Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena...Jos kuukautiset alkaa 8-vuotiaana, eikö se ole jotain kehityshäriötä? Britanniassa noissa tapauksissa annettiin jokin lääkitys, joka hidasti tytön kehitystä. En muista tarkemmin, mutta siellä kun asuimme vuosia sitten, oli tuttavaperheessä tällainen tyttö ja sai jonkun lääkityksen.
Aika järkyttävää kyllä jos nykyään tytöt kehittyy nykyään noin varhaisessa vaiheessa. Kuukautiset on kuitenkin ihan älytön riesa ja olisi hyvä jos alkaisivat mahdollisimman myöhään kun niiden kanssa joutuu sitten elämään sinne yli viisikymppiseksi asti.
Sorry ot.
Miksi se on järkyttävää? Sinuako se järkyttää? Vai niitä lapsia vai ketä?
Olen itse ollut aikaisin kehittynyt lapsi, ja se mikä minua järkytti, oli tuo ulkopuolisten voivottelu. Voivoivoi, kun kehittyy aikaisin, voivoi, kun on jo kuukautiset, voivoi, lapsuus jo ohi. Lapsi/nuori ei voi näille asioille mitään, ja se järkyttynyt voivottelu ei auta mitään. Itse aloin jopa kulkemaan kumarassa, jotta kehittyviä rintojani ei huomaisi. Hyväksi meni ryhti.
Oma tyttöni on myös ollut aikaisin kehittynyt, mutta kukaan ei ole voivotellut hänelle asiaa. Olemme hankkineet hyviä toppeja ja puhuttu niiden käytöstä, kun rinnat alkoivat kehittymään. Yleensäkin kuukautisista on puhuttu luonnollisena asiana aina, myös perheen miespuoliset tietävät asian. Kuitenkin lapselle tarjotaan yksityisyyttä asiassa hänen halunsa mukaan. Kannustava asenne ja lapsen hyväksyminen siinä kehitysvaiheessa, kun hän on, on paljon parempi asenne kuin täysin ulkopuolisten voivottelu ja järkyttyminen. Murrosiän ei myöskään tarvitse vaikuttaa muuhun: harrastuksia voi jatkaa, leikkimistä saa jatkaa, saa olla edelleen pieni.
Minua järkyttää, kirjoitin ihan omasta puolestani. Lapsuus jää kovin lyhyeksi. Kuukautisethan tarkoittaa, että tyttö on sukukypsä= voi saada lapsia. Mutta mä taidan sitten olla ihan kelkasta pudonnut. Omia lapsia ei ole. Ei ollut tarkoitus ketään loukata.
Jos tyttö saa kuukautiset 9-vuotiaana, niin hän on silti lapsi ja lapsuus jatkuu vielä. Tuon ikäiselle raskaus on hyvin vaarallinen pelkästään iän vuoksi. Henkinen kehitys ei kulje samaa tahtia fyysisen kehityksen kanssa.
Isoäitien ja isoisien ei kannata ostaa lapsenlapsille mitään, jos asiasta ei ole erikseen neuvoteltu lapsen vanhempien kanssa. Tulee vääränkokoisia ja vääränlaisia vaatteita, kenkiä, koulutarvikkeita ja harrastusvälineitä. Käynti Specsaversilla voisi auttaa, jos isovanhemmilla on niin huonot silmälasit, etteivät he näe tuotteita ja tuotekokoja.
On kasvatuksellisesti väärin opettaa lapselle, että isovanhemmat ostavat sitä, tätä ja tuota. Liian usein ostokset ovat tarpeetonta ja turhaa krääsää, joka hajoaa jo lyhyen käytön jälkeen. Laiskat ja mukavuudenhaluiset isovanhemmat eivät viitsi laittaa kotiruokaa. He syöttävät lapsenlapsille pikaruokaa hampurilaispaikoissa ja huoltoasemilla. Jälkiruoaksi on karkkia, makeisia, limsaa ja energiajuomia. Kasvatuksellisesti on väärin, jos isovanhemmat tuhlaavat rahaa kertakäyttöiseen ja huonolaatuiseen krääsään (H&M, Tiger jne.). Isovanhempien tulisi opettaa lapsenlapsille kestävää kulutusta, ympäristöarvoja, järkevää rahankäyttöä, säästäväisyyttä ja kierrätystä.
Suutuin anopille, kun hän osti teini-ikäiselle tyttärellemme liian paljastavia vaatteita. Mielestäni isovanhempi toimii väärin, jos hän ostaa lapsenlapselle paljastavia ja säädyttömiä vaatteita, joita lapsen äiti ja isä eivät hyväksy. Kukaan äiti ja isä ei halua, että oma lapsi kulkee kodin ulkopuolella liian lyhyessä narutopissa ja liian lyhyissä shortseissa. Lapsi voi pahimmillaan joutua epäasiallisen huutelun ja ahdistelun kohteeksi pukeutumisensa takia. Uhmaikäiset lapset ja teini-ikäiset nuoret höynäyttävät ja kokeilevat isovanhempia. Lapset ja nuoret tietävät, että hyväuskoisia isovanhempia pystyy pyörittämään miten tahtoo, mutta äitiä ja isää ei.
Täällä muutamat kirjoittaa erektiopenaalista, ikään kuin se olisi joku yleisesti tunnettu ja suosittukin juttu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v on nuori nainen. Menkat pyörii, tissit olleet jo monta vuotta. Ei häntä mikään leikki enää kiinnosta ja se on ok.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla ja muilla sellaisilla, mutta murrosikä alkoi 10-11-vuotiaana.
Minä kävin 14-vuotiaana kaverin kanssa illalla kaupungilla pörräämässä muotifarkuissa ja meikit naamassa. Sen jälkeen tultiin meille ja leikittiin yömyöhään barbeilla :D
T. Vm 1979
Itse 14 -vuotiaana join, poltin, harrastin seksiä ja kokeilin huumeita, olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Kaikki nuoret ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä muutamat kirjoittaa erektiopenaalista, ikään kuin se olisi joku yleisesti tunnettu ja suosittukin juttu. :D
Mä niin pystyn kuvittelemaan sen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v on nuori nainen. Menkat pyörii, tissit olleet jo monta vuotta. Ei häntä mikään leikki enää kiinnosta ja se on ok.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla ja muilla sellaisilla, mutta murrosikä alkoi 10-11-vuotiaana.
Minä kävin 14-vuotiaana kaverin kanssa illalla kaupungilla pörräämässä muotifarkuissa ja meikit naamassa. Sen jälkeen tultiin meille ja leikittiin yömyöhään barbeilla :D
T. Vm 1979
Itse 14 -vuotiaana join, poltin, harrastin seksiä ja kokeilin huumeita,
Mutta leikitkö barbeilla?
Argh! On loukkaavaa epäillä tätä provoksi. Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Ymmärrän tasan, mistä on kyse ja se on hemmetin ärsyttävää! Koska olen mies, ei minulle juuri isovanhemmat ostaneet mitään vaatteita, mutta kaikkea muuta joutavaa rojua tuli siitäkin edestä. Seuraavassa esimerkkejä:
1) Dubloja 10-vuotiaana
2) Leikkipyssy 15-vuotiaana
3) Satukirja ja liituja 14-vuotiaana
jne. Lista on loputon.
Samoin minua yritettiin pakottaa tiettyyn maatyöläismuottiin, vaikka olin jo pienenä nörtti, jota kiinnosti koneet ja tekniikka. Ala, jolta nykyään leipäni tienaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena...Jos kuukautiset alkaa 8-vuotiaana, eikö se ole jotain kehityshäriötä? Britanniassa noissa tapauksissa annettiin jokin lääkitys, joka hidasti tytön kehitystä. En muista tarkemmin, mutta siellä kun asuimme vuosia sitten, oli tuttavaperheessä tällainen tyttö ja sai jonkun lääkityksen.
Aika järkyttävää kyllä jos nykyään tytöt kehittyy nykyään noin varhaisessa vaiheessa. Kuukautiset on kuitenkin ihan älytön riesa ja olisi hyvä jos alkaisivat mahdollisimman myöhään kun niiden kanssa joutuu sitten elämään sinne yli viisikymppiseksi asti.
Sorry ot.
Jos kuukautiset ovat jo alkaneet, ei murrosikää ehdi enää jarruttamaan. Nykyään on normaalia, että murrosikä alkaa 8-vuotiaana. Sitä ei edes tutkita. Harvalla alkaa kuitenkaan kuukautiset jo silloin, mutta esim. 9-vuotiaana jo useammalla. Tytöillä murrosiän ensimmäinen merkki on rintojen kasvu ja hoikalla tämän huomaan hyvin, mutta pyöreämmällä tytöllä on voinut olla "nuppuvaiheen rinnat" vauva-ajasta lähtien. Tällöin ei murrosiän alkamista huomaa, eikä jarrutuslääkitystä ehditä antamaan.
Kuukautiset nuorella tytöllä on kyllä välillä harmi, mutta ei siinä mikään voivottelu auta. Usein se menee vielä niin, että ne, joilla menkat alkaa nuorina, säilyvät hedelmällisinä pitkään eli vaihdevuodet tulee myöhään.
Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Argh! On loukkaavaa epäillä tätä provoksi. Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Ymmärrän tasan, mistä on kyse ja se on hemmetin ärsyttävää! Koska olen mies, ei minulle juuri isovanhemmat ostaneet mitään vaatteita, mutta kaikkea muuta joutavaa rojua tuli siitäkin edestä. Seuraavassa esimerkkejä:
1) Dubloja 10-vuotiaana
jne. Lista on loputon.
Samoin minua yritettiin pakottaa tiettyyn maatyöläismuottiin, vaikka olin jo pienenä nörtti, jota kiinnosti koneet ja tekniikka. Ala, jolta nykyään leipäni tienaan.
Koneet ja tekniikka ovat hyvin tärkeitä maanviljelijälle, mikäli maatyöläisellä tarkoitit heitä. Vai tarkoittiko koneet ja tekniikka tietokoneita, ei työkoneiden ajo- ja korjaustaitoa?
Ja mitä ihmeen iloa on olla hedelmällinen esim. 57 vuotiaana? Ei kai nyt kukaan lasta halua enää tuon ikäisenä?
Aika moukkamaista valittaa kiittämättömänä tällä palstalla toisen hankinnoista. Jatkossa kannattaa hoitaa hankinnat itse, mummin voi ottaa seuralaiseksi ostoksille ilman että olisi maksajan roolissa
Vierailija kirjoitti:
Aika moukkamaista valittaa kiittämättömänä tällä palstalla toisen hankinnoista. Jatkossa kannattaa hoitaa hankinnat itse, mummin voi ottaa seuralaiseksi ostoksille ilman että olisi maksajan roolissa
Et näköjään yhtään ymmärrä, millainen mummu on kyseessä. Mun oma mummu usein vaatimalla vaati, että saa ostaa vaatteita, koulujuttuja tms mulle. Aina tuli paha mieli sekä mulle, kun mummu ei hyväksynyt, että mulla on erilainen maku kaikessa. Osti oman makunsa mukaan, ja eihän ne vaatteet käyttöön tulleet. Tuossa mun tarpeet ohitettiin täysin, mummu taas varmaan mielestään oli suurikin hyväntekijä, kun tyttö kerrankin saa siistit vaatteet. Mummu sai auttamistarpeensa tyydytettyää, mä sain turhaa kaapintäytettä.
Mun äiti yritti oman äitinsä kanssa keskustella asiasta, mutta mä kuulemma halusin vain rumia ja epäkäytännöllisiä vaatteita.
"Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin."
Sairasta! Toivooko joku OIKEASTI näitä he##etin vaihdevuosia? Vaihdevuodet pitäisi kieltää perustuslailla, koska ne tuhoavat naisen elämänilon ja -laadun sataprosenttisesti! Nainen on tarpeeton ja aikuiset lapset eivät tarvitse vanhaa äitiään enää mihinkään. Toinen jalka on ns. haudassa ja vaihdevuodet ovat yhtä helvettiä! 100 % mieluummin valitsisin kuukautiset ja olisin energinen nuori kuin saamaton ja vanha ikäloppu. Vaihdevuosissa ei todellakaan ole mitään hyvää! Vaihdevuosi-ikäinen nainen on raihnainen ja ruma ikäloppu ja elämä on ohi. Nainen on vanha ja hyödytön, kun hän ei kykene enää tulemaan raskaaksi (ilman keinotekoisia hormonihoitoja) ja synnyttämään lasta!
Vaihdevuosissa ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
Kun vaihdevuosi-ikäinen nainen alkaa rupsahtaa, niin todennäköisesti hänen miehensä alkaa katsella ja kiinnostua nuoremmista, 20-40-vuotiaista naisista, jotka ovat hedelmällisessä iässä. Karua faktaa, mutta niin totta! Mies hakee eron ja ottaa nuoremman vaimon. He##etin vaihdevuosia ei kenenkään kannata kadehtia. Yli 50-vuotiaana voi tehdä ristikoita, lukea ET-lehteä (Ennen Tuonelaa) ja kadehtia nuoruutta!
Vaihdevuodet - hyi helvetti!!! kirjoitti:
"Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin."
Sairasta! Toivooko joku OIKEASTI näitä he##etin vaihdevuosia? Vaihdevuodet pitäisi kieltää perustuslailla, koska ne tuhoavat naisen elämänilon ja -laadun sataprosenttisesti! Nainen on tarpeeton ja aikuiset lapset eivät tarvitse vanhaa äitiään enää mihinkään. Toinen jalka on ns. haudassa ja vaihdevuodet ovat yhtä helvettiä! 100 % mieluummin valitsisin kuukautiset ja olisin energinen nuori kuin saamaton ja vanha ikäloppu. Vaihdevuosissa ei todellakaan ole mitään hyvää! Vaihdevuosi-ikäinen nainen on raihnainen ja ruma ikäloppu ja elämä on ohi. Nainen on vanha ja hyödytön, kun hän ei kykene enää tulemaan raskaaksi (ilman keinotekoisia hormonihoitoja) ja synnyttämään lasta!
Vaihdevuosissa ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
Kun vaihdevuosi-ikäinen nainen alkaa rupsahtaa, niin todennäköisesti hänen miehensä alkaa katsella ja kiinnostua nuoremmista, 20-40-vuotiaista naisista, jotka ovat hedelmällisessä iässä. Karua faktaa, mutta niin totta! Mies hakee eron ja ottaa nuoremman vaimon. He##etin vaihdevuosia ei kenenkään kannata kadehtia. Yli 50-vuotiaana voi tehdä ristikoita, lukea ET-lehteä (Ennen Tuonelaa) ja kadehtia nuoruutta!
Varo ettet saa sydäriä liiasta suolaisuudesta. 😂
Vierailija kirjoitti:
1) Dubloja 10-vuotiaana
jne. Lista on loputon.
Mun lasten mummo ostelee lapsille maaseutu-aiheista lukemista ja puuhakirjoja jne. Kyllähän mun pojat tykkää kaikista koneista, mutta autot ja lentsikat miellyttävät enemmän kuin puimurit. On joskus jopa ostanut yhden kirjan tuplana, joku traktoriopus oli.
Mä ja mies ollaan sanottu, että nuo eivät tule meillä käyttöön, mutta kuuroille korville puhumme. Kyllä mummu tietää paremmin kuin vanhemmat, mistä lapset ovat kiinnostuneita. Ainakin omasta mielestään. Toi lahjaksi hankkija-lippikset kerran. (Aikuisten kokoa, vanhempi lapsista oli tuolloin 3)
Täällä on moni 80-luvun teini kirjoittanut, ettei saanut itse ostaa vaatteitaan - olitteko uskovien perheestä vai miksi niin oli? Kun itse sain möyrytä sydämeni kyllyydestä Seppälän alennusmyynneissä, ketään ei kiinnostanut mitä päälleni puin. Kaikilla oli farkut! Ja samanikäinen kaveri ihan omasta halustaan osti vaan niitä pastellisävyisiä neuleitaan...
Vierailija kirjoitti:
Täällä on moni 80-luvun teini kirjoittanut, ettei saanut itse ostaa vaatteitaan - olitteko uskovien perheestä vai miksi niin oli? Kun itse sain möyrytä sydämeni kyllyydestä Seppälän alennusmyynneissä, ketään ei kiinnostanut mitä päälleni puin. Kaikilla oli farkut! Ja samanikäinen kaveri ihan omasta halustaan osti vaan niitä pastellisävyisiä neuleitaan...
Olin 90-luvun alun teini, syntynyt 70-luvun lopulla. En ollut uskovaisesta perheestä, vaan sellaisesta, jossa äiti oli omasta mielestään ainoa, jolla on makua. Puki minut omiin vanhoihin vaatteisiinsa tai keski-ikäisille tarkoitettuihin vaatteisiin. Farkut oli ensin kielletty (serkulta kierrätetyt meni roskiin), koska ovat rumia ja sittemmin niiden piti olla mahdollisimman löysät. Ei mulla ollut ala-asteella edes toppahousuja talvella, vaan samettihousut tai ohuet mustat sukkahousut ja vekkihame, koska äidin mielestä se oli tyylikästä. Takkina villakangastakki, toppatakki oli muka ruma. Tällaisia narsisteja on, minkä sille voi.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä ihmeen iloa on olla hedelmällinen esim. 57 vuotiaana? Ei kai nyt kukaan lasta halua enää tuon ikäisenä?
Monikin 57-vuotias nainen haluaisi äidiksi ja jaksaisi synnyttää ja hoitaa lapsen. Vaan kun sitä lasta ei enää saa, vaikka haluaisi! On epäoikeudenmukaista, että mies voi tulla isäksi yli 70-vuotiaana, mutta naisella voi olla ennenaikaiset vaihdevuodet jo alle 40-vuotiaana.
60-vuotias ensisynnyttäjä sai kaksoset: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/60-vuotias-ensisynnyttaja-sai-kakso…
Tytöllä hyvä maku, ihana toi penaali.
Olet kyllä pihalla nykyesiteinien elämästä. Ei suurin osa leiki barbeilla 11 vuotiaana... Ihan eri jutut mielessä jo.
Puhu ap äitisi kanssa. Vaikka väkisin ostaisikin oman mielen mukaisia juttuja, ei meillä lapset niitä käyttäisi. Noloa tietysti. Tavarat menevät hukkaan.