Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmuuden epäkiitollisin vaihe on lapsen ollessa teini-iässä

Vierailija
31.07.2019 |

Tässä punnitaan oikeasti vanhemmuus, tahtotila, sisukkuus ja motivaatio. Huomaan miettiväni joka toinen päivä, miksi olin niin idiootti, että tein lapsen. Joka toinen päivä taas olen kiitollinen, että tuli tehtyä nuorena.
Mutta tämä 16 vuotiaan tyttären kanssa eläminen... huh huh.
Tässä kasvattaa käytännössä aikuisen ihmisen kokoista tyyppiä, joka on valtava kuluerä, eikä kiitosta ole näkyvissä. Menot ovat aikuisen naisen, kosmetiikka, hygieniatarvikkeet, vaatteet, netti, puhelin yms. kyllä te tiedätte.
Lukio alkaa ja kulut nousevat entisestään. Välillä hirvittää, että miten lukiosta selviää, vaikka olen hyvätuloinen.
Joka päivä saa kantaa kaupasta ruokaa ja kaikkea menee.
Ja sitten se ikuisuusaihe: teinin opettaminen hyväksi rahankäyttäjäksi ja säästeliääksi. Jokaisesta asiasta käydään jäätävä väittely, kaikesta pitää jankata ja toistaa. Epäsiisteyttä on kestänyt monta vuotta eikä mikään mene päähän.
Kun itse tulee töistä kaupan kautta viiden jälkeen, keittiön kaapit on levällään, kaikkialla astioita ja banaanikärpäsiä kiitos pöydälle jääneiden ruokien.
Mikään ei mene kaaliin, mitään kehitystä ei tapahtu. Sitten ovesta pelmahtaa monta teiniä lisää, kaikki syövät jotain ja sotkevat, pyydän siivoamaan.
Arki on jatkuvaa kieltämistä, käskemistä, toivomista, kauppakassien raahaamista ja kinaamista. En tietenkään uhriudu joten jatkuvasti pyydän lasta osallistumaan ja käsken.
Eilen käytiin jäätävä riita sen takia, minkä takia jogurttia ei juoda litraa päivässä, että miksi kaurapuuro on ihan hyvä aamupala ja miksi astianpesukone pitää oma-aloitteisesti tyhjentää ja täyttää ilman käskyä.
Usein tuntuu, että ei vaan jaksa, miksi piti tehdä lapsi ja miten pitkään tätä konkurssia jatkuu?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauheaa on kyllä sekin jos vanhempi joutuu pelkäämään lastaan, henkisesti tai fyysisesti. Se voi kestää koko lapsen aikuisiän.

Vierailija
102/104 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun selviää ihan pelkillä astianpesukoneeseen liittyvillä riidoilla, eli ettei tarvitse riidellä alkoholista tai huumeista. 

Tätä minäkin, että aika pienestä sitä riidan saakin aikaiseksi. Mitä sitten jos juo litran jugurttia.

Mutta hyvä tilannehan se toki on, jos ei oikeita murheita ole. Kyllä tuosta aloittajan teinistä ihan ihminen tulee jos nuo on suurimmat murheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän teinit on ainakin ihan parhaita, niiden kaverit myös. Joskus vähän sotkuisia, väsyneitä ja rasittavia, mutta niin olen minäkin. Aivan varmasti me vanhemmat ollaan myös noloja, mutta siitä huolimatta teinit lähtee mukaan perhereissuille, maalle ja kaikenlaisiin juhliin. Kaupungillekin lähtevät tarvittaessa.

Meillä oli 4 teiniä vuosien mittaan ja heillä kavereita jotka mielellään tulivat meille. Meillä sai kokata porukalla, katsoa leffoja, pitää pihajuhlia jne. 

Osa näistä on mukana meidän elämässä vielä nyt kun ovat 22-43v ja perheellisiä! 

Lomia ja reissuja on aina tehty porukalla eikä teinivuodet olleet poikkeus. 

Meillä oli hyvin vähän riitoja vuosien mittaan, lapset olivat jo pienestä kasvaneet siihen että kotityöt kuuluu kaikille ja että kotona on säännöt joista ei tingitä. Molemminpuolinen luottamus

Vierailija
104/104 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nykyään menee