan, kun peruutus tulee myöhässä.
Tai sitten mies menee yksin.
Hänen pitää ymmärtää, että tarjoilut on varattu periaatteessa vain hänelle. Toki viisaat järjestäjät varautuvat muutamaan ylimääräiseen vieraaseen, mutta kutsun perusteela eivät ole kovin ajattelevaisia.
Ovatko isot häät?
Oletko edes tavannut kumpaakaan morsiusparista?
Mikä moka kutsujilta? Jos ne halusi vain miehen kutsua, tekivät ihan oikein, kutsussa vain miehen nimi.
Onhan se moka kutsua sukulaismies ilman tämän kumppania, joka kuitenkin on tiedossa. Ap sanoi että tietävät hänestä kuitenkin.
Muoks, ei ollutkaan mainintaa sukulaisuudesta. Ehkä silloin ymmärrettävää, jos Apta ei kutsuttu.
Meillä oli juuri omat häät. Kutsut lähettiin ajoissa ja se koski vain niitä henkilöitä, joiden nimi mainittiin kuoressa. Kaikkia esim. sulhasen kavereiden tyttöystäviä ei kutsuttu, koska heitä ei tunnettu.
Kutsussa oli vielä maininta, että koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä. Kaikki tulivat, eikä kukaan ainakaan ole ilmaissut pahastuneensa, kun ei kutsuttu avekkia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.
Kuinkahan moni kehtaisi tuossa vastata, että "joo, ei se kutsu tosiaan sinua koskenut"? Pakkohan se on siinä kutsua se kyselijä. Veikkaan että nämä kutsujen etikettisäännöt on aikanaan tehty juuri tuon kiusallisen tilanteen välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se haittaa, ettei mies usko, et vain lähde häihin. Ei kai hän sinua väkisin meikkaa, pue ja kanna kirkuvana autoon?
Kiitos, tämä jo nauratti tämän pännimisen keskellä!
Ap
Sinä olet tässä tapauksessa ihan oikeassa. Voihan, että kutsuja on tehnyt virheen kutsua sommitellessaan, mutta sellaisena kuin sen lähetti, se ei tosiaan koske sinua. :) Olisitko muuten halunnut mennä, tulla kutsutuksi?
Tavallaan olisi ollut mukava olla kutsuttujen joukossa, mutta ei välttämätöntä. Morsian ei ole ihan lähisukulainen, joten en välttämättä tapaisi paria enää koskaan. :)
Ap
Ne ovat huonot häät, joissa ei ole yhtään kuokkavierasta! Sinä saat olla kunnian olla nyt se kuokkavieras, koska mies haluaa sinut mukaan. Pienempi harmi se, että menisit ilman kutsua kuin se, että sitten jälkeen päin ihmettelisivät , miksi mies oli siellä yksin jos aivan ajattelemattomuuttaan olivat kutsuneet vain miehen. Monille tavallisille suomalaiselle käsite avec on aivan vieras.
Millaisessa tilassa juhlat ovat? Jos se on joku seurojentalo, jossa on varmasti kaikille tilaa eikä nimikortteja pöydissä, voit hyvin mennä. Jos se on tietty pieni ravintola, jossa on tilaa täsmälleen 80 vieraalle eikä sinne sovi yhtään enempää, olisi todella noloa jäädä seisoskelemaan eteiseen, kun paikkaa ei ole. Johonkin se raja on asetettava, ja rajallisiin tiloihin ei vaan voi millään sovi enempää kuin se tietty määrä. Silloin vieraat puolisot karsitaan.
Vierailija kirjoitti:
On todella epäkohteliasta ruveta kyselemään, saako kutsumaton avec tulla mukaan. Se on ihan yhtä törkeää, kuin tulla kuokkavieraaksi, koska kuitenkaan kutsuja ei voi kohteliaasti kieltäytyä.
Miehesi menee tietysti yksin tai jättää menemättä, sinulla ei sinne ole mitään asiaa. Itse myöskin jättäisin sian, koska en jaksa idiootteja.
Voi kieltäytyä vetoamalla istumapaikkojen puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin vaikeaa kysyä hääparilta?
Niin miten sitten muotoilisit kysymyksen? "Eikö minua olekaan kutsuttu?" vai "Saanko minäkin tulla?". Vaikka asiaa yrittäisi tiedustella miten vain se kuitenkin noloa ja nöyryyttävää. En todellakaan kysyisi. Jäisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut.
Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää.
Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).
Meillä kävi ihan samoin. Ei tullut mieleenkään, että Matti Meikäläiselle (ainoastaan) tullut kutsu tarkoittasi myös Matin vaimoa, aikuisia lapsia ja heidän puolisojaan ja lapsiaan. Kauhean vihaisia olivat kun "puolet kutsutuista ei tullut vaikka olivat sanoneet tulevansa". Emme siis olleet ainoita, jotka eivät tienneet kutsuista ja kutsun saaneet olivat tietenkin ilmoittaneet tulevansa.
Vierailija kirjoitti:
Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.
Täähän se vasta noloa ja huonoa käytöstä onkin! että oikein ruvetaan penämään kutsun perään. :D Ei, ei, ei.
Vierailija kirjoitti:
Varma tapa kutsua itse itsensä juhliin. Kovin moni nimittäin ei kehtaa kieltää, jos kutsumaton kysyy, onko hänet kutsuttu vai ei.
En ikinä kehtais lähteä mukaan, jos mies vaan olisi kutsuttu. Vaikka kuinka olisi kutsujan "moka", silti.
Minulla ei ole mitään tietoa kutsuttujen määrästä, tiedän kyllä hääpaikan ja sinne kyllä mahtuu paljon vieraita.
En ole koskaan tavannut kumpaakaan morsiusparista, joten siksikään en ole yllättynyt, ettei kutsu koskenut minua.
Ap