Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?
Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.
Kommentit (1655)
Nestehukka on tappava tauti. Minulle laukesi koronaviruksesta 2020. Pahin se on yli 60-vuotiaille ja naisille johtuen elimistön kuivumisesta ja naisten elimistön pienemmästä nestemäärästä. Korona meni päivässä ohi, mutta sitten tuli kummia oireita. Jalat lähti alta eikä päässyt vessaan tai keittiöön. Ryömin lattialla. Vesi ei auttanut nesteytykseen ollenkaan. Lensi virtsana pois. Puoli vuotta mineraalijuomia (magnesium etc.), mehua, maitoa (kalsium), vichyä ja alkoi lopulta vesikin pysyä sisällä. Vuosi kokonaisuudessa nesteytystä. Nyt pitää tarkkailla nestetasapainoa. Ei mitään hajua mistä johtui kunnes luin lehdistä kuinka muutama julkkis oli kärsinyt koronan jälkeen samasta. Googlettamalla löytyi, että nestehukka on tappava tauti. THLllä ei näistä oireista taida olla vielä hajuakaan - kannattaa lukea naistenlehtiä ja googletella, niin pysyy hengissä.
ADHD ja akateeminen täälläkin. En peittele tätä millään tavoin koska ajattelen, että jos ihmiset eivät hyväksy minua, voivat suksia kuuseen. On tosin vaikeaa kuunnella esim. Töissä keskusteluita ilman että haluaisin huutaa jotain väliin ja pönötyspalaverit ovat todella tylsiä, mutta onneksi työni on sellaista että voin tarkistella asioita ja perehtyä rauhassa ja vaihtelua riittää. Kuulen koko ajan sitä, että välittömyyteni auttaa ihmisiä luottamaan minuun (olen sosiaalialalla). Olen omalaatuinen ja pidän siitä. Tiedän myös sen, miten vaikeaa voi olla pärjätä tässä maailmassa erilaisena, ja siitä on valtavasti hyötyä työssä. En todellakaan siis ole mikään koko elämäni ryssinyt huithapeli enkä kiipeile töissä seinillä tai sählää ihan jokaista asiaa, eniten ADHD näkyy siinä, etten osaa esim. oikein pitää kaikkia tavaroita siellä missä pitäisi vaikka parhaani teen ja suurin osa tavaroista on edes jonkinlaisessa järjestyksessä. Olen erityisen tarkka siitä etten koskaan myöhästy mistään.
Fibromyalgia. Kyllä se liikunnalla helpottuu! Eiku. Kun koko kroppa tuntuu olevan tulessa ja edes silmien räpyttäminen tuntuu tuhannelta veitseniskulta niin ei muuta kuin pururadalle! Hyvä jos pääsen kotoa 200 metrin päähän bussipysäkille pahimpina päivinä. Onneksi teen tosi kevyttä työtä.
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ei ole sama asia kuin "mua ahdistaa mennä anopin luo kylään". Pakko-ajatulset eivät ole sama asia kuin "mua jäi vaivaamaan se mitä.pomo mulle sano."
Vierailija kirjoitti:
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ei ole sama asia kuin "mua ahdistaa mennä anopin luo kylään". Pakko-ajatulset eivät ole sama asia kuin "mua jäi vaivaamaan se mitä.pomo mulle sano."
Allekirjoitan tämän!
Ykköstyypin diabetes. Jäi työ saamatta kun pomo sanoi että mene ensin armeijaan. Sanoin että eivät päästä. Pomo jatkoi että hankkiudu kuntoon ja laihduta (käyn salilla 5x/vko ja bulkkaan välillä). Sanoin että ei ykköstyyppi pääse armeijaan vaikka päällään seisoisi. Ei uskonut. En tajua miten ihmiset ei yhäkään ymmärrä.
Mulla on C-paperit.
Kerran uimahallissa joku käpy kysyi sensorista, että onko mulla joku korvaushoito. Prkl.
Ykköstyypin diabetes ja migreenitaipumus. Kummastakin on usein vääriä oletuksia.
Munuaisten vajaatoiminta, pitkälle edennyt, edessä dialyysihoidot, moni kuvittelee että jaksaisi tehdä mitä vaan,kokopäivätyötä vaikka, mutta ei jaksa, dialyysit on rankkoja
Myoleettinen verisairaus, johon ei ole parannuskeinoa. Luuydin ei tuota riittävästi punasoluja ja veriarvot laskevat. Hoitona on veritankkaus. Yleensä kuulen, että rauta auttaa. Syö verilettuja. Syö vitamiineja ja ulkofile. Ajattele positiivisesti. Kyllä sinä tuosta paranet. J.n.e. enpä enää kerro kenellekään. Piti tämäkin kokea, että saatuani vakavan sairauden, vika on korvieni välissä, kun en ymmärrä syödä terveellisesti. Isä, anna heille anteeksi, kun he eivät tiedä.
