Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Työtön Mikael pääsi työkokeiluun, lopetti sen ja jäi ilman rahaa kuukaudeksi: ”Jos olisin pelkästään juonut kaljaa, rahantulo ei olisi katkennut”

Vierailija
01.08.2019 |

Mikä järki tuossa on?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ei noi te-toimiston virkailijat useinkaan toimi järkevästi:

Viime syksynä määräaikainen työsopparin päättyi 31.8. En ollut 22.10. Mennessä löytänyt oman alani töitä kotipaikkakunnaltani (asun isossa kaupungissa), enkä ollut saanut edes yhtään haastattelukutsua, joten hain sitten töitä toiselta paikkakunnalta, jonne kutsuttiin haastatteluun ja minulle tarjottiin töitä. Kun hain haastattelu matkasta matka- ja majoituskorvauksia, hylkäsi virkailija hakemukseni, koska kuulemma kotipaikkakunnalkani on alani avoimia työpaikkoja auki. No mitä hyötyä niistä avoimista työpaikoista on minulle, jos olen hakenut niitö, mutta en tule valituksi? Ilmeisesti virkailijan mielestä olisi ollut parempi olla työttömänä kotipaikkakunnalla kuin hakea töitä muualta.

Tämä ei voi pitää paikkansa. Matkakorvaus maksetaan jos on työtön ja omavastuun jälkeen jää maksettavaa. Kilometrimäärä x 0,21€ - 12€ (omavastuu), tämä summa on matkakorvaus. Tähän ei liity se, että onko omalla paikkakunnalla töitä.

Kyllä siihen liittyy. TE-palveluiden sivuilla sanotaan näin "Edellytyksenä on, että korvaus katsotaan työllistymisesi ja työvoiman saatavuuden kannalta tarkoituksenmukaiseksi." Jos omalla paikkakunnalla on alan paikkoja avoinna, ei ammattilaisen hakeutuminen muualle ole työvoiman saatavuuden kannalta tarkoituksenmukaista (etenkään, jos sillä kaukaisella paikkakunnalla on saman alan osaajia työttömänä).

62/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Viime syksynä määräaikainen työsopparin päättyi 31.8. En ollut 22.10. Mennessä löytänyt oman alani töitä kotipaikkakunnaltani (asun isossa kaupungissa), enkä ollut saanut edes yhtään haastattelukutsua, joten hain sitten töitä toiselta paikkakunnalta, jonne kutsuttiin haastatteluun ja minulle tarjottiin töitä. Kun hain haastattelu matkasta matka- ja majoituskorvauksia, hylkäsi virkailija hakemukseni, koska kuulemma kotipaikkakunnalkani on alani avoimia työpaikkoja auki. No mitä hyötyä niistä avoimista työpaikoista on minulle, jos olen hakenut niitö, mutta en tule valituksi? Ilmeisesti virkailijan mielestä olisi ollut parempi olla työttömänä kotipaikkakunnalla kuin hakea töitä muualta.

Sitten tämän vuoden tammikuussa kun määräaikainen työsuhde loppui, hain töitä Tukholmasta, jossa kävin työhaastattelussa ja töitä tarjottiin puolen vuoden ajaksi. Hain taas matkakorvauvauksia, mutta virkailija halusi ensin minun hankkivan kirjallisen todistuksen ä, että olen oikeasti käyjnyt haastattelussa, kun hän luuli minun valehtelevan.

Eli ensin te-toimisto mainostaa, että hakekaa töitä myös ulkomailta, sitten kun hakee, niin epäillään, että miksi kukaan korkeasti koulutettu henkilö haluaa mieluumin työskennellä Ruotsissa kuin olla työttömänä Suomessa?

Miksi virkailija ei muka toiminut järkevästi?

Korvausta matkakuluista ei saa maksaa, jos paikkakunnalla ja työssäkäyntialueellasi on oman alasi paikkoja avoinna. Se, että et niitä saa, kertoo enemmän sinusta kuin työllisyystilanteesta. Jo lakitasolla kielletään maksamasta korvauksia, jos omalla alueella alan työpaikkoja löytyy, joten tuossa ei tapahtuntu virhettä.

Työhaastatteluun ulkomailla suhtaudutaan juuri noin eli jos olisit kysynyt etukäteen ohjetta, olisit kuullut, että käynnistä on oltava kirjallinen todistus. Avustuksenhakulomakkeessa on peräti erillinen kohta, jossa ilmoitat sen liitteen toimittavasi!?

Koko juttu päättyi siten, että tein Te-palvelujen esimiehelle kirjallisen valituksen asiasta, jossa selitin, että olen hakenut aktiivisesti 3kk ajan alani töitä kotipaikkakunnaltani, mutta en ole saanut edes kutsua haastatteluun ja sain vastineen, että korvaukset maksetaan tililleni. Mä en ainakaan ymmärrä sitä logiikkaa, että te-toimiston mielestä on parempi olla kotipaikkakunnalla työtön, kuin mennä töihin toiselle paikkakunnalle, jossa on jopa pulaa alani työntekijöistä. Minkä mä sille voin, jos niitä kotipaikkakuntani avoimia työpaikkoja hakee kymmeniä hakijoita enkä tule valituksi?

Ja siinä matkakorvaushakemuksessa lukee kaksi vaihtoehtoa, joko antaa Te-palvelujen virkailijanälke luvan tarv. Ottaa yhteyttä työnantajaan, jolla käynyt haastattelussa tai sitten itse liittää todistuksen, jossa on haastattelijan allekirjoitus ja minä aina olen raksinut kohdan, että virkailija saa itse halutessaan ottaa yhteyttä haastattelijaan. Olen aiemmin käynyt Ruotsissa kahdesti työhaastattelussa ja heti saanut matkakorvaukset ilman erillistä todistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 9€ työt on todellista huijausta. Ne työnantajat saa tehdä sitä loputtomiin, että mukamas ottaa puolen vuoden kokeiluun ja koulutukseen ihmisen ja sitten ei lopulta edes palkkaa henkilöä, vaan ottavat uuden harjoittelijan orjatyöhön. Joku kaenssi heille pitäisi laittaa etteivät saa pyörittää firmaansa noilla harjoitteluilla.

Kysyin millainen palkkaus tulisi olemaan harjoittelun jälkeen eikä haastattelija suostunut kertomaan minulle edes sitä. Täytyyhän tuollaiseen koulutukseen ja työhön menevät tietä millaiseen paikkaan pyrkiin 6 kuukautta töihin. Palkka on olennainen osa tuota tietoa. Tuosta rekrytoijan nihkeydestä kertoa palkkauksesta tiesi ettei heiltä tule saamaan oikeita töitä, joten ei enää kiinnostanut paikka.

Meillä ei ole 9e/pv töitä, on työttömän oma vika, jos kokeilemisen ja työhöntutustumisen sijaan painaa hiki päässä hommia. Työkokeilun jälkeen EI OLE tarkoitus työllistyä, työkokeilu ei siis ole palkaton koeaika.

Työnantaja tarjoaa työkokeilupaikan ja ohjaajan, ei työpaikkaa. On siis ihan turha itkeä sitä, että en saanut jatkaa. Ei ollut tarkoituskaan jatkaa!

Vierailija
64/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Suomeen tarvitaan OIKEUDENMUKAINEN ja asiallinen perustulojärjestelmä. Eikä mitään leikkisummia, vaan tonni kuukaudessa JOKAISELLE kansalaiselle.

Ja mitenkäs isolla summalla sinä maksat veroja tähän valtion kassaan jota niin kovasti haluat käyttää?

no kato maksaa se työttömyyskorvauksestakin veroja

Se on helppo huudella että kieltäkää lentäminen kun ei ole rahaa edes 30€ lentoon tukholmaan kannabisfestareille.

Työttömyyskorvauksesta verojen maksaminen ei ole omaa verojen maksua, vaan kikkailua valtion taholta. Työttömyyskorvaus on aina vain se netto.

Vierailija
65/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Sitten tämän vuoden tammikuussa kun määräaikainen työsuhde loppui, hain töitä Tukholmasta, jossa kävin työhaastattelussa ja töitä tarjottiin puolen vuoden ajaksi. Hain taas matkakorvauvauksia, mutta virkailija halusi ensin minun hankkivan kirjallisen todistuksen ä, että olen oikeasti käyjnyt haastattelussa, kun hän luuli minun valehtelevan.

Eli ensin te-toimisto mainostaa, että hakekaa töitä myös ulkomailta, sitten kun hakee, niin epäillään, että miksi kukaan korkeasti koulutettu henkilö haluaa mieluumin työskennellä Ruotsissa kuin olla työttömänä Suomessa?

Miksi virkailija ei muka toiminut järkevästi?

Korvausta matkakuluista ei saa maksaa, jos paikkakunnalla ja työssäkäyntialueellasi on oman alasi paikkoja avoinna. Se, että et niitä saa, kertoo enemmän sinusta kuin työllisyystilanteesta. Jo lakitasolla kielletään maksamasta korvauksia, jos omalla alueella alan työpaikkoja löytyy, joten tuossa ei tapahtuntu virhettä.

Työhaastatteluun ulkomailla suhtaudutaan juuri noin eli jos olisit kysynyt etukäteen ohjetta, olisit kuullut, että käynnistä on oltava kirjallinen todistus. Avustuksenhakulomakkeessa on peräti erillinen kohta, jossa ilmoitat sen liitteen toimittavasi!?

Koko juttu päättyi siten, että tein Te-palvelujen esimiehelle kirjallisen valituksen asiasta, jossa selitin, että olen hakenut aktiivisesti 3kk ajan alani töitä kotipaikkakunnaltani, mutta en ole saanut edes kutsua haastatteluun ja sain vastineen, että korvaukset maksetaan tililleni. Mä en ainakaan ymmärrä sitä logiikkaa, että te-toimiston mielestä on parempi olla kotipaikkakunnalla työtön, kuin mennä töihin toiselle paikkakunnalle, jossa on jopa pulaa alani työntekijöistä. Minkä mä sille voin, jos niitä kotipaikkakuntani avoimia työpaikkoja hakee kymmeniä hakijoita enkä tule valituksi?

Ja siinä matkakorvaushakemuksessa lukee kaksi vaihtoehtoa, joko antaa Te-palvelujen virkailijanälke luvan tarv. Ottaa yhteyttä työnantajaan, jolla käynyt haastattelussa tai sitten itse liittää todistuksen, jossa on haastattelijan allekirjoitus ja minä aina olen raksinut kohdan, että virkailija saa itse halutessaan ottaa yhteyttä haastattelijaan. Olen aiemmin käynyt Ruotsissa kahdesti työhaastattelussa ja heti saanut matkakorvaukset ilman erillistä todistusta.

En usko tähän, koska sillä esimiehellä ei ole valtuuksia ohittaa lakia ja 3 kk on aika lyhyt aika saada tukea erityisen harkinnan perusteella.

Lomakkeessa todella on 2 paikkaa rastille eli joko toimittaa tiedot haastattelusta tai antaa TE-toimistolle luvan ottaa yhteyttä työnantajaan. Kun työnantajalla ei ole mitään muistikuvaa koko työnhakijasta eikä nimetty työnantaja muista koko haastattelua, annetaan työnhakijalle mahdollisuus itse osoittaa käyntinsä. Tuossakin tapauksessa oli otettu yhteyttä Ruotsiin. On siis yritetty joustaa mahdollisimman pitkään, jotta asiakas saisi rahansa.

Mutta tarinana ihan mukava ja viihdyttävä. Taas kansalainen selätti lain, säädökset ja virkailijan.

66/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ tämä minun kirjoittama juttu on täysin tosi, tapahtui lokakuussa 2018 Kuopiossa.

En usko, että tammikuun Tukholman työhaastattelumatkasta virkailija oli edes yrittänyt ottaa yhteyttä haastattelijaan, sillä hakemuksessani luki vain työpaikan nimi, mutta ei tarkemmin haastattelijan nimeä/yhteystietoja. Arvaa oliko noloa parin viikon päästä haastattelusta laittaa haastattelijalle s-postia, että hänen pitäisi kirjoittaa vapaamuotoinen todistus siitä, että minä todellakin olen käynyt työhaastattelussa, kun olin jo ilmoittanut, etten ota sitä paikkaa vastaan, kun sain töitä muualta.

Tässä Te-palvelujen esimiehen kirjallisessa vastineessa lokakuussa 2018 luki, että hänen mielestään heidän tulee tukea työn hakemista myös muualta kuin kotipaikkakunnalla, vaikka töitä voisi löytyäk omaltakin työssäkäyntialueella.

Vierailija
67/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi piti yhtäkkiä muuttaa Kankaanpäästä Euraan?

Naisen perässä, minkäs muunkaan. Jonkun netti ihastuksen jos on löytänyt.

Ei työttömällä ole oikeutta pariutua. Ei se ole mikään kansalaisoikeus.

Karenssi tulee työssäkäyvällekin, jos irtisanoutuu pariutumisen takia.

Vierailija
68/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

^ tämä minun kirjoittama juttu on täysin tosi, tapahtui lokakuussa 2018 Kuopiossa.

En usko, että tammikuun Tukholman työhaastattelumatkasta virkailija oli edes yrittänyt ottaa yhteyttä haastattelijaan, sillä hakemuksessani luki vain työpaikan nimi, mutta ei tarkemmin haastattelijan nimeä/yhteystietoja. Arvaa oliko noloa parin viikon päästä haastattelusta laittaa haastattelijalle s-postia, että hänen pitäisi kirjoittaa vapaamuotoinen todistus siitä, että minä todellakin olen käynyt työhaastattelussa, kun olin jo ilmoittanut, etten ota sitä paikkaa vastaan, kun sain töitä muualta.

Tässä Te-palvelujen esimiehen kirjallisessa vastineessa lokakuussa 2018 luki, että hänen mielestään heidän tulee tukea työn hakemista myös muualta kuin kotipaikkakunnalla, vaikka töitä voisi löytyäk omaltakin työssäkäyntialueella.

Muuten mukava huijausyritys, mutta arkistojärjestelmästä ei ko. kirjettä löydy. Case closed.

69/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Mun s-postilaatikosta löytyy tämä Te-palvelujen esimiehen minulle kirjoittama vastine, jossa hän myöntää, että hänen alaisensa on tehnyt virheen hylätessään minun matkakorvaushakemukseni

Vierailija
70/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on itse allekirjoittanut sopimuksen ja siihen liittyvät ehdot. Useimmissa työpakoissa on jonkinlainen irtsanomisaika tai karenssi, eikä niitä voida sivuuttaa, vaikka muuttaisikin yhtäkkiä toiselle puolelle maata.

Taida nämä työkokeiluun pakotettavat juurikaan ymärtää mihin nimensä pistävät. Minullakin on ollut se käsitys, että kokeilija voi koska tahansa keskeyttää jotta väärinkäytöksiä työkokeiluissa ei tapahtuisi.

Se ei ole työsuhde. Jännittävä piirre siinä on että samat velvollisuudet kuin työntekijällä työnantajaa kohtaan mutta samoja oikeuksia/etuja ei ole.

Ei siin useinkaan kokeilla sopiiko ko työ tekijälleen vaan ihan muut motiivit on laittaa ihmisiä niihin. Ja kyllä, laittaa, läheskän kaikki eivät ole omasta halusta vaan pakotettuna kun vaihtoehto on karenssi.

Vierailija
71/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se yhteiskunta niin toimi, että kaikkien pitää työtä tehdä.

Saati niin että kaikille maksettaisiin palkkaa ja kertyisi lomaa&eläkettä siitä tehdystä työstä, vai mitä?

Vierailija
72/72 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne 9€ työt on todellista huijausta. Ne työnantajat saa tehdä sitä loputtomiin, että mukamas ottaa puolen vuoden kokeiluun ja koulutukseen ihmisen ja sitten ei lopulta edes palkkaa henkilöä, vaan ottavat uuden harjoittelijan orjatyöhön. Joku kaenssi heille pitäisi laittaa etteivät saa pyörittää firmaansa noilla harjoitteluilla.

Kysyin millainen palkkaus tulisi olemaan harjoittelun jälkeen eikä haastattelija suostunut kertomaan minulle edes sitä. Täytyyhän tuollaiseen koulutukseen ja työhön menevät tietä millaiseen paikkaan pyrkiin 6 kuukautta töihin. Palkka on olennainen osa tuota tietoa. Tuosta rekrytoijan nihkeydestä kertoa palkkauksesta tiesi ettei heiltä tule saamaan oikeita töitä, joten ei enää kiinnostanut paikka.

Meillä ei ole 9e/pv töitä, on työttömän oma vika, jos kokeilemisen ja työhöntutustumisen sijaan painaa hiki päässä hommia. Työkokeilun jälkeen EI OLE tarkoitus työllistyä, työkokeilu ei siis ole palkaton koeaika.

Työnantaja tarjoaa työkokeilupaikan ja ohjaajan, ei työpaikkaa. On siis ihan turha itkeä sitä, että en saanut jatkaa. Ei ollut tarkoituskaan jatkaa!

Tämäpä mielenkiintoista. Muutama vuosi sitten olin itse työkokeilussa ja perustelut ja puolto sille oli että todennäköisimmin saan jatkaa kokeilun jälkeen palkkasuhteessa, tätä nimenomasn painotettiin te-toimiston puolelta.

Ja monessa firmassa ne kokeilijat ovat ilmaista työvoimaa joilka teetetetään ihan oikeita töitä puoli vuotta ja sitte seuraava jne.

Silkkaa työttömien ja systeemin hyväksikäyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi