Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo oikeasti kurjaa lapselle. Varmasti odottanut shoppailureissua mummon kanssa paljon - ainakin minä olisin odottanut tuossa iässä kuin kuuta nousevaa!
Sitten pitääkin sietää kaksi asiaa: 1) et saakaan ostaa sellaista mitä haluat, kuten sinulle on siis luvattu ja olet sitä lapsen mielelläsi odottanut 2) koet nöyryytyksen kun sinua ei tunnusteta "isona" lapsena.
Jotkut täällä kirjoittaa että mummot on mummoja, mutta kyllä minun äitini ymmärtää edelleen 5-vuotiaan, 11-vuotiaan ja 15-vuotiaan erot. En ymmärrä mistä tuollainen johtuu, ellei mummo ole +80v eli siis isomummo iässä enemmänkin. Ehkä hän ei vain haluaisi että lapset kasvaa ja lapsellisesti yrittää pakottaa lapsenlasta tähän lapsen muottiin, kukapa tietää.
Ap, äitisi on aikuinen ihminen ja selviää kyllä pahasta mielestä. Miksi ei selviäisi, selviäthän sinäkin ja naapurin Irma ja työkaverisi Kaija? Ehkä tuossa piileekin joku totuus, että kaiken keskellä pelkäät että äidillesi tuli paha mieli ja vieläpä sellaisesta mikä on oikeastaan hänen oman käytöksensä syytä? Kun oikeasti tilannehan on nyt se, että lapsellasi on paha mieli. Hän odotti jotain kovasti, ei tehnyt mitään väärää, ja se häneltä evättiin. Varmasti vielä toivoi, että tällainen läheinen tärkeä ihminen (joka ei ole vanhemman roolissa) antaisi hänelle nyt arvoa vähän jo hitusen isompana lapsena. Nuo asiat ovat tosi merkityksellisiä tuossa iässä. Ei se että saa jonkun x merkkiset farkut, vaan se että mummo tai pappa toteaakin että hei sinustahan on kasvamassa hieno nuori nainen hiljalleen, ethän sinä tietenkään lasten penaalia halua.
Tässä on hyvin kiteytetty mistä on kysymys. Kiitos.
Voihan mummolle sanoa että ei haluu tuota mutta tää olisi kivempi jne
Lapseni sai mummoltaan 1500e rahaa ja mummo oli sanonut osta mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista lounasta ei ole :D.
Ostakaa itse penaalinne ja vaatteenne niin saatte mieluiset.
Olisin ostanutkin, mutta äiti halusi shoppailemaan ainoan lapsenlapsensa kanssa. Kävivät syömässä samalla.
Ap
Nyt on pakko ottaa kantaa, mummi kun olen itsekin. 11-vuotias ei ole vielä mikään teini, ei edes esi-sellainen. On vaan hyvä jos lapsella on eri ikäisten läheisten näkemyksiä asioista. Toki penaalin saa mielestäni valita itse, mutta esim. farkut on aika kalliita noin 50 - 100 euroa, ehkä siksi mummi osti legginsejä ym. Se Frozen juttu on ehkä jo vähän pienemmille tarkoitettu, mutta hassua jos kerran tekevät niitä myös 11-vuotiaan koossa. Oma lapsenlapsi on pian 9-vuotias ja toivottavasti on lapsi vielä monia vuosia, 14-v alkaa olla teini.
Myy kirpparilla..käytä rahat omiin menoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ostanutkin, mutta äiti halusi shoppailemaan ainoan lapsenlapsensa kanssa. Kävivät syömässä samalla.
Ap
Muuten hyvä aloitus, mutta 11-vuotiaalle (tai 10) ei kyllä enää löydy kokoja mistään Frozen-vaatteista. Ainakin meidän lapset on tuon ikäisenä jo siirtyneet isompien lasten vaateosastolle, eikä siellä ole mitään Disney-juttuja. Välillä harmittaa tämä, koska meillä on jo 8v:lla koko 152 cm käytössä.
Taidat itse olla vähän ajassa jälkeen jäänyt. Mulla oli 11-vuotiaana D-kupin rinnat ja kolmatta vuotta säännölliset kuukautiset. Luuletko, että leikin barbeilla? En, pidin seksuaalivalistusta ikätovereille koulun pihassa.
Murrosikä alkaa nykyään juuri tuossa iässä, ja se on ihan normaalia. Murrosikä on ihan määritelmällisesti lapsuuden murros kohti aikuisuutta.[/quote]
En usko, kuukautiset ei voi alkaa 8-vuotiaana, ellet sitten oo joku outous Afrikasta ???
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "kahvimuki penaali?"
Starbucksia feikkaava penaali. Cittarissa näin näitä. Tosin meillä 11v lapse ehdotti mulle, kahviaddiktille :D
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/penaali-coffee--bts19-6416570027295
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
Kofeiiniä ei kyllä nykyään suositella alle 15-vuotiaille. Itselläni on myös 12-vuotias, eikä hän tai kukaan kaverinsa juo kahvia. Tietty sitten jonnet erikseen, jotka vetävät energiajuomia jo ala-asteella.
Osa lapsista juo. Kahvi auttaa lievästi tarkkaavaisuusoireisiin ja väsymykseen. Lisäksi se voi aktivoida suolen toimintaa. Energiajuomat eri juttu.
No 125-130cm pituiset 10-11v ikäiset ovat kyllä keskimääräistä huomattavasti lyhyempiä.[/quote]
Ihan normaaleja ovat.
Ohis[/quote]
Kyllä vaikuttaa melko lyhyeltä jos 11-v on pituutta 130 cm. Meillä on tyttö pian 9-vuotias ja pituus jo nyt noin 140 cm. Taitaa olla malliainesta. Hieno tyttö ja tarkka vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no jos ei tajua, eikä anna osta mitä lapsi haluaa, niin ostakoon sitten mitä mummi haluaa. Mene sinä sitten lapsesi kanssa kauppaan ja osta ne jutut mitä lapsi oikeasti halusi, helppoa ja kukaan ei loukkaannu.
Varmaan osaat myös kertoa, mitä hyötyä on ostaa tavaraa, joka jää käyttämättä? Saako mummi siitä ostotapahtumasta iloa, mutta lapsenlapsi ei muuta kuin pahan mielen? Jos on noin, niin silloin mummi on itsekäs, joka ajattelee vain itseään. Sen lisäksi turhan tavaran ostaminen kieltoja huomioimatta on pahinta tuhlaavaisuutta, nekin rahat voisi käyttää järkevämmin.
Mummi_55 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt on pakko ottaa kantaa, mummi kun olen itsekin. 11-vuotias ei ole vielä mikään teini, ei edes esi-sellainen. On vaan hyvä jos lapsella on eri ikäisten läheisten näkemyksiä asioista. Toki penaalin saa mielestäni valita itse, mutta esim. farkut on aika kalliita noin 50 - 100 euroa, ehkä siksi mummi osti legginsejä ym. Se Frozen juttu on ehkä jo vähän pienemmille tarkoitettu, mutta hassua jos kerran tekevät niitä myös 11-vuotiaan koossa. Oma lapsenlapsi on pian 9-vuotias ja toivottavasti on lapsi vielä monia vuosia, 14-v alkaa olla teini.
"Mummin" kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin tulee tänne ottamaan kantaa. 11-vuotias nimenomaan on esiteini-ikäinen (sillä teini-ikä alkaa siinä 13-vuoden kieppeillä), ja ehdottomasti jo sen ikäinen, että voi itse päättää millaista penaalia käyttää koulussa ja kulkeeko farkuissa vai frozen-legginseissä.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa että joku tennaripenaali on mummon mielestä aikuisten penaali :D
Tällä hetkellä suurinta muotia on anispenaali!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että mummo voi olla vähän pihalla siitä mistä lapsi tykkää. Mutta miksi mummo ei voi kuunnella lasta ja ostaa niitä juttuja mistä lapsi tykkää?
Joillakin nyt on tarve päättää toisten puolesta mistä näiden kuuluu pitää ja mistä ei.
Mummi_55 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai ei ole esiteini? Nyt taidat mummo olla jämähtänyt jonnekin aliravitsemusajoille. Teini-ikä (teen) virallisesti toki vasta 13-vuotiaana, joten esiteini on alkaen ihan alaluokista.
Murrosikä alkaa monilla jo 8-vuotiaana. Se on ihan normaalia. Oma 10-vuotiaani on päälle 160 cm pitkä jo - murrosikä ollut jo pitkään. Farkkuja saa esim. H&M:ltä ja marketeista edullisemmin. Levikset on nyt in, ja ne toki kalliimmat, mutta mummo voi sanoa, että ostetaan edullisemmat.
Ihan ohiksena...Jos kuukautiset alkaa 8-vuotiaana, eikö se ole jotain kehityshäriötä? Britanniassa noissa tapauksissa annettiin jokin lääkitys, joka hidasti tytön kehitystä. En muista tarkemmin, mutta siellä kun asuimme vuosia sitten, oli tuttavaperheessä tällainen tyttö ja sai jonkun lääkityksen.
Aika järkyttävää kyllä jos nykyään tytöt kehittyy nykyään noin varhaisessa vaiheessa. Kuukautiset on kuitenkin ihan älytön riesa ja olisi hyvä jos alkaisivat mahdollisimman myöhään kun niiden kanssa joutuu sitten elämään sinne yli viisikymppiseksi asti.
Sorry ot.
Vierailija kirjoitti:
No mikä tossa nyt on ongelma? Mummilla ja tytöllä oli kuitenkin kivaa kahdestaan ja saitte ilmaista tavaraa. Osta sinä se mieluisampi penaali sitten, vielähän sitä ehtii.
Mutta onko tuo sitten kivaa kellekään muulle kuin mummolle itselleen, kun lapselle sanotaan että ei, et sinä tällaista halua vaan sitä mitä minä sanon? Miksei lapsi saisi valita penaaliaan itse, lapsihan se on joka sitä tulee käyttämäänkin. Minä en aja tässä takaa sitä että lapsen täytyisi saada tehdä kaikki valinnat itse, ja luonnollisesti jos kyse on jostain säädyttömästä tai vaikkapa vanhempien budjetille liian kalliista hankinnasta, niin tottakai lapselle sanotaan että ei käy. Mutta miksi helkatissa lapsi ei saisi valita jotain alle viitosen maksavaa penaalia koulukäyttöön itse vaan mummon pitäisi se päättää?! Miksi ihmeessä mummo edes haluaisi päättää tuollaisesta asiasta lapsen puolesta, lapsen vai mummon päivittäiskäyttöönkö se tulikaan?
Mummi_55 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsen lapsesi on 9-vuotias vain yhden vuoden, vaikka mitä toivoisit.
Ostin aikoinaan kirjat lukio ikäiselle pojalle mm 15 pitkän matikan kirjaa jne. Vaatteet osti itse tai tilas ulkomailta verkkokaupasta.