Skitsofrenia. Ollaan kokoajan psykoosissa ja suunnitellaan kouluampumista. :Ddddd
Epävakaa persoonallisuushäiriö. Tapan ihmisiä julma katse silmissäni ja vangitsen heitä itse rakentamiini bunkkereihin.
Vierailija kirjoitti:
=> Ei, en ole kasvanut steriilissä ympäristössä, enkä saasteiden keskellä, vaan maaseudulla missä me lapset olimme ulkona aamusta iltaan 1970 - luvulla. Koluttiin navetat, paijattiin vasikoita, oli koiria ja kissoja, hypittiin heinäladossa, ja oltiin heinätöissäkin.
=> ei johdu myöskään ylipainosta, olen ollut allerginen lepän ja koivun siitepölyille vauvaiästä alkaen.
=> Ei, sidätys ei sovellu minulle koska omaan niin monenlaisia allergioita. Ja luuletteko että pätkätyöläisellä / työttömällä on varaa maksaa sidätyshoidosta 1800 € per allergia kolmen vuoden aikana!?
Otan osaa. Allergiat ovat ihan pepusta.
Minäkin asuin maalla lapsena, mutta silti olen allerginen todella monille asioille. Turhauttaa kuunnella niitä ylpeästi hymyillen sanottuja "meidän lapsille ei mitään allergioita tule, kun asutaan maalla" -kommentteja.
Minäkin olen ollut koivun siitepölylle allerginen vauvasta lähtien. Murrosiässä oireet katosivat, mutta palasivat 19-vuotiaana ja pahenivat siitä alkaen joka vuosi. Nyt on onneksi siedätetty, ja se on helpottanut, mutta eihän se ole allergiaa poistanut. Plus siedätyksen jälkeen se alkaa sitten taas pahentua, kunnes siedätetään uudestaan ehkä 10 v kuluttua.
Mullakaan ei olisi ollut varaa siedätykseen, vaikka sainkin Kelan tuen, mutta onneksi puoliso tukee minua taloudellisesti. Se on ollut suuri onni onnettomuudessa koko tässä allergiakatastrofissa, ja on mullakin myös muuta sairautta ja vammaa, jotka rajoittavat elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kasvisproteiinille, siis tappavan allerginen. Vegaani haaste vei viikoksi teholle ja tippaan. Hauskaa kun pitäisi siirtyä vegaaniseen ruokavalioon jotta maailma ei ylikuormitu, näin jopa sairaalassa missä osastolla hoitajat yritti väkisin tuputtaa soijaa vaikka ylilääkäri kielsi sen.
En tiedä, miten totta tämä lainaamani viesti on, mutta mulla on oikeasti melkein tällainen tilanne sillä erotuksella etten ole tappavan allerginen ainakaan pieninä määrinä syödessä. Mulla on hyvin paha allergia kaikelle siitepölylle, niin paha, että olen saanut vuosien siedätyshoidot ilmaiseksi ja senkin jälkeen vielä on keväisin viikkoja, että jos menen ulos viideksi minuutiksikaan niin naama vuotaa kaksi tuntia jälkeenpäin. Siitepölyn ristiallergiana olen allerginen kaikille raaoille kasviksille, juureksille, pavuille, siemenille, hedelmille ja vihanneksille. Paljas salaatti on suu
Niin tuttua. Tosin itse pystyn onneksi syömään paria muutakin kasvista kuin salaattia, mutta aika rajallinen on ruokavalioni. Mulla se muuten jatkuu ympäri vuoden, ei lopu, vaikka siitepölykausi loppuu.
Kutsuille mennessä otan mukaan omat eväät ja toivon, ettei kukaan loukkaannu. On niin paljon helpompi varata jokin eväs mukaan kuin luetella koko allergiarimpsu ja toivoa, että vastaanottaja pystyy huomioimaan kaiken.
Siedätyksistä muuten: Mitä kaikkea vastaan sut on siedätetty? Olen itse saanut koivu- ja timoteisiedätykset. Leppää vastaan ei keuhkosairauksien polin hoitajan mukaan ole olemassa siedätystä. Ilmeisesti ei pujoakaan vastaan.
Tämä ei ole varsinaisesti sairaus, mutta itsetuhoisuus. Ajatellaan, että itsemurhan tehneet ovat enkeleitä, jotka olivat liian hyviä tähän maailmaan. Kun taas ne, jotka eivät ole ainakaan vielä tappaneet itseään, hakevat vain huomiota. Todellisuudessa ihmiset yleensä välttelevät itsetuhoisuudesta puhumista terveydenhuollossakin.
Itse olen kahdesti lähtenyt tekemään itsemurhaa mutta en ole sitten uskaltanut / pystynyt / halunnut ottaa ratkaisevaa askelta. En ole kertonut kenellekään muulle kuin terapeutilleni enkä tule kertomaankaan. En usko, että tulen oikeasti ikinä tappamaan itseäni, vaikka välillä toivoisin pystyväni siihen. Itsetuhoisuuteni ei ole ikinä pelottanut minua, koska eihän mikään pakota minua tappamaan itseäni, jos en halua, joten jos tapan itseni, niin silloinhan se on mitä haluan. En ole ollenkaan impulsiivinen.
Itsemurhan ajatteleminen automatisoituu helposti, koska itsemurha on niin helppo ratkaisu kaikkiin mahdollisiin ongelmiin. Mutta on myös uuvuttavaa aina vatvoa itsemurhaa ja se myös vaikeuttaa tulevaisuuden suunnittelua ja tulevaisuuteen liittyvän ahdistuksen käsittelyä.
Mutta itsetuhoisuus on hyvin laaja käsite ja eri ihmisillä hyvin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vasomotorinen nuha.
Ei ole kuulkaa vain pikkuinen nuhanpoikanen. On jatkuva ja joskus todella TODELLA kova nuha, samalla nenän tukkoisuus eli hengittäminen on välillä työlästä, jatkuva aivastelu, nenän ulko- ja sisäpuolinen hysteerinen kutina, nenän limakalvojen polte ja kuivuus johon ei auta mikään eli yhtään eli yhtä helvettiä tämä on 24/7 12kk.
Kohtalotoveri täällä. Odotan päivää jolloin mulla ei olisi nuha ja yötä jolloin voisin hengittää normaalisti, eikä nenässäni asuisi "syyhy" 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasomotorinen nuha.
Ei ole kuulkaa vain pikkuinen nuhanpoikanen. On jatkuva ja joskus todella TODELLA kova nuha, samalla nenän tukkoisuus eli hengittäminen on välillä työlästä, jatkuva aivastelu, nenän ulko- ja sisäpuolinen hysteerinen kutina, nenän limakalvojen polte ja kuivuus johon ei auta mikään eli yhtään eli yhtä helvettiä tämä on 24/7 12kk.
Kohtalotoveri täällä. Odotan päivää jolloin mulla ei olisi nuha ja yötä jolloin voisin hengittää normaalisti, eikä nenässäni asuisi "syyhy" 😭
"Ei saa tulla sairaana", "allergialääkkeet on keksitty", "laita hydrokortisonia", "flunssaisena pitää pysyä kotona", "tarttuuko tuo?" ym.ym. saa jatkuvasti kuulla.
Masennus (, lýpē) on kuolemansynti. Eli jos ei pysty viljelemään, kun ei sato kuitenkaan onnistu tai ei kannata verkkoja laskea, kun ei kalaa kuitenkaan tule. Lopulta kuolee nälkään.
Kauppaan lähtö tapahtuu niin, että ensin kengät oven eteen. Myöhemmin palautustölkit kassiin ja ostoskassi ovenkahvaan. Välillä kuppi kahvia. Kännykkä ja kukkaro eteisen pöydälle. Katselen tietokoneelta uutisia. Ja sitten homma hoituu. Takki päälle, tavarat taskuun ja kengät jalkaan. Ja kauppaan. Lievästi masentuneen on näin helppoa kipaista kaupassa. Sama rutiini aamulla suihkussa käynnissä eli pyyhe, sukat, paita, housut jne. Töissä käynti onkin jo iso haaste.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia. Ollaan kokoajan psykoosissa ja suunnitellaan kouluampumista. :Ddddd
Psykoosi=nähdään yksisarvisia ja luullaan, että omena hyppää kohta pöydältä ja tappaa sinut.
Psykoosista tosiaan luullaan että se on jotain, mitä ei voi tapahtua.
Reaalimaailmassa psykoosi voi olla vaikka koiran ulkoiluttaminen henkilöllä, jolla on oikeasti koira ja jota hän todella ulkoiluttaa.
Psykoosi on lääkärin päätös, ei toteamus sairaustilasta objektiivisessa mielessä.
Ja sitten vaivaan kuin vaivaan monet ihmiset lehtiä myöten antaa ohjeen et positiivisilla ajatuksilla asiat naksahtaa oikeeseen asentoon ja sairaudet poistuu, se on kuulema aina asennekysymys. Kyllä korpee niin penteleesti. Ajatuksen muuttaminen ei poista sairautta. Eikä kaikista asioista löydy hopeareunusta, ne ei kasvata eikä jalosta.