Taas Yle valehtelee pakkoruotsittomuuskokeilun kaatumisesta
"Viime vuonna Jämsä, Pieksämäki, Rovaniemi, Savonlinna ja Ylöjärvi saivat luvan kokeiluun, jossa pakollinen ruotsin kieli voidaan vaihtaa johonkin muuhun kieleen, esimerkiksi juuri venäjään. Kielikokeilu kuitenkin kaatui, kun kaupunki toisensa jälkeen päätti luopua siitä vähäisen kiinnostuksen vuoksi."
https://yle.fi/uutiset/3-10898922
Kiinnostusta oli kyllä paljon, mutta kokeilu kaatui siihen, että kokoomuksen opetusministeri RKP:n vaatimuksesta ei taannutkaan kokeiluun osallistuville vapautusta pakkoruotsista seuraavilla asteilla, mikä oli koko kokeilun alkuperäinen idea. Kokoomuksesta on myönnetty, että kokeilu estettiin tahallaan tekemällä sellaiset reunaehdot, että siihen ei käytännössä voinut osallistua.
Miksi media silti levittää toistuvasti valhetta siitä, että ei muka ollut kiinnostusta?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti on ruotsia paljon tarpeellisempi työssä ja vapaa-ajalla, mutta silti mikään lakipykälä ei vaadi sitä opiskelemaan!
Englantia ei ole kirjattu perustuslakiin toiseksi tasavertaiseksi kotimaiseksi kieleksi, jonka osaaminen näin ollen on kansalaisen perustaito.
Suomen kotimaiset kielet ovat suomen ja saamen kielet. Ruotsi on vieras siirtolaisperäinen kieli, jonka osaaminen ei ole tarpeen.
Perustuslaki 2. luku 17 § : Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Palataan asiaan, kun tämä pykälä on muutettu.
Se pitäisi muuttaa mitä pikimmiten.
Ei sitten muuta kuin kielipuoluetta perustamaan ja ehdolle seuraavissa vaaleissa. Jos asia on kansalle niin ensiarvoisen tärkeä ja kannatus niin laajaa kaikissa kansankerroksissa kuin täällä kerrotte, ei pitäisi olla vaikeuksia päästä tuomaan asiaa esille ja tekemään päätös.
Ei tarvitse perustaa. Persut on ainoa puolue joka kuuntelee kansaa ja vastustaa pakkoruotsia, ja on siksi suurin puolue. Ei kannata vähätellä persuja tai pakkorotsin vastustajia.
Vaikka persut nyt ovatkin aivottomia apinoita, niin pelkästään tämän yhden asian vuoksi niitä saattaisin hyvinkin käydä äänestämässä.
On sinulla prioriteetit...
Mistä lähtien rahan ja ajan tuhlaamisen lopettaminen ei ole prioriteetti? Viimeksi kun tarkistin, niin rahalle olisi parempiakin kohteita kuin kaivoon heittäminen. Kuten vaikka terveydenhuolto, jonka kulut kasvavat valtavaa vauhtia. Tai valtionvelan lyhentäminen.
Kulujahan tuskin on kovin kummoisesti kukaan edes laskenut koskaan. Jotkut kansanedustajat ovat puhuneet miljardeista per vuosi. Esimerkiksi 100 miljoonaa ei ole mitenkään epärealistinen summa. Se tekisi 10 miljardia pelkästään tällä vuosisadalla.
Ruotsin osaaminen lisää myyntiä ja tuo rahaa valtiolle, vaihtamalla sen lisääntyy kulut, mutta osa varmoista tuotoista jää saamatta. Tosin jos muutetaan pakkovenäjäksi niihh sit...
Näytätkö sen faktan, jonka perusteella kuvittelet ruotsin osaamisen lisäävän myyntiä? Ai eikö sitä löytynytkään? Voi voi.
Miksi emme opiskele samalla logiikalla jokaista maailman kieltä pakollisena, kun sekin oletettavastikin lisäisi myyntiä ihan yhtä paljon?
Onko teillä ruotsittajilla aivoja ollenkaan? Yhdelläkään teistä? Miksi jokainen argumenttinne on täysin naurettava?
Koska ruotsi on meidän naapurimme ja ainakin minua kiinnostaa naapurimme TYÖELÄMÄSSÄ IHMISSUHTEISSA HARRASTUKSISSA VAPAA-AJALLA ja heihin on helpointa tutustua, koska he ovat hyvin hyvin lähellä ei espanjalaiset eikä ranskalaiset ole tuossa laivamatkan päässä tai omaa samoja kultturellisia piirteitä tai toimi naapurimaina yleisesti lomaviettokohteina tai viikonloppu matkan kohteena(heillä se on portugali tai engalnti). Sinun kaltaiset eivät kielestä riippumatta tule tutustumaan tai tuottamaan mitään joten asia ei suoranaisesti ole sinun heiniäsi.
Myös Viro ja Venäjä ovat naapurimaitamme ja tyypillisiä matkailukohteita. Silti näiden kielten opiskelu ei ole pakollista.
Minä olen elämässäni käynyt monta kertaa useammin Espanjassa ja espanjankielisissä maissa kuin Ruotsissa. Suomalaisia muuttaa nykyään Espanjaan sankoin joukoin sekä väliaikaisesti että pysyvästi. Lentomatka Espanjaan on lyhyempi kuin laivamatka Ruotsiin.
Älyttömiä perusteluita edellisessä kommentissa.
Kirjoita jotain espanjaksi tänne jos kerran koet sen kielen tarpeellisksi. Jotain oikeaa keskustelua esim tästä aiheesta, pakkoruotsi. Jos et kirjoita, ei sinulla ole aikuisten oikeasti katetta puhua siitä ettet halua muiden osaavan tarvitsevan ja käyttävän ruotsia jota suomessa tarvitsee huomattavasti enemmän kuin espanjaa.
Osaan kyllä espanjaa sujuvasti. Olen opiskellut sitä koulussa valinnaisena kielenä, ja koska kielellä on ollut omalla kohdallani käyttöä ruotsia enemmän, on kielitaito pysynyt yllä. On myös huomioitava se, että espanjankielisissä maissa ei useinkaan pärjää englannilla, joten kieltä tulee senkin puolesta harjoiteltua aina matkustaessa.
Ethän osaa kun et sitä todisteeksi kirjoita tähän, ei mitään korulauseita vaa n sitä sujuvaa espanjaa aiheesta pakkoruotsi kiitos. Lapsellista vastustat sitä kieltä mitä oikeasti tarvitaan suomessa. Jonkun pelkän opponoimisen ja kiukuttelun takia.Suomessa aikuisten oikeasti moni käyttää ruotsia jatkuvasti ei espanjaa ja ne espanjassa asuvatkin puhuvat vain suomea siellä espanjassa.
Miksi minun pitäisi todistaa yhtään mitään? Jos sinä et itse hallitse espanjaa, mitä hyötyä minun olisi sitä sinulle näytteeksi kirjoittaa?
En muuten missään kohtaa sanonut vastustavani pakkoruotsia. Olen opiskellut sitä itsekin jopa enemmän kuin vaaditun minimitason. Mainitsin vain, että sinun perustelusi (matkailu, harrastukset, ihmissuhteet) ruotsin kielen opiskelun puolesta ovat typeriä.
Onpas Ap ollut taas ahkera peukuttamaan omaa aloitustaan. :D
KokoomusCuckPersujen kielipoliittinen vihanlietsonta on aina niin viihdyttävää luettavaa. :D
Jämsän, Pieksämäen, Rovaniemen, Savonlinnan ja Ylöjärven koululaiset ja heidän vanhempansa olivat siis kaikki opetusministerin masinoiman salaliiton uhreja. Salaliiton, jossa masinoitiin kiinnostuksen puutetta persujen kieliriitaprojektiin. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin käynyt ruotsinlaivalla ja ruotsissa harrastamassa urheilua lapsena, kokemassa siellä läheisen naapuri maan versiota yhteiskunnasta. Seuraan ruotsalaisia ohjelmia sekä harrastukseni kuten kalastus on ruotsissa lähellä omaa harrastustani suomessa. Olen tilannut ruotsista tavaroita käynyt suomessa ruotsinkielisillä alueilla ja jutellut ruotsia äidinkielenään puhuvien monien monien suomen ruotsalaisten kanssa. Joten ruotsi on suhteellisen merkityksellinen kieli suomessa eikä se merkitys vähene sillä että jotain kiukuttaa pakko-opiskelu. Yhtä hyvin voisi sanoa että minulle on enemmän hyötyä jostain muusta kuin matematiikasta jne kun totuus on kuitenkin se että matematiikastakin on yleisemmin hyötyä ja sellaisen vastustamien on vain typerää kun ei itse hallitse sitä.
Ruotsi on sinulle merkityksellinen kieli, ei koko suomelle. Muutenkin enimmäkseen oikeiden ruotsalaisten kanssa pärjää myös englanniksi kuten suuren osan suomalaistenkin, kun molemmat kansat on aika koulutettuja. Vain muumiruotsinkieliset koittaa pakottaa puhumaan sitä ruotsiaan asiakaspalvelutilanteessa vaikka osaisivat suomeakin todella hyvin.
Ruotsi on sekeästi eniten käytetty vieraskieli suomessa eikä se johdu pakkoruotsista. Ruotsi ei ole merkityksellinen juuri minulle, vaikka niin väität, vaan ruotsi on merkityksellinen suomalaisille varsinkin kun vertaa muihin kieliin, engalanti vanäjä ruotsi ovat ne tärkeimmät ja käytetyimmät kielet tässä maassa, koska ruotsi on naapurimaamme ja kulttuurillisesti lähellä, myös vierailut puolin ja toisin ovat äärimmaisen yleisiä(ei minulla mutta suomalaisilla ja ruotsalaisilla ylipäätään), vaan siitä että ko kieltä' käytyään työelämässä harraSTUKSISSA SOSIAALISISSA SUHTEISSA VAPAA-AJALLA.
Sinä kitiset asiasta josta muille on hyötyä, vain koska vihaat jostain syystä sitä että muut tarvitsevat ja osaavat ruotsia(minä haluaisin osata mutten osaa). Voit opetella sitä itsekkin jos noin korpeaa. Se olisi suotavampi lähtökohta tai voit jatkaa oman elääsi pilaamista kiukuttelulla ja harhojen keksimistä muista keskustelijoista.
Meinasin kysyä että mitä ihmettä oikein kiukuttelet tässä ketjussa yksinäsi mutta sitten tajusin että jos sinulla olisi joku oikeasti pätevä argumentti sen pakkoruotsisi puolesta niin käyttäisit varmaan sitä etkä tuota lapsellista kitinää argumentin sijaan.
Kielen tarpeellisuudelle pätevä argumentti on että se on yleisiten käytetty vieras kieli suomessa, eikä pakolla, vaan johtuen ihmisten ihmissuhteista, työelämästämme, harrastuksista, vapa-ajasta. Valitettavasti valintasi vastustaa totuutta ei paina mitään tämän faktan edessä että ruotsia tarvitaan suomessa.
Ruotsin ns. tarve perustuu keinotekoisiin pakkoihin. Kun jokaisessa kunnan ja valtion virassa vaaditaan ruotsin taito, vaikka sitä ei ikinä työssä tarvittaisi, niin tämähän toki tulkitaan niin, että ruotsia "tarvitaan".
Todellisuudessa ruotsin tarve on olematon ja tarpeen riittäisi aivan hyvin täyttämään suomenruotsalaiset + ruotsia valinnaisena aineena opiskelleet.
