Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tossa nyt on ongelma? Mummilla ja tytöllä oli kuitenkin kivaa kahdestaan ja saitte ilmaista tavaraa. Osta sinä se mieluisampi penaali sitten, vielähän sitä ehtii.
Siis oikeastiko joku vielä nykypäivänä ajattelee näin, "saitte ilmaista tavaraa". Vaikka ne tavarat jäävät käyttämättöminä nurkkiin pyörimään. Jee, ilmaista tavaraa!
Totta, mutta ne voi myydä kirpparilla eteenpäin
Tarkoitushan oli ostaa koululaiselle tarvikkeita ja vaatteita, eikä rojua kirpputorille myytäväksi. Kuka edes tekee niin?
Vierailija kirjoitti:
Taiteilua ja nuorallakävelyä tämä elämä.
Onhan se, jos ei peruskäytöstapoja edes osaa, vaan on itsekäs ja muita ihmisiä kunnioittamaton päällepäsmäri.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena...Jos kuukautiset alkaa 8-vuotiaana, eikö se ole jotain kehityshäriötä? Britanniassa noissa tapauksissa annettiin jokin lääkitys, joka hidasti tytön kehitystä. En muista tarkemmin, mutta siellä kun asuimme vuosia sitten, oli tuttavaperheessä tällainen tyttö ja sai jonkun lääkityksen.
Aika järkyttävää kyllä jos nykyään tytöt kehittyy nykyään noin varhaisessa vaiheessa. Kuukautiset on kuitenkin ihan älytön riesa ja olisi hyvä jos alkaisivat mahdollisimman myöhään kun niiden kanssa joutuu sitten elämään sinne yli viisikymppiseksi asti.
Sorry ot.
Jos kuukautiset ovat jo alkaneet, ei murrosikää ehdi enää jarruttamaan. Nykyään on normaalia, että murrosikä alkaa 8-vuotiaana. Sitä ei edes tutkita. Harvalla alkaa kuitenkaan kuukautiset jo silloin, mutta esim. 9-vuotiaana jo useammalla. Tytöillä murrosiän ensimmäinen merkki on rintojen kasvu ja hoikalla tämän huomaan hyvin, mutta pyöreämmällä tytöllä on voinut olla "nuppuvaiheen rinnat" vauva-ajasta lähtien. Tällöin ei murrosiän alkamista huomaa, eikä jarrutuslääkitystä ehditä antamaan.
Kuukautiset nuorella tytöllä on kyllä välillä harmi, mutta ei siinä mikään voivottelu auta. Usein se menee vielä niin, että ne, joilla menkat alkaa nuorina, säilyvät hedelmällisinä pitkään eli vaihdevuodet tulee myöhään.
Jos mummu väkisin ostaa esim. sen penaalin, jonka hän haluaa, niin kai laitat sen sitten mummun mukana hänelle? Eihän sitä penaalia ole silloin ostettu lapselle, vaan mummolle. Haet sitten myöhemmin sellaisen jonka lapsesi haluaa. Saatesanoiksi jotain tyyliin: "Sinähän se tuon halusit".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tossa nyt on ongelma? Mummilla ja tytöllä oli kuitenkin kivaa kahdestaan ja saitte ilmaista tavaraa. Osta sinä se mieluisampi penaali sitten, vielähän sitä ehtii.
Siis oikeastiko joku vielä nykypäivänä ajattelee näin, "saitte ilmaista tavaraa". Vaikka ne tavarat jäävät käyttämättöminä nurkkiin pyörimään. Jee, ilmaista tavaraa!
Kirpparilla myymisen vaivan voisi välttää sillä, että ostaisi heti sopivan.
En käsitä, miten joku kehtaa ostaa toisen kodin täyteen tavaraa, jota kukaan ei halua. Jos lapsi haluaa kahvimukipenaalin, niin miksi sitä ei voi ostaa? Miksi ostaa väkisin sellainen penaali, mitä lapsi ei halua?
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v on nuori nainen. Menkat pyörii, tissit olleet jo monta vuotta. Ei häntä mikään leikki enää kiinnosta ja se on ok.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla ja muilla sellaisilla, mutta murrosikä alkoi 10-11-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla vähän ajassa jälkeen jäänyt. Mulla oli 11-vuotiaana D-kupin rinnat ja kolmatta vuotta säännölliset kuukautiset. Luuletko, että leikin barbeilla? En, pidin seksuaalivalistusta ikätovereille koulun pihassa.
Murrosikä alkaa nykyään juuri tuossa iässä, ja se on ihan normaalia. Murrosikä on ihan määritelmällisesti lapsuuden murros kohti aikuisuutta.
En usko, kuukautiset ei voi alkaa 8-vuotiaana, ellet sitten oo joku outous Afrikasta ???
Hyvä jos sulla oli hyvä itsetunto. Minä olin kiltti näkymätön hissukka. Kun jättirinnat äkkiä kasvoi 4.luokalla, jouduin rajun kiusaamisen kohteeksi. Yhtäkkiä lapsijoukossa oli aikuisen kokoinen kummajainen. Pojat kävi käsiksi ja tytöt oli vihaisia saamastani huomiosta. Yksi kaveri pyysi käymään kun hänen serkkunsa oli siellä, jotta saivat ihmetellä rintojani. Kotona äiti jolla itsellä oli isot riipparit, alkoi vihata ja nöyryyttää. Ei ollut kunnon liivejä joten urheilut jäi. Aikainen kehittyminen oli häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena...Jos kuukautiset alkaa 8-vuotiaana, eikö se ole jotain kehityshäriötä? Britanniassa noissa tapauksissa annettiin jokin lääkitys, joka hidasti tytön kehitystä. En muista tarkemmin, mutta siellä kun asuimme vuosia sitten, oli tuttavaperheessä tällainen tyttö ja sai jonkun lääkityksen.
Aika järkyttävää kyllä jos nykyään tytöt kehittyy nykyään noin varhaisessa vaiheessa. Kuukautiset on kuitenkin ihan älytön riesa ja olisi hyvä jos alkaisivat mahdollisimman myöhään kun niiden kanssa joutuu sitten elämään sinne yli viisikymppiseksi asti.
Sorry ot.
Miksi se on järkyttävää? Sinuako se järkyttää? Vai niitä lapsia vai ketä?
Olen itse ollut aikaisin kehittynyt lapsi, ja se mikä minua järkytti, oli tuo ulkopuolisten voivottelu. Voivoivoi, kun kehittyy aikaisin, voivoi, kun on jo kuukautiset, voivoi, lapsuus jo ohi. Lapsi/nuori ei voi näille asioille mitään, ja se järkyttynyt voivottelu ei auta mitään. Itse aloin jopa kulkemaan kumarassa, jotta kehittyviä rintojani ei huomaisi. Hyväksi meni ryhti.
Oma tyttöni on myös ollut aikaisin kehittynyt, mutta kukaan ei ole voivotellut hänelle asiaa. Olemme hankkineet hyviä toppeja ja puhuttu niiden käytöstä, kun rinnat alkoivat kehittymään. Yleensäkin kuukautisista on puhuttu luonnollisena asiana aina, myös perheen miespuoliset tietävät asian. Kuitenkin lapselle tarjotaan yksityisyyttä asiassa hänen halunsa mukaan. Kannustava asenne ja lapsen hyväksyminen siinä kehitysvaiheessa, kun hän on, on paljon parempi asenne kuin täysin ulkopuolisten voivottelu ja järkyttyminen. Murrosiän ei myöskään tarvitse vaikuttaa muuhun: harrastuksia voi jatkaa, leikkimistä saa jatkaa, saa olla edelleen pieni.
Mä en koskaan edes omistanut penaalia, kynät ym pyöri aina repun pohjalla.
Mummo haluaa shoppailla haluamiaan juttuja. Lapsi on tässä vain välikappale mummon oman itsensä toteuttamiseen. Mummo ei myöskään seuraa trendejä kuin joistain eläkeläisten lehdistä, joten ei tiedä, mikä on in nykylapsilla. Mummo taitaa myös olla aika jäärä, eikä kovin läheinen lapsen kanssa, koska ostaa vastoin toisen tahtoa. Meillä lapset kieltäytyisivät jo kaupassa käyttämästä jotain lapsellista printtiä tms, jos kuka tahansa ehdottaisi heidän tyylin vastaisesti. Eri asia on se, että aina ei haluta pukeutua sään mukaisesti. Tyttöni mielestä esim. Gore-Tex kengät ovat rumat. Mutta kyllä laittoi ne märällä kelillä jalkaansa lopulta, kun normilenkkarit menivät rumiksi.
Sanon aina että lasta on kuunneltava tai muuten roinat joutuu roskiin tai kirpputorille.
Ap: lahjoita tavarat Hopelle. Siellä on nyt koulutarvikekeräys. Menee hyvään käyttöön ja varmasti voi perhoset ja frozenit kelvata jollekin toisella lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ap: lahjoita tavarat Hopelle. Siellä on nyt koulutarvikekeräys. Menee hyvään käyttöön ja varmasti voi perhoset ja frozenit kelvata jollekin toisella lapselle.
Ei vaan mummo saa itse hoitaa lahjoituksen. Muiden ihmisten ei kuulu korjailla aikuisen ihmisen typerien tekojen jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry ot.
Miksi se on järkyttävää? Sinuako se järkyttää? Vai niitä lapsia vai ketä?
Olen itse ollut aikaisin kehittynyt lapsi, ja se mikä minua järkytti, oli tuo ulkopuolisten voivottelu. Voivoivoi, kun kehittyy aikaisin, voivoi, kun on jo kuukautiset, voivoi, lapsuus jo ohi. Lapsi/nuori ei voi näille asioille mitään, ja se järkyttynyt voivottelu ei auta mitään. Itse aloin jopa kulkemaan kumarassa, jotta kehittyviä rintojani ei huomaisi. Hyväksi meni ryhti.
Oma tyttöni on myös ollut aikaisin kehittynyt, mutta kukaan ei ole voivotellut hänelle asiaa. Olemme hankkineet hyviä toppeja ja puhuttu niiden käytöstä, kun rinnat alkoivat kehittymään. Yleensäkin kuukautisista on puhuttu luonnollisena asiana aina, myös perheen miespuoliset tietävät asian. Kuitenkin lapselle tarjotaan yksityisyyttä asiassa hänen halunsa mukaan. Kannustava asenne ja lapsen hyväksyminen siinä kehitysvaiheessa, kun hän on, on paljon parempi asenne kuin täysin ulkopuolisten voivottelu ja järkyttyminen. Murrosiän ei myöskään tarvitse vaikuttaa muuhun: harrastuksia voi jatkaa, leikkimistä saa jatkaa, saa olla edelleen pieni.
Minua järkyttää, kirjoitin ihan omasta puolestani. Lapsuus jää kovin lyhyeksi. Kuukautisethan tarkoittaa, että tyttö on sukukypsä= voi saada lapsia. Mutta mä taidan sitten olla ihan kelkasta pudonnut. Omia lapsia ei ole. Ei ollut tarkoitus ketään loukata.
Vierailija kirjoitti:
Mummojen kannattaa valistaa lapsia eri asioista ja se että ei liian aikaisin menetä tyttö neitsyyttä. Ellei mummo itekin ollut hieman nk kevytkenkäinen.
Mitähän siitäkin tulisi, kun penaalin ostaminenkin on jo liian vaikeaa näille mummoille.
Mun mummi lähetti mulle postissa lastenkirjoja joululahjaksi, kun olin 18v. Ja ollessani 15v mummi yritti pitää mua kädestä kiinni, kun käveltiin ulkona. Suuttui mulle kun en suostunut pitää kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v on nuori nainen. Menkat pyörii, tissit olleet jo monta vuotta. Ei häntä mikään leikki enää kiinnosta ja se on ok.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla ja muilla sellaisilla, mutta murrosikä alkoi 10-11-vuotiaana.
Minä kävin 14-vuotiaana kaverin kanssa illalla kaupungilla pörräämässä muotifarkuissa ja meikit naamassa. Sen jälkeen tultiin meille ja leikittiin yömyöhään barbeilla :D
T. Vm 1979
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan mummo saa itse hoitaa lahjoituksen. Muiden ihmisten ei kuulu korjailla aikuisen ihmisen typerien tekojen jälkiä.
Kyllä!
Meillä mummo toi aikoinaan kasseittain tavaraa. Joku piti mua sydämettömänä, kun kielsin tuomasta enää edes yhtä sukkaparia, kun aina voi viedä kirppikselle, uffille tms. Ei mun koti ole mikään mummon löytöjen välivarasto. Ja kun aidosti vähintään 90% meille roudatusta tavara/vaateröykkiöstä oli meille täysin turhaa. Pahimmillaan löytöjä tuli kerrallaan Ikea-kassillinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mummo sitten menee ja myy. Eikä jatkossa sekoita lapsenlastaan rojuostoksiinsa.
Tässä syy, miksi meillä lapsen mummolta kielletty kaikki tavaran hankinta lapsille pois lukien joulu ja synttärit. Ei vahingossakaan osta sellaista kuin lapsi haluaa, vaan valitsee itselleen mieluisen. Sitten haukkuu lapsen vanhemmat, kun lapsi ei olekaan ilahtunut epämieluisista tavaroista ja vaatteista (=huonosti kasvatettuja, kun ”mikään ei kelpaa”). Myös vaatteiden koko arvotaan joka kerta, lasten kasvamista ei tajua. Lapsi on roteva ja pitkä ikäisekseen. Ja sekin on huono asia, kun lapsen äiti ei pakota lasta käyttämään numeron 27 kenkiä koon 32 jalassa. Kuittia ei tietenkään ikinä löydy, että voitaisiin vaihtaa sopiva tuote tilalle.