Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
1541/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehler danlos. Ihmiset kuvittelee, että oon vaan tosi notkea ja pyytää mua näyttää miten mun iho venyy. Oon yliliikkuva ja kun sidekudokset vähitellen hajoaa niin nivelet kärsii. Kipeät ne on jo nyt vaikka oon vasta 29. Yliliikkuvuus mun kohdalla on sitä, että mun lonkka lähtee pois paikalta, jos venyttelen väärin. Ranteet pettää joskus jos nostan painavaa paistinpannua ja just pari viikkoa sitten hajotin lautasen, kun pudotin pannun siihen päälle, kun ranteet vaan petti ja notkahti. 

Vierailija
1542/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AVH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnynnäinen laktoosi-intoleranssi. Ruuansulatus ei pysty pilkkomaan laktoosia. Ihmiset ei tajua kuinka rajut oireet minulle tulee tuotteista, jossa on laktoosia. Minulla ei edes lääkkeet imeydy, jos niissä on laktoosia - siksi nekin täysin laktoosittomina. Mikään vähälaktoosinen ei sovi. 

Vierailija
1544/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys. Se mielletään vähän prinsessa-syndroomaksi, tai vaihtoehtoisesti mm. autistien ominaisuudeksi. Itselläni se ei ole kumpaakaan, vaan liittyy aivoissani oleviin säätelyongelmiin, ja näkyy yliherkistymisenä fyysisestikin vähän kaikelle. 

Esimerkkejä:

Olin syönyt elämäni aikana kahdesti saman antibioottikuurin, kolmas kerta teki allergisen reaktion joka vei päivystykseen. 

"Hyvin siedetty" lääke nostatti kuumeen, virtsarakontulehdus sai itkemään kivusta- tulehdusarvojen ollessa kuitenkin juuri ja juuri normaalin yli. Hoitaja oli epäuskoinen...

Viime viikolla herkistyin vitamiinille, jota ehdin syömään huikeat kaksi viikkoa (reaktiona rajua kutinaa, punoitusta, kuumotusta ym.). Oireet loppuivat kun en enää syönyt tuotetta (apteekista ostettu muuten). 

Tatuointini(ainoa sellainen) rupesi kutisemaan 5+ vuotta sen ottamisen jälkeen, kehoni päätti ettei pidäkään siitä. Lävisty

tähän vielä päälle masennus, sisäilma- ja kemikaaliongelmat, niin avot!

Vierailija
1545/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääriä käsityksiä todella on: ei ainoastaan sairauksista vaan ihan persoonasta: minä en kuulemma ole minä!

Mitä tästä pitäisi ajatella??

Vierailija
1546/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti!

"On minullakin närästystä toisinaan".

"On Rennietä mukana jos tarvitset ".

Ymmärrän kyllä, että tarkoitetaan hyvää. Mutta kun tuntuu, että ruokatorvi repeää, hapot tuntuu nielussa ja nenässä asti ja tietää, että kurkku on kipeä tämän jälkeen viikon, ei pari Rennietä auta mitään.

Välillä parempi ja ei huomaa mitään, välillä ei auta mikään.

Vierailija
1547/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasomotorinen nuha. 

Ei ole kuulkaa vain pikkuinen nuhanpoikanen. On jatkuva ja joskus todella TODELLA kova nuha, samalla nenän tukkoisuus eli hengittäminen on välillä työlästä, jatkuva aivastelu, nenän ulko- ja sisäpuolinen hysteerinen kutina, nenän limakalvojen polte ja kuivuus johon ei auta mikään eli yhtään eli yhtä helvettiä tämä on 24/7 12kk.

Vierailija
1548/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoliherpes.

Kai se stereotypia on se, että olen saanut tämän, koska en ole ottanut sukupuolivalistusta vakavasti ja käyttänyt aina kondomia (=eli huoleton, huolimaton, tyhmä) ja että tämä liittyy siihen, että on paljon seksikumppaneita. Todellisuudessa olen saanut tämän vuosien takaiselta poikaystävältä, johon silloin luotin.

Ja se, että "tämä on kamala tauti", itselläni taas ei oireile kuin harvoin, ehkä kerran vuodessa. Vähän kuin olisi kerran vuodessa jonkin verran kipeä ihottuma. (Joillain toki voi oireilla enemmän.)

En toki toivo, että tämä kenellekään tarttuu, mutta en tätä tosiaan juurikaan itse edes mieti.

Minäkin sain tämän tautikammoiselta mieheltä, joka ihmetteli mitä ihmeen raakkuloita peniksen varteen aina tulee. Ei ole haitannut elämää juuri ollenkaan. Hygienian kanssa vain olen todella tarkka, koska voi esim. likaisista pyyhkeistä tarttua silmiin. 

Vierailija
1549/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti täälläkin. Pyydä Pariet-resepti ja juo AB piimää. 

Vierailija
1550/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti. Positiivisia ajatuksia ja helvetisti D-vitamiinia, niin kyllä se siitä.

Vierailija
1551/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusterveiden on vaikea ymmärtää sairauksia, jotka eivät näy ulospäin.

Itselläni on laaja-alaisia allergioita ja yliherkkyyksiä. Ne ovat vähitellen laajentuneet ja pahentuneet.

=> Ei, en ole kasvanut steriilissä ympäristössä, enkä saasteiden keskellä, vaan maaseudulla missä me lapset olimme ulkona aamusta iltaan 1970 - luvulla. Koluttiin navetat, paijattiin vasikoita, oli koiria ja kissoja, hypittiin heinäladossa, ja oltiin heinätöissäkin.

=> ei johdu myöskään ylipainosta, olen ollut allerginen lepän ja koivun siitepölyille vauvaiästä alkaen.

=> Ei, sidätys ei sovellu minulle koska omaan niin monenlaisia allergioita. Ja luuletteko että pätkätyöläisellä / työttömällä on varaa maksaa sidätyshoidosta 1800 € per allergia kolmen vuoden aikana!? 

Minulla on myös allergiaperäinen, keskivaikea keuhkoastma. Minulle korona-ajan yleiset varotoimet ovat arkipäivää, varsinkin silloin ku

Noihin allergiahommiin on vasta herätty. Esimerkiksi kanadalainen Mikhaila Peterson on tästä puhunut paljon julkisesti ja on laatinut pahasti allergisille ohjeita miten kannattaa toimia. Esimerkiksi muuttaessa pahasti homeallergisen täytyisi tutkituttaa koko asunto kaikkien homeiden varalta ja vanhasta asunnosta ei tuoda sisälle mitään missä voi olla vähänkään hometta, esimerkiksi useimmat huonekalut täytyisi uusia. Tietysti tämä on taloudellisesti mahdottomuus useille järjestää ja ihmiset pitävät hulluna, mutta tällaisia tapauksia on yllättävän paljon. Jotkut vaan ovat yliherkkiä ympäristön epäpuhtauksille.

Vierailija
1552/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS. Jonka mukana tullut keliakia ja vähä- laktoosisuus

Vierailija
1553/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta ihmiset ovat ajatelleet että se on jotenkin passiivista olemista ihan terapiaa myöten. Ainakin minulla se vaati jatkuvaa aktiivisuutta. Pahimmassa vaiheessa sitä että ihan ylitietoisesti pidin itseni hengissä, en hypännyt ikkunasta, en mennyt junan alle, söin edes jotain, puhumattakaan siitä että sain itseni suihkuun tai kauppaan tai vein roskat! Ja terapiassa ihan hemmetin rankkaa työtä traumojen käsittelyssä, se vaati paljon enemmän työtä kuin korkeakouluopintoni (kestivät sattumalta saman ajan, viisi vuotta). Nyt jo vuosia ilman masennusta, enkä usko että kukaan tuttu tajuaa kuinka paljon olen nähnyt vaivaa vain ollakseni hengissä vielä nykyään.

Vierailija
1554/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni. Kutiaa ja koskee. 😭

Vierailija
1555/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnynnäinen laktoosi-intoleranssi. Ruuansulatus ei pysty pilkkomaan laktoosia. Ihmiset ei tajua kuinka rajut oireet minulle tulee tuotteista, jossa on laktoosia. Minulla ei edes lääkkeet imeydy, jos niissä on laktoosia - siksi nekin täysin laktoosittomina. Mikään vähälaktoosinen ei sovi. 

Hei sama! "Tässä on normaalii voita, ei se nyt voi haitata?" No kyllä se haittaa jos ruuan takia oksentelee ja ripuloi seuraavat 24 tuntia... Lääkkeissä jos on laktoosia, se määrä on joo pieni, mutta tarpeeksi iso aiheuttamaan edellä mainitut oireet. 

Vierailija
1556/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen liikatoiminta, rinnastetaan vajaatoimintaan vaikka liikatoiminta rajumpi ja hoitamattomana voi kuolla. Sairauden ollessa vielä hallitsematon en mm. Pysty nukkumaan juuri lainkaan, ripuloin kaikki ruuat eli vessa oltava 20 sekunnin päässä, meinaan vähän väliä pyörtyä, sydän hakkaa rinnasta ulos, henkeä ahdistaa niin että luulee saavansa jonkun kohtauksen ynnä muita pahoja oireita. Valitettavasti toistuvien liikatoimintajaksojen vuoksi mulle on jäänyt sydänongelmia, hengenahdistusta, tolkuton väsymys, pissalla ramppaaminen ja ärtynyt suolisto vaikka välillä oonkin ns. terve.

Tämä on jo vanha viesti. Itselläni on kyllä vastaavia oireita ja olen aina ajatellut niiden liittyvän vain ahdistukseen ja kroonisiin suolistovaivoihin. Uskon omien oireideni johtuvan juurikin näistä, enkä usko kärsiväni kilpirauhasongelmista. Itselläni on diagnosoitu autismikirjo, mutta ei siis ahdistusta, eikä kroonisia suolistovaivoja. Juurikin tuo autismikirjo on sellainen, mistä ihmisillä on vääriä käsityksiä ja harhaluuloja ja yritän salata diagnoosini.

Vierailija
1557/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä autismikirjo itsessään on ihan kamalaa. En tähän kuole, mutta parantumaton diagnoosi tämäkin on ja rajoittaa elämää paljon ja aiheuttaa paljon erilaisia oireita. Tietysti mieluiten olisi normaali ja ilman tätä, johon en itse pysty vaikuttamaan.

Vierailija
1558/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea masennus. Monet ajattelevat, että se tarkoittaa itkuisuutta, surua, ahdistusta yms tunnemyrskyä. Mutta ainakin omalla kohdalla kyse on tunteiden turtumisesta. Mikään ei tunnu miltään. Hengitän, mutta olen kuollut sisältäpäin. Myös odotukset, toiveet, halut ja unelmat kuolleet ja niiden mukana elinvoima. 

Vierailija
1559/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruusufinni. Kutiaa ja koskee. 😭

Tämä selvä. Eikä se ruusu naamassa kauniilta näytä. 

Vierailija
1560/1655 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus. "Ota vaan itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi