Miten saitte uusioperhekuvion onnistumaan?
Olen vihdoin muuttamassa lasteni kanssa miesystäväni taloon ja yhteensämeillä on sitten kuusi lasta. Olen vilpittömän onnellinen tilanteestamme. Aika salarakkaana on ohi ja uusi elämä alussa! Kysymys kuuluukin, että miten olette saaneet järjestettyä omaa aikaa vanhempina uusiopeeheessä, jossa on näin paljon lapsia? Oletteko onnistuneet neuvottelemaan lapset samoina viikkoina etävanhemmille? Sitä yritämme nyt. Miehen entinen vaimo on edelleen niin vihainen pettämisestä, että pelkään sen tekevän kiusaa tässäkin asiassa. Meitä kuitenkin yhdistää miehen kanssa niin moni asia ja mies on onnellinen, kun hänellä on viimeinkin kilpailuhenkinen nainen, joka harrastaa samoja lajeja, jalkapalloa ja sählyä, kuten hänkin. Samoin minä. Onnea muillekin uusioperheille! :)
Kommentit (43)
En usko, että uusperhekuvio tulee toimimaan, joten siksi emme aio muuttaa miehen kanssa yhteen niin kauan kuin lapset asuvat kotona. Ei ole oikein, että toisen lapset joutuvat muuttamaan vieraaseen kotiin ja toisen lapset joutuvat luopumaan osittain omasta tilastaan vain siksi, että vanhemmat haluavat leikkiä perhettä.
En asettuisi taloksi. Kohta tulee nimittäin lähtö sinullekin. Pettämällä aloitettu suhde kaatuu pettämiseen.
Ei mitenkään :) Ero tuli vajaassa vuodessa ja siitä lähtien minulla on ollut motto, että mielummin sukupuolitauti kuin mies jolla on lapsia.
Ei niin mitenkään. Mulla on kaksi lasta, miehellä kaksi. Olemme lukuisten riitojen jälkeen todenneet että parempi kuin pidämme omat asunnot ja tapailemme enemmän silloin kun lapset ovat toisissa kodeissaan.
Jatkuvia ristiriitoja siitä että on ollut erilaiset säännöt ja tavat, kesälomareissun teimme koko porukalla mutta sielläkin tuli riitaa mm. siitä miten kadulla kävellään ja siisteyskäsityksistä.
Miehen mielestä olen omille lapsilleni liian lepsu ja hän taas mun mielestä kohtuuttoman jyrkkä. Tulee mun luo nyt tänään illalla, lapset ovat tässä vielä sunnuntaihin. Saa nähdä miten ilmapiiri kiristyy. Silloin kun olemme kaksin ei ole tällaisia ongelmia.
Blääh, olisit jättänyt nuo pettämiset pois niin tämä olisi voinut toimiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin mitenkään. Mulla on kaksi lasta, miehellä kaksi. Olemme lukuisten riitojen jälkeen todenneet että parempi kuin pidämme omat asunnot ja tapailemme enemmän silloin kun lapset ovat toisissa kodeissaan.
Jatkuvia ristiriitoja siitä että on ollut erilaiset säännöt ja tavat, kesälomareissun teimme koko porukalla mutta sielläkin tuli riitaa mm. siitä miten kadulla kävellään ja siisteyskäsityksistä.
Miehen mielestä olen omille lapsilleni liian lepsu ja hän taas mun mielestä kohtuuttoman jyrkkä. Tulee mun luo nyt tänään illalla, lapset ovat tässä vielä sunnuntaihin. Saa nähdä miten ilmapiiri kiristyy. Silloin kun olemme kaksin ei ole tällaisia ongelmia.
Se on kyllä aika jännä miten paljon se oma ja miehen persoonallisuus muuttuu kun lapsi läsnä. Ja siinä sitten kaikki vetää jotain roolia ja teeskentelee kuinka meillä kaikilla on kivaa.
Meillä on selkeä sopimus exän kanssa siitä, että lapset ovat minulla parilliset viikot, miehellä parittomat. Siitä en jousta, vaikka miehen nyxä niin vaatiikin. Hän taas on tehnyt sopimuksen exänsä kanssa joka toisesta pitkästä viikonlopusta (to-su) ja ne osuvat ikävästi juuri niille viikoille, jolloin minun lapseni ovat isällään. Eli ei ole lapsivapaata aikaa siellä tiedossa koskaan, minulla on joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama juttu! Ollaan seurusteltu pari vuotta, ja keväällä mies muutti meille asumaan, lapseni ovat minulla joka toinen viikko. Miehen lapset jo aikuisia. Kyllä tätä etukäteen mietittiin, että toimiiko, mutta mies kovasti vakuutteli, että haluaa että ollaan yhdessä perhe jne jne. Mutta nyt niillä viikoilla kun lapset ovat meillä, mies vaan tiuskii ja nalkuttaa joka asiasta ja murjottaa sohvalla. Lomamatkakin meni ihan pilalle kun miehen mielestä lapset tekivät kaiken väärin. Ei tästä tule yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on selkeä sopimus exän kanssa siitä, että lapset ovat minulla parilliset viikot, miehellä parittomat. Siitä en jousta, vaikka miehen nyxä niin vaatiikin. Hän taas on tehnyt sopimuksen exänsä kanssa joka toisesta pitkästä viikonlopusta (to-su) ja ne osuvat ikävästi juuri niille viikoille, jolloin minun lapseni ovat isällään. Eli ei ole lapsivapaata aikaa siellä tiedossa koskaan, minulla on joka toinen viikko.
Ööö olisiko se jotenkin sinulta pois jos nuo viikonloput käännettäiisin niin että ne olisi sun exän lapsivapailla viikoilla? En tämmöistä kostonhimoa mitenkään ymmärrä. Lasten kannalta parempi että lapset ovat siellä missä heidän seuransa on toivottua, eikä tahallaan kiusata noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö olisiko se jotenkin sinulta pois jos nuo viikonloput käännettäiisin niin että ne olisi sun exän lapsivapailla viikoilla? En tämmöistä kostonhimoa mitenkään ymmärrä. Lasten kannalta parempi että lapset ovat siellä missä heidän seuransa on toivottua, eikä tahallaan kiusata noin.
Mikä estää miehen uutta naista vaihtamasta lapsiviikonloppua exänsä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
En asettuisi taloksi. Kohta tulee nimittäin lähtö sinullekin. Pettämällä aloitettu suhde kaatuu pettämiseen.
Ja tämähän on luonnon laki, muuta vaihtoehtoa ei ole... niin varmaan.
Minä otinkin miehen jolla ei ole lapsia. Minulla on kaksi. Toimii 😎
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä miten ilmapiiri kiristyy. Silloin kun olemme kaksin ei ole tällaisia ongelmia.
Ja tämä oli yllätys kenelle? Lapset kiristävät hermoja ja pilaavat parisuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä miten ilmapiiri kiristyy. Silloin kun olemme kaksin ei ole tällaisia ongelmia.
Ja tämä oli yllätys kenelle? Lapset kiristävät hermoja ja pilaavat parisuhteen.
Ja varsinkin toisen lapset kiristää hermoja vielä enemmän...
Vierailija kirjoitti:
No näinhän sitä hienosti tinkimättä asiat hoituu. Muista sitten myös pitää naamasi kiinni, kun joku isompi muuttuja iskee, eikä ole ketään muuta keneltä enää kysyä sun lapsiajalla. Onneksi eksäsi on päässyt sinusta eroon.
Meillä toimii. Mutta me muutimmekin yhteen vasta 4 vuoden seurustelun jälkeen, kun minun lapseni oli jo muuttanut kotoa. Nyt meillä asuu joka toinen viikko miehen yläkouluikäiset lapset ja joka toinen viikko ollaan kahdestaan. Lapsiin ehdin tutustua seurustelun aikana, samoin lasten äitiin ja meillä on kummassakin kodissa samanlaiset kasvatusperiaatteet. Lapset ovat mukavia ja reiluja, kohtelevat minua kivasti ja minä pyrin olemaan heille turvallinen aikuinen.
Tämä on selvästi provo, mutta vastaan kuitenkin, koska meillä on uusperhe, joka onnistui. Molemmilla siis pari lasta. Yhteisiä ei ole eikä tule.
- ei saa muuttaa kummankaan luo, vaan etsiä kaikille uusi asunto.
- jokaiselle pitää olla oma rauha eli oma huone tai muu soppi, tähän kannattaa todellakin sijoittaa rahaa.
- ketään ei saa pakottaa johonkin, koska ”olemme nyt perhe”
- lapset kannattaa sijoittaa lomittain. Osin samaan aikaan osin eri aikaan. Puolisoilla pitää olla myös omaa aikaa, koska uusperheen kivijalka on parisuhde
- selkeästi sovittava, kuinka paljon ottaa vastuuta toisen lapsista, ettei tilanne liukene siihen, että nainen hoitaa aina kaikki lapset. Ensisijainen kasvatus-, viihdytys- ja hoitovastuu pitää olla biologisella vanhemmalla
- muistettava, että uusperheen muotoutuminen kestää 4-6 vuotta. Vasta sen jälkeen edellämainitut vastuukysymykset menittävät merkityksensä ja vastuut voivat olla kenellä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimii. Mutta me muutimmekin yhteen vasta 4 vuoden seurustelun jälkeen, kun minun lapseni oli jo muuttanut kotoa. Nyt meillä asuu joka toinen viikko miehen yläkouluikäiset lapset ja joka toinen viikko ollaan kahdestaan. Lapsiin ehdin tutustua seurustelun aikana, samoin lasten äitiin ja meillä on kummassakin kodissa samanlaiset kasvatusperiaatteet. Lapset ovat mukavia ja reiluja, kohtelevat minua kivasti ja minä pyrin olemaan heille turvallinen aikuinen.
Minua ärsyttää käsite ”turvallinen aikuinen”. Mikä on sen vastakohta? Turvaton aikuinen?
Meillä on molemmilla kaksi lasta ja omat asunnot. Ainoastaan lomilla ollaan koko poppoo yhdessä, vietetään paljon aikaa mökillä ja kaikki lomamatkat tehdään kaikkien lasten kanssa.
Arkea sitten kunpikin viettää omien lasten kanssa, toki tällöin saatamme käydä yhdessä uimassa, syömässä tms.
Lapsi-vapaa viikolla vietetään aikaa jomman kumman luona. Meillä tämä toimii hyvin.
Luenkohan ihan liikaa av:ta, kun taas sama kilpailuhenkinen nainen muuttamassa yhteen kilpailuhenkisen miehen kanssa..