En ole ikinä tarviinnut ruotsia missään virkamies asiassa, vaan nimenomaan työsuhteissa vapaa-ajalla, ihmisten kanssa, muusikoiden kanssa, harrastuskavereden kanssa, kavereiden harratus kavereiden kanssa ja vuodesta toiseen. Myös heidän lasten kanssa jotka eivät osaa vielä englantia tai muuta kieltä kuin ruotsia. Ruotsissa on olen tarvinnut myös ruotsia, jossa olen lapsena käynyt harrastamassa useita kertoja.
Se että joku henkilökohtaiseti ei tarvitse ruotsia ei tarkoita etteikö ruotsia tarvittaisi suomessa jatkuvasti
Nimenomaan pakkoruotsista riippumatta olen tarvinnut ruotsia, kun olen ollut tekemisissä ihmisten kanssa ja myös niin vanhojen jotka puhuvat huonosti suomea eikä englantia ollenkaan. Silloin olisi kiitollista osata vastata ruotsiksi, mutta asia on hoitunut niin että vastaan suomeksi ja hän minulle ruotsiksi. Tämä on ihan normaalia monelle monelle suomalaiselle ja sitä te vastustatte. Mikään muu vieras kieli ei ole ruotsin englannin ja venäjän lisäksi kuin marginaalissa suomessa kun puhutaan käytetyistä kielistä.
onko Ap se pallomahainen ja tummakiharainen pikku kuikelo, joka sönköttää aiheesta eri tilaisuuksissa lievästi kehitysvammainen puolisonsa kanssa?
Stop pakkomatematiikalle ja pakkolukutaidolle!
Oliko aloittajalla jotain lähteitä näille väitteilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti on ruotsia paljon tarpeellisempi työssä ja vapaa-ajalla, mutta silti mikään lakipykälä ei vaadi sitä opiskelemaan!
Englantia ei ole kirjattu perustuslakiin toiseksi tasavertaiseksi kotimaiseksi kieleksi, jonka osaaminen näin ollen on kansalaisen perustaito.
Suomen kotimaiset kielet ovat suomen ja saamen kielet. Ruotsi on vieras siirtolaisperäinen kieli, jonka osaaminen ei ole tarpeen.
Ei sitten muuta kuin kielipuoluetta perustamaan ja ehdolle seuraavissa vaaleissa. Jos asia on kansalle niin ensiarvoisen tärkeä ja kannatus niin laajaa kaikissa kansankerroksissa kuin täällä kerrotte, ei pitäisi olla vaikeuksia päästä tuomaan asiaa esille ja tekemään päätös.
Ei tarvitse perustaa. Persut on ainoa puolue joka kuuntelee kansaa ja vastustaa pakkoruotsia, ja on siksi suurin puolue. Ei kannata vähätellä persuja tai pakkorotsin vastustajia.
Vaikka persut nyt ovatkin aivottomia apinoita, niin pelkästään tämän yhden asian vuoksi niitä saattaisin hyvinkin käydä äänestämässä.
Mistä lähtien rahan ja ajan tuhlaamisen lopettaminen ei ole prioriteetti? Viimeksi kun tarkistin, niin rahalle olisi parempiakin kohteita kuin kaivoon heittäminen. Kuten vaikka terveydenhuolto, jonka kulut kasvavat valtavaa vauhtia. Tai valtionvelan lyhentäminen.
Kulujahan tuskin on kovin kummoisesti kukaan edes laskenut koskaan. Jotkut kansanedustajat ovat puhuneet miljardeista per vuosi. Esimerkiksi 100 miljoonaa ei ole mitenkään epärealistinen summa. Se tekisi 10 miljardia pelkästään tällä vuosisadalla.
Ruotsin osaaminen lisää myyntiä ja tuo rahaa valtiolle, vaihtamalla sen lisääntyy kulut, mutta osa varmoista tuotoista jää saamatta. Tosin jos muutetaan pakkovenäjäksi niihh sit...
Näytätkö sen faktan, jonka perusteella kuvittelet ruotsin osaamisen lisäävän myyntiä? Ai eikö sitä löytynytkään? Voi voi.
Miksi emme opiskele samalla logiikalla jokaista maailman kieltä pakollisena, kun sekin oletettavastikin lisäisi myyntiä ihan yhtä paljon?
Onko teillä ruotsittajilla aivoja ollenkaan? Yhdelläkään teistä? Miksi jokainen argumenttinne on täysin naurettava?
Koska ruotsi on meidän naapurimme ja ainakin minua kiinnostaa naapurimme TYÖELÄMÄSSÄ IHMISSUHTEISSA HARRASTUKSISSA VAPAA-AJALLA ja heihin on helpointa tutustua, koska he ovat hyvin hyvin lähellä ei espanjalaiset eikä ranskalaiset ole tuossa laivamatkan päässä tai omaa samoja kultturellisia piirteitä tai toimi naapurimaina yleisesti lomaviettokohteina tai viikonloppu matkan kohteena(heillä se on portugali tai engalnti). Sinun kaltaiset eivät kielestä riippumatta tule tutustumaan tai tuottamaan mitään joten asia ei suoranaisesti ole sinun heiniäsi.
Myös Viro ja Venäjä ovat naapurimaitamme ja tyypillisiä matkailukohteita. Silti näiden kielten opiskelu ei ole pakollista.
Minä olen elämässäni käynyt monta kertaa useammin Espanjassa ja espanjankielisissä maissa kuin Ruotsissa. Suomalaisia muuttaa nykyään Espanjaan sankoin joukoin sekä väliaikaisesti että pysyvästi. Lentomatka Espanjaan on lyhyempi kuin laivamatka Ruotsiin.
Kirjoita jotain espanjaksi tänne jos kerran koet sen kielen tarpeellisksi. Jotain oikeaa keskustelua esim tästä aiheesta, pakkoruotsi. Jos et kirjoita, ei sinulla ole aikuisten oikeasti katetta puhua siitä ettet halua muiden osaavan tarvitsevan ja käyttävän ruotsia jota suomessa tarvitsee huomattavasti enemmän kuin espanjaa.
Osaan kyllä espanjaa sujuvasti. Olen opiskellut sitä koulussa valinnaisena kielenä, ja koska kielellä on ollut omalla kohdallani käyttöä ruotsia enemmän, on kielitaito pysynyt yllä. On myös huomioitava se, että espanjankielisissä maissa ei useinkaan pärjää englannilla, joten kieltä tulee senkin puolesta harjoiteltua aina matkustaessa.
Ethän osaa kun et sitä todisteeksi kirjoita tähän, ei mitään korulauseita vaa n sitä sujuvaa espanjaa aiheesta pakkoruotsi kiitos. Lapsellista vastustat sitä kieltä mitä oikeasti tarvitaan suomessa. Jonkun pelkän opponoimisen ja kiukuttelun takia.Suomessa aikuisten oikeasti moni käyttää ruotsia jatkuvasti ei espanjaa ja ne espanjassa asuvatkin puhuvat vain suomea siellä espanjassa.
Miksi minun pitäisi todistaa yhtään mitään? Jos sinä et itse hallitse espanjaa, mitä hyötyä minun olisi sitä sinulle näytteeksi kirjoittaa?
En muuten missään kohtaa sanonut vastustavani pakkoruotsia. Olen opiskellut sitä itsekin jopa enemmän kuin vaaditun minimitason. Mainitsin vain, että sinun perustelusi (matkailu, harrastukset, ihmissuhteet) ruotsin kielen opiskelun puolesta ovat typeriä.
Riittää kun kirjoitat sitä kuvittelemaasi espanjaa(en osaa espanjaa joten kirjoita mitä vaan muuta siansaksaa olet siinä niin hyvä) tai olet trolli....
Vierailija kirjoitti:
Persut vastustaa seuraavaksi pakkotieteiden lakkauttamista. Tiede-aineet en koskaan tule niitä tarvitsemaan eikä muutkaan saa niitä tarvita.
Jos kieliriitainttämiset ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Tuskin se on noiden paikkakuntien koululaisten tai heidän vanhempiensa ongelma, jos persuleilla alkaa aiheet loppua.
Vierailija kirjoitti:
Oliko aloittajalla jotain lähteitä näille väitteilleen?
Ei lähteitä tarvita kunhan viestin perimmäinen tarkoitus eli jänskän salaliittotunnelman luominen toteutuu.
Taas ap valehtelee vähäisestä kiinnostuksesta ruotsinkielen valinnaisuuteen. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun kirjoitat sitä kuvittelemaasi espanjaa(en osaa espanjaa joten kirjoita mitä vaan muuta siansaksaa olet siinä niin hyvä) tai olet trolli....
No puedo entender por qué quieres que te escriba algo en español si tu no sabes el idioma. Mi conocimiento del español tiene nada que ver con la situación del sueco en Finlandia. Sólo me interesa el español más y en mi vida privada es más útil. También sé hablar sueco pero no he tenido muchas posibilidades de practicarlo mucho y por eso mi español es mejor.
Estás contento/a ya?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puedo entender por qué quieres que te escriba algo en español si tu no sabes el idioma. Mi conocimiento del español tiene nada que ver con la situación del sueco en Finlandia. Sólo me interesa el español más y en mi vida privada es más útil. También sé hablar sueco pero no he tenido muchas posibilidades de practicarlo mucho y por eso mi español es mejor.
Estás contento/a ya?
Olen tyytyväinen sinun välttelyysi, osaat käyttää googlen kääntäjää. Se ei siltikään tarkoita etteikö ruotsi olisi huomattavasti espanjaa tärkeämpi kieli suomessa vaikkei sinulle olisikaan, niin se on isommalle osalle suomalaisia ja ruotsalaisia kuin suomalaisia ja espanjalaisia. Ja tämä ei ole mikään mielipide vaan sen hyväksyminen että suomessa asuu paljon ruotsalaisia eikä espanjalaisia on vain fakta. Ja voisit myös espanjassa, jos oikeasti siellä käyt puhua ruotsia tarvittaessa, jos vaikka joku ruotsalainen on hukannut vanhempansa siellä resortissa tai itkee uimaalataalla.
Suomessa ruotsi on olennainen kieli riippumatta siitä mikä mielipide kenelläkin asiasta on. Tämä olen huomannut ja ei en osaa ruotsia enkä espanjaa. Osaan hyvin vain sitä englantia ja suomea hitusen "kaikkia" kieliä ja hieman enemmän kuin hitusen venäjää.
Siltikin huomaan jatkuvasti törmääväni ruotsiin suomessa. Eikä tämä minusta ole kovinkaan kumma juttu enkä usko että juuri minä törmään vain siihen vaan suomessa törmää helposti tarpeeseen osata ruotsia. Se vaan on ihan luonnollista ja se että sitä suomessa käytetään ei ole minulta mitään pois, se ei haittaa minunkaan espanjan opettelua. Lähinnä se haittaa sellaisia jotka eivät mitään kieliä käytä ja eivät halua että kukaan mitään kieliä käytäisi, koska juuri he eivät tarvitse ruotsia vaikka äärettömän moni tarvitsee.
Tämä on se olennainen syy miksi on vain hyvä että ruotsia opetetaan koulussa Suomessa. Voin heti ystäväpiiristäni poimia ainkakin 10 ruotsia äidinkielenään puhuvaa ja heidän sukulaisensa. Toki he osaavat myös suomea, mutta monen vanhemmat eivät puhu suomea tai englantia jolloin ainoa kieli on ruotsi. Eikä kyse ole pakosta opiskella vaan jos haluat keskustella jonkun mummon kanssa tulee sinun ymmärtää ruotsia ja sehän on vain hienoa jos se onnistuu.
Sama espanjaksi.
Estoy satisfecho con sus evasivas, que sabe cómo usar el traductor de google. Sin embargo, eso no significa que el sueco sea mucho más importante que el español, incluso si usted no lo es, por lo que es para una mayor parte de finlandeses y suecos que finlandeses y españoles. Y esto no es una opinión, pero aceptar que hay muchos suecos viviendo en Finlandia y no españoles es solo un hecho. Y también podría hacerlo en España si realmente va allí para hablar sueco si es necesario, incluso si un sueco ha perdido a sus padres allí en el Resort o está llorando en la piscina.
En Finlandia, el sueco es un idioma esencial, sin importar quién tenga la opinión. Esto lo he notado, y no puedo y no me sueco español. Solo sé inglés y finlandés, un poco "todos" y un poco más que un poco de ruso.
Aun así, me encuentro constantemente topando con Suecia en Finlandia. Y esto no es algo extraño para mí, y no creo que sea yo quien lo encuentre, pero en Finlandia es fácil encontrar la necesidad de saber sueco. Es natural y el hecho de que se use en Finlandia no es algo que no me importe aprender español. Sobre todo duele a aquellos que no usan ningún idioma y no quieren que nadie use ningún idioma, porque no necesitan sueco a pesar de que un número infinito lo necesita.
Esta es la razón esencial por la que es bueno que el sueco se enseñe en la escuela en Finlandia. Inmediatamente puedo recoger al menos 10 hablantes nativos de sueco y sus familiares de mi círculo de amigos. Por supuesto, también hablan finlandés, pero muchos de los padres no hablan finlandés o inglés, donde el único idioma es el sueco. Y no es cuestión de estudiar, pero si quieres hablar con una abuela necesitas entender el sueco y eso está bien si tiene éxito.
Vierailija kirjoitti:
Se että joku henkilökohtaiseti ei tarvitse ruotsia ei tarkoita etteikö ruotsia tarvittaisi suomessa jatkuvasti
Ymmärrätkö sä, että MITÄ TAHANSA kieltä "tarvitaan" siinä missä ruotsiakin? Joku muu voi täällä selitellä ummet ja lammet siitä, kuinka se tarvitsee swahilia puhuakseen tuttavaperheen lapsille. Ei se henkilökohtainen "tarve" muutu kaikkien suomalaisten tarpeeksi sen enempää ruotsin kuin swahilinkaan kohdalla.
Joten opetelkaa pakkoruotsittajat nyt pikkuhiljaa keksimään niitä argumentteja, miksi ruotsin pitäisi olla pakollista yhtään sen enempää kuin swahilin, somalian tai ihan minkä tahansa muun kielen. Ei sellaisia ole. Kaikki tuo joutava lässytys siitä, että joku voi hyötyä jostain yhdestä kielestä on täysin yhdentekevää. Tietenkin jokaisesta kielestä voi joku joskus hyötyä. Mutta kukaan ei Suomessa hyödy ruotsista niin paljoa, että sillä voitaisiin perustella pakkoa, joka pitää maksaa rahalla ja ajalla.
Suomi olisi taatusti paremmin toimeentuleva kansa, jos ruotsin sijaan opiskeltaisiin ihan mitä tahansa muuta ainetta sen tilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut vastustaa seuraavaksi pakkotieteiden lakkauttamista. Tiede-aineet en koskaan tule niitä tarvitsemaan eikä muutkaan saa niitä tarvita.
Onko tämä sinun paras perustelu pakoruotsille? Ei mene hyvin pakkoruotsilla, kun vain noin huonoja perusteluja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisilla ehdoilla ole kiinnostusta. Syyllinen on muualla kuin ylessä.
Kiva olisi, jos media kaivelisi asioita pintaa syvemmältä eikä vain toistelisi propagandaa.
Kiva olisi, että ottaisit pääsi pois perseestäsi ja katsoisit sanakirjasta tiedon ja propagandan määritelmät.
Rehellisempi sanoisi että käytit paljon aikaa pakkoruotsin vastustamiseen ja käytät vieläkin. Et opetteluun. Aika surullinen lähtökohta kun et osaa ottaa huomioon sitä että moni muu sitä tarvitsee, vaan koska sinä et sitä suostu opettelemaan.