Nyt mullakin on alkanut tulla päänsärkyä hajuvesistä julkisissa!
Hajuvesien lotraajat, pliiiis jättäkää käyttämättä!!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että vielä narsisti, ja vielä peseytymätön sellainen? :'D Tunteeko joku oikeasti ihmisen, joka käyttää hajuvettä jotta ei tarvitsisi peseytyä? En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön.
Palstan hajustehysteerikot ovat kyllä ehkä parasta viihdettä vähään aikaan.
/4
Julkisissa tiloissa noihin törmää. Eipä ole hyvä hajuyhdistelmä se. Tyhminä olen pitänyt, mutta voihan ne olla myös narsistejakin, varsinkin jos on noin periaatteellista.
Okei! Kiinnostavaa. Me taidetaan liikkua aika erilaisissa paikoissa sitten. Onneksi.
/4
Paras oli, kun junan allergiahyttiin tuli hajuvedeltä löyhkäävä eläkeläisrouva. Tein konduktöörille valituksen, ja rouvan oli siirryttävä tavalliseen vaunuun, jossa oli tilaa. Hirveän älämölön nosti, kun olisi halunnut ”istua rauhassa eikä siellä julkisessa vaunussa”. Mutta eihän lemmikkieläimiäkään voida ottaa allergiahytteihin, samoin on laita hajustetyyppien. Ylipäätään allergiahytteihin pitäisi tulla vain allergikkoja. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vai että vielä narsisti, ja vielä peseytymätön sellainen? :'D Tunteeko joku oikeasti ihmisen, joka käyttää hajuvettä jotta ei tarvitsisi peseytyä? En ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön.
/4
Aloittaja kertoi saavansa päänsärkyä hajusteista ja sinä tulit kertomaan, miten aiot jatkossa laittaa hajusteita jopa paikkaan. Sitten kirjoittajat kertoivat, miten he hajusteiden takia joutuvat jäämään bussista kesken matkan, oksentelevat, saavat yskänkohtauksia yrittäessään käydä teatterissa ja sinusta se on parasta viihdettä. Toivot hajusteyliherkälle potkuja, koska tämä joutuu niiden vuoksi jäämään sairauslomalle. Olet töissä sairaalassa ja ihmettelet, miksi ihmeessä siellä on hajustekielto. Nuo sinun kommenttisi kertovat hyvin, millainen ihminen sinä olet.
Miten sinä muuten suhtaudut ihmisiin, joilla on jotain rajoitteita? Onko sinusta keliakia vain muotisairaus ja ruoka-aineallergista voi ihan hyvin siedättää tarjoamalla hänelle allergiaa aiheuttavaa ruokaa kertomatta siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
Julkisissa tiloissa noihin törmää. Eipä ole hyvä hajuyhdistelmä se. Tyhminä olen pitänyt, mutta voihan ne olla myös narsistejakin, varsinkin jos on noin periaatteellista.
Okei! Kiinnostavaa. Me taidetaan liikkua aika erilaisissa paikoissa sitten. Onneksi.
/4
Sinä et vaan haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
Aloittaja kertoi saavansa päänsärkyä hajusteista ja sinä tulit kertomaan, miten aiot jatkossa laittaa hajusteita jopa paikkaan. Sitten kirjoittajat kertoivat, miten he hajusteiden takia joutuvat jäämään bussista kesken matkan, oksentelevat, saavat yskänkohtauksia yrittäessään käydä teatterissa ja sinusta se on parasta viihdettä. Toivot hajusteyliherkälle potkuja, koska tämä joutuu niiden vuoksi jäämään sairauslomalle. Olet töissä sairaalassa ja ihmettelet, miksi ihmeessä siellä on hajustekielto. Nuo sinun kommenttisi kertovat hyvin, millainen ihminen sinä olet.
Miten sinä muuten suhtaudut ihmisiin, joilla on jotain rajoitteita? Onko sinusta keliakia vain muotisairaus ja ruoka-aineallergista voi ihan hyvin siedättää tarjoamalla hänelle allergiaa aiheuttavaa ruokaa kertomatta siitä?
Parasta viihdettä on se, kun minua sanotaan narsistiksi (!! :D) ja likaiseksi ihmiseksi kun tykkään käyttää hajusteita (kuten suurin osa ihmisistä). Ja kun en suostu toimimaan kuten joku yliherkkä ja itsekäs av-mamma määrää.
Sulla on aika sairaita ajatuksia allergisista, tätä keskustelua on turha jatkaa. Pelottavaa, sanoisin.
/4
Ihmetellä täytyy tämän ketjun vihamielistä kommentointia. Kemikaalialtistukseen voi joutua kuka tahansa huono-onninen, jonka työpaikalla on esim. muovimatot liimattu rakennusvaiheessa märälle betonille. Tämä aiheuttaa kemiallisen reaktion, jonka seurauksena sisäilmaan alkaa erittyä 2-etyyli1-heksanoli -nimistä kemikaalia, joka aiheuttaa ihmisille terveyshaittoja.
Luulenpa, että tämänkin ketjun lukijoissa on lapsia, jotka ovat joutuneet olemaan homekoulussa tai homepäiväkodissa. Homeiden aineenvaihduntatuotteet aiheuttavat myös hajusteyliherkkyyttä monille. Vähän isompina ja aikuisina nämä lapset voivat saada oireita vähäpäästöissäkin ympäristöissä. Vaikea löytää opiskelupaikkaa, kun monissa rakennuksissa sisäilmaongelmia. Tai työpaikkaa, jossa voisi olla.
Paljon syrjäytymistä tapahtuu sisäilman aiheuttamien haittoje vuoksi, kun lapsi ei jaksa opiskella kunnolla.
Itse olen 63-vuotias peruskoulun opettaja ja altistunut vuosien saatossa sekä homeille että em. etyyliheksanolille. Samoin kävi monille muillekin opettajille ja oppilaille . Ongelmat mitattiin, todettiin pitoisuudet ilmassa, tehtiin remontit. Myös työterveydessä on todettu altistus, joka rajoittaa elämääni koko ajan.
En ymmärrä, miksi tällaiseen terveushaittaan pitää suhtautua noin omituisesti kuin täällä. Ikään kuin oireet olisivat ihmisten kuvittelua. Sisäilman ongelmat on tiedossa, ja esimerkiksi tahallista huonoa rakentamusta pyritään estämään. Kyseessä on iso kansanterveydellinen ongelma, jonka maksumieheksi joutuvat kaikki veronmaksajat sairaskuluissa ja korjauskustannuksissa. Omassakin koulussani korjattiin 2000 neliötä lattiaa,ei ollut ilmaista. Kämmin tehnyttä rakennusfirmaa ei tietenkään enää ollut olemassa, kun rakentamisesta oli kulunut jo 20 vuotta.
Ottakaa selvää asioista, varsinkin kun ongelma voi koskettaa sinua tai lastasi milloin tahansa.
Edellisen viestin kirjoittaja korjaa: "tämänkin ketjun l u k i j o i l l a on lapsia..."
Meillä on töissä nainen joka saa migreenin hajuvesistä. Kertoo tämän lähestulkoon päivittäin ja lähes kaikista ohikulkijoistakin hänellä tulee migreeni. Mutta vain jos kyseessä on hajuvesi tai jokin jota hän luulee hajuvedeksi (esim. vartalovoide). Huuhteluaineista hän ei valita koskaan jos tunnistaa huuhteluaineeksi, ei vaikka olis kuinka voimakasta huuhteluainetta hyvänsä...
Hänellä on itsellä erittäin vahvaa Rexonan dödöä (tunnistan sen, koska itsellä on ollut kerran samaa, enkä voi käyttää sitä) ja se hänen Rexona käy välillä minulle liian vahvaksi, vaikka kestän useita hajuvesiä hyvin.
Tiedän, että on yksilöllistä, että kuka kestää mitäkin (itselle tulee päänsärkyongelmia Byredon tuoksuista sekä sinisestä Comfortista), mutta joka kerta kun tuo Rexona lehahtaa (minulle liian) voimakkaasti, niin minua hymyilyttää, että "siinä taas pata kattilaa soimaa"...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä nainen joka saa migreenin hajuvesistä. Kertoo tämän lähestulkoon päivittäin ja lähes kaikista ohikulkijoistakin hänellä tulee migreeni. Mutta vain jos kyseessä on hajuvesi tai jokin jota hän luulee hajuvedeksi (esim. vartalovoide). Huuhteluaineista hän ei valita koskaan jos tunnistaa huuhteluaineeksi, ei vaikka olis kuinka voimakasta huuhteluainetta hyvänsä...
Hänellä on itsellä erittäin vahvaa Rexonan dödöä (tunnistan sen, koska itsellä on ollut kerran samaa, enkä voi käyttää sitä) ja se hänen Rexona käy välillä minulle liian vahvaksi, vaikka kestän useita hajuvesiä hyvin.
Tiedän, että on yksilöllistä, että kuka kestää mitäkin (itselle tulee päänsärkyongelmia Byredon tuoksuista sekä sinisestä Comfortista), mutta joka kerta kun tuo Rexona lehahtaa (minulle liian) voimakkaasti, niin minua hymyilyttää, että "siinä taas pata kattilaa soimaa"...
Meillä myös töissä tällainen. Keski-ikäinen vastentahtoisesti sinkku ja lapseton nainen, yllätys yllätys.
Saa aina silloin tällöin teatraalisia kohtauksia ihmisten hajusteista (siis todella teatraalisia, alkaa jengiä väkisinkin naurattaa). Siitä riippumatta, onko syyttelyn kohdalla minkäänlaisia hajusteita yllään vai ei. Nämä kohtaukset tulevat erittäin selektiivisesti, ja yleensä vain päivinä jolloin on jo töihin tullessaan kiukkuinen kuin ampiainen. Kirjoittelee työpaikan intran täyteen haukkumisviestejä hajusteita käyttäville ihmisille. Näitä naureskellaan muissakin yksiköissä.
Omien sanojensa mukaan voi kuitenkin käyttää tuoksuja itse, sillä kaikki eivät aiheuta oireita. Yksi on esim. Chanel nro 5. Sen lisäksi maalailee ja koristelee kynsiään joka päivä työajalla, sillä se on hänen rakkain harrastuksensa. Se lakan, asetonin ja kaikenmaailman kiinaliimojen haju leijuu aivan järkyttävän vahvana pienessä työtilassamme koko päivän, mutta niistä hän ei tietenkään mitään oireita saa.
Hän on siis äärimäisen tuoksuyliherkkä, mutta vain siinä tapauksessa että hänellä on huono päivä jo valmiiksi, ja tuoksun (oletettu) kantaja on joku josta hän ei pidä, tai joka on sanonut hänelle tiukemmin vastaan jostain asiasta vähän aikaa sitten.
/4
Siis riippumatta siitä, onko syytelyn kohteella minkäänlaisia....
/4
Ainiin, lisäys vielä: tupakkaa tällä kys. neidillä menee noin aski työpäivän aikana. Astmaoireet ovat silti työkaverin bodysprayn syytä.
/4
Minä kestän hajusteita joinain päivinä paremmin kuin toisina. Jos kestän hyvin, ei sinä tai edellisenä päivänä ole ollut mitään ylimääräistä hajustekuormaa. Jos en kestä, niin se edellisenä päivänä sietämäni tuoksu laittaakin keuhkot tukkoon ja syynä on se, että hajusteista on tullut yliannostus. Kyllä minulla välillä pääsee itku, kun olo menee huonoksi ja syynä on se, että työkaverit ei välitä yhtään vaikka sairastun.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, lisäys vielä: tupakkaa tällä kys. neidillä menee noin aski työpäivän aikana. Astmaoireet ovat silti työkaverin bodysprayn syytä.
/4
Sano nyt vielä, että se on läski ja sillä on ruma tukka ja rumat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
Läski on kyllä, vaatemakukaan meillä ei ole samanlainen mutta eivät hänen vaatteensa varsinaisesti rumia ole. Tukka on upea; paksu, kiiltävä ja pitkä.
En tosin ymmärrä miten nämä piirteet vaikuttavat hänen "allergiaansa".
/4
Mun "tuoksuyliherkkyys" on pahentunut sitä mukaan, kun olen itse jättänyt hajusteet ja monet hajustetut tuotteet pois. Mieskin lopetti tupakanpolton niin sitäkään ei tarvi enää haistella. Mä oon nykyisin ihan törkeän herkkä hajusteille. Yökin jos samassa tilassa on joku hajuvedellä lotrannut. Väittäisin, että monella ihmisellä on tästä samasta kyse, eikä niinkään mistään todellisesta vaivasta. On vain tottunut raikkaaseen hyvään ilmaan.
Sairastan astmaa, mutta en todellakaan jätä hajuvettä käyttämättä. Enemmän henkeeni ottaa lian pinttinyt haju tai muut pahat hajut. Yäks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
Läski on kyllä, vaatemakukaan meillä ei ole samanlainen mutta eivät hänen vaatteensa varsinaisesti rumia ole. Tukka on upea; paksu, kiiltävä ja pitkä.
En tosin ymmärrä miten nämä piirteet vaikuttavat hänen "allergiaansa".
/4
Varmaan yhtä paljon kuin se, että kerroit hänen olevan sinkku.
https://teatteri.turku.fi/turun-kaupunginteatteri/yleisotyo/teatterieti…
Kannattaa tutustua teatterietikettiin, sitten ei tarvitse myöhemmin tajuta olleensa moukka koko ikänsä.
Näin esiintyjänä toivoisin että yleisö jättäisi ne hajusteensa kotiin. Pahimmillaan se lemu yleisöstä tulee lavalle asti jos itse on lavan etualalla. Kyllä meillä esiintyjilläkin on astmaa, hajusteyliherkkyyttä jne. Isoissa laitoksissa käytetään ihan yleisesti täysin hajuttomia lakkoja, meikkejä jne jotta kenenkään työkyky ei kärsi niistä. Yllättävän monilla lähtee ääni hajusteista.