Aikaiset päiväkotiaamut
Elikkä töiden alku ja lasten päiväkotiin meno lähellä.
Yksi aikuinen, kolme lasta, nuorin 2v.
Töitä onneksi vain n.3pv/vk eli ei ihan joka aamuista tämä tuleva rumba.
Työt alkaa 5-7 välillä. Esim. kuuteen mentäessä päiväkodilla täytyy olla about 5:20 eli lasten herätys vähän ennen viittä, hyi h**vetti. Vaatteet niskaan (varmaan puettava vuoronperään sillä tuohon kellonaikaan epäilen että kykeneekö kukaan omatoimisesti niitä päälleen saamaan, toki eskarilaiselta sitä vois jo odottaa) sit autoon ja liikkeelle. Ennen kuutta pk menevät laitetaan vielä lepäilemään josko nukahtaisivat, tuskin nukahtaa. Aamupala ilmeisesti vasta 8:00 niin pärjääkö muka siihen asti ilman mitään syötävää jos jo ennen viittä herää... Vai täytyykö aina antaa joku banaani/ smoothiepussi kotoa lähtiessä..?
Ja toinen asia.
Päiväkotiin saa vielä aikaisintaan klo 5:00, ymmärrän hyvin. Mutta mites kun töissä täytyy välillä olla jo silloin. Itse ajattelin heti että mentäis mun porukoille yöks ja mun äiti veis lapset sitten aamulla hoitoon, JOS hän tälläiseen jaksaisi ryhtyä (ikää on siis ~65v, hyvä kuntoinen työssäkäyvä itsekin).
Mutta parin kanssa kun tässä jutellut ovat he sanoneet että vie vaan jo yöks päiväkotiin. Mikä on sitten se toinen vaihtoehto ja tietysti pakollinen jos ylempi ei onnistuisi, hoitoaika olisi silloin ilta kahdeksasta seuraavaan päivään klo 14:00. Ja näitä vuoroja ei tietenkään ole joka päivä eikä edes joka viikko, joskus saattaa kyllä olla parina päivänä peräkkäin.
Miten itse toimisit?
Kommentit (31)
Juttele päiväkodissa asiasta. Heillä on varmaan kokemusta vastaavasta.
Vie yöksi hoitoon hyvällä omatunnolla. Selviät itse stressittä töihin ja lapset saa nukkua kunnon yöunet. Illalla voi tuntua surkealta kun lapset täytyy jättää, mutta loppujen lopuksi lapsilla aika kuluu hoidossa nopsaan kun nukkuvat suurimman osan hoitoajasta.
Jos saat mummon tai muun hoitaa lapsia aamulla ja viemään vähän myöhemmin hoitoon niin kaikista paras.
Jos ei onnistu nii se yöhoito, joskus päiväkodissa tehdään poikkeuksia ja voidaan avata aikaisemmin jonkin lapsen tarpeiden mukaan, eli päiväkotiin yhteyttä.
Meillä noi aikaiset aamut meni hyvin, lapsi oli 1,5v kun aloitti päiväkodissa ja oli aina ensimmäisenä hoidossa.
Aamulla saa paljon aikuisen aikaa, ku lapsia on vähän, saa lepäillä, lukea, leikkiä, tosi vapaasti mitä haluaa, aamulle voi laittaa vaikka smoothieta, välipalakelsiä tai jotain pientä purtavaa mukaan päiväkotiin.
Meillä mentiin monesti ihan yökkäreillä, kuiva vaippa/potalle vaan ennen lähtöä. Hoidossa ehtii syödä ja pukea.
Myös päiväunet sujuu helposti ku on herännyt ajoissa ja meillä nukkui aina sen 2tuntia.
Vaihda työpaikkaa, se kuulostaisi helpoimmalta. Tuollainen kuulostaa aivan hullulta. Etenkin kun tuo aikainen rytmi ei ole päivittäistä. Ainahan voi sopetua mihin vain vuorokausirytmiin, mutta että välillä herätään klo 4 ja välillä esim klo 8, kun ei ole työpäiväsi ja välillä joutuu sinne yöksi ja tänne yöksi. Kuulostaa tosi raskaalta kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta, nuorin kaksi ja erottu. Jep jep.
It takes two to tango, mutta eroamiseen riittää että toinen haluaa erota. Aina se ei ole tämä yksinhuoltajaäiti vaikka kliseisesti niin luullaan.
Tuo että lapset olisivat päiväkodissa 8.00-14.00 kuulostaa huolestuttavalta. En usko, että päiväkotikaan katsoisi hyvällä, jos edes suostuisi moiseen.
Joissain päiväkodeissa "huoli herää", joten valmistaudu tuolla sinun kuviollasi, että päädytte lastensuojelun asiakkuuteen. Mutta sehän ei suinkaan ole huono asia aina!
Vierailija kirjoitti:
Tuo että lapset olisivat päiväkodissa 8.00-14.00 kuulostaa huolestuttavalta. En usko, että päiväkotikaan katsoisi hyvällä, jos edes suostuisi moiseen.
Joissain päiväkodeissa "huoli herää", joten valmistaudu tuolla sinun kuviollasi, että päädytte lastensuojelun asiakkuuteen. Mutta sehän ei suinkaan ole huono asia aina!
Siis 20.00-14.00 päiväkodissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tavallista vuoropäiväkodeissa.
T.Siellä työskennellyt
Apua mitä typeryksiä täällä vastailee.
Ap voi olla vaikka neurokirurgi, vai ettekö keksi muita yötöitä kuin postinjakaja :D?
Puoliso on voinut kuolla tms.
Mutta asiaan. Itse veisin noina aikaisina aamuina lapset päiväkotiin jo illalla.
Vierailija kirjoitti:
Apua mitä typeryksiä täällä vastailee.
Ap voi olla vaikka neurokirurgi, vai ettekö keksi muita yötöitä kuin postinjakaja :D?
Puoliso on voinut kuolla tms.
Mutta asiaan. Itse veisin noina aikaisina aamuina lapset päiväkotiin jo illalla.
Jos olisi neurokirurgi, hän palkkaisi kotiin hoitajan. Eikä työskentelisi kolmea päivää viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tämä on ihan normaali systeemi yötöitä tekevillä, lapset on päiväkodissa yön ja sen aikaa seuraavana päivänä että vanhempi saa nukuttua. Ei siitä kukaan huolestu päiväkodin puolella eikä sitä katsota pahalla vaan päiväkoti nimenomaan toivoo että lapset ovat siellä yön sen sijaan että viedään todella aikaisin aamulla.
Vuorohoidossa työskentelevänä sanoisin ehdottomasti,että jätä lapset yöksi.
Viiden aamut on todella rankkoja ja jos lapset ei saa jatkettua unia päiväkodissa kunnolla,on päivä heille yhtä tuskaa.
Mutta jos sinulla monta viiden aamua peräkkäin,lapset käytännössä asuvat pväkodissa.
Jos haet heidät klo 14 ja tuot takaisin klo 20,jää kotona oleva aika todella lyhyeksi.
Sinulla ilm.vain kolme työvuoroa viikossa,joten ei suuri ongelma.
Aika rankkaa myös mummolle,jos joutuu lapsia aamulla kuskailemaan ennen omia töitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö!Aivan normaalia.Kaikkien yötyötä tekevien tai myöh.ilta-aikainen aamu yhdistelmää tekevien lapset näin hoidossa.
Meillä mm.poliisit,sairaalan väki,tehdastyöläiset,leipomoissa työskentelevät ym.ym.
Sinun jutuistasi se huoli herää!
Työssäkäyvä isovanhempikaan ei välttämättä jaksa pieniä lapsia. Ilmoitat kunnalle, että pitää saada hoitopaikka, johon on mahdollista viedä lapsi siihen aikaan kun töiden takia on tarve.
Meidän päiväkoti ei olisi millään halunnut ottaa yhtään aikaisemmin, kun valitin, että on pakko jos työni haluan pitää. En voi päiväkodin takia myöhästyä usein töistä vaan lapsi pitää saada siihen aikaan hoitoon, että ehdin töihin.
Yksi vaihtoehto aikaisiin työaamuihin on ympärivuorokautinen päiväkoti, että vie lapsen jo illalla sinne yöunille, ettei tarvii herätä jo puoli 4. Kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan sitä tarvitsevalle.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä isovanhempikaan ei välttämättä jaksa pieniä lapsia. Ilmoitat kunnalle, että pitää saada hoitopaikka, johon on mahdollista viedä lapsi siihen aikaan kun töiden takia on tarve.
Meidän päiväkoti ei olisi millään halunnut ottaa yhtään aikaisemmin, kun valitin, että on pakko jos työni haluan pitää. En voi päiväkodin takia myöhästyä usein töistä vaan lapsi pitää saada siihen aikaan hoitoon, että ehdin töihin.
Yksi vaihtoehto aikaisiin työaamuihin on ympärivuorokautinen päiväkoti, että vie lapsen jo illalla sinne yöunille, ettei tarvii herätä jo puoli 4. Kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan sitä tarvitsevalle.
No siitähän tässä juuri jutellaan:D Yöhoidosta,vuoropväkodissa:D
Myös joissain kahviloissa ja huoltoasemilla työt alkaa aikaisin aamulla noin viiden tai kuuden aikaan.
En tosin tiedä onko tuo rahallisesti kannattavaa, tehdä vain kolme vuoroa viikossa. Riippuu mikä työ ja palkka.
Meidän lasten päiväkodissa on sääntö, että jos lapsi tarvitsee hoitoa aamulla ennen 5:30, niin joutuu menemään jo edellisenä iltana. Ei sinne siis välttämättä saa edes viedä yöllä esim. 4:20.
Ja tosiaan mun lapset on hoidodsa 6-19:30 tai 18-15 tai 18-12. Eivätkä ole todellakaan ainoita tolla rytmillä. Hoitopäiviä on kuussa 12. Olen lasten kanssa yksi koska heidän isä kuoli. En vaihda parempaan työpaikkaan, koska en osaa tehdä mitään parempaa. Jos hankkisin päivätyön, se olisi siivoojan hommia ja nettopalkka putoaisi vähintään tonnilla kuussa. Ja lapset olis hoidossa 6-16 viisi päivää viikossa, niin en tiedä onko yhtään parempi tilanne.
Sen pienimmän 2-vuotiaan näkökulmasta varmasti paras vaihtoehto olisi, että palkattu hoitaja tai mummo veisi heidät hoitoon noina aamuna. Olettaen että kuitenkin näitä on 1-2x viikossa. Tämä siis sillä tiedolla, että vuoropäiväkodissa hoitajat vaihtuvat runsaasti, ja juuri alle 3-vuotiaiden kanssa on ongelmallista kun illalla/yöllä ei ole oma hoitaja paikalla. Mutta onhan tuo mummolle kun raskasta. Tunnetko ketään opiskelijaa, jonka voisit palkata tuohon? Olen itse tehnyt vastaavaa työtä opiskelijana, eli parina aamuna menin vähän ennen viittä perheeseen ja vein lapset hoitoon n. klo 7-8,kympin tuntipalkalla. Sellainenkin voisi olla, että joka toinen viikko mummo ja joka toinen hoitaja.
Ei ne lapset toki pilalle mene kun ovat yön+päivän hoidossa, mutta olen itse lastenhoitaja päiväkodissa ja tekisin mieluiten noin omien lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten päiväkodissa on sääntö, että jos lapsi tarvitsee hoitoa aamulla ennen 5:30, niin joutuu menemään jo edellisenä iltana. Ei sinne siis välttämättä saa edes viedä yöllä esim. 4:20.
Ja tosiaan mun lapset on hoidodsa 6-19:30 tai 18-15 tai 18-12. Eivätkä ole todellakaan ainoita tolla rytmillä. Hoitopäiviä on kuussa 12. Olen lasten kanssa yksi koska heidän isä kuoli. En vaihda parempaan työpaikkaan, koska en osaa tehdä mitään parempaa. Jos hankkisin päivätyön, se olisi siivoojan hommia ja nettopalkka putoaisi vähintään tonnilla kuussa. Ja lapset olis hoidossa 6-16 viisi päivää viikossa, niin en tiedä onko yhtään parempi tilanne.
Miten pitkiä työvuoroja sinulla oikein on, jos lapset ovat hoidossa 6-19.30 tai 18-15? Ei meillä ainakaan saa yövuoroon menevä viedä lapsia päikkyyn jo klo 18, jos työvuoro alkaa klo 21 tai sen jälkeen.
Joo, minäkin suosittelisin viemään lapset yöksi silloin, kun menet viiteen.
Ja katsomaan ehkä myös kuuteen menon kohdalla miten sen kanssa kannatta tehdä. Ensin koittaisin siinä kotoa.
Olen itse työskennellyt vuoropäiväkodissa.