IL: Työtön Mikael pääsi työkokeiluun, lopetti sen ja jäi ilman rahaa kuukaudeksi: ”Jos olisin pelkästään juonut kaljaa, rahantulo ei olisi katkennut”
Kommentit (72)
Tämäkin Mikaelilta on siirtänyt kaiken vastuun asioistaan muille. Vaihtoehtona kokopäiväinen kaljanjuonti toki.
Kun näistä asioista pitäisi ihan itse ilmoittaa. Ihan itse lukea päätökset,katsoa päivämäärät, hoitaa asiansa.
Sitten on nämä , jotka on käyneet työkkärin määräämänä haastattelussa johonkin tukipaikkaan kierrätyskeskukseen. Mitään ei kuulu,päivämäärät paukkui ja sitten työnhaku ja se Rahantulo katkeaa. Täysin yllättäen.
Sitten soitetaan työkkäriin että miten nyt näin kävi kun kyllä ne lupas sieltä haastattelusta sitten teille ilmoittaa. Niinkö lupas, varmastiko?
Kun sitä sun omaa työnhakua ei voi kukaan muu kuin ihan sinä itse uusia, tai katkaista, tai muuttaa.
Mutta nämä ne vaan ihmettelee että eikö ne muut sitä hoitaneetkaan vaikka lupas....
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen perustulon maksaa? Me työssäkäyvät verorahoilla että te laiskat saatte makoilla kotona. Ei tule onnistumaan!!!
Inhimillisyyttä on toimeentulon takaaminen jokaiselle ihmiselle. Se on tärkeämpää kuin esimerkiksi saastuttavat lennot etelään. Perustulo on ekologinen, kestävä ja hyvä.
Ei ole kestävää eikä hyvä. Lopettaisit ton paskan jankkaamisen. Ei me olla maksamassa sun pelleilyjä.
On se. Korkea lentovero on erittäin tärkeä ja isompi osa varoista pitää mennä köyhille heidän toimeentuloon. Tässä mielessä perustulo on ekologisin ja kestävin vaihtoehto niin ympäristön kuin oikeudenmukaisuuden näkökulmista. Helsinkiläisiä on jo tarpeeksi paljon alistettu. Kenenkään toimeentulon ei pitäisi olla riippuvainen kyykytyksistä. Oletkos itse töissä kyykytyslaitoksessa?
Vierailija kirjoitti:
Passaisi OPASTAA ihmisiä niin, että toimivat oikeassa järjestyksessä.
Kannattais kysyä jos ei tiedä kuinka edetä uudessa tilanteessa. Vai meinaatko että tuolla käydään jokainen mahdollinen skenaario läpi ja varmistetaan tentillä että meni jakeluun?
En kommentoi tätä nimenomaista tapausta, mutta työkkärin toiminnassa eräs ärsyttävä piirre on vapaaehtoisten ja oma-aloitteisesti aloitettujen palvelujen muuttuminen pakollisiksi, kun sellaisen on aloittanut. Vaikka työvoimakoulutukseen, työkokeiluun, valmennukseen tai vastaavaan olisi hakeutunut omasta aloitteestaan ilman mitään patistelua, on keskeyttämisessä vähintäänkin karenssin uhka päällä. Systeemi ei mitenkään kannusta kokeilemaan uusia asioita ennakkoluulottomasti, koska niistä ei sitten pääse eroonkaan. Tällöin kynnys hakeutua mihinkään potentiaalisesti hyödylliseenkään juttuun nousee turhan korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin Mikaelilta on siirtänyt kaiken vastuun asioistaan muille. Vaihtoehtona kokopäiväinen kaljanjuonti toki.
Kun näistä asioista pitäisi ihan itse ilmoittaa. Ihan itse lukea päätökset,katsoa päivämäärät, hoitaa asiansa.
Sitten on nämä , jotka on käyneet työkkärin määräämänä haastattelussa johonkin tukipaikkaan kierrätyskeskukseen. Mitään ei kuulu,päivämäärät paukkui ja sitten työnhaku ja se Rahantulo katkeaa. Täysin yllättäen.
Sitten soitetaan työkkäriin että miten nyt näin kävi kun kyllä ne lupas sieltä haastattelusta sitten teille ilmoittaa. Niinkö lupas, varmastiko?
Kun sitä sun omaa työnhakua ei voi kukaan muu kuin ihan sinä itse uusia, tai katkaista, tai muuttaa.
Mutta nämä ne vaan ihmettelee että eikö ne muut sitä hoitaneetkaan vaikka lupas....
Kyllä niitä virheitä ja väärinymmärryksiä tapahtuu kyllä ihan molemminpuolin. Itse laitoin työkkäriin kopion viestistä joka liittyi työnhakuun ja siitä ilmoittamiseen kun tuli kelalta yllättäen karenssi-ilmoitus. Siihen loppui se karenssi ennen kuin ehti edes alkaa. Suomenkielen taitoni ei riittänyt viestin ymmärtämiseen. Tästä on tosin aikaa.
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen perustulon maksaa? Me työssäkäyvät verorahoilla että te laiskat saatte makoilla kotona. Ei tule onnistumaan!!!
Inhimillisyyttä on toimeentulon takaaminen jokaiselle ihmiselle. Se on tärkeämpää kuin esimerkiksi saastuttavat lennot etelään. Perustulo on ekologinen, kestävä ja hyvä.
Ei ole kestävää eikä hyvä. Lopettaisit ton paskan jankkaamisen. Ei me olla maksamassa sun pelleilyjä.
On se. Korkea lentovero on erittäin tärkeä ja isompi osa varoista pitää mennä köyhille heidän toimeentuloon. Tässä mielessä perustulo on ekologisin ja kestävin vaihtoehto niin ympäristön kuin oikeudenmukaisuuden näkökulmista. Helsinkiläisiä on jo tarpeeksi paljon alistettu. Kenenkään toimeentulon ei pitäisi olla riippuvainen kyykytyksistä. Oletkos itse töissä kyykytyslaitoksessa?
Tarkennatko mikä tuossa olikaan kyykytystä?
Jos minä käyn töissä ja sitten en enää mene töihin enkä kerro asiasta, saanko valittaa kun työnantaja ei jatka palkanmaksua eikä työkkäristäkään kuulu mitään?
1918 jäi kesken kun teitä on uliuliulisemassa täällä
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä paljon kuin siinä että eräs toinen Mikael saa olla kuntouttavassa työtoiminnassa 7 vuotta putkeen ja jatkuu yhä vaan, vaikka raja on 2 vuotta. No nää on näitä, asioita voidaan soveltaa.
Mutta ihmettelen että ketjun jutussa mainittu sai vaan yhden kuukauden "karenssin". Eikö se ole 3 kuukautta?
Ei aina. Se katsotaan tapauskohtaisesti. Mä lopetin työvoimapoliittisen koulutuksen kesken ja mulle tuli karenssia 2kk.
Mirjana kirjoitti:
Suomeen tarvitaan OIKEUDENMUKAINEN ja asiallinen perustulojärjestelmä. Eikä mitään leikkisummia, vaan tonni kuukaudessa JOKAISELLE kansalaiselle.
Ei tarvita
Suomeen tarvitaan elämän aikana tehdyn työn perusteella laskettava "ansiosidonnainen" työttömyyskorvaus.
22 eikä työt nappaa: tässä 20€ kuukaudessa
57 eikä töitä löydy: tässä 2300€ / kk
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä käyn töissä ja sitten en enää mene töihin enkä kerro asiasta, saanko valittaa kun työnantaja ei jatka palkanmaksua eikä työkkäristäkään kuulu mitään?
Tavallaan on totta, että herrat alistavat ja työväen oikeudet eivät ole tarpeeksi hyvät. Suomeen pitäisi ensinnäkin saada pakollinen minimipalkka mielellään ainakin 15 euroa. Sitten pitäisi lopettaa kaikki oikeudet alistaa. Lopuksi perustulo yli 1000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Suomeen tarvitaan OIKEUDENMUKAINEN ja asiallinen perustulojärjestelmä. Eikä mitään leikkisummia, vaan tonni kuukaudessa JOKAISELLE kansalaiselle.
Ei tarvita
Suomeen tarvitaan elämän aikana tehdyn työn perusteella laskettava "ansiosidonnainen" työttömyyskorvaus.
Ikäsyrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Ei tarvita
Mitäs jos on 22 eikä töitä löydy, vaikka kuinka nappais?
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Ei tarvita
Ikäsyrjintää.
Ei ole vaan ansiosidonnaista
Saat olla 30 ja jos olet tienannut tarpeeksi niin ei väliä jos työttömyyskorvauksesi lopuille laskennallisille työkuukausillesi on 3000€
tulot suhteutettuna sinun jäljellä oleviin työkuukausiin kunnes pääset eläkkeelle.
Ei tuloja = ei työttömyyskorvausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Ei tarvita
kannattaa miettiä niitä elämän valintoja
Se on totta ettei kaikille humanisteille ole palkkatöitä, sitten kannattaa harkita firman perustamista jos uskoo omaan asiaansa niin vahvasti että alalle kannattaa kouluttautua.
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan on totta, että herrat alistavat ja työväen oikeudet eivät ole tarpeeksi hyvät. Suomeen pitäisi ensinnäkin saada pakollinen minimipalkka mielellään ainakin 15 euroa. Sitten pitäisi lopettaa kaikki oikeudet alistaa. Lopuksi perustulo yli 1000 euroa.
tavallaan tuo on paskapuhetta
minimipalkka 15€ ? Voin kertoa että sen jälkeen hyllytyksen on sujuttava kaupassa aika nopeasti jotta siitä ei tule itsepalvelua kuten kassatoiminnoista on tullut.
Sitten: kerro nyt mikä on alistamista???
Perustulo: ei ole ilmaista rahaa, edes kommareille
Hirveätä että työkokeilu/kuntouttava voi jatkua vuosikausia... ei lomia, ei palkkaa, ei työteveyttä, ei mitään. Yritetäänkö näillä saada ihmiset tekemään itsemurha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Ei tarvita
Mitä tekisit jenkeissä?
päivä 1: sinulla on rahaa jotta voit opiskella miten haluat: mitä valitset?
päivä 1200: valmistut valitsemallesi alalle. Mitä nyt?
Jos laittaisit 300 000€ kiinni opintoihisi, tekisitkö samalla tavalla kuin täällä? Vai miettisitkö tarkemmin ja ehkä opiskelisit astetta tarmokkaammin?
Vierailija kirjoitti:
Hirveätä että työkokeilu/kuntouttava voi jatkua vuosikausia... ei lomia, ei palkkaa, ei työteveyttä, ei mitään. Yritetäänkö näillä saada ihmiset tekemään itsemurha?
Mahdollisesti yritetään. Tuossahan ns. tehokas ja lopullinen ratkaisu työttömyyteen.
Kristiina xx kirjoitti:
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja entisellä työpaikallani oli nuori nainen työkokeilussa hyllyttämässä vaatteita ja liinavaatteita ja täyttämässä kaappeja tavaroilla jne, kun hän kuulemma halusi tutustua hoitajan työhön. Mietin vaan, että hän olisi yhtä paljon tutustunut hoitotyöhön jos hän olisi työskennellyt laitoshuoltajana ja saanut siitä sentään palkan.
Sitä paitsi, työkokeilussa ei saisi edes "työskennellä" yksin vaan aina jonkun kanssa
Harvinaisen typerä sh olet. Ei se työkokeilija itse sitä hyllytystä ole valinnut vaan joku sen hommelin on hänelle antanut eikä sitä laitoshuoltajan ammattia tuosta vain taiota.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja entisellä työpaikallani oli nuori nainen työkokeilussa hyllyttämässä vaatteita ja liinavaatteita ja täyttämässä kaappeja tavaroilla jne, kun hän kuulemma halusi tutustua hoitajan työhön. Mietin vaan, että hän olisi yhtä paljon tutustunut hoitotyöhön jos hän olisi työskennellyt laitoshuoltajana ja saanut siitä sentään palkan.
Sitä paitsi, työkokeilussa ei saisi edes "työskennellä" yksin vaan aina jonkun kanssa
Harvinaisen typerä sh olet. Ei se työkokeilija itse sitä hyllytystä ole valinnut vaan joku sen hommelin on hänelle antanut eikä sitä laitoshuoltajan ammattia tuosta vain taiota.
Mun kaveri oli nuorena opiskelijana yhden kesän töissä laitoshuoltajana, vaikka hänellä ei ollut koulutusta.