Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt mullakin on alkanut tulla päänsärkyä hajuvesistä julkisissa!

Vierailija
04.08.2019 |

Hajuvesien lotraajat, pliiiis jättäkää käyttämättä!!

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan astmaa, mutta en todellakaan jätä hajuvettä käyttämättä. Enemmän henkeeni ottaa lian pinttinyt haju tai muut pahat hajut. Yäks

Minulla on astma ja en todellakaan käytä mitään hajusteita, ainoastaan miedosti hajustettua deodoranttia ja kaikki muut tuotteet hajusteettomia shampoosta yms lähtien. Jos haiset jatkuvasti pinttyneelle hielle tms suosittelen käymään useammin suihkussa. 

Ja joo, saan välillä hajusteista astmakohtauksen. Kerran jopa keuhkopolilla, missä ei todellakaan pitäisi kenenkään hajusteita käyttää. Joku hajusteterroristi tuli odotustilaan haisemaan, jouduin sanomaan luukulle etten pysty odottelemaan tilassa kun ottaa niin pahasti henkeen. Hakivat minut kauempaa sitten... 

Vierailija
62/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmia kaikki yliherkkyydet. En jätä laadukasta tuoksuani käyttämättä siksi, että 0,1% väestöstä saa siitä ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani alkoholisti peitti viinanhajun voimakkailla hajusteilla. Moni hajustelutraaja on oikeasti kaappijuoppo eivätkä halua kärähtää. Niin, tuo tuttuni kuoli alkoholismiin, jäi elintärkeät lääkkeet ottamatta.

Tämä itse asiassa on paljon luultua suurempi syy miksi jotkut käyttävät koko ajan lemusteita. Yleinen niksi alkoholisteilla. Myös jatkuva suuvesien kurlaaminen, kurkkupastillit jne millä raikastaa hengitystä ettei viina haisisi niin paljoa. 

Stereotypia alkoholistista möhömahaisena ojan pohjalla makaavana rapajuoppona ei pidä paikkaansa, vaan moni onnistuu peittämään alkoholiongelmansa työyhteisöltä jopa vuosikymmeniä. 

Vierailija
64/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka litran lemuvesiä itseensä lutraa, sillä on jotain salattavaa... Onko se sitten huono hygienia vai alkoholismi on asia erikseen. 

Vierailija
65/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, lisäys vielä: tupakkaa tällä kys. neidillä menee noin aski työpäivän aikana. Astmaoireet ovat silti työkaverin bodysprayn syytä.

/4

Sano nyt vielä, että se on läski ja sillä on ruma tukka ja rumat vaatteet.

Läski on kyllä, vaatemakukaan meillä ei ole samanlainen mutta eivät hänen vaatteensa varsinaisesti rumia ole. Tukka on upea; paksu, kiiltävä ja pitkä.

En tosin ymmärrä miten nämä piirteet vaikuttavat hänen "allergiaansa".

/4

Varmaan yhtä paljon kuin se, että kerroit hänen olevan sinkku.

Se oli oleellinen tieto kun miettii hajustehysteerikon tyypillisintä profiilia. Keski-ikäinen, lapseton nainen.

Joillain voi toki olla perhettäkin, mutta ehdoton enemmistö näistä muiden elämän määräilijöistä on keski-ikäisiä naisia.

/4

Vierailija
66/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas tulee pahoinvointia hienhajusta, joka löyhkää usein muutamalla työkaverilla ja julkisissa päivittäin monilla. Täytyy oikein väistyä taaemmalle kun on niin kovat hajut joillakin. Silloin tekisi mieli kyllä suositella jotain hyväntuoksuista deodoranttia näille ihmisille. Voin myöntää että kyllä omatkin kainaloni haisisivat jos käyttäisin edelleen hajusteettomia luonnondeodorantteja, joilla yritin pärjätä vuoden verran deodoranttien vaaroista luettuani.

Kyllä ne ovat aika harvassa loppujenlopuksi joilla on häiritsevän voimakkaasti hajuvettä. Hien ja sonnanhajuisia ihmisiä tulee vastaan paljon useammin.

Vierailija
67/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tehokkaita hajusteettomia antiperspirantteja, ei tarvitse mitään tyrmäystippoja itseensä laittaa. Ja suihku on keksitty. 

Vierailija
68/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani hajuvesiä sun muita saa kohtuullisesti käyttää, mutta minulle ei tulekaan päänsärkyjä eikä hengitysvaikeuksia niistä. Itse olen hajusteaineallergikko, joka saa hajusteaineiden kosketuksesta kivuliasta ihottumaa. Tämän takia joudun kyselemään ennen kättelyitä tai muuta fyysistä kontaktia onko vastapuoli käyttänyt hajusteaineita sisältäviä tuotteita, kuten saippuaa tai ihovoiteita.

Vierailija
69/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan hajuvesiä (etenkin raikkaita), mutta saan aivan kamalia hengenahdistusoireita muslímien käyttämästä hajusta (onko se jokin suitsuke tms? en tiiä, mutta aivan hirveä haju!) ja tätähän ei saisi ääneen sanoa tai muuten on rasísti. Eiköhän tääkin kommentti lähe poistoon kohta.

Vierailija
70/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jätä. Itseasiassa nykyään en unohda ikinä laittaa hajuvettä lähtiessäni ulos, ja se on palstan tuoksumussuttajien ansiota. Ennen käytin vain silloin kun muistin.

Rakastan tuoksuja, omiani ja muiden.

Älä sitten valita minun yskimisestä. Rakastan teatteria ja konsertteja, käyn edelleen niissä vaikka hajusteet saavat aikaan pahoja yskänkohtauksia. Joskus minulle on tarjottu mynthoneita yskään, käsittämätöntä.

En välitä. Saat minun puolestani yskiä vaikka keuhkosi pihalle.

/4

No hyvä. Monesti vaan saan mulkaisuja, pitkiä katseita, hyssyttelyä ja kurkkupastillien tarjoamista. Pystyn kuitenkin nauttimaan esityksistä ainakin osittain. Haen sitten saikkua, jos ottaa pahasti henkeen.

Joo, tee se. On kyllä sulta vähän ikävä temppu mennä esityksiin pilaamaan muiden maksavien asiakkaiden nautinto, mutta ei monilta ihmisiltä oikein muuta voi odottaakaan.

/4

Siis hä? Sultahan se on veemäinen temppu, menet pilaamaan monen nautinnon haisemisellasi.

Vierailija
71/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jätä. Itseasiassa nykyään en unohda ikinä laittaa hajuvettä lähtiessäni ulos, ja se on palstan tuoksumussuttajien ansiota. Ennen käytin vain silloin kun muistin.

Älä sitten valita minun yskimisestä. Rakastan teatteria ja konsertteja, käyn edelleen niissä vaikka hajusteet saavat aikaan pahoja yskänkohtauksia. Joskus minulle on tarjottu mynthoneita yskään, käsittämätöntä.

/4

No hyvä. Monesti vaan saan mulkaisuja, pitkiä katseita, hyssyttelyä ja kurkkupastillien tarjoamista. Pystyn kuitenkin nauttimaan esityksistä ainakin osittain. Haen sitten saikkua, jos ottaa pahasti henkeen.

Joo, tee se. On kyllä sulta vähän ikävä temppu mennä esityksiin pilaamaan muiden maksavien asiakkaiden nautinto, mutta ei monilta ihmisiltä oikein muuta voi odottaakaan.

/4

Siis hä? Sultahan se on veemäinen temppu, menet pilaamaan monen nautinnon haisemisellasi.

Jep, aivan kuten keliaakikotkin ravintoloissa ihan vain ärsyttääkseen vaativat että ruoat tehdään eri pinnoilla ja välineillä kuin gluteiinia sisältävät ruoat. 

Vierailija
72/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/4

/4

Niin, siis sen yhden keski-ikäisen naisen nautinnon. Sen, joka tunkee yleisöön vaikka tietää että ihmisillä on siellä hajusteita ja hän niistä kärsii. Mutta muiden on mukauduttava hänen tahtoonsa, ja silti ne muut ovat itsekkäitä. :)

/4

Vierailija
73/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa jos jollain on vähän hajusteita, itsekin käytän hajuvesiä ja tuoksuvaa kosmetiikkaa (kohtuullisesti). Vaan jotkut ihan oikeasti läträä sitä v*tusti liikaa. Viimeksi leffateatterissa joku löyhkäsi niin jäätävästi parin penkkirivin päästä, että hyvä kun ei hengitys salpautunut.

Vierailija
74/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/4

/4

Niin, siis sen yhden keski-ikäisen naisen nautinnon. Sen, joka tunkee yleisöön vaikka tietää että ihmisillä on siellä hajusteita ja hän niistä kärsii. Mutta muiden on mukauduttava hänen tahtoonsa, ja silti ne muut ovat itsekkäitä. :)

/4

Kyllä on voitava lähteä esim. teatteriin ilman hajusteita. Se hajusteyliherkkä ei voi jäädä neljän seinän sisään teidän takia ja kyse on monesta muustakin paikasta kuin vain teatterista. Kun hajuste haisee vahvasti monen metrin päähän, on sitä liikaa, vähempikin riittää. Hajusteyliherkkä ei voi oireilleen mitään, se hajuvesien käyttö taas on vapaaehtoista. Minä minä minä..

Vierailija
75/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/4

/4

/4

Kyllä on voitava lähteä esim. teatteriin ilman hajusteita. Se hajusteyliherkkä ei voi jäädä neljän seinän sisään teidän takia ja kyse on monesta muustakin paikasta kuin vain teatterista. Kun hajuste haisee vahvasti monen metrin päähän, on sitä liikaa, vähempikin riittää. Hajusteyliherkkä ei voi oireilleen mitään, se hajuvesien käyttö taas on vapaaehtoista. Minä minä minä..

Saa lähteä, mutta turha valittaa ja vonkua kun kaikki ei maailmassa toimikaan juuri niin kuin Pirkko-Ritvan mielestä pitäisi.

Itse törmään aika harvoin ihmisiin joilla on selkeästi liikaa hajusteita. Jotkut vanhat rouvat ja toisaalta nuoret miehet ehkä yleisimmin kylpevät tuoksussa, ja se ei tietenkään miellytä ketään. Hyväkään tuoksu ei tuoksu hyvältä jos sitä on liikaa.

Mutta tuoksuhysteerikolle on aivan sama kuinka paljon tuoksua on, tai onko sitä ollenkaan. Heille on tärkeintä uhriutuminen, valittaminen ja muiden ihmisten kontrollointi (tai siis sen yritys).

/4

Vierailija
76/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuvedet on niin last season ja WT.

Uskokaa nyt vaan.

Saako musta roskat käyttää hajuvettä?

Vierailija
77/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä nosebo-tapaus. Ap on saanut nyt niin paljon informaatiota, kuinka hajusteet aiheuttavat päänsärkyä ja muita ruumiillisia reaktioita, ja niinpä hänen hermosto alkaa tuottamaan niitä. Jos taas ap uskoisi, että tuoksut ovat hänelle hyvää tekeviä, kuten vaikkapa lääkkeet, niillä olisi placebo-vaikutus, ja hänen elimistönsä reagoisi tuoksuihin hyvin.

Jos jaksaisin, etsisin netin uumenista Kööpenhaminan yliopistossa tehdyn tutkimuksen jossa todetaan, miten ns. tuoksuyliherkät reagoivat negatiivisesti tuoksuihin, joiden he uskovan olevan haitallisia, mutta eivät tuoksuihin, joita pitävät neutraaleina tai hyvinä, vaikka kemiallisesti aineet olivat toistensa kaltaisia.

Vierailija
78/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetellä täytyy tämän ketjun vihamielistä kommentointia.  Kemikaalialtistukseen voi joutua kuka tahansa huono-onninen, jonka työpaikalla on esim. muovimatot liimattu rakennusvaiheessa märälle betonille. Tämä aiheuttaa kemiallisen reaktion, jonka seurauksena sisäilmaan alkaa erittyä 2-etyyli1-heksanoli -nimistä kemikaalia, joka aiheuttaa ihmisille terveyshaittoja.

Luulenpa, että tämänkin ketjun lukijoissa on lapsia, jotka ovat joutuneet olemaan homekoulussa tai homepäiväkodissa. Homeiden aineenvaihduntatuotteet aiheuttavat myös hajusteyliherkkyyttä monille. Vähän isompina ja aikuisina nämä lapset voivat saada oireita vähäpäästöissäkin ympäristöissä. Vaikea löytää opiskelupaikkaa, kun monissa rakennuksissa sisäilmaongelmia. Tai työpaikkaa, jossa voisi olla.

Paljon syrjäytymistä tapahtuu sisäilman aiheuttamien haittoje vuoksi, kun lapsi ei jaksa opiskella kunnolla.

Itse olen 63-vuotias peruskoulun opettaja ja altistunut vuosien saatossa sekä homeille että em. etyyliheksanolille.  Samoin kävi monille muillekin opettajille ja oppilaille . Ongelmat mitattiin, todettiin pitoisuudet ilmassa, tehtiin remontit. Myös työterveydessä on todettu altistus, joka rajoittaa elämääni koko ajan.

En ymmärrä, miksi tällaiseen terveushaittaan pitää suhtautua noin omituisesti kuin täällä. Ikään kuin oireet olisivat ihmisten kuvittelua.  Sisäilman ongelmat on tiedossa, ja esimerkiksi tahallista huonoa rakentamusta pyritään estämään. Kyseessä on iso kansanterveydellinen ongelma, jonka maksumieheksi joutuvat kaikki veronmaksajat sairaskuluissa ja korjauskustannuksissa. Omassakin koulussani korjattiin 2000 neliötä lattiaa,ei ollut ilmaista.  Kämmin tehnyttä rakennusfirmaa ei tietenkään enää ollut olemassa, kun rakentamisesta oli kulunut jo 20 vuotta.

Ottakaa selvää asioista, varsinkin kun ongelma voi koskettaa sinua tai lastasi milloin tahansa.

Tieteellinen käsitys nykyään on se, ettei ole mitään hometalosairautta, ja ne sisäilmaongelmat olivat hysterisointia.

Vierailija
79/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/05/tuoksuherkkyyteen-apua-aivojen…

Ap ja muut, voitte vaikuttaa omiin aivoihinne. Tuonkin jutun on kirjoittanut entinen hajusteyliherkkä.

Vierailija
80/103 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuvedet on niin last season ja WT.

Uskokaa nyt vaan.

*tirsk*